Oudere Macbook Pro met natte voeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn vrouw heeft een Apple MacBook Pro A1502 13,3" Retina die we 2.5 jaar terug in een veiling hebben gekocht (bij BVA, 2ehands dus). Aanschafwaarde was destijds ~430 euro. Paar dagen terug heeft ze een glas water omgegooid en dat water is tegen de laptop aan geklotst, als het ware. Die is bij de linksbovenhoek gebeurt. De laptop vertoonde gelijk een grijs scherm en ging uit. We hebben later nog eens geprobeerd de mac aan te zetten en toen kregen we gewoon een apple logo, maar daarna niks meer.

De laptop laad ook niet meer op: als je de lader aansluit gaat er op de stekker geen lampje branden zoals normaal.

Ik heb de cover eraf gehaald en zie geen overduidelijke schade, maar ook geen water in die hoek. Ik zie wel dat die hoek zowel de flatcable aansluiting voor het scherm bevat, alsmede het dochterboard waar de magsafe connector zijn stroom naar binnen brengt.

Heb de boel nu open gelegd om te kijken of er nog wat gebeurt zodra de boel goed heeft kunnen drogen aan de lucht, voornamelijk omdat ik de data nog wil kunnen redden. Er zit (dit verbaasde me) een M2 SSD in (of iets dat daarop lijkt, dan toch) die ik niet met mijn externe SATA bay kan uitlezen, dus in het uiterste geval moet ik daar iets voor regelen zodat ze haar documenten in ieder geval terug heeft.

Ik heb gecheckt met de verzekering maar er is een 75€ eigen risico die afgetrokken word van dag- of reparatiewaarde. Ik heb nog niet gecheckt met een reparateur, maar ik gok dat ik op nul uit kom en dat dus geen zin heeft. Ik heb haar een nieuwe mac gegeven dus ze kan weer voort, maar wat kan ik nog met dit ding aanvangen?

Specs:

MacBook Pro 13-Inch "Core i5" 2.4 Late 2013 2.4 GHz Core i5 (I5-4258U)

Intro. October 22, 2013 Disc. July 29, 2014
Order ME864LL/A* Model A1502 (EMC 2678)
Family Retina Late 2013 13" ID MacBookPro11,1
RAM 4 GB, 8 GB* VRAM 1.5 GB*
Storage 128 GB, 256 GB SSD Optical None*
Complete MacBook Pro 13-Inch "Core i5" 2.4 Late 2013 Specs

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HTT-Thalan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:29:
dus in het uiterste geval moet ik daar iets voor regelen zodat ze haar documenten in ieder geval terug heeft.
En er is geen backup? Niet in iCloud?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 14:45
Je kan hem altijd in huidige staat aanbieden op de tweakers vraag & aanbod marktplaats, er is altijd een handigerd die er iets mee kan. Kan ook zonder SSD er in.

[ Voor 8% gewijzigd door staxas op 11-10-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 14:42
Je kunt met een speciale externe lezer (ik heb er toen eentje gekregen bij mijn OWC SSD vervanging) de data van de Apple SSD uitlezen. Ook kan je deze in een andere MacBook uit die tijd doen, de donor macbook start dan gewoon op alsof het de laptop van je vrouw is.

Let wel, er zijn twee verschillende modellen SSD's. Je hebt de variant uit de mid-2012 en early 2013 en je hebt de variant van late 2013 tot en met mid-2015. Voor de laatste heb ik een lezer, voor de eerste niet.

Voor wat betreft het Logic Board, je zou kunnen proberen om de plek waar het vocht binnengedrongen is ultrasoon of in ieder geval met 96% alcohol te reinigen. Als er echter schade door kortsluiting is ontstaan heb je iemand nodig die op component niveau board repair kan doen, en dan moet je je ook afvragen of dat kostentechnisch nog de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

En er is geen backup? Niet in iCloud?
Nee. Nou ja, partial. Haar favorieten verschenen magischerwijs terug op de nieuwe mac onder safari, maar geen documenten. Ze vertelde me dat ze uit onwetendheid altijd maar alles in de download map gooide omdat ze die makkelijk terug kon vinden, en die word dan waarschijnlijk niet mee gebackupped.

- edit -

https://www.ebay.com/p/1438761239

http://www.barebonekit.ne...7d_i_ssdsdap6551837d.aspx

zo eentje is het. Dus een M2 denk ik? Daar kan ik wel goedkoop een lezertje voor vinden denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-10-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
RadioAir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:54:
Je kunt met een speciale externe lezer (ik heb er toen eentje gekregen bij mijn OWC SSD vervanging) de data van de Apple SSD uitlezen. Ook kan je deze in een andere MacBook uit die tijd doen, de donor macbook start dan gewoon op alsof het de laptop van je vrouw is.

Let wel, er zijn twee verschillende modellen SSD's. Je hebt de variant uit de mid-2012 en early 2013 en je hebt de variant van late 2013 tot en met mid-2015. Voor de laatste heb ik een lezer, voor de eerste niet.

Voor wat betreft het Logic Board, je zou kunnen proberen om de plek waar het vocht binnengedrongen is ultrasoon of in ieder geval met 96% alcohol te reinigen. Als er echter schade door kortsluiting is ontstaan heb je iemand nodig die op component niveau board repair kan doen, en dan moet je je ook afvragen of dat kostentechnisch nog de moeite waard is.
Als het ding echt gerepareerd moet worden ga ik er niet aan beginnen, dat is de moeite en het geld niet waard.
Ik check of hij na het drogen nog wil en zo niet gaat hij voor componenten uit elkaar of hier V&A op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Apple gebruikt geen gangbare M2-connector. Dat zou immers niet des Apple zijn.

Van Apple SSD connectoren zijn er vele soorten, afhankelijk van het bouwjaar van de laptop (https://beetstech.com/blo...ide-to-specs-and-upgrades)

Er zijn wel adapters te koop op eBay en Ali, maar het is zeker geen 'normale' M2.

Zelf heb ik zo'n unit om Apple Macbooks uit te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Z6Jm3OvDkWy5/550x372.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 11-10-2021 11:17 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 18:51
HTT-Thalan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Als het ding echt gerepareerd moet worden ga ik er niet aan beginnen, dat is de moeite en het geld niet waard.
Ik check of hij na het drogen nog wil en zo niet gaat hij voor componenten uit elkaar of hier V&A op.
Ik zou deze pagina even bookmarken: https://www.ifixit.com/De..._Retina_Display_Late_2013 ;)
Het is de vraag hoeveel moeite je er in wilt steken. Als je de SSD kan uitlezen en hiermee de documenten terug kan krijgen heb je je grootste probleem al opgelost. Er zijn via iFixit aardig wat parts beschikbaar dus op zich kan je een eind komen, maar ik gok dat je dan een groot deel van je aanschafwaarde er nog een keer in aan het steken bent.

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 11-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nooit weer proberen aan te zetten, maar zsm de batterij afkoppelen. En de boel reinigen.(niet in bak rijst)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

HTT-Thalan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Moeite kan ik niet beoordelen, maar waarschijnlijk is hij niet total loss. M.a.w. dat ding is best nog wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
rvanpruissen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Moeite kan ik niet beoordelen, maar waarschijnlijk is hij niet total loss. M.a.w. dat ding is best nog wat waard.
Ik heb momenteel geen tijd en zin dat ding helemaal open te trekken en na te lopen. Wat zou jij voorstellen? Ik ga morgen proberen of hij nog start zoals hij nu is. Als dat niet werkt, gaat hij V&A op (zonder de SSD waarschijnlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Ik heb momenteel geen tijd en zin dat ding helemaal open te trekken en na te lopen. Wat zou jij voorstellen? Ik ga morgen proberen of hij nog start zoals hij nu is. Als dat niet werkt, gaat hij V&A op (zonder de SSD waarschijnlijk).
Wat ik bedoelde:
* Ook defect is hij nog aardig wat waard (mocht je hem zo verkopen)
* Reparatie is vermoedelijk goedkoper dan de verkoopprijs na reparatie

Verder is het zonde om de SSD weg te gooien (wordt hij ook een stuk minder waard van). Als je encryptie aan had staan (vaak het geval tegenwoordig), zou ik me niet zo'n zorgen maken om je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
En de boel reinigen.(niet in bak rijst)
Fles IPA er overheen gooien om het water op te lossen ? (bol.com ~ 10E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

tweazer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Fles IPA er overheen gooien om het water op te lossen ? (bol.com ~ 10E)
Dat heeft weinig zin een week later denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
Een week later zekers, dan heeft corrosie/de aanslag al zijn werk gedaan. Ik vraag mij af of een IPA 'bad' binnen een paar minuten na de h20 affaire een oplossing is ? (pun intended)
Pagina: 1