Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10-2023
Tweakers,

Eerste eigen build, gaming PC boot meestal niet in 1x op na instellen XMP profile 1 2133mhz( standaard waarde) ---》3200mhz. Meestal valt de pc uit tijdens opstarten (na 3 sec.). Zelf weer op powerbutton drukken en dan start de pc wel op. Maar soms start hij wel gewoon op. Bij 2133mhz geen problemen maar een hoop FPS minder...

In bios staat 3200mhz en ook bij taakbeheer, geheugen, is de snelheid 3200mhz.

Daarnaast heeft mijn mobo lampjes die branden bij problemen (EZ debug LEDS). 2 branden bij opstarten ongeveer 3sec en gaan dan uit, ook bij 2133mhz gebeurt dit. Tevens een luide tik bij afsluiten pc (ook bij 2133mhz).

Iemand een idee?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 144,90€ 144,90
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,20€ 145,20
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Super Aero ITX OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Wit€ 79,75€ 79,75
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 76,-€ 76,-
1VoedingenCorsair TX650M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,73

[ Voor 25% gewijzigd door Cyprinus op 15-10-2021 19:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die tik bij afsluiten is de relais in je voeding dat is normaal.
probeer eens een andere geheugenkit, ik ben een fel tegenstander van dit soort corsairkitjes en zou me dan ook niet verbazen als je een faulty stick had.
je kan nog proberen om je bios te updaten als je denkt dat het niet aan je geheugen kan ligggen ofcourse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Tik is normaal, gelukkig 🙂

Faulty stick? Zijn als kit gekocht nieuw bij megekko dacht ik. Of komt het dan nog steeds voor dat het niet goed werkt?

Waar ben je sterk voorstander van dan? Haha, ben dan wel benieuwd welke je aanraad.

Heb geen 2de kit liggen, dus kan niet testen. Bios loopt 1 versie achter, en die nieuwere versie ondersteund alleen windows 11. Dus denk ook niet dat het daar aan ligt. Maar zal hem voor de zekerheid wel ff updaten..

En wat nou als ik XMP uitzet en handmatig het aantal MHz instel? Kan zeg maar kiezen welke MHz ik wil gebruiken. Bij XMP zet hij hem automatisch naar 3200. Maar misschien met 3000 MHz dat het systeem wel stabiel loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-07 13:20
Probeer dat inderdaad eerst maar eens. Ik heb ook gezeik gehad met XMP op Corsair kitjes. Handmatig instellen geen enkel probleem, met XMP, problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 08:06
Dit geheugen staat niet op de QVL lijst van je moederboard.

Wat wellicht kan helpen is het XMP profiel aanzetten en dan ook het voltage van het geheugen met de hadn vastzetten op 1,35.

Gebruik je wel slot A2 en B2 ?

[ Voor 46% gewijzigd door mcsluis op 11-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
een van de 3200 cl14/ 3600cl15 of een van de 4000+mhz viper setjes die kosten ongeveer net zoveel nu
maar ik zou eerst eens uizoeken waarom dit niet werkt zou zonder heel veel prutsen gewoon moeten werken ondanks dat het niet op qvl staat
zou beginnen met je timings en voltages zelf intevullen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door maks11223344 op 14-10-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Oke, na een week testen en lezen het volgende:

XMP aan + auto (3200mhz) = opstarten met blauw scherm, grote smilie : ( geeft aan met tekst, sorry er is iets mis gegaan en een QR code. Verzameld gegevens en start opnieuw op, daarna blijft hij aan. Of start opnieuw op maar dan zonder blauw scherm, of start gewoon op.

XMP aan + handmatig 3200mhz, hetzelfde verhaal

XMP uit + handmatig 3200mhz, hetzelfde verhaal

XMP uit + handmatig 2933mhz GEEN PROBLEMEN! Loopt prima tijdens gamen maar wel minder FPS en minder fel/snappy t.o.v. de 3200mhz

Bij de eerste 3, na opstarten vaak bij 1 ramstick geen RGB voor paar seconden en die andere stick doet het dan wel, daarna blijft hij het doen maar dit is niet tijdens, maar vlak nadat de pc is opgestart als je je bureaublad ziet.

PC geopend, ramsticks omgewisseld, alle kabels na gekeken of ze wel vast in het mobo zitten. Hetzelfde verhaal

Ramsticks zitten in A2 + B2 zoals handleiding aangeeft

Deze sticks staan inderdaad niet in de QVL van mij mobo, maar toen ik tijdens het samenstellen van de pc hier naar vroeg werd meerdere keren gezegd op Tweakers dat dat bij Intel niet zo'n probleem is eerder bij AMD. Toch een aantal dagen alleen met het uitzoeken van ramsticks bezig geweest met QVL van mijn mobo, maar omdat de meeste niet meer verkrijgbaar zijn of hoge mhZ hebben waardoor niet meer in budget viel, toch maar de gok genomen en die van corsair besteld.

Verder heb ik EZ debug leds op het mobo zitten. Tijdens het opstarten:

CPU brand niet/1 millisec flicker
DRAM brand 3 sec
VGA brand 3 sec
BOOT brand niet/1 millisec flicker

Lampjes branden wit

In de handleiding staat niet wat dit betekend, op inet het volgende (algemene EZ debug leds, niet perse mijn mobo):

Als het lampje flickert (kan verschillende kleuren zijn) is er niks aan de hand. Als het lampje aan blijft (kan verschillende kleuren zijn) is er wat aan de hand bij de geen waar het lampje brand (logisch)

Maar kan niks vinden over een lampje wat een paar seconden aan blijft en dan weer uitgaat. Volgens inet zou dat oke moeten zijn want hij gaat weer uit.

Aangezien het VGA lampje ook enkele seconden brand, maar eens gekeken wat dat is.

https://www.msi.com/Mothe...RO#down-driver&Win10%2064

Bij drivers kom ik erachter dat ik niet elke driver heb gedownload.

1 Chipset: loopt nu 1 versie achter (juni heb ik deze updated, nu loopt pc op een versie van sept)
2 Other drivers; niet gedownload Intel Management Engine Driver, Intel Software Guard Extensions (heb ik deze uberhaupt nodig?)
3 PIDE/SATA niet gedownload (heb ik deze uberhaupt nodig?)
4 Intel VGA driver kan niet geinstalleerd worden, foutmelding geeft ie aan. Misschien omdat ik een 10400F heb, zonder intel hd graphics?
5 Realtek universal driver blijft in een loop, zegt oude versie verwijderen en pc opnieuw opstarten, na opstarten vraagt hij exact hetzelfde en blijft dit herhalen tot dat ik zelf annuleer. Dus ik kom niet in het installeer scherm.
6 Lan drivers: is up to date

Waar kan ik zien welke drivers, welke versie is?

BIOS niet up to date (loopt 1 versie achter)

Gebruik GRATIS versie van Windows 10 (misschien heeft hier iets mee te maken?)

Nog even over de ramsticks QVL: ik zie nu dat er veel meer is toegevoegd dan toen ik er mee bezig was. Ben best bereid om andere sticks te halen als ze maar wel op de QVL staan. Maar nog steeds veel oude sticks (niet meer verkrijgbaar) of te duur (hoge mhz). Maar bij Kingston staan er ontzettend veel ineens en verkrijgbaar. Zijn die oke? Zie ook allemaal termen als single/dual sided, voltage, chipset merken. Waar op te letten? Heb bewust een Z mobo gehaald + hogere mhz ramsticks (mijn cpu kan maar tot 2666mhz) voor performance en daar wil dan uiteraard ook gebruik van maken. Dus minimaal 3200mhz of hoger en cl16 of lager. MAAR kan het niet zijn dat mijn CPU 2933mhz meer dan genoeg vind en daarom niet lekker loopt op hogere mhz?

Probeer het echt te snappen en uit te zoeken, maar loop nu even vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 08:06
mcsluis schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:44:
Dit geheugen staat niet op de QVL lijst van je moederboard.

Wat wellicht kan helpen is het XMP profiel aanzetten en dan ook het voltage van het geheugen met de hadn vastzetten op 1,35.

Gebruik je wel slot A2 en B2 ?
Ik probeer het nog eens... je geheugen staat niet op de QVL van je moederboard. Vaak heeft dit een reden

Wat ik in je stappenplan mis is dat je het geheugen handmatig op 1.35v instelt.

En daarnaast gewoon even van alles de bios updaten en laatste drivers neerzetten.

Simpele oplossing: geheugen kopen dat wel op de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bios updaten, ram in bankje 2en 4 vanaf cpu. Dit ram is Ryzen optimised, en Intel XMP approved(staat ook op de verpakking)

Btw; zoveel scheelt het niet tussen 2933 en 3200

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 15-10-2021 20:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
het is eerder je geheugen dat protesteerd als je cpu, ik verwacht dat 4000mhz werkt met 2 vingers in je neus
Pagina: 1