Opvallend opstart gedrag laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 23:04
Sinds al een tijdje heeft mijn laptop een curieuze afwijking, namelijk; als de laptop een tijdje afgesloten is van het netstroom (staat uit) en hem dan weer aan het netstroom zet en hem wil opstarten, dan gaat die eerst aan, valt uit, en dan na een paar seconde start hij op zoals behoort. Je ziet het toetsenbord oplichten en uitvallen, maar na een seconde of 3 gaat de laptop aan zoals je dat verwacht.

De laptop heeft deze kuur niet als ik hem altijd aan het netstroom hou, dan start hij op zoals het hoort.
De batterij werkt verder prima, de laptop kan prima zonder netstroom functioneren en ook kan deze opgestart worden zonder netstroom (aldus wel met de zelfde kuur als hiervoor beschreven) en kun je met de dagelijkse behoeften aan de slag. Ook heeft de batterij nog steeds de volledige batterij functie, dwz hij heeft 100% capaciteit en vertoont geen degraderende kuren zoals het verlaagt oplaad snelheid of capaciteit.

Het betreft een Clevo laptop, ik heb deze over genomen van een mede tweaker in juni 2019.
Toen de tijd, geen kuren gehad zoals ik die nu ervaar, dus het is waarschijnlijk door eigen toedoen ontstaan, maar ik zou niet weten wat het moet wezen wat ik gedaan zou moeten hebben om dit te veroorzaken. Ik heb verder geen rare dingen geïnstalleerd en ik gebruik de laptop zoals je die verwacht, mail kijken, series kijken, wat gamen, niks buitensporig iig.

Nieuwe windows installeren etc. mag niet baten, ik heb nog niet gekeken naar een nieuwe batterij omdat deze naar behoren werkt, buiten dat moment van opstarten als de laptop enig tijd van het netstroom verwijderd is. Ik heb gekeken in de bios of daar iets in stond met een beveiligd opstart functie oid, maar in de bios valt weinig te vinden helaas.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de laptop wilt opstarten vanaf batterij, wanneer die enige tijd zonder netstroom heeft gestaan? Start hij dan überhaupt op? Heeft hij dezelfde kuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Ik had met m'n oude Asus exact hetzelfde.

Mijn conclusie was dat hij bij het eerste keer wakker worden dacht "Hey! Te weinig stroom! SLAAP!" en vervolgens weer wakker wordt.

Kijk eens wat de batterij aan geeft op dat soort momenten. Als ik spreek over "m'n oude Asus" dan was dat ding ondertussen 4 jaar oud en de batterij niet meer in hele goede staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 23:04
RiDo78 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:37:
Wat gebeurt er als je de laptop wilt opstarten vanaf batterij, wanneer die enige tijd zonder netstroom heeft gestaan? Start hij dan überhaupt op? Heeft hij dezelfde kuren?
De laptop heeft dan dezelfde kuren, maar functioneert verder naar behoren, valt niet uit oid.
Ook als ik de laptop een tijd van het snoer af heb, eerder die dag aan gehad heb (zonder netstroom) en later weer opnieuw zou opstarten zonder net stroom vertoont hij deze opstart gedrag van een kleine aan/uit cyclus.
Croga schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:40:
Ik had met m'n oude Asus exact hetzelfde.

Mijn conclusie was dat hij bij het eerste keer wakker worden dacht "Hey! Te weinig stroom! SLAAP!" en vervolgens weer wakker wordt.

Kijk eens wat de batterij aan geeft op dat soort momenten. Als ik spreek over "m'n oude Asus" dan was dat ding ondertussen 4 jaar oud en de batterij niet meer in hele goede staat....
Het probleem is alleen als ik de laptop opstart, ik heb op dat moment geen batterij status.
Als ik de laptop een tijd van het netstroom af heb en daarna weer aansluit (als deze vol zat tijdens het afsluiten), is er een groen lampje te zien, dus het verliest verder geen stroom tijdens de periode dat het geen netstroom ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het lijkt mij toch echt een probleem met je batterij. Alsof hij de benodigde startstroom niet kan leveren. Die startstroom is vaak een korte piek bij het aanzetten.

Wat je eens kan proberen om bijvoorbeeld met een benchmarktool een stresstest te draaien zodat de CPU (en evt. GPU) even goed gaan zweten en lekker veel stroom vragen. Kijken of die batterij het dan nog steeds uithoudt. Natuurlijk wel zonder netspanning.