Zou ik ook doen. Je kan de dop altijd nog dichtdraaien (of zo dicht als hij kan).
Misschien niet helemaal on-topic, maar zijn de ventilatieroosters die ik nu in mijn woonkamer heb (3 roosters in totaal) ook niet een vorm van een 'kierenwoning'? Als ik de roosters open heb ventileert mijn woning toch gewoon?
Effectief wel, maar de vraag is welk debiet hier doorheen komt. Dat is sterk afhankelijk van de plaatsing in de woning, windrichtingen en dergelijke. De MV box creëert gewoon een gedefinieerd debiet dat het huis uit stroomt. Diezelfde hoeveelheid komt dus als verse lucht binnen door de roosters.
Daarnaast kan ik niet geloven dat wanneer het buiten regent en het dus 100% luchtvochtig is buiten dat de verse lucht die via de ventilatieroosters binnenkomt minder vochtig zou zijn... er zit verder toch geen filter tussen en het is gewoon een open verbinding met buiten?
Dat is sterk afhankelijk van de temperatuur.
Koude lucht kan weinig vocht vasthouden. luchtvochtigheid wordt ook altijd relatief gemeten tov de maximale capaciteit.
Als je koude verzadigde lucht verwarmt (wat de instromende lucht doet) daalt de relatieve luchtvochtigheid. Want die warme lucht kan meer vocht bevatten.
Andersom, als je warme verzadigde lucht afkoelt, slaat het vocht neer. Want de lucht kan het niet meer vasthouden. Daarom slaat er ook vocht neer op de tegels in de badkamer en dergelijke. Uit de douche komt overmatig vochtige warme lucht, die vervolgens afkoelt en zijn water kwijtraakt.
Daarom is de lucht in huis in de winter vaak heel droog. Het bevat amper vocht als het binnenkomt, en wordt dan ook nog eens opgewarmd.
Als je niet ventileert, dan komt er alleen maar meer vocht in de lucht door je ademhaling en degelijke (los van de stijging in CO2 in de kamers).
edit:
Ter voorbeeld. de 10 graden buitenlucht op die regenachtige herfstdag kan maar 9.4gram vocht bevatten per m3 (100% luchtvochtigheid dus). Warm je die lucht op naar 20 graden, dan kan het bijna 2 keer zoveel bevatten (17.28g/m3). Die 9.4 gram die er in zit, is dan nog maar een luchtvochtigheid van maximaal 54%. en hoe groter het verschil in temperatuur, hoe erger het wordt.
Daarnaast staat bij ons de mechanische ventilatie alleen op de hoogste stand wanneer iemand staat te douchen of in bad zit. Het is dan altijd zonde dat alle warme lucht in de woonkamer naar buiten wordt geblazen en er dus onnodig gestookt moet worden door de koude/frisse lucht die binnen komt. Standaard staat de MV altijd op de laagste stand.
Dat is normaal. De lage stand is (bij een goed gedimensioneerd systeem) voldoende voor nomale leefomstandigheden. Alleen bij het douchen is er een overmatige hoeveelheid vocht om af te voeren, dus moet het debiet omhoog. Idealiter doe je dat dan alleen in de badkamer, maar daar wordt het MV systeem veel complexer van (aparte regeling per aansluiting), dus dat wordt dikwijls niet gedaan. Een klein verlies in efficientie voor die paar minuten per dag.
Als je echt wil weten of je "onnodig" energie weggooit, zul je het ventilatiesysteem moeten (laten) afregelen. Dan ga je onder andere kijken naar de co2 concentratie in de ruimtes bij normaal gebruik. Of als je echt hip wil zijn (en wat je in moderne potdichte huizen steeds meer ziet), monitor je die concentraties continu zodat de ventilatie bijspringt of rustig aan doet afhankelijk van de "vervuiling" in de ruimte
[
Voor 5% gewijzigd door
timberleek op 11-10-2021 14:27
]