Aansluitpunt mechanische ventilatie zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandz
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Mijn vraag

Ik wil op zolder een extra aansluitpunt aanbrengen voor mijn mechanische ventilatie. Op de overloop droogt vaak de was en ik merk ook veel stof. Bij ons is de bovenste etage helemaal afgetimmerd en de unit is laag(op de grond) achter schotten geplaatst en netjes afgewerkt dat je niks ziet.

Nu kan ik een afzuigpunt netjes in de afwerking maken alleen is dit ongeveer 50 cm boven de grond. Dit zou qua netheid het mooist zijn. Ik vraag mij alleen af of het ook functioneel is. De punten in de keuken, wc en badkamer zitten waarschijnlijk niet voor niks bij het plafond maar ik kan hier niet echt goed info over vinden.

Dus weet iemand de regels hiervoor? en anders de voor en nadelen.

Alvast bedankt!

groeten, Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 18:03
Heb je geen zolderramen met toevoerroosters o.i.d? Dat zou in principe namelijk al genoeg moeten zijn.

Of er specifieke regels voor zijn weet ik niet, maar warme, vochtige lucht stijgt op. Daardoor is op het plafond of hoog aan de muur een logische plek om ventielen te plaatsen.

Nu is het drogen van was qua vochtafgifte een stuk trager dan koken of douchen, en geeft het geen (significante) warmte af. De lucht zal daarom ook een stuk homogener zijn en je kan dus prima een ventiel plaatsen op de plek waar je wilt. Let er wel op dat je de ventilatie van de andere plekken niet in de war gooit door het ventiel te ver open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Lucht kiest altijd de makkelijkste weg, nadeel van een extra ventiel is wel dat je afzuigcapaciteit gaat afnemen en je mogelijk de ventilatiebox harder moet gaan zetten en opnieuw balanceren.

Trouwens stof ga je er niet mee wegkrijgen daar is een afzuigbox niet voor.

Overgens is de lucht ook maar 1a 2 uur vochtig en daarna daalt het weer, als je was droogt is het niet meer warm, beetje onderdruk creëren is voldoende.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2021 15:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandz
@jordje
Bedankt voor je reactie. Ik heb zowel roosters als dakraam. Er komt voldoende frisse lucht dus binnen maar ik merk wel dat daarmee niet perse de vochtige lucht wordt afgevoerd. daarnaast doet iedereen te pas en te onpas de schuifjes dicht :) Daarom wil ik het afzuigpunt op de etage zelf. Het is nu volledige gebalanceerd. Ik wil ook eigenlijk een ventiel gebruiken dit ik open en dicht kan zetten. Er hangt niet altijd was dus dacht dat dit misschien wel slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandz
@mr_evil08
Bedankt voor je reactie! Mijn ervaring is juist wel dat het minder stoffig wordt in je huis aangezien stof vaak zweeft voordat het neerdaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:30
Johandz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:59:
Op de overloop droogt vaak de was en ik merk ook veel stof.
Dat is oorzaak en gevolg. Uit kleding ontstaat nu eenmaal veel stof. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Johandz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:40:
@jordje
Bedankt voor je reactie. Ik heb zowel roosters als dakraam. Er komt voldoende frisse lucht dus binnen maar ik merk wel dat daarmee niet perse de vochtige lucht wordt afgevoerd. daarnaast doet iedereen te pas en te onpas de schuifjes dicht :) Daarom wil ik het afzuigpunt op de etage zelf. Het is nu volledige gebalanceerd. Ik wil ook eigenlijk een ventiel gebruiken dit ik open en dicht kan zetten. Er hangt niet altijd was dus dacht dat dit misschien wel slim is.
Beetje laat, maar toch benieuwd hoe je de situatie uiteindelijk hebt opgelost. Ik laat een woning bouwen en boven op zolder heb ik alleen draai/kiepramen, geen ventilatieroosters en geen dakramen. Die dakramen zouden we eventueel nog toe kunnen laten voegen, ze zouden toch niet aan de voorzijde van de woning zitten en dus vergunningvrij te bouwen zijn. Omdat de zolderkamers zijn aangemerkt als overige ruimtes hoeven ze niet aan de standaardeisen uit het bouwbesluit te voldoen, maar één van die kamers wil ik inrichten als kantoor voor mijn man. Ik zat er daarom aan te denken om ook een aansluiting te maken voor de mechanische ventilatie, maar dan zit je natuurlijk wel met toevoer van lucht (dan zou dus steeds het raam op een kier moeten staan).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Mocht de balans zoek zijn na het extra punt, dan ga ik gewoon niets specifieks ondernemen voor die ruimte.
Pagina: 1