Badkamer verwarmen op LTV: vloer, vloerwand of LTV-radiator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
Ik heb een jaren 30-tussenwoning gekocht die ik ga renoveren en verduurzamen. Op dit moment zit er CV-ketel die zo'n 10 jaar oud is, die gelukkig wel kan moduleren.

Op de benedenverdieping komt een Faber schuimbetonvloer (Rc5) met vloerverwarming. We plaatsen HR++-glas, isolerende voorzetwanden, en dakisolatie met Rc4. Ik wil ook een balansventilatie/systeem D/wtw unit aanbrengen in het huis. Zonnepanelen komen er ook aan, hele dak wordt volgelegd.

Na het isoleren wil ik de temperatuur van de CV-ketel terugbrengen naar <50°C. Als we een jaartje het huis op die manier goed warm krijgen overweeg ik een lucht/water warmtepomp te plaatsen.

Waar ik nog mee zit is de verwarming op de badkamer. De badkamer is 6m² groot en 2,6m hoog, dus een inhoud van 15.6m³. De indeling is ongeveer als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdKQAawheNXopgVbXDLBhUIPhUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3oEgDCyuhHn1TUs1RnpgAu8.jpg?f=fotoalbum_large

Boven het bad bevindt zich nog een raam van 1.1 op 0,55, staat nu niet op de tekening. Daar laten we HR++ glas in plaatsen. We zullen de spouwmuur van 3cm laten vullen met HR++ EPS parels of Aminotherm en de buitenwand langs binnen isoleren met 8cm resolplaat.

Het meest logische lijkt mij om ook in de badkamer watergedragen vloerverwarming te laten aanbrengen, en dit eventueel ook door te trekken op de gevel boven het bad om voldoende vermogen te hebben. Maar ik lees negatieve verhalen over vloerverwarming in badkamers, omdat je een andere warmtebehoefte hebt in een woonkamer, waar de thermostaat (Tado) staat, en in een badkamer. Het is wat zonde om de hele dag door je badkamer te verwarmen. Daarnaast lees ik dat het opwarmen van de badkamer lang duurt (als je niet 24/7 warmstookt).

Een van de installateurs aan wie we een offerte hebben gevraagd voor de badkamer weigert om die reden ook om watergedragen vloerverwarming aan te brengen: hij adviseert ofwel een gewone radiator, ofwel elektrische vloerverwarming.

Een gewone HTV radiator lijkt mij een slecht idee gezien de vloerverwarming op de benedenverdieping, dus dat valt sowieso af. Elektrische vloerverwarming lijkt instinctief gezien ook een slecht idee, door de COP1. Langs de andere kant, dmv van de ingebouwde thermostaat en timer kun je hier wel instellen dat die enkel aangaat tussen pakweg 7u en 9u en tussen 19u en 21u. Netto vloeroppervlak (min bad en douche) gaat om 3m², en bv. Magnum levert 150W per m². Als de e-vww 4u aanstaat, dan kost je dat 150*3*4= 1.8kWh. Bij een stroomprijs van 0,25c per kWh is dat 0.45€ per dag, of 164.25€ per jaar. Dat lijkt mij wat hoog, maar nog aanvaardbaar. De vraag is alleen of ik de kamer warm krijg met 3m², of dat ik ook een deel van de wand moet meenemen. En dan gaat de prijs heel wat hoger zijn. Natuurlijk dekken zonnepanelen het verbruik deels af, maar wat je niet hoeft af te dekken kun je voor andere zaken gebruiken.

Een voordeel van e-vww is snelle reactietijd, maar dat is natuurlijk enkel zo als je handmatig de verwarming aanzet. Als je dmv een timer werkt, is de badkamer ook bij water-vww op temperatuur wanneer je ze wil gebruiken. Ik lees ook dat het dan nog steeds een halfuur kan duren voor de badkamer op temperatuur is. En tegen die tijd is mijn hele gezin al lang gedoucht en afgedroogd.

Op de eerste verdieping en zolder wil ik met LTV radiatoren werken. Ik zou kunnen overwegen om ook in de badkamer een LTV radiator te plaatsen. LTV badkamerradiators lijken mij niet erg courant, maar ze bestaan wel, zoals de Radson Ulow E2v: een verticale L2V radiator met geïntegreerde fans. Deze radiator zou bij een maat van 210x45 zo'n 1200€ kosten, maar levert dan nog steeds maar 695 Watt (bij temperatuur van 35/30). Ik vermoed dat dat niet voldoende zal zijn om de badkamer goed warm te krijgen.

Ik lees online (aanrader, over hoe je huis duurzaam te renoveren) ook over een interessante oplossing waarbij de water-vww de badkamer opwarmt tot 18°C, en ze een infraroodspiegel (kan ook gewoon een ander soort infraroodpaneel zijn natuurlijk) aanzetten als ze echt in de badkamer zijn. Dat is natuurlijk ook mogelijk.

Met andere woorden, ik zie door al de opties het bos niet meer :) Hoe krijg ik mijn badkamer op een betrouwbare manier warm op LTV? Ik neig daarbij naar liever iets te warm dan te koud, want mijn vrouw is een echte koukleum :)

Nog een bijkomende vraag: de installateurs van de vloerverwarming beneden en eventueel in de badkamer zullen niet dezelfde zijn. Hoe zorg ik ervoor dat deze goed op elkaar aansluiten of met elkaar samenwerken?

En moet ik met het oog op het mogelijk aanbrengen van een LW-warmtepomp nu al bepaalde dingen vragen aan de installateurs die beide systemen komen plaatsen? Ik denk dan bv. aan specifieke verdelers of pompen ofzo.

EDIT: sorry, ik merk nu dat de titel de lading niet helemaal denkt. Een betere titel was 'badkamer verwarmen op LTV: water, electrisch of radiator?' geweest. Misschien kan een mod dit aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 11-10-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Leuk topic!

Zelf zat ik eerst te denken aan een combi van elektrisch en LTV: in het stookseizoen gebruik je dan de LTV, maar ook buiten het stookseizoen is het vaak nog prettig om een "warme" vloer te hebben. Daarom had ik als aanvulling elektrische VVW bovenop de LTV-VVW bedacht. Ook omdat ik me afvraag of de lage temperaturen waarmee je een modern geïsoleerd huis (in voorjaar en najaar vaak) kunt verwarmen nog wel zo prettig aanvoelen aan de blote voetjes.

Geïnspireerd door het WP-boiler voor CV-ondersteuning topic overweeg ik nu om de VVW in de badkamer uit een WP-boiler te laten "voeden": je kunt dan altijd je badkamer vloer verwarmen op een wat hogere temperatuur (wel met "naregeling" natuurlijk) met een COP beter dan 1. Wel rekening houden met boiler capaciteit, gelaagdheid, spiraal oppervlaktes etc. De details wil ik nog uitwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:55

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Hoewel ik niet mee kan praten over het cijferwerk, kan ik wel praktisch inhaken op een aantal termen die ik in de OP voorbij zie komen. Ik heb ook Tado in huis, en ik heb ook Magnum elektrische vloerverwarming in de badkamer. Ook heb ik een oppervlakte vergelijkbaar met jouw tekening.

Hoewel het oorspronkelijk voorgestelde idee watergebaseerde vloerverwarming was bleek daar geen ruimte voor te zijn; we hadden juist net centimeters gewonnen in verticale ruime door zaken anders aan te pakken. Het was dus elektrische verwarming of niks. Ik troostte me met het feit dat ik die makkelijker aan- en uit kon zetten. Ik zal u vertellen vanuit de praktijk: ik krijg bijna een hartverlamming als ik zie hoeveel dat verbruikt. Ik bedoel: warme voetjes zijn lekker, maar zijn die ook "1100 Watt"-lekker? Ik zal wel te Hollands zijn, misschien. Het is onzin om het ding de hele tijd te laten werken, maar het is ook niet werkbaar om in slechts blokken van twee maal twee uur per dag het spul aan te hebben: het wordt gewoon niet snel genoeg warm onder m'n badkamerplavuizen dus hij moet langer aan. In de praktijk heb ik het ding alleen aan in de koude maanden en ook alleen in het weekend wanneer m'n kleine meid er is.

Verder heb ik in de badkamer een HTV hangen met een Tado eraan. De bedoeling was dat we hierdoor warme handdoekjes zouden hebben. Doordat de badkamer nu redelijk geïsoleerd is en de vloerverwarming soms aan staat gaat de Tado eigenlijk nooit aan. Ik vind het dan verder onzin om de Tado op een idioot hoge temperatuur te zetten voor warme handdoeken maar dat is een persoonlijke keuze. Ook dat kun je met Tado natuurlijk (en makkelijker) in tijdsblokken regelen. Met Tado heb ik in ieder geval een schema dat deze slechts een uur op een handmatige temperatuur blijft staan en dan weer teruggaat naar het programma. Als je dus handmatig draait dan kun je alsnog een uurtje die idioot hogere temperatuur krijgen.

Zou ik de vloerverwarming missen als ik het niet had? Nee, maar ik vind mezelf geen koukleum. Het is een echte luxe. In de douchecel heb ik het echter niet nodig want warmt het douchewater de plavuizen snel op. Onder het bad heb je het niet nodig, en voor de wastafel heb ik een kleedje liggen. Blijft over: de vloer bij het toilet.

Wat ik dan ook heb: een verwarmde kamerbrede badkamerspiegel. Wederom met een Magnum-mat erachter. Deze geeft ook een beetje warmte af aan de kamer en die zou ik wel missen maar vooral omdat de spiegel niet beslaat. Ik kan me voorstellen dat een IR-spiegel daarom prettig zou zijn voor sommigen voor die functie én verwarming van de kamer, al denk ik dat het mij too much zou zijn als ik vlak voor de wasbak sta te scheren, ofzo. Ook weet ik niet of je de warmte tot aan het toilet gaat krijgen in jouw situatie.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
Ik heb een vrijwel vergelijkbaar vloeroppervlak. Ik heb gekozen voor elektrische vloerverwarming omdat het grootste deel van het jaar de verwarming niet aan hoeft om de ruimte (en de voetjes) te verwarmen.

Het is daarnaast een keuze voor net iets meer luxe en comfort. Want vloerverwarming is natuurlijk niet noodzakelijk. Onze redenatie was dat als de centen een keer krap zijn, wede Magnum-mat ook uit kunnen laten. Dat kan natuurlijk bij andere verwarmingsvormen ook, maar zeker bij een watergedragen vloerverwarming zullen de installatiekosten hoger zijn.

De complimenten voor het uitzoekwerk! Het probleem is inderdaad dat je dan vaak door de bomen het bos niet meer ziet. En in de adviezen die je krijgt hoor je vooral de persoonlijke voorkeur van anderen. Wellicht moet je de keuze dan heel rationeel maken: als uit jouw cijferwerk komt dat iets voordeliger of milieuvriendelijker is, dan moet je die keuze maken. Ik kan alleen vertellen waarom ik voor deze oplossing heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Wij hebben waarschijnlijk hetgeen wat jij wilt. Lage temperatuur vloer verwarming. Echter zijn de eisen dat een badkamer normaal gesproken tot 24 graden verwarmd moet kunnen worden. Dit zodat het niet te koud is als je uit bad komt of onder de douche uit komt. Met LTVV red je dat niet, wij krijgen het daarmee tot ongeveer 21 a 22 graden verwarmd. Om de temperatuur toch tot 24 graden te krijgen hangt er nog een elektrische design radiator op de badkamer. Deze laatste hangt er dus alleen om aan de eisen te kunnen voldoen om de badkamer tot 24 graden te verwarmen, hij is dus permanent uit aangezien de badkamer voor ons niet tot 24 graden hoeft te worden verwarmd.

Het voordeel van dit systeem is dat het dus ook met een warmtepomp werkt. De vloerverwarming is op de warmtepomp aangesloten.

Ik heb de extra verwarming vorig jaar in de winter 1 week geprobeerd maar wij vonden 24 graden op de badkamer veel te warm.

Dus als een water vloer verwarming kan dan zou ik daarvoor kiezen in combinatie met een elektrische designradiator (die er dan alleen maar hangt om aan de officiële badkamer eisen te voldoen).

Ook hebben wij bij de vloerverwarming een master-master systeem. Dus de badkamer kan bij ons ook de enige kamer zijn die verwarmd wordt terwijl de verwarming op alle andere kamers uit is. Dit omdat warmtepomp een kamer beter op temperatuur kan houden dan kan verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 07-11-2021 03:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.