Komende januari kan ik weer een nieuw "device" uitzoeken via de wallet van mijn werk. Het mag een telefoon, tablet, notebook of desktop zijn. Normaal zou ik voor iets anders kiezen, maar met het thuiswerken van tegenwoordig lijkt een mooie desktop me wel wat.
Ik heb nu een Deskmini A300 van Asus. Ooit gekocht voor mijzelf. Dat ding doet alles voor mijn privezaken (meestal licht programmeerwerk) en voor het thuiswerken is het ook prima. Ik werk 8 uur per dag over RDP op mijn ontwikkelmachine ergens in de cloud. Dus daar is 0.0 performance voor nodig. Het enige wat niet zo lekker gaat is het spel Cities Skylines op de integrated AMD graphics.
Daar zoek ik dus een oplossing voor.
Het budget vanuit het werk is zo'n 1300 Euro en wil daar ook best zelf wat aan meebetalen. Totaal iets van 1800 Euro. Zelf zat ik te denken aan een Intel NUC (NUC11PHKI7C000). Klein, zuinige idle en je kunt best wat doen met die GPU. De beschikbaarheid van dat aparaat gaat de verkeerde kant uit en ik ben bang dat er in januari niets meer te krijgen is. Daarom zoek ik naar alternatieven.
Kort samengevat kom ik op de volgende eisen:
Ik heb nu een Deskmini A300 van Asus. Ooit gekocht voor mijzelf. Dat ding doet alles voor mijn privezaken (meestal licht programmeerwerk) en voor het thuiswerken is het ook prima. Ik werk 8 uur per dag over RDP op mijn ontwikkelmachine ergens in de cloud. Dus daar is 0.0 performance voor nodig. Het enige wat niet zo lekker gaat is het spel Cities Skylines op de integrated AMD graphics.
Daar zoek ik dus een oplossing voor.
Het budget vanuit het werk is zo'n 1300 Euro en wil daar ook best zelf wat aan meebetalen. Totaal iets van 1800 Euro. Zelf zat ik te denken aan een Intel NUC (NUC11PHKI7C000). Klein, zuinige idle en je kunt best wat doen met die GPU. De beschikbaarheid van dat aparaat gaat de verkeerde kant uit en ik ben bang dat er in januari niets meer te krijgen is. Daarom zoek ik naar alternatieven.
Kort samengevat kom ik op de volgende eisen:
- Grootte vergelijkbaar met de NUC of mijn huidige A300
- Linux ondersteuning moet in orde zijn. Ik heb geen Windows.
- Budget 1300 Euro, max 1800 Euro.
- Het mag geen samengesteld systeem zijn. Op de factuur moet 1 regel, 1 PC staan (muv keyboard, muis etc). Een PC samenstellen mag niet volgens de regels van de werkgever.
- CPU: vergelijkbaar met mijn huidige 3400G of beter
- GPU: Iets met beetje pit voor Cities Skylines.
- MEM: Minimaal 16GB
- Toetsenbord, muis, beeldscherm heb ik al.
- NVME m2 SSD heb ik al.