LT radiatoren vs normale radiatoren op lage temp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Hallo,

Ik zit voor mijn eerste verdieping te kijken naar nieuwe radiatoren.
Op het moment hangt er 3x 120x50 type 10 met een schamele (ongeveer) 700W capaciteit (als ik vergelijkbare radiatoren opzoek).

Nu zat ik te kijken om meteen LTV mee te nemen in de overweging. De begane grond is al volledig voorzien van vloerverwarming, boven zou ik dan (als ik toch aan het vervangen ben) vast voor kunnen bereiden op de toekomst.

Maar, hoewel ik het idee van lage temperatuur verwarming wel snap. Lijken de specificaties niet echt overeen te komen.

Ik zat de kijken voor een Jaga strada type 06 (dunne radiator net als nu), met alle marketing leuzen rondom low-h2o en LTV geschikt. Die doet een ruimere 1136W bij 75 graden stooktemperatuur.
Maar een "doodnormale" type 21 radiator (eveneens dun) doet daarbij 1384w en is een stuk goedkoper.

Dit leek me allemaal logisch, die Jaga zal bij lagere stooktemperaturen relatief veel vermogen blijven houden, terwijl die ouderwetse radiator keihard instort.
Maar niets is minder waar:

radiator75/65/2055/45/2045/40/2035/30/20
strada1136559379167
Henrad softline 4 plus1384669476217

Snap ik het nou niet, of heeft zo'n "hippe" LTV radiator helemaal geen zin? 8)7

Los van extra features als ventilatorpacks enzo (al zijn die er niet voor de type 06), wat is er nou zo LTV aan deze LTV?

bedankt
Timberleek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
De ltv radiatoren gebruiken ook een bult minder water. Een "gewone" radiator kan al gauw 10 of meer liter in, in een ltv 1 a 2 liter. Hoef je dus ook veel minder water "warm" te stoken voor hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
CrazyOne schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:22:
De ltv radiatoren gebruiken ook een bult minder water. Een "gewone" radiator kan al gauw 10 of meer liter in, in een ltv 1 a 2 liter. Hoef je dus ook veel minder water "warm" te stoken voor hetzelfde resultaat.
Dat klopt inderdaad, maar is dat niet vooral van toepassing om het systeem snel te laten reageren? Kan me voorstellen dat een "zware" verwarming pas laat warm wordt en dan nog een tijd nagloeit. Dat maakt de temperatuur "moeilijker" regelbaar.

Maar aan de andere kant is de begane grond vloer natuurlijk ook traag. Is snelle verwarming boven dan wel verstandig? Of staat dat los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik volg dit met interesse (wil mogelijk ook radiatoren vervangen).

@CrazyOne dat zal zo zijn, maar TS heeft beneden vloerverwarming. Daar gaat pas echt veel water in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-05 20:47
Hoi!

Ik heb in een slaapkamer na een renovatieklus de oude radiator niet teruggeplaatst omdat er net als bij jou eentje met meer afgiftevermogen voor moest terugkomen (want inderdaad lagere temperaturen).

Mijn hoofdreden om voor de Strada twin te kiezen was om eventueel toekomstig koelen in de zomer makkelijker te maken (en dat werd daarom dus ook dikte 11 en geen 06 mochten we het met DBH fans willen doen).

Oa. volgens deze "energiepionieer" gaat dat effectiever met een convector:

http://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/

Ze zijn inderdaad flink duurder, en dat prijsverschil zal met de oplopende aluminium en koperprijzen eerder toe dan afnemen vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:50
als je een 11 hebt van 120x50 zou je een 22 kunnen hangen met een booster eronder, dan hou je identiek vermogen op LTV. wel ff inregelen of dynamische radiatorkraan

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
technopeuter schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:42:
als je een 11 hebt van 120x50 zou je een 22 kunnen hangen met een booster eronder, dan hou je identiek vermogen op LTV. wel ff inregelen of dynamische radiatorkraan
Type 22 wordt bij mij te groot. Ik heb maar een oversteek van ca 5cm van de bovenliggende vensterbank. Als daar vervolgens een puist van een radiator onder uit steekt wordt dat er zeker niet mooier van.

Ik had inderdaad gezien dat de 06 geen fanblok heeft, maar mocht dat een ding worden is dat prima te maken. Voorlopig heb ik toch nog geen koeling opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:07
Is het toepassen van wandverwarming geen mogelijkheid? Qua kosten wel vergelijkbaar denk ik met jaga's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
timberleek schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Ik had inderdaad gezien dat de 06 geen fanblok heeft, maar mocht dat een ding worden is dat prima te maken. Voorlopig heb ik toch nog geen koeling opties.
Ook bij ons is een warmtepomp nog toekomstmuziek,
maar de kans dat ie er binnen de levensduur van een convector/radiator zal komen is zeer waarschijnlijk en daarom vind ik het fijn om de optie tot koeling open te houden.

Dat DBH systeem vind ik overigens naast kneiterduur ook niet echt aantrekkelijk omdat daarmee iets super simpels (een metalen constructie die warm wordt) verandert in iets met adapters, geluid, sensoren etc.
Vandaar dat wij het doen zonder actieve luchtverplaatsing, en die paar dagen dat het buiten loeiheet is kan je inderdaad bijv. er een ventilator met lijmklem aan vastzetten (ik roep maar wat).

Overigens, voor verwarming is hoe hoger de kist hoe beter (het schoorsteen effect), voor koeling juist niet:

"KOELVERMOGEN
Het koelvermogen neemt af vanaf hoogte 50 cm met ongeveer
10% per 10 cm bijkomende hoogte. Men kan echter ook bij deze
hogere radiatoren het koelvermogen blijven garanderen indien
men de uitblaasrichting van de boosters wijzigt. Dit is een zeer
eenvoudige en éénmalige handeling alvorens de radiator te
installeren. Het warmtevermogen zal in dit geval licht afnemen."

Maar om heel eerlijk te zijn was ik ook in de veronderstelling dat ze tov radiatoren ook beter op lage temperatuur verwarmen, :F
weer wat geleerd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Signor Doekie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:19:
Is het toepassen van wandverwarming geen mogelijkheid? Qua kosten wel vergelijkbaar denk ik met jaga's.
Technisch wel een mogelijkheid, maar geen stap die ik nog wil nemen in de verbouwing. Dan had ik eerder voor vloerverwarming gegaan denk ik.
Brobber schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
Ook bij ons is een warmtepomp nog toekomstmuziek,
maar de kans dat ie er binnen de levensduur van een convector/radiator zal komen is zeer waarschijnlijk en daarom vind ik het fijn om de optie tot koeling open te houden.
Die overweging liep ik ook mee, maar vooralsnog weet ik niet of ik die radiatoren in de toekomst nodig heb (misschien ga ik wel niet lucht-water verwarmen). Dan vind ik er weinig nut in om nu 3 keer zoveel uit te geven aan radiatoren die eigenlijk (zoals het lijkt) niks toevoegen.

Ik kijk graag vooruit, maar in dit geval zie ik daar meer nadeel van voordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
timberleek schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:03:

Die overweging liep ik ook mee, maar vooralsnog weet ik niet of ik die radiatoren in de toekomst nodig heb (misschien ga ik wel niet lucht-water verwarmen). Dan vind ik er weinig nut in om nu 3 keer zoveel uit te geven aan radiatoren die eigenlijk (zoals het lijkt) niks toevoegen.

Ik kijk graag vooruit, maar in dit geval zie ik daar meer nadeel van voordeel aan.
Fair enough, succes met de verbouwing in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:23
Wij hebben op onze benedenverdieping die LTV radiatoren van Jaga, en op de bovenverdieping hangen nog 'traditionele' verwarmingen.

Onze LTV radiatoren hebben DBE (voorganger DBH denk ik?). Voordeel is inderdaad veel snellere opwarming van de ruimte waardoor je in theorie met minder 'capaciteit' van je convector wegkomt. Nadeel is het geluid, jaarlijks goed schoonmaken ivm stof en de benodigdheid van 12v voeding. Wij hebben hiervoor een kabel met de cv leidingen mee laten lopen (welke achter de convectorombouw uit de muur komen) zodat je geen draadje van de convector naar een naburig stopcontact ziet lopen.

Persoonlijk vind ik de stralingswarmte van 'traditionele' verwarmingen heerlijk, en soms mis ik dat wel eens bij de jaga's.

Wat betreft koelen: Stel je daar niet te veel bij voor (tenzij de techniek tegenwoordig veranderd is). In de zomer heb ik ook wel eens onze warmtepomp op koelstand gezet, maar op het moment dat de watertemperatuur onder het condensatiepunt komt, druipt het water onder je convector uit. Oplossing is de warmtepomp tot maximaal 16/17 graden terug te laten koelen, maar dit zet niet echt zoden aan de dijk. Ook niet icm de DBE's; de enige echt koele plek is ónder de convectoren.
Pagina: 1