µATX moederbord met 3 usb-c touchscreens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Herr_Boogie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01 21:52
Ik zoek een?
Ik zoek een oplossing om naast het hoofdscherm, ook 3 bijkomende touchscreens (1080p) aan te sturen. Deze schermen moeten makkelijk ge(de)monteerd kunnen worden en daarom wil ik graag één usb-c connector gebruiken (voeding + beeld + touch) per scherm. Daarom zoek ik een oplossing om die drie schermen aan te sluiten. Daarbij heeft de aansluiting via een header op het moederbord de voorkeur boven de aansluiting aan de achterzijde. Het moederbord is nu µATX en de grafische kaart wordt middels een riser cable aangesloten. Er is niet veel ruimte voor een groter moederbord. Er wordt een RTX (3080 of 3090) kaart geplaatst. De voorste schermen kunnen in principe aangestuurd worden door de integrated graphics van de cpu, maar de grafische kaart zou dat beeldsignaal ook kunnen leveren.
Moet ik zoeken naar thunderbolt 3/4 of is usb3.1/usb3.2 voldoende? De schermen die ik op het oog heb gebruiken ongeveer 10W per stuk (ELO 1302L). Kan ik bv via interne usb 3.2 headers, 3 touchscreens rechstreeks aansluiten (zowel qua signaal als vermogen)?
Er is wat ruimte beschikbaar om een hub te plaatsen, maar ik zie dit als een noodoplossing aangezien die (bij thunderbolt althans eentje van 20V) dan ook een bijkomende voeding nodig heeft. 5V en 12V zouden eventueel van de atx voeding genomen kunnen worden.

Het aansluiten van de drie schermen via een daisy-chain met usb-c zou fantastisch zijn, maar ik heb nog geen compact, betrouwbaar touchscreen gevonden dat gemonteerd kan worden via bv een vesa-mount.

Wat is je budget?
Er is nog geen budget bepaald. Graag zou ik de meerprijs van deze oplossing onder de €150à€200 houden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een goede en stabiele beschikbaarheid is belangrijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit systeem is "mobiel" en dient om ter plaatse opleidingen te geven voor het bedienen van complexe toestellen. Het moederbord (+cpu, ram, opslag) wordt samen met een RTX gaming kaart (voor het aansturen van 3d-beelden op groot scherm) en de voeding in een speciaal gemaakte computer kast geplaatst. De 3 touchscreens dienen enkel om 2d interfaces weer te geven, niet voor 3d-beelden. De touchscreens worden naast elkaar op de voorzijde van de computerkast (desktop) gemonteerd. Het demonteren en monteren van de voorste schermen moet zo simpel mogelijk zijn. Er is nu nog geen budget voor speciale pcb's met connectors.

Beste antwoord (via Herr_Boogie op 21-10-2021 21:42)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:20
Als de schermen snel afgekoppeld moeten kunnen worden, kun je female USB, HDMI en power (flens)connectors op je frame, met dan korte verloop kabels van de moederbord IO. Het is maar voor transport, dus of je dan per scherm één of 3 kabels (naast elkaar) moet losmaken zie ik zo het probleem niet van. Bv HDMI https://b2b.harting.com/e...lver-HDMI-1-4/09454521010

Die Gigabyte moederborden zou ik echt niet in kiosk-achtige apparaten gebruiken, ik zou eerder kijken bij Advantech of Aaeon (en zijn er waarschijnlijk nog).

Bv moederbord https://www.aaeon.com/en/p/industrial-motherboards-max-q470a moederbord, µATX en heeft 3 x HDMI (maar op zich kun je die van de GPU gebruiken)
Schermen: https://www.advantech.com...9d-4536-a563-a1f89e389849 (gevoed met 12V dus zou je van de pc voeding kunnen afsplitsen).

Maar ik ben ook van mening dat dit ook met iPads kan werken. Voorzie op het systeem een eigen lokaal access point, zet de iPads in Single App (of Guided) mode en die app is dan een VNC client of iets zoals Spacedesk (https://www.spacedesk.net/). Dan ben je helemaal niet afhankelijk van andere systemen of netwerken.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:35
Dan moeten die headers bv. DisplayPort via USB C supporten, moderne moederborden hebben meestal niet meer dan 1 zo'n header, en werken alleen met een CPU met ingebouwde GPU. Voor zover ik weet doen gewone USB headers geen video. Er zijn videokaarten met externe USB aansluitingen, maar als ik het goed begrijp zoek je dat niet, ook ken ik ze niet met drie USB-C poorten.

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 11-10-2021 19:26 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

goedkoopste bord is 225€ heeft USB-C video uit maar wel gevoed via de DP-in connector pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G en vermits het bord wel hdmi uit heeft maar geen dp uit moet je dus met een verloop stuk of extra graka werken ow en maar 1 USB-c poort.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Herr_Boogie
Er is geen plaats voor een tweede grafische kaart en er zijn blijkbaar geen rtx3000 kaarten met usb-c aansluitingen.

Is het dan mogelijk om via usb-c thunderbolt met een thunderbolt-hubje te werken (al dan niet met 20V voeding)? Ik vermoed dat die thunderbolt aansluiting dan wel gewoon beeld van de internet gpu kan doorsturen, zoals het ook werkt op een laptop.
Of is displayport ook bij thunderbolt niet standaard?

• Herr_Boogie
Damic schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:24:
goedkoopste bord is 225€ heeft USB-C video uit maar wel gevoed via de DP-in connector pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G en vermits het bord wel hdmi uit heeft maar geen dp uit moet je dus met een verloop stuk of extra graka werken ow en maar 1 USB-c poort.
Er is blijkbaar ook een mini-ITX variant, met twee thunderbolt/usb4 aansluitingen én een DP-in.
https://tweakers.net/pricewatch/1662992/gigabyte-z590i-vision-d/specificaties/
Hiermee zou ik in principe 2 schermen rechtstreeks kunnen aansluiten op de interne gpu, maar dan moet ik voor het derde scherm nog een oplossingen vinden qua touch én voeding. Of is het mogelijk om met een usb-c hub het signaal van de thunderbolt te splitsen, aangezien elke TB4 makkelijk 2 4K schermen kan aansturen (heb toch maar 1080p nodig), indien er voldoende power is. Een hub met displayport/hdmi helpt me niet qua voeding/touch.

Het is niet alleen een kwestie van het beeld op het scherm te krijgen, maar ook om de touch-input terug te krijgen. Ik vermoed dat displayport alleen niet genoeg is daarvoor.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
USB op een desktop moederbord doet maximaal 1A/5w. Daar ga je geen 10w monitoren mee kunnen voeden.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Uszka De Z590 VISION G (rev. 1.0) doet 60W op de USB-C aansluiting
1 x USB Type-C® port, supporting USB Type-C® and DisplayPort video outputs and a maximum resolution of 4096x2304@60 Hz.
* Support for drawing tablets and 20V@3A of power delivery.
*Support for DisplayPort 1.2 version and HDCP 2.3
Bij de i variant staat het er niet bij :(
Maar wel
Integrated Graphics Processor+Intel® Thunderbolt™ 4 Controller:

2 x Intel® Thunderbolt™ 4 connectors (USB Type-C® ports), supporting DisplayPort and Thunderbolt™ video outputs and a maximum resolution of 5120x2880@60 Hz with 24 bpp (via single display output)
* Because of the limited I/O resources of the PC architecture, the number of Thunderbolt™ devices that can be used is dependent on the number of the PCI Express devices being installed. (Refer to Chapter 1-7, "Back Panel Connectors," for more information.)
* Support for DisplayPort 1.4 version and HDCP 2.3.
(Graphics specifications may vary depending on CPU support.)
Even de handleiding ingedoken:
Thunderbolt™ 4 Connector (USB Type-C® Port)
The connector supports standard DisplayPort and Thunderbolt™ video outputs. You can connect a standard
DisplayPort/Thunderbolt™ monitor to this connector with an adapter. The Thunderbolt™ connector can
daisy chain up to five Thunderbolt™ devices. Because of the limited I/O resources of the PC architecture,
the number of Thunderbolt™ devices that can be used is dependent on the number of the PCI Express
devices being installed. You can adjust the Thunderbolt™ settings under Settings\Thunderbolt Configuration
in BIOS Setup. The maximum supported resolution is 5120 x 2880@60 Hz with 24 bpp via single display
output, but the actual resolutions supported are dependent on the monitor being used. Also, the connector
is reversible and supports the USB 3.2 Gen 2 specification and is compatible to the USB 3.2 Gen 1 and
USB 2.0 specification. You can use this port for USB devices, to

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 11-10-2021 19:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
Valt buiten de eisen want is ATX!

• Herr_Boogie
Uszka schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Valt buiten de eisen want is ATX!
Mini-ITX zou ook nog passen. Maar van de z590i Vision D staat er inderdaad geen wattage bij. Maar het zou in elk geval minstends 15W per poort moeten zijn.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 22:00
Je denkt veel te veel in de box??

- Moeten de touchscreens perse op hetzelfde systeem worden aangesloten?
- Wat heeft de meeste grafische power nodig?
- Waarom moeten ze perse los kunnen?

Ik denk al snel aan 3 iPads, 1 groter touchscreen, 3 mac mini's of NUC's + een krachtige PC, etc

Maar jij lijkt al je hele systeem compleet bedacht te hebben en alleen nog even een perfect moederbord te zoeken, terwijl er misschien nog veel meer goede oplossingen zijn voor je probleem.

Zelf heb ik ook eens mobiele PC's gebouwd voor speciale toepassingen dus ik vind het een zeer interessant vraagstuk. Heb je wellicht foto's of meer info over je idee / toepassing?

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin88 op 13-10-2021 09:02 ]

• Herr_Boogie
Alles was opgelost indien er tb4/usb-c 3.2 splitters waren met MST en PD (multistream en power delivery) naar 3 tb4/usb-c 3.2 poorten. Maar dat kan ik maar niet vinden.

Ik heb het systeem kunnen aanpassen zodat één van de touchscreens steeds verbonden blijft. Dit kan ik dus gewoon met een voeding+usb+hdmi aansluiten. Dan resten er nog maar twee schermen die moeten aangesloten worden en lijkt usb-c plots terug een stuk realistischer.
Dan denk ik aan een moederbord met twee usb-c aansluitingen, zoals https://tweakers.net/pric...i-vision-d/specificaties/. Het is me alleen nog niet duidelijk of beide usb-c/thunderbolt4 poorten voldoende vermogen kunnen leveren en of ze allebei een signaal van de cpu kunnen doorgeven. Het is in principe ook wel mogelijk om via de dp-in een signaal door te sturen via usb-c.
Kan ik er op rekenen dat een tb4 poort minimaal 15W kan leveren?
Edwin88 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:01:
- Wat heeft de meeste grafische power nodig?
Zonder twijfel NIET de touchscreens. De cpu (met grafische processor) is krachtig genoeg.
Edwin88 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:01:
- Moeten de touchscreens perse op hetzelfde systeem worden aangesloten?
Ja, het systeem moet zelfstandig kunnen draaien na opstarten. Er kan niet gerekend worden op een verbinding naar een ander systeem.
- Waarom moeten ze perse los kunnen?
Het syteem moet getransporteerd kunnen worden binnen reeds bepaalde afmetingen/gewichten. Hiervoor moeten zowiezo bepaalde elementen worden opgeplooid en/of gedemonteerd. In de huidige opstelling zijn het hoofdscherm en één van de touchscreens weg te vouwen en zijn er twee demonteerbaar.

Met een beeldje zou ik inderdaad veel duidelijk maken, maar ik kan/mag er nu nog niets van tonen.

• Edwin88
3 iPads die draadloos een desktop of interface laten zien? Of moet het touchscreen echt specifiek de software van de PC laten zien?

Nog steeds is het me niet heel duidelijk wat je systeem nou precies doet

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Welk OS ga je eigenlijk gebruiken ? Houd er rekening mee dat bij windows het 'standaard' niet mogelijk is meer dan 1 muis/touch input te gebruiken en deze dan per monitor te beperken.

Is een RTX 3080 echt nodig qua performance ?

• Herr_Boogie
Edwin88 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:42:
3 iPads die draadloos een desktop of interface laten zien? Of moet het touchscreen echt specifiek de software van de PC laten zien?

Nog steeds is het me niet heel duidelijk wat je systeem nou precies doet
het systeem dient als mobiele simulator voor railvoertuigen

de touchscreens tonen afhankelijk van het type voertuig een ander dashboard (knoppen, wijzers, schermen, ...)

• Herr_Boogie
DukeBox schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:50:
Welk OS ga je eigenlijk gebruiken ? Houd er rekening mee dat bij windows het 'standaard' niet mogelijk is meer dan 1 muis/touch input te gebruiken en deze dan per monitor te beperken.

Is een RTX 3080 echt nodig qua performance ?
De klant levert de software en heeft hier ervaring mee (type en hoeveelheid schermen).
Het liefst past zelfs een 3090. Als SLI nog mogelijk was op (niet-quadro) rtx-kaarten, kregen we waarschijnlijk de vraag twee kaarten te voorzien. Het is soms voordeliger er gewoon meer hardware tegen aan te gooien dan veel ontwikkeltijd (zowel qua timing als budget).

• Edwin88
De software bestaat dus al, dus het is niet mogelijk om de schermen via ipads (of windows tablets) op te lossen?

Dat maakt het geheel zoveel simpeler. 1 krachtige desktop, en 3 simpele ipads die je neer kan zetten waar je wilt.

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:20
Als de schermen snel afgekoppeld moeten kunnen worden, kun je female USB, HDMI en power (flens)connectors op je frame, met dan korte verloop kabels van de moederbord IO. Het is maar voor transport, dus of je dan per scherm één of 3 kabels (naast elkaar) moet losmaken zie ik zo het probleem niet van. Bv HDMI https://b2b.harting.com/e...lver-HDMI-1-4/09454521010

Die Gigabyte moederborden zou ik echt niet in kiosk-achtige apparaten gebruiken, ik zou eerder kijken bij Advantech of Aaeon (en zijn er waarschijnlijk nog).

Bv moederbord https://www.aaeon.com/en/p/industrial-motherboards-max-q470a moederbord, µATX en heeft 3 x HDMI (maar op zich kun je die van de GPU gebruiken)
Schermen: https://www.advantech.com...9d-4536-a563-a1f89e389849 (gevoed met 12V dus zou je van de pc voeding kunnen afsplitsen).

Maar ik ben ook van mening dat dit ook met iPads kan werken. Voorzie op het systeem een eigen lokaal access point, zet de iPads in Single App (of Guided) mode en die app is dan een VNC client of iets zoals Spacedesk (https://www.spacedesk.net/). Dan ben je helemaal niet afhankelijk van andere systemen of netwerken.
Pagina: 1