Afzuiging mechanische ventilatie in keuken dicht maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:17
Wij krijgen een nieuwe keuken met een Bora afzuigplaat.

Het gat naar buiten toe van de oude afzuiging wordt dicht gemaakt en nu zegt de keukenmonteur dat het ook verstandig is om gelijk het afzuig gat van de mechanische ventilatie in de keuken dicht te maken.

Nu twijfel ik of dit verstandig is. Wanneer de kookplaat aan staat zal er genoeg frisse lucht van buiten worden aangezogen door de roosters, maar wat als de kookplaat niet aan staat?

Aan de andere kant heb ik het gevoel met het type weer wat we nu hebben (koud, vochtig) dat het continu aanvoeren van buitenlucht het binnenklimaat ook kouder maakt en dat je juiste de hoge luchtvochtigheid van buiten naar binnen brengt.

Zijn er argumenten om hem in de keuken af te sluiten of open te laten?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Het is een beetje afhankelijk van hoe het huis precies in elkaar zit, maar er zal toch ventilatie moeten zijn.

Dat de afzuigkap geen afvoer nodig heeft betekend niet dat jij of andere aanwezigen dat niet hebben. Gecirculeerde lucht blijft oude lucht.
Dus hoe is de ventilatie in de ruimte/het huis verder geregeld?

Natuurlijk trekt ventilatie koude lucht naar binnen (tenzij je WTW, voorverwarming oid hebt), maar ook frisse lucht.
En met koud weer daalt de luchtvochtigheid juist door ventilatie. De buitenlucht is namelijk relatief vochtarm (koude lucht kan weinig vocht vasthouden). Een slecht geventileerd huis wordt juist vochtig van binnen, alle damp uit adem, zweet, douche, waterkoker, pannen etc blijft allemaal hangen

[ Voor 39% gewijzigd door timberleek op 11-10-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe je ventilatie in elkaar steekt want in eerste instantie klinkt dit als een dom idee van iemand die niet weet waar hij mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Wat hierboven ook al genoemd word.

Een Bora zuigt 0 lucht van buiten en recirculeert de lucht enkel.

Dus ik zou zeker niet zomaar het gat van de ventilatie/afzuigunit dicht maken. Tenzij je andere manieren hebt om de ruimte te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Eens, wij hebben hetzelfde gedaan en juist niet het gat gedicht. Hoe ga je dan je woning ventileren als je dit gat dicht maakt?

Maargoed, zoals hierboven ook staat, het ligt aan je woning. Sommige woningen hebben roosters + mechanische ventilatie, andere hebben een 'kierenwoning' waardoor er via kieren frisse licht naar binnen komt. Echter, in alle gevallen, er moet frisse lucht in kunnen (en uit kunnen), dus het idee klinkt niet heel logisch zo op het eerste gezicht. Ik zou het dan ook niet doen.. Die ventilatie zit er niet voor niets in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
Een Bora recirculeert helemaal niet per definitie. Je kan een Bora ook prima aansluiten op een afvoerkanaal en zo de lucht daadwerkelijk naar buiten blazen.

Maar de TS is daar niet duidelijk over, dus dat weten we niet :)

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Kleine toevoeging: de Bora heeft (krijgt) een afvoer naar buiten en we hebben dus geen recirculatie.

Voor de rest hebben we dan nog 3 afzuigkanalen: in het toilet beneden, toilet boven en de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-06 20:58

Freakie1NL

Grote Baas

mede schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:12:
Wij krijgen een nieuwe keuken met een Bora afzuigplaat.

Het gat naar buiten toe van de oude afzuiging wordt dicht gemaakt en nu zegt de keukenmonteur dat het ook verstandig is om gelijk het afzuig gat van de mechanische ventilatie in de keuken dicht te maken.

Nu twijfel ik of dit verstandig is. Wanneer de kookplaat aan staat zal er genoeg frisse lucht van buiten worden aangezogen door de roosters, maar wat als de kookplaat niet aan staat?

Aan de andere kant heb ik het gevoel met het type weer wat we nu hebben (koud, vochtig) dat het continu aanvoeren van buitenlucht het binnenklimaat ook kouder maakt en dat je juiste de hoge luchtvochtigheid van buiten naar binnen brengt.

Zijn er argumenten om hem in de keuken af te sluiten of open te laten?
Wat een dom advies van die monteur. MV is hoofdzakelijk bedoelt om de leefomgeving van het huis te verbeteren. Huizen zijn enorm goed geïsoleerd, een mens ademt vocht uit. Die wil je weg hebben uit je huis. En gezien je een groot gedeelte van de tijd in de keuken staat is het wel fijn als je dat daar ook hebt. Een MV heeft in principe bar weinig met koken te maken (secundair pas).

Daarnaast, en dat is al vermeld, bevat koude lucht juist minder vocht. De luchtvochtigheid is in de zomer ook altijd hoger dan in de winter. Gewoon lekker blijven ventileren, ja er komt kou door binnen maar ook frisse lucht. Die zorgt juist dat je, je huis effectief kan opwarmen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Dank voor de reacties! Mijn gevoel zegt ook laten zitten.

Misschien niet helemaal on-topic, maar zijn de ventilatieroosters die ik nu in mijn woonkamer heb (3 roosters in totaal) ook niet een vorm van een 'kierenwoning'? Als ik de roosters open heb ventileert mijn woning toch gewoon?

Daarnaast kan ik niet geloven dat wanneer het buiten regent en het dus 100% luchtvochtig is buiten dat de verse lucht die via de ventilatieroosters binnenkomt minder vochtig zou zijn... er zit verder toch geen filter tussen en het is gewoon een open verbinding met buiten?

Daarnaast staat bij ons de mechanische ventilatie alleen op de hoogste stand wanneer iemand staat te douchen of in bad zit. Het is dan altijd zonde dat alle warme lucht in de woonkamer naar buiten wordt geblazen en er dus onnodig gestookt moet worden door de koude/frisse lucht die binnen komt. Standaard staat de MV altijd op de laagste stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
mede schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:09:
Dank voor de reacties! Mijn gevoel zegt ook laten zitten.
Zou ik ook doen. Je kan de dop altijd nog dichtdraaien (of zo dicht als hij kan).
Misschien niet helemaal on-topic, maar zijn de ventilatieroosters die ik nu in mijn woonkamer heb (3 roosters in totaal) ook niet een vorm van een 'kierenwoning'? Als ik de roosters open heb ventileert mijn woning toch gewoon?
Effectief wel, maar de vraag is welk debiet hier doorheen komt. Dat is sterk afhankelijk van de plaatsing in de woning, windrichtingen en dergelijke. De MV box creëert gewoon een gedefinieerd debiet dat het huis uit stroomt. Diezelfde hoeveelheid komt dus als verse lucht binnen door de roosters.
Daarnaast kan ik niet geloven dat wanneer het buiten regent en het dus 100% luchtvochtig is buiten dat de verse lucht die via de ventilatieroosters binnenkomt minder vochtig zou zijn... er zit verder toch geen filter tussen en het is gewoon een open verbinding met buiten?
Dat is sterk afhankelijk van de temperatuur.

Koude lucht kan weinig vocht vasthouden. luchtvochtigheid wordt ook altijd relatief gemeten tov de maximale capaciteit.
Als je koude verzadigde lucht verwarmt (wat de instromende lucht doet) daalt de relatieve luchtvochtigheid. Want die warme lucht kan meer vocht bevatten.
Andersom, als je warme verzadigde lucht afkoelt, slaat het vocht neer. Want de lucht kan het niet meer vasthouden. Daarom slaat er ook vocht neer op de tegels in de badkamer en dergelijke. Uit de douche komt overmatig vochtige warme lucht, die vervolgens afkoelt en zijn water kwijtraakt.

Daarom is de lucht in huis in de winter vaak heel droog. Het bevat amper vocht als het binnenkomt, en wordt dan ook nog eens opgewarmd.

Als je niet ventileert, dan komt er alleen maar meer vocht in de lucht door je ademhaling en degelijke (los van de stijging in CO2 in de kamers).

edit:
Ter voorbeeld. de 10 graden buitenlucht op die regenachtige herfstdag kan maar 9.4gram vocht bevatten per m3 (100% luchtvochtigheid dus). Warm je die lucht op naar 20 graden, dan kan het bijna 2 keer zoveel bevatten (17.28g/m3). Die 9.4 gram die er in zit, is dan nog maar een luchtvochtigheid van maximaal 54%. en hoe groter het verschil in temperatuur, hoe erger het wordt.
Daarnaast staat bij ons de mechanische ventilatie alleen op de hoogste stand wanneer iemand staat te douchen of in bad zit. Het is dan altijd zonde dat alle warme lucht in de woonkamer naar buiten wordt geblazen en er dus onnodig gestookt moet worden door de koude/frisse lucht die binnen komt. Standaard staat de MV altijd op de laagste stand.
Dat is normaal. De lage stand is (bij een goed gedimensioneerd systeem) voldoende voor nomale leefomstandigheden. Alleen bij het douchen is er een overmatige hoeveelheid vocht om af te voeren, dus moet het debiet omhoog. Idealiter doe je dat dan alleen in de badkamer, maar daar wordt het MV systeem veel complexer van (aparte regeling per aansluiting), dus dat wordt dikwijls niet gedaan. Een klein verlies in efficientie voor die paar minuten per dag.

Als je echt wil weten of je "onnodig" energie weggooit, zul je het ventilatiesysteem moeten (laten) afregelen. Dan ga je onder andere kijken naar de co2 concentratie in de ruimtes bij normaal gebruik. Of als je echt hip wil zijn (en wat je in moderne potdichte huizen steeds meer ziet), monitor je die concentraties continu zodat de ventilatie bijspringt of rustig aan doet afhankelijk van de "vervuiling" in de ruimte

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 11-10-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het idee achter mechanische ventilatie is dat er een constante luchtstroom naar buiten plaats vind, deze lucht moet aangevuld worden omdat er ander onderdruk ontstaat en daardoor komt er extra lucht binnen door je ventilatieroosters. Zet je de mechanische ventilatie uit dan komt er veel minder lucht binnen door die roosters omdat je dan volledig afhankelijk bent van natuurlijke stroming en de afzuigkap die hooguit een paar minuten per dag aan staat.

Wat je kan doen is een onderhoudsbeurt laten uitvoeren op de mechanische ventilatie, dan maken ze alle kanalen en systemen schoon en meten ze de doorvoer per unit om te kijken of dat voldoet aan de eisen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
Tsurany schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:29:
Wat je kan doen is een onderhoudsbeurt laten uitvoeren op de mechanische ventilatie, dan maken ze alle kanalen en systemen schoon en meten ze de doorvoer per unit om te kijken of dat voldoet aan de eisen.
Dit is sowieso een protip. Bijna niemand die eraan denkt dat die kanalen vies worden en daardoor je ventilatie verminderd. Het aantal huizen waar letterlijk voor 30 jaar aan meuk in de kanalen zit is niet te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:14
Kan de monteur wel enigszins gelijk geven.
Althans mechanische afzuigingskanaal dicht als je aan het koken bent.
Dan heb je de bora welke lucht naar beneden wil trekken voor de afzuiging en je mechanische afzuiging in de keuken welke weer de lucht naar boven trekt. Bora is als het goed is wel veel zwaarder dan de mechanische ventilatie maar toch 2 tegengestelde luchtstromen.

Bij een normale afzuiging zit die recht boven de plaat waardoor dat probleem minder speelt.

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 11-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 13:14

BLN

Bij mechanische ventilatie mag er geen afzuiging naar buiten plaatsvinden. Het huis voldoet dan niet meer aan de eisen van het bouwbesluit. Mocht je het huis ooit verkopen, dan zal dat bij een bouwtechnische keuring benoemd worden.

Wil je dat wel, dan moet je op de verdieping waar je keuken zit alle raam roosters vervangen voor een variant die voldoende ventileert zonder mechanische ventilatie.

Een bora afzuigkap zuigt zodanig hard af, dat je een normale woonruimte op onderdruk kunt krijgen. Als er dan iemand staat te douchen of op het toilet zit, zuig je die lucht de woonkamer in. En dat is niet de bedoeling.

In jouw situatie is de aansluiting naar buiten al gemaakt. Dan zou ik in ieder geval de ventielen van de mechanische ventilatie in de woonkamer dichtdrukken.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:35
BLN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:44:
Bij mechanische ventilatie mag er geen afzuiging naar buiten plaatsvinden. Het huis voldoet dan niet meer aan de eisen van het bouwbesluit. Mocht je het huis ooit verkopen, dan zal dat bij een bouwtechnische keuring benoemd worden.
Het is voor zover ik in kan schatten geen nul op de meter nieuwbouw huis.

Daarnaast pleit TNO voor aanpassing van het bouwbesluit.
https://www.tno.nl/nl/aan...t-vrijkomt-bij-het-koken/

kookdampen zijn slecht voor de gezondheid, en filters vangen het niet voldoende af.
Tijdens en na koken word voldoende ventileren aanbevolen, en afzuiging van kookdampen naar buiten is een pre.

Overigens zijn daar tegenwoordig ook mooie systemen voor.

Gesloten is de schil van het huis dicht en geisoleerd.
Zet je de afzuigkap aan dan worden de uitblaas en aanzuig openingen geopend.
https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

[YouTube: Naber BIXO Balance® - Dutch]
Wil je dat wel, dan moet je op de verdieping waar je keuken zit alle raam roosters vervangen voor een variant die voldoende ventileert zonder mechanische ventilatie.

Een bora afzuigkap zuigt zodanig hard af, dat je een normale woonruimte op onderdruk kunt krijgen. Als er dan iemand staat te douchen of op het toilet zit, zuig je die lucht de woonkamer in. En dat is niet de bedoeling.
Als het goed is zijn daar aparte kanalen voor.
Met de leidingweerstand + de afzuig ventilator op zolder betwijfel ik of je lucht van de badkamer/wc in de keuken krijgt.
Ik vermoed dat het keuken kanaal gewoon nagenoeg niks meer doet tijdens het koken.

Om dat helemaal te voorkomen kun je een systeem als qualityflow van itho plaatsen.
Dan kun je vraaggestuurd ventileren.
Of een elektrische klep in het keuken kanaal die je dicht zet als de afzuigkap aan gaat.
In jouw situatie is de aansluiting naar buiten al gemaakt. Dan zou ik in ieder geval de ventielen van de mechanische ventilatie in de woonkamer dichtdrukken.
Dichtdrukken lijkt mij de minst goede oplossing, je wil 24uur per dag ventileren.
Dat die 30 minuten dat je kookt je systeem in onbalans is weegt niet op tegen 23,5 uur niet ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 13:14

BLN

@FRANQ Heb je ervaring met dit soort afzuigkappen? Ik heb er een van Siemens, en die zuigt dermate hard af dat je gemakkelijk tegen de mechanische ventilatie van een normale eengezinswoning afzuigt.

Maar jouw idee van een klep vind ik super goed. Als je een terugslagklep monteert is heel het probleem verholpen. En die kleppen heb je al vanaf een paar euro.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:35
BLN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:51:
@FRANQ Heb je ervaring met dit soort afzuigkappen? Ik heb er een van Siemens, en die zuigt dermate hard af dat je gemakkelijk tegen de mechanische ventilatie van een normale eengezinswoning afzuigt.

Maar jouw idee van een klep vind ik super goed. Als je een terugslagklep monteert is heel het probleem verholpen. En die kleppen heb je al vanaf een paar euro.
Heb geen ervaring met een bora of siemens kookplaat met afzuigput (een kap kun je het niet noemen :D )

Maar heb een kap hangen met 600m3 afzuig capaciteit.
Ik merk eigenlijk geen tegenstroom in het ventilatie kanaal. Maar zal de anemometer er eens voor houden.

Met een terugslag/vlinderklep heb je kans dat de ventilatie hem niet open trekt.
Op zijn minst moet dan heel het systeem opnieuw ingeregeld worden om voldoende onderdruk in het kanaal te krijgen.
Is wel de goedkoopste en makkelijkste optie (als het werkt)
Pagina: 1