Opmaken van bouwdepot.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 16:02
Goedendag,

Wij zijn op dit moment aan het aanbouwen/verbouwen. Hiervoor hebben wij een bouwdepot van 72K. Ook hebben wij nog 23K aan spaargeld. Nu betalen wij de meeste vakmensen in het zwart. Bijvoorbeeld onze aannemer (bevriend) vraagt zwart €28 per uur en wit €40, dit bespaard op het totaal natuurlijk erg veel geld. Ook de stukadoor, vloerlegger en elektricien mogen (keuze) zwart betaald worden. Alle materialen/ benodigdheden gaan via het bouwdepot. Nu ben ik "bang" dat ik op het eind bijna geen spaargeld meer heb maar bijvoorbeeld wel nog 15/20K "vast" heb staan op het bouwdepot. Dit wordt dan uiteindelijk afgelost op de hypotheek.

Nu is mijn vraag heeft er iemand suggesties of heeft er iemand ervaring met het "leeghalen" van het bouwdepot zodat ik mijn spaarrekening weer kan aanvullen met het restant van het bouwdepot?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bouwdepot mag je niet opnemen.
Overigens is dit gewoon illegaal en ik ben niet roomser dan de paus, maar je vraagt om hulp bij illegale praktijken.

De simpelste oplossing is gewoon de klussen wit betalen uit het bouwdepot.

Restanten van bouwdepots kun je wel direct aflossen op je hypotheek, maar naar je spaarrekening verhuizen kan niet.(Je maandbedrag op je hypotheek gaat dan wel wat omlaag zodat je als het goed is ook weer sneller kunt sparen om de rekening aan te vullen.)

[ Voor 42% gewijzigd door Hann1BaL op 11-10-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal facturen moeten overhandigen van de werkzaamheden die je hebt aangegeven bij het verkrijgen van het bouwdepot. En die heb je niet.

Verdere conclusies kun je zelf wel trekken denk ik, en "trucjes" om toch geld te ontvangen komt neer op fraude en daar zal je hier geen advies voor krijgen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:54

Croga

The Unreasonable Man

TvH86 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:14:
Nu is mijn vraag heeft er iemand suggesties of heeft er iemand ervaring met het "leeghalen" van het bouwdepot zodat ik mijn spaarrekening weer kan aanvullen met het restant van het bouwdepot?
Gewoon netjes iedereen wit betalen zodat je ons niet aan het bestelen bent en je netjes aan de wet houdt!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
Croga schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Gewoon netjes iedereen wit betalen zodat je ons niet aan het bestelen bent en je netjes aan de wet houdt!?
Dit dus.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:18:
Je zal facturen moeten overhandigen van de werkzaamheden die je hebt aangegeven bij het verkrijgen van het bouwdepot. En die heb je niet.

Verdere conclusies kun je zelf wel trekken denk ik, en "trucjes" om toch geld te ontvangen komt neer op fraude en daar zal je hier geen advies voor krijgen :)
Volgens mij geeft hij aan dat hij dan de manuren uit spaargeld betaald, en alleen de onderdelen uit het bouwdepot, dit zou dan wel mogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Schumaster schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Volgens mij geeft hij aan dat hij dan de manuren uit spaargeld betaald, en alleen de onderdelen uit het bouwdepot, dit zou dan wel mogen...
Hij geeft vooral aan dat hij bespaart door belasting te ontduiken door de uren zwart te betalen. Dat is wat anders dan kiezen om uren met spaargeld te betalen, maar wel gewoon volgens factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat heb ik gelezen en dat mag ja. Want van de materialen kan hij facturen overhandigen. Alleen heeft hij dan de helft van z'n bouwdepot niet gebruikt, en dat wordt afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 11:31
[...]

Dat ligt er dus aan. Het huis is totdat de hypotheek afbetaald is van de hypotheekverstrekker.

Ook kan de hypotheekverstrekker “moeilijk” doen als aan het eind ruim 20-30k niet gebruikt is terwijl de werkzaamheden begroot zijn voor dat bedrag. (Is het huis dan wel zoveel in waarde gestegen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De ene bank is wat makkelijker met leeghalen bouwdepot dan de andere bank.
Je hebt het bouwdepot verkeerd ingeschat, dus dat valt niet zomaar op te lossen. Je uiteindelijke vraag leidt tot antwoorden die neigen naar fraude dus ik denk niet dat je hier echt goede antwoorden gaat krijgen.
Jboy1991 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Dat ligt er dus aan. Het huis is totdat de hypotheek afbetaald is van de hypotheekverstrekker.

Ook kan de hypotheekverstrekker “moeilijk” doen als aan het eind ruim 20-30k niet gebruikt is terwijl de werkzaamheden begroot zijn voor dat bedrag. (Is het huis dan wel zoveel in waarde gestegen etc)
N=1, ik had 40k over maar nooit vragen ontvangen. Wellicht omdat ik NHG had en daardoor de ltv minder of niet van belang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jboy1991 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Wat je zegt in de eerste zin klopt wel, maar voor de duidelijkheid: de TS is de hypotheekverstrekker.
Ookwel de hypotheekgever is de persoon die aan de bank een beperkt zekerheidsrecht op zijn registergoed (hypotheek) geeft, zodat de bank het geleende geld met voorrang op andere schuldeisers kan terugkrijgen.

Die kan dus NIET moeilijk gaan doen. De hypotheeknemer (bank) zou dat in theorie wel kunnen doen. Echter zijn op dit soort bedragen dat geen problemen, omdat je de hypotheek aflost met het bedrag wat niet gebruikt is. Dus het gebrek aan waardevermeerdering bij het onderpand, wat gecompenseerd door verlaging van de lening.

Dit is dus niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 16:02
Ik vraag niet om de zwarte uren alsnog legaal te verkrijgen, die betaal ik uit eigen middelen. Ik heb gewoon de vraag hoe ik slim de rest van het bouwdepot nog op te kunnen maken. Suggesties zijn ook welkom. Ik vraag hier in mijn ogen niks "illegaals". Ik vind het zonde om deze vakmensen wit te betalen als het ook zo kan. Misschien niet helemaal netjes maar ik denk dat veel mensen voor deze optie zouden kiezen. Met een rente van 1,43% (zonder NHG) wil ik het overgebleven deel graag opmaken ipv aflossen op mijn hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:51
TS heeft alleen een ander tarief afgesproken wanneer hij contant betaald.
Hoe de aannemert het vervolgens afhandelt is niet zijn probleem. Misschien doet de aannemer gewoon netjes belasting afdragen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Maaark op 11-10-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Maaark schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:25:
TS heeft alleen een ander tarief afgesproken om contant te betalen.
Hoe de aannemert het vervolgens afhandelt is niet zijn probleem. Misschien doet de aannemer gewoon netjes belasting afdragen? :P
Je mag prima contant betalen. Als de factuur maar klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
TvH86 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:25:
Ik vraag niet om de zwarte uren alsnog legaal te verkrijgen, die betaal ik uit eigen middelen. Ik heb gewoon de vraag hoe ik slim de rest van het bouwdepot nog op te kunnen maken. Suggesties zijn ook welkom. Ik vraag hier in mijn ogen niks "illegaals". Ik vind het zonde om deze vakmensen wit te betalen als het ook zo kan. Misschien niet helemaal netjes maar ik denk dat veel mensen voor deze optie zouden kiezen. Met een rente van 1,43% (zonder NHG) wil ik het overgebleven deel graag opmaken ipv aflossen op mijn hypotheek.
Ja, maar daar zit je toch in het illegale stuk. Als je de manuren wit had betaald via eigen middelen en de onderdelen via het depot dan kun jij prima verantwoorden hoe de verbouwing is gefinancierd.

Het bouwdepot is daar ook voor, je hebt dat immers zo afgesloten bij het afsluiten van je hypotheek. De enige legale optie die nu nog rest is om de rest van het bouwdepot terug te storten in de hypotheek. Verdere adviezen zijn dan ook illegaal en ik doe het topic dan ook op slot.

Overigens is dit vraagstuk meer voor PFSL voor de volledigheid.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.