Advies wifi routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-10-2025
Sinds jaren gebruik ik, tot nu toe naar volle tevredenheid, Apple wifi routers. Verdeeld over de drie verdiepingen van ons huis (dikke betonnen vloeren) staat er:
Een airport extreme op de bgg
Een time capsule op de eerste verdieping (woonkamer)
Een 2e airport extreme op de slaapkamer verdieping.
E.e.a. in combinatie met Ziggo 300mb/s.

Alle drie zijn ze bedraad aangesloten. De wifi dekking is (was) perfect (meerdere ipads, telefoons, meerdere appletv’s 4k, macbook, enz.)
Daarnaast steeds meer domotica, veel verlichting (hue), draadloze camera’s, deurbel, rookmelders, enz.

De wifi wordt de laatste tijd wat nukkig, camera’s verliezen soms verbinding, traag internet, enz.

Ik ben geen expert, maar eerder een goedwillende amateur. Ik heb het vermoeden dat het netwerk het gewoon een beetje zwaar begint te krijgen. Ik kan dit echter ook niet helemaal hard maken.

Ik overweeg om te upgraden naar een wifi-6 systeem, maar zie, na heel veel lezen, door de bomen de routers niet meer. Veel zaken die ik lees zijn net niet toepasbaar op mijn situatie of de een prijst een systeem de hemel in, terwijl een ander het afbrand.

Dus:
Zijn mijn wifi problemen verklaarbaar of moet ik het toch elders zoeken?

Voor een upgrade ga ik weer uit van drie bedrade wifi-routers. Budget is ruim, maar denk aan zo’n €600,-.

Zelf reeds overwogen Linksys mx12600, netgear orbi 753, ubiquity alien (set van twee).

De Linksys heeft tot nu toe de voorkeur……wat is wijsheid? _/-\o_

Alle reacties

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:41
Ik zou eerst eens onderzoeken wat de oorzaak is van je verbindings problemen/traag internet voordat je iets aanschaft.

- Die Airport Exterme heeft zowel de 2.4 als de 5Ghz band. Met welke verbinden de apparaten die wegvallende verbinding hebben?
- Is er congestie op het 2.4Ghz netwerk? Kan zijn dat je buren hebt die op het zelfde kanaal zitten waardoor je verstoring ondervind. Tools als Wifi analyzer (Android) kunnen hierbij helpen. op 5Ghz zal je hier zeer waarschijnlijk weinig last van je buren oid hebben, zeker als je betonnen muren/vloeren hebt.
- Op welke momenten ervaar je traag internet? Is dat tijdens hoog verbruik op netwerk of permanent op alle devices? Ik lees meerdere Apple TV 4k's, iPad en telefoons. Als die allemaal tegelijk aan het streamen zijn, om maar iets met aardige impact te noemen. Kan ik me voorstellen dat je internet snelheid niet optimaal zal zijn op die momenten. Maar dat zou niet voor wegvallende verbinding moet zorgen.

Verder kan je nog kijken naar eventuele verstorende apparaten in je woning. Een magnetron die regelmatig aan staat vlak bij dan wel een accesspoint of een device dat via wifi verbind zou op 2.4Ghz weleens wat storing kunnen veroorzaken.

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-10-2025
Het lijkt wellicht iets overhaast om direct iets nieuws aan te schaffen en wellicht is het dat ook.

Echter, het apple systeem raakt inmiddels een beetje op leeftijd. Er komen ook wat wifi-6 apparaten bij, zoals een ipad pro en een macbook, dus het is ook een beetje met het oog op de toekomst….. Ik zit ook een beetje te wachten op een hogere snelheid vanuit de provider, ziggo kan sneller, maar wellicht komt er hier binnenkort ook glasvezel……

Niet alle data-slurpers gaan per definitie via de wifi; waar mogelijk bedraad ik deze liever.

De momenten waarop ik wifi-problemen ervaar zijn willekeurig, er zit niet echt een lijn in. Vooral de camera’s (nest) verliezen regelmatig hun verbinding, terwijl ze dat voorheen nooit deden.

Zoals gezegd ben ik geen expert, maar ik kan zien dat er op dit moment respectievelijk 5,16 en 8 wireless clients zijn op de airports. Op welke band deze zitten wordt er niet bij verteld, maar ik ga ervan uit (zal wel ten onrechte zijn) dat de airports zelf de meest gunstige kiezen……

Is het een misvatting van mij om te veronderstellen dat de moderne wifi-routers beter zijn in het afhandelen en verdelen van veel apparaten/dataverkeer (zowel bedraad als via wifi)?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:41
Volgens mij moeten die aantal niet echt een probleem vormen voor een normaal functionerende Airport Extreme. Die zouden zover ik kon vinden 50 wireless devices en 150 wired devices moeten aankunnen.

Ik zou toch eerst eens kijken met welke band ze verbinden. Is vast te achterhalen, dan wel via de Airport Extreme zelf (google eens zou ik zeggen). Dan wel via de devices die verbinden, die kunnen je sowieso wel vertellen op welke band ze verbonden zijn.

Van die Nest camera's kan je ook vast achterhalen wat de signaal sterkte is die ze ontvangen. Wellicht zitten net binnen bereik onder ideale omstandigheden.

Verder zullen moderne access point wellicht meer devices ondersteunen, maar dat verschilt heel erg wat je koopt. Of het nu moderner is of niet, kans is groot dat een simpel accesspoint van 20 euro wat minder devices aankan dan een accesspoint van 80 euro. Dat zal je per accesspoint moeten bekijken.

Als nog is het een goed idee om de oorzaak te achterhalen voordat je iets aanschaft. Met meer info ga je goed beslagen ten ijs. En kunnen wij je wellicht helpen.