Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:30
Beste tweakers,

In het kader van verduurzaming(namelijk overstappen naar een warmtepomp volgend jaar), heb ik in de afgelopen weken op de bovenverdieping alle radiatoren vervangen. Eerder zaten er type 10 radiatoren, nu type 22. Ook heb ik dynamische thermostaatkranen en voetventielen erbij gezet.

Nu werd afgelopen week het erg behagelijk in de woning. Zowel boven als beneden deden alle radiatoren het perfect. Deze week is het, zonder dat er iets veranderd is, aan de voorzijde van de woning wel warm en aan de achterzijde niet.

Vanuit de CV-ketel is er een T- stuk voor zowel aanvoer als een apart T-stuk voor retour . Zowel de aanvoer als retour naar de voorzijde van de woning worden warm, maar de buizen naar de achterzijde van de woning bijna niet. Zelfs als ik alle verwarmingen aan de voorzijde van de woning dicht zet, neemt de temperatuur van de CV-buizen maar een paar graden toe.

Kan het zijn dat er een verstopping zit in het leidingwerk? En zo ja, hoe los ik dat het beste op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al ontlucht? (kan zijn dat er ergens een luchtbel is ontstaan)

Overigens neem ik aan dat je de radiatoren vervangen hebt door laagtemperatuurs type 22 en niet gewone?

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 11-10-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
pagani schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:12:
Al ontlucht? (kan zijn dat er ergens een luchtbel is ontstaan)

Overigens neem ik aan dat je de radiatoren vervangen hebt door laagtemperatuurs type 22 en niet gewone?
Heb een vermogensberekening gemaakt op lage temperatuur(30 aanvoer) en op basis daarvan de grootte bepaald van de nieuwe radiatoren. Dit zijn momenteel 'gewone' type 22 radiatoren.

Ik heb alles ontlucht(meerdere malen). Daarnaast heb ik de CV-installatie al tweemaal volledig leeg laten lopen en gevuld zonder positief resultaat(vandaar ook mijn vermoeden van een blokkade).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Oude kranen hergebruikt? Geef eens een tik met de hamer op het pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
pennywiser schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:34:
Oude kranen hergebruikt? Geef eens een tik met de hamer op het pinnetje.
Boven heb ik nieuwe kranen gebruikt (heimeier eclipse). Beneden nog de oude 'niet thermostatische' kranen(is één open ruimte waar ook de CV-thermostaat hangt). Zelfs als ik alle kranen open zet aan de achterzijde van de woning hoor ik geen water lopen/blijft het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:47

Flo

Is het achterzijde circuit wellicht een stuk groter (of heeft meer drukval) dan het voorzijde circuit? Of is de totale drukval nu een stuk groter dan de pomp mogelijk aan kan?

Neem aan dat de T-stukken in aan en afvoer vlakbij de CV ketel zitten, dat er nu dus twee parallele circuits zijn (een achterzijde en een voorzijde) bediend door dezelfde pomp. Verklaart nog niet waarom het eerder wel behagelijk was, tenzij de zon toen op de achterzeide stond en het dus ook zonder warmwaterafvoer behagelijk was.
(Als de radiatoren niet in serie staan maar parallel - binnen het voor en achterzeide circuit - gaat bovenstaande niet op)

Ohw, en je zegt dat je het circuit al tweemaal leeg en vol hebt laten lopen: heb je toen misschien gemerkt dat er op de achterzeide nog wel water in staat? Bijv bij het opendraaien van radiatorkraantje op een laag punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:29
Wat gebeurt er als je aan de voorkant alles dichtdraait?

Moderne ketels werken met een modulerende pomp, pompsnelheid is vaak gekoppeld aan het vermogen van de ketel op dat moment. Weet niet hoe het bij jou is, maar afgelopen dagen was het relatief warm vergeleken met een week eerder. Grote kans dat ketel gewoon op lager vermogen stookt en dus minder doorstroom is waardoor de voorkant nagenoeg alle flow krijgt.

Ik heb nog een ouderwetse ketel met 3-standen schakelaar, ding staat altijd op stand 2. Op stand 1 wordt in de woonkamer de radiator ook niet warm, ding is te ver weg van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Flo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:52:
Is het achterzijde circuit wellicht een stuk groter (of heeft meer drukval) dan het voorzijde circuit? Of is de totale drukval nu een stuk groter dan de pomp mogelijk aan kan?

Neem aan dat de T-stukken in aan en afvoer vlakbij de CV ketel zitten, dat er nu dus twee parallele circuits zijn (een achterzijde en een voorzijde) bediend door dezelfde pomp. Verklaart nog niet waarom het eerder wel behagelijk was, tenzij de zon toen op de achterzeide stond en het dus ook zonder warmwaterafvoer behagelijk was.
(Als de radiatoren niet in serie staan maar parallel - binnen het voor en achterzeide circuit - gaat bovenstaande niet op)

Ohw, en je zegt dat je het circuit al tweemaal leeg en vol hebt laten lopen: heb je toen misschien gemerkt dat er op de achterzeide nog wel water in staat? Bijv bij het opendraaien van radiatorkraantje op een laag punt?
Vanaf de ketel wordt het inderdaad parallel geschakeld middels de T-splitsing naar 'voorzijde woning' en 'achterzijde' woning. Ook staat alle radiatoren in parallelle opstelling(kunnen afzonderlijk van elkaar verwarmen).

Eerder werden de CV-buizen aan de achterzijde ook warm. Dit is nu niet meer het geval.

Om te checken of het aan de CV-pomp lag, heb ik alle radiatoren aan de voorkant dicht gedraaid. Dit had weinig effect op de temperatuur aan de achterzijde.

Nog een raar fenomeen: op zolder(waar de CV ketel opgesteld is), loopt er een CV leiding(22mm) richting de achterzijde van de woning. De temperatuur van de CV leiding gaat van 'prima warm(aanvoer is 40 graden)' naar lauw over de lengte van 2 á 3 meter. Een lage/geen flow lijkt mij een reden waardoor dit kan gebeuren, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door RemySoeters op 11-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
Opgelost. CV ketel teruggezet naar originele instellingen en vervolgens aanvoer verlaagd van 60 naar 40 graden. Werkt weer perfect. Mogelijk vermogen te ver teruggeschroefd.
Pagina: 1