Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 07:01
Ik heb een vraag ter validatie of mijn omvormer stuk is of dat het elektriciteitsnet een probleem heeft.

Ik wil namelijk een interventie laten uitvoeren door de netbeheerder maar als blijkt dat er niets aan de hand is, rekenen ze een kost van 136 EUR aan. Zie hieronder wat ik reeds gecheckt heb, maar ik acht de kans klein dat het de omvormer is. Maar misschien dat iemand hier op het forum een extra licht erop kan schijnen of (deels) kan bevestigen?

Ik probeer daarnaast de installateur ook al te bereiken sinds einde juni, maar daar krijg ik geen antwoord (Gutami Solar Projects btw, feilloze installatie, maar ondersteuning is zo te zien niet echt top).

12 juni 2018 heb ik zonnepanelen geplaatst. Tot april/mei dit jaar (2021) heb ik nooit problemen gehad met volle opbrengst op piekdagen.

Echter sinds mijn buren en de buren daarnaast eind 2020 zonnepanelen gelegd hebben (vanwege aflopen subsidies), heb ik het probleem dat de omvormer uitvalt als het richting piek gaat (vanaf 3500W). Het heeft zich voor het eerst voorgedaan op 13 januari 2021 (zie hieronder) en daarna nog verscheidene keren. Dit heeft zich daarvoor nooit voorgedaan. Btw ik heb geen data tussen 14 maart en 13 juni (ik had wat zitten spelen met de Grott-app en vergeten de URL terug te zetten naar Growatt zelf 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZycjVL4sS9ShGQ_HGCeLh3lb18U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbYLTk9JnRk8qnEKasEZqPkB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgnX_UZ34Pbhhp-mef4LcTKry4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMgnmOqyd56rcSLQZPMFCFDa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_0_FcpFKCqx4ONAIWgt5sK49Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SW3H4Kc37gkVt8DMapcIKzbk.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik 4 meldingen ontvangen sinds 16 februari 2021 die steeds dezelfde is:

code:
1
2021-02-16 10:56:12: Grid voltage fault.Please refer to the local grid standard for more details of the grid frequency. 1:Check grid voltage. 2:If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3DchEH0KtcoLyyK5jpZhoOwiY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thSlLlZHnh595LHZB3aHuR3F.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik de spanningsval calculator van Fluvius (netbeheerder in Vlaanderen) gebruikt, waar geen probleem zou moeten voordoen (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nplYgzsN9Bte4sJxyLH4WaL2H-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwZF3NEpmR9BDa1UbDOWX5un.png?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dat de omvormer is ingesteld op 251V ipv de toegelaten 253V (Melding Growatt omvormer: Grid Voltage High).

[ Voor 5% gewijzigd door cwegh op 11-10-2021 18:52 . Reden: Vraag wat explicieter gemaakt. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou denk ik bij een vol zonnige dag eens een multimeter op de fase(s) hangen waar je omvormer op hangt.. kijken of die inderdaad omhoog schieten.. kan zijn dat er gewoon eigenlijk "overproductie" is en de spanning dan inderdaad te hoog word voor jou omvormer..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Maar dan ligt het aan het net dus, en niet aan de omvormer? Toch als ik me baseer op onderstaande toelichting:

"Een omvormer die vermogen in het net injecteert, drijft altijd de spanning op het net een beetje op, net zoals een verbruikstoestel (bijvoorbeeld een wasmachine) dat vermogen afneemt, de spanning een beetje doet dalen. Het komt wel eens voor dat omvormers op zonnige momenten veel vermogen willen injecteren, terwijl er op dat moment weinig wordt afgenomen. Wanneer het elektriciteitsnet op dat moment het vermogen niet goed kan afvoeren, leidt dat tot een steeds verder oplopende spanning. De spanning kan zelfs zo hoog oplopen, dat de limietwaarde wordt bereikt waardoor de omvormer zich automatisch van het net scheidt.

Dit probleem doet zich vooral voor bij pieken, zonnige periodes, frisser of winderig weer, wanneer de omvormers in de buurt massaal vermogen op het net injecteren die ervoor zorgen dat de netspanning aan straatzijde stijgt.
"

Bron: https://www.cdesservices....er-uitvalt-oplossing.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cwegh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:30:
Maar dan ligt het aan het net dus, en niet aan de omvormer? Toch als ik me baseer op onderstaande toelichting:

"Een omvormer die vermogen in het net injecteert, drijft altijd de spanning op het net een beetje op, net zoals een verbruikstoestel (bijvoorbeeld een wasmachine) dat vermogen afneemt, de spanning een beetje doet dalen. Het komt wel eens voor dat omvormers op zonnige momenten veel vermogen willen injecteren, terwijl er op dat moment weinig wordt afgenomen. Wanneer het elektriciteitsnet op dat moment het vermogen niet goed kan afvoeren, leidt dat tot een steeds verder oplopende spanning. De spanning kan zelfs zo hoog oplopen, dat de limietwaarde wordt bereikt waardoor de omvormer zich automatisch van het net scheidt.

Dit probleem doet zich vooral voor bij pieken, zonnige periodes, frisser of winderig weer, wanneer de omvormers in de buurt massaal vermogen op het net injecteren die ervoor zorgen dat de netspanning aan straatzijde stijgt.
"

Bron: https://www.cdesservices....er-uitvalt-oplossing.html
door "over" productie stijgt de netspanning ja.. en dan zegt jou omvormer bij 251V van hallo het is te hoog de koekoek ik kap er mee! en als het zakt doe ik wel weer mee..

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 11-10-2021 19:33 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
cwegh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:33:
Ik zie wel dat de omvormer is ingesteld op 251V ipv de toegelaten 253V (Melding Growatt omvormer: Grid Voltage High).
Dan heb ik het vermoeden dat de omvormer niet correct ingesteld staat:
https://www.growatt.com/u...01/201801301129582958.pdf

Dat is wellicht niet precies het model wat jij hebt; maar 251V komt blijkbaar overeen met de limiet in het VK ;-)
(EN als dat zo is: geen feilloze installatie door Gutami ;-) )

Geen idee wat gebruikelijk is in Vlaanderen; maar als je meerdere fasen geleverd krijgt kun je meten welke het laagste is (op een zonnige middag); en de omvormer daar op aansluiten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 15-07 21:27
Ik denk dat het aan zowel de omvormer als het elektriciteitsnet ligt. Je problemen zullen zeker minder worden als je omvormer tot 253 V doorgaat. Maar ik denk niet weg. Je hebt zelfs kans dat het probleem nu van jou naar de buren gaat. (vooral als die meer PV hebben of dunnere/langere AC kabel)
Alsnog zou ik dan eerst de Growatt correct (laten) instellen. Het installer wachtwoord is vast wel te vinden op internet.

https://gd-energy.be/nede...-door-te-hoge-netspanning
In juli 2011 heeft Synergrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas in België, een update gepubliceerd van de C10/11 norm. Sindsdien zijn nieuwe grenswaarden voor de maximale netspanning van kracht en mag de omvormer tot andere spanningswaarden dan voordien aan het net gekoppeld blijven:

Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net. Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05 14:02
Als de kabel een lange afstand tot de meterkast moet overbruggen loont het ook om ipv. De gebruikelijke 2.5mm² een 4mm² neer te leggen.

Maar spanning opdrijving hou je altijd.

Anders overdag de energie zelf opgebruiken. Wasmachine aan ed.

Mvg alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Bedankt voor de reacties. Niet meteen uitsluitsel maar het bevestigd wel dat het eerder richting het elektriciteitsnet ligt.

De aanpassing van die voltage van 251V naar 253V zelf aanpassen zonder overleg met de installateur vind ik wat tricky. Misschien zit er een goede reden achter owv de omvormer of dergelijke.

Ik heb geen 3-fasen aansluiting. En er ligt reeds 4 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zie je het aankomen? Tijd voor een (vaat)wasje. Als je zelf meer gaat gebruiken dan gaat het voltage bij je in huis ook wat omlaag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
cwegh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:20:
Bedankt voor de reacties. Niet meteen uitsluitsel maar het bevestigd wel dat het eerder richting het elektriciteitsnet ligt.

De aanpassing van die voltage van 251V naar 253V zelf aanpassen zonder overleg met de installateur vind ik wat tricky. Misschien zit er een goede reden achter owv de omvormer of dergelijke.

Ik heb geen 3-fasen aansluiting. En er ligt reeds 4 mm2.
Ik kan niet in de instellingen van de omvormer kijken; maar ik heb het vermoeden dat hij op UK ingesteld staat. Dat lijkt me niet de bedoeling, en zal niet conform de regeltjes in België zijn.
De mazzel (of pech) is dat de UK regeltjes op dat punt dus iets strakker zijn, maar kan op een ander punt losser zijn.

Ik zie niet hoe instellen op het verkeerde land ooit een goede reden is ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
cwegh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:20:
Nee, dat was dommigheid van de installateur.
Je moet zorgen dat deze op de juiste landcode komt te staan. Dan staat het voltage ook automatisch goed.
Pagina: 1