Kan mijn vriendin huurtoeslag aanvragen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.033 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmalige11-11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-10-2021
We gaan samen het huurcontract aan en omdat zij 25 jaar oud is kan zij huurtoeslag aanvragen. Ikzelf ben 22 en kan dat dus niet voor de huurwoning. Maakt het dan nog iets uit dat zij doordeweeks in het buitenland is en daar dan ook verblijft bij een gastgezin en dat ze in het weekend bij mij is, waar ze ook staat ingeschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17
Bel de belastingdienst. Zij hebben daar sowieso een nuttiger antwoord op dan willekeurige Tweakers.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Dat ligt ook aan inkomen en de hoogte van de huur.

Een lijstje met voorwaarden vind je hier: https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmalige11-11
@richh zij voldoet aan eisen van huurtoeslag, alleen omdat ze er natuurlijk niet volledig woont officieel gezien vroeg ik me af of dit dan nog steeds mag? Of dat ze dan onderverhuur aan mij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Eenmalige11-11 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:16:
@richh zij voldoet aan eisen van huurtoeslag, alleen omdat ze er natuurlijk niet volledig woont officieel gezien vroeg ik me af of dit dan nog steeds mag? Of dat ze dan onderverhuur aan mij doet.
Maar voldoet jullie woning ook aan de eisen? Dat is vooral het unicum in deze tijd.

Als jullie er samen wonen en er beide ingeschreven staan, is zij de aanvrager, en mag het geloof ik. Ook als ik https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ invul.

Maar bel voor de zekerheid ook vooral eens de belastingtelefoon ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als zij doordeweeks weg is en alleen de weekenden thuis, kun je dan spreken van 'wonen'? Volgens mij moet je daarvoor minstens de helft van het jaar in dat huis zijn. Met 2 dagen/week red je dat niet. Maar check het bij de belastingdienst, daar zitten de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmalige11-11
jaa de woning voldoet ook aan de eisen.

@icephase denk je dat dat gecontroleerd wordt dan? of is daar ergens een richtlijn voor? Want stel het wordt niet gecontroleerd dan kan het toch prima op deze manier? dan dat het volledig op mijn naam zou staan en ik volle pond betaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

Qwerty-273

Meukposter

Eenmalige11-11 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:11:
zij doordeweeks in het buitenland is en daar dan ook verblijft bij een gastgezin en dat ze in het weekend bij mij is, waar ze ook staat ingeschreven?
Als zij niet meer in Nederland woont en slechts max 2 dagen per week verblijft in NL, is het maar de vraag of ze eigenlijk nog wel ingeschreven mag/moet zijn. Als je strikt de letter van de wet zal volgen, moet je je uitschrijven als je langer dan 8 maanden per jaar buiten Nederland woont (en dat hoeft niet aaneengesloten te zijn).

https://www.nederlandwere...stratie-van-mijn-gemeente

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmalige11-11
@qwerty-273 de situatie is iets anders, ga maar uit van het idee dat ze merendeels van de week in het zuiden van het land is en het niet te doen is elke keer terug te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:55
Eenmalige11-11 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:24:
jaa de woning voldoet ook aan de eisen.

@icephase denk je dat dat gecontroleerd wordt dan? of is daar ergens een richtlijn voor? Want stel het wordt niet gecontroleerd dan kan het toch prima op deze manier? dan dat het volledig op mijn naam zou staan en ik volle pond betaal?
Vraag is of je überhaupt het risico wil lopen. Ik weet niet of je het nieuws een beetje hebt gevolgd het afgelopen jaar, maar de belastingdienst is nou niet bepaald je beste vriend als het gaat om terugvorderen (al danniet terecht) van al betaalde toeslagen.
Als het niet mag, zou ik zelf het risico in ieder geval niet willen lopen, of ze nou controleren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmalige11-11
nou als ik voor een tijdje honderden euro's per maand goedkoper uit ben, en de kans klein zou zijn dat ze erachter komen en stel ze komen erachter, dat k dan wel het terug betaal dan dat ik het nu sowieso al moet betalen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Eenmalige11-11 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:38:
@qwerty-273 de situatie is iets anders, ga maar uit van het idee dat ze merendeels van de week in het zuiden van het land is en het niet te doen is elke keer terug te rijden.
Maakt niet zo gek veel uit. Want dan zou ze in theorie niet ingeschreven horen te staan op het adres waar jullie samen wonen.

En dan kom je uit op "U en de andere bewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres".

Dat dit niet actief wordt gecontroleerd is een tweede. De kans is aanwezig en dan hang je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eenmalige11-11 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:46:
nou als ik voor een tijdje honderden euro's per maand goedkoper uit ben, en de kans klein zou zijn dat ze erachter komen en stel ze komen erachter, dat k dan wel het terug betaal dan dat ik het nu sowieso al moet betalen, toch?
En met die mentaliteit komen we er wel.

Ik ga er vanuit dat je ook zo snel mogelijk via de Kaaiman eilanden wat constructies wil opzetten en de rest maar alle voorzieningen laten ophoesten waar je ook lekker gebruik van maakt?

Graag op slot dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Als je na het afwegen bij de super een tomaat extra in het zakje doet komen ze ook niet zo snel achter.
Als het wel gebeurt heb je een strafblad, net zoals belastingfraude, reken op een aantekening en boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 17:42
Het gaat er om of het als hoofdverblijf gerekend mag worden. Volgens mij is de vuistregel dat de huurder minstens de helft van de tijd in het huis moet wonen. Echter lijkt het ook aan de aard van de bewoning te liggen. Als je vriendin elke keer de koffer pakt en alles weer mee terug neemt kan je eerder stellen dat jullie huis het hoofdverblijf is dan het geval dat op de andere locatie meer spullen bevinden en daar blijven. Ook waar je je vrije (feest) dagen besteed etc kan je afwegen. Natuurlijk ook of je vriendin ook werkelijk meebetaalt aan de woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Heb je de belastingtelefoon al gebeld, of durf je dat niet en wil je als enige antwoord hier horen: "ja doe maar"?

edit: en hou er rekening mee dat ik meebetaal aan jouw huurtoeslag. Graag gedaan overigens, als je er recht op hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door gysman11 op 11-10-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Met die insteek pleeg je fraude en dat is die besparing je niet waard.

Jouw vriendin verklaart met het inschrijven op het adres dat ze het verblijf ook als hoofdverblijf gebruikt. Als ze nou alleen het weekend ergens anders verblijft dan is dat nog geen punt, maar op deze manier zoek je de grens te ver op.

Bel als je het echt helemaal zeker wil weten de belastingdienst. Met deze zaken moet je simpelweg geen fouten maken. Het topic gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.