Vervanging Dell XPS 13 (9350)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Ik heb momenteel een Dell XPS 13 (9350) uit 2016. Op zich ben ik nog steeds blij met hoe hij werkt, maar omdat de hardware - ook qua security - toch wel begint te verouderen en omdat het erop lijkt dat ik met deze hardware geen Windows 11 kan installeren, ben ik op zoek naar een nieuw model.

De belangrijkste redenen om destijds voor de XPS te gaan waren:

- Licht en compact
- Mooi scherm met dunne rand
- Redelijk snel, mede dankzij SSD
- Goede accuduur

In principe ben ik dus op zoek naar een goede ultrabook/thin & light model. De best buy guides heb ik al bekeken, maar dit jaar wisselen de adviezen nogal snel én zijn de geadviseerde modellen vaak nergens meer op voorraad.

Aanvullend heb ik nog de volgende eisen:
- 16 GB RAM
- Meest recente generatie Intel of AMD processor
- Minimaal 1 ouderwetse USB type-A ingang
- Scherm: minimaal 13", max 15"

Voor de volledigheid heb ik ook nog even het format hieronder ingevuld.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Wat ga je met je laptop doen?
Geen extreem hoge eisen: simpel gebruik zoals Office, browsen en Netflix. Op zijn tijd af en toe wat simpele games, zoals Civilization. Overige games gebeuren op de PlayStation.

Wat is je budget?
€1000-€1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet makkelijk te vervoeren zijn. Daarom mag het ook maximaal een 15 inch model zijn. (Minimaal 13 inch).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen bepaalde voorkeur. De Dell is goed bevallen, maar de huidige modellen missen net wat te veel aansluitingen in mijn ogen.

Ook sta ik gezien de goede prestaties open voor een MacBook Air. Daar staat als nadeel weer tegenover dat er slechts 2 poorten opzitten en helemaal geen ouderwetse USB-A poort.

De modellen waar ik nu naar neig:
- HP Pavilion 13 aero (pricewatch: HP Pavilion Aero 13-be0240nd)
- MacBook Air (M1 model) (pricewatch: Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd Spaceg...)

Ik heb ook gekeken naar de LG Gram 14, maar deze is helaas te duur.

Graag hoor ik jullie adviezen. Ik ben overigens ook nog bereid een paar maanden te wachten, mocht hier nog het idee leven dat er op korte termijn betere modellen op de markt komen. (y)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Je lijkt qua rekenkracht geen superhoge eisen te stellen, het gaat kennelijk vooral om accuduur, compactheid en ik neem aan dat een goede display punten oplevert. Specifieke eisen tav OS of CPU architectuur kan ik niet ontdekken in je post.

Op accuduur en display wint de Macbook dit vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Correct! Bij de MacBook loop ik nog wel tegen de volgende punten aan: mogelijk over een half jaar een totaal nieuw model, weinig USB poorten en ik heb nog mijn twijfels over MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-07 12:38
Ik lees mee! Ik heb zelf ook een Dell XPS 13 9350 en wil deze ook vervangen. Ik heb zelf ook de Macbook op het oog, gezien deze nu goedkoper is dan de Dell XPS, alleen heb ik net zoals jij twijfels over MacOS. De huidige Dell XPS 13 is overigens ook nog een prima optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Helaas nog geen keuze gemaakt. Zijn er meer mensen die een vergelijkbaar dilemma hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-07 08:04
Ik zit met hetzelfde dilemma (Dell XPS 13 9360 hier). Dell heeft nu wel mooie BF deals voor de XPS, maar wat mij net als jou tegenhoud is het beperkt aantal aansluitingen.

Ik overweeg nu de Razer Book 13, maar in de gewenste specificaties komt die boven jouw budget uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Kijk eens naar deze: https://www.lenovo.com/nl...d=nl%3Aaffiliate%3Ak90lfe

Ik heb ‘m sinds begin dit jaar een ben er erg blij mee. Voor 900€ echt een mooie aanbieding!

Alleen heb je geen usb-a, maar die mis ik niet echt. Er zit een hubje/adapter bij voor usb-a en hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
De Razer Book 13 is inderdaad de duur. De Lenovo neem ik mee in mijn gedachtegang.

Helaas is er in de Best Buy Guide van vandaag geen thin & light opgenomen, dus daar kan ik helaas geen inspiratie uit opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 10:57

hbsJR

All rounder

Ik zou zelf gaan voor een macbook. In het begin heb ik Apple vervloekt om het gebrek van USB A aansluitingen, maar ondertussen maak ik er een gewoonte van om alles USB c te kopen. Mocht er een issue zijn dat ik een usb apparaat heb (usb stick), is een dongle prima om daar even mee te werken.

Ik heb eigenlijk geen permanente USB apparaten, dus voor mij is er geen probleem dat ik allemaal USB c heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
hbsJR schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:56:
Ik zou zelf gaan voor een macbook. In het begin heb ik Apple vervloekt om het gebrek van USB A aansluitingen, maar ondertussen maak ik er een gewoonte van om alles USB c te kopen. Mocht er een issue zijn dat ik een usb apparaat heb (usb stick), is een dongle prima om daar even mee te werken.

Ik heb eigenlijk geen permanente USB apparaten, dus voor mij is er geen probleem dat ik allemaal USB c heb.
Zonder het topic te willen kapen: hoe was voor jou de overstap van Windows (vermoed ik) naar Mac OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Uniciteit schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:54:
De Lenovo neem ik mee in mijn gedachtegang.
Die kans is nu voorbij. Niet meer beschikbaar en ik denk ook niet dat die snel weer zo scherp wordt aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 10:57

hbsJR

All rounder

Belecthor schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:12:
[...]

Zonder het topic te willen kapen: hoe was voor jou de overstap van Windows (vermoed ik) naar Mac OS?
Vroeger had je echt een overstap, maar tegenwoordig is het bijna plug and play. Je zal met macbook een beetje gefrustreerd zijn hoe apps werken. Bij windows kan je iets openen en als je op het kruisje klikken en dan sluit je de app. Bij een macbook moet je apps "stop zetten".

Voor de rest ken ik je workflow niet echt, dus kan niet echt de impact bepalen. Als je gewoon open minded kijkt hoe een macbook werkt en minder wil vergelijken zal je niet echt een overstap merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
Al een beslissing genomen? Deze is anders wellicht ook interessant: Asus ROG Flow X13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Valar schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
Al een beslissing genomen? Deze is anders wellicht ook interessant: Asus ROG Flow X13.
Ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Jij inmiddels wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:26
Waarom wil je eigenlijk Windows 11?
Windows 10 wordt ook nog steeds ondersteund ook qua security.

Als verder alles aan de laptop nog goed werkt zou ik nog geen nieuwe kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar
Uniciteit schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Jij inmiddels wel?
Ja, ik heb die Asus ROG Flow X13 besteld, en bevalt tot nog toe prima.
Alleen is die nu niet meer beschikbaar voor de prijs waar ik hem voor gehaald heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Wow die Razer Book 13 kostte 2000 euro bij publicatie en nu 750! Goeie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Dit zijn betere prijzen. Ik ga er vanavond nog eens goed naar kijken. Bedankt voor de tip d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
De Razer Book heb ik voorbij laten gaan, omdat daar toch wel heel vaak problemen mee lijken te zijn. De lage prijs van de Asus was helaas van korte duur.

Ik heb inmiddels wel twee andere modellen op het oog die pas recent goed beschikbaar zijn én inmiddels een acceptabele prijs hebben (beide €1199):

- pricewatch: ASUS ZenBook 14X OLED UM5401QA-KN119W
- pricewatch: ASUS VivoBook Pro 14X OLED M7400QC-KM020W

Allebei 90 Hz OLED schermen met een relatief hoge pixeldichtheid en prima specs.

Het enige echt grote verschil tussen deze twee modellen - naast het design - is dat het tweede model nog een dedicated videokaart heeft. Het eerste model heeft echter wat betere aansluitingen en een touchscreen met smallere bezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
@Uniciteit Inmiddels met E 1099,- wel weer betaalbaar: pricewatch: ASUS GV301QC-K6003T

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk voor de Asus Zenbook 14X gekozen. pricewatch: ASUS ZenBook 14X OLED UM5401QA-KN119W. Doorslaggevend was toch onder andere het OLED scherm en iets compactere design (groter scherm in toch ruwweg dezelfde afmetingen).

Ik heb, in plaats van de eerdergenoemde Vivobook, ook nog de ZenBook Pro 15 overwogen. Voordeel van dat model is nog een dedicated GPU, maar aangezien gaming op een laptop voor mij geen prioriteit is heb ik naar andere factoren gekeken.

Overigens is dat model nu wel heel erg scherp geprijst, dus voor diegene die in een vergelijkbare situatie zitten zeker nog het overwegen waard:
- pricewatch: ASUS ZenBook Pro 15 OLED UM535QE-KY255W

Tot slot is hier nog een vergelijking te vinden tussen de 14X, 15 Pro en ROG X14: https://tweakers.net/pric.../1799844;1760934;1751112/.
Pagina: 1