Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Afaik moeten andere browsers op iOS verplicht gebruik maken van de JS engine van Safari waardoor dat helaas ook geen uitkomst zal bieden.
[ Voor 29% gewijzigd door crisp op 11-10-2021 09:13 ]
Intentionally left blank
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vorige week dinsdag, samen met het uitfaseren van IE-support hebben we ook de support voor de overige browsers hereikt.The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:27:
Ok, maar sinds wanneer is er iets veranderd dan wat een dermate impact heeft? Bedoel, vorige week werkte het nog.
In januari dit jaar zat het aandeel van iOS < 12 rond de 0.2% (lager nog dan het IE-gebruik).
Intentionally left blank
De laatste maanden werken steeds meer sites niet goed meer op mijn iPad uit 2013. Tweakers dus nu ook niet meer. Jammer. Ik snap dat bij nieuwe features je geen rekening gaat houden met oude browsers dus dat die wellicht niet goed werken maar dit is gewoon functionaliteit verwijderen en dat snap ik niet.
Wat is precies het voordeel van het verwijderen van die code ipv simpelweg niet meer onderhouden?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het werkt eigenlijk net even andersevilution schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:47:
TIL, het stoppen van support betekent niet: we ontwikkelen niet meer voor die ouwe meuk, maar: we slopen actief de site op die ouwe meuk?
De laatste maanden werken steeds meer sites niet goed meer op mijn iPad uit 2013. Tweakers dus nu ook niet meer. Jammer. Ik snap dat bij nieuwe features je geen rekening gaat houden met oude browsers dus dat die wellicht niet goed werken maar dit is gewoon functionaliteit verwijderen en dat snap ik niet.
Wat is precies het voordeel van het verwijderen van die code ipv simpelweg niet meer onderhouden?
Wij schrijven gewoon zoveel mogelijk moderne javascript, maar gebruiken een zogenaamde transpiler, in ons geval Babel, om die javascript "geschikt" te maken voor verschillende browsers en versies. Hiertoe houden wij een lijst bij met browsers en versies voor welke wij ondersteuning willen bieden. Deze lijst stellen wij samen op basis van het aandeel van deze browsers en versies in alle pageviews op onze site.
Wanneer een browser(versie) minder dan 0,2% aandeel heeft en er ook latere (major) versies van die betreffende browser zijn* dan wordt die browser(versie) door ons niet langer ondersteund en van de lijst afgehaald. Dat heeft als voordeel dat de gegenereerde javascript niet langer workarounds meer hoeft te bevatten voor fetaures die die browser niet ondersteund waardoor de totale hoeveelheid code die door de client (browser) geinterpreteerd en uitgevoerd moeten worden afneemt, wat dus een betere site-performance tot gevolg heeft.
Ter illustratie: na de release van vorige week dinsdag waarbij we support voor Internet Explorer (maar dus ook Safari/iOS < versie 12) gedropt hebben nam de totale grootte van de gegenereerde javascript met 40% af.
Op dit moment hebben alle versies van Safari kleiner dan versie 12 nog maar een aandeel van 0,15% in onze pageviews. Dat is echt heel erg laag, zelfs lager dan het aandeel van Internet Explorer welke een tijdje ronde de 0,13% heeft gezeten maar in september alweer gestegen is naar 0,20% - waarschijnlijk door een toename van gebruikers op verouderde bedrijfspc's nu er steeds weer meer vanuit kantoor gewerkt wordt.
* voor IE beschouwen we Edge als opvolger
Intentionally left blank
Ben geen Devver maar mijn ELI5 vertaling van bovenstaande.
Edit: 40% is best veel.
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 11-10-2021 16:33 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat je support wilt droppen een browser snap ik. Echter zie ik support stoppen als "Als er een bug in de code is die we kunnen wijten aan een niet (meer) ondersteunde browser, dan lossen we dat issue niet meer op".
Wat je nu feitelijk gedaan hebt is een volledig nieuwe codeline neerzetten, waarbij je niet alleen een bepaalde browser uitsluit, maar volledige devices. Da's niet mijn beeld van "support stopt" eerlijk gezegd
Het voelt een beetje alsof je mensen die nog met een prima functionerende maar wat oudere PC uitsluit van je site zodat aan jullie kant de codebase wat schoner wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling als developers. Het site-performanceaspect zie ik als een non-issue. Dat was er voorheen namelijk niet, en daarmee dus geen argument in deze.
Daarbij blijkt de impact dus veel groter dan simpelweg IE niet meer supporten. Ook lijkt het doorvoeren van die wijziging een beetje onder de radar doorgegaan te zijn - je linkt naar een artikel dat MS IE support staakt, en in dat artiekel wordt _ergens_ gemeld dat T.net dat dan ook maar meteen gaat doen. Ik had op zijn minst een fatsoenlijk .plan en een losse aankondiging verwacht.
En plat gezegd jaag je me nu op kosten. Waar kan ik een nieuwe tablet declareren, bij de Kerstman zeker?
Needless to say: ik zou het heel erg op prijs stellen als dat vinkje gewoon weer teruggezet wordt. Ik verwacht echter dat ik tegen de bierkaai vecht. Maar prove me otherwise
Die iPad gaat meer en meer onbruikbaar worden. Zodra de Netflix app ermee ophoudt is het einde oefening en ga ik over tot een nieuwe Windows laptop. Heb nooit kunnen wennen aan iOS, zelf niet na 8 jaar. Misschien komt er ook een Surface tablet.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dat komt (afaik) omdat Apple niet toestaat dat die browsers hun eigen render- en javascriptengine gebruiken. Leve de vendor lock-in...The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:34:
Even voor de goede orde: op basis van de statements van Crisp worden IE en Safari niet meer ondersteund. Prima. Pak ik Edge of Chrome op dat ding. Maar dat doet het dus ook niet. En dat is dan exact niet wat men wilde, maar additioneel gesloopt is door die codebase shrink.
Ik heb overigens vorig jaar ook mijn Samsung tablet (uit 2014/2015) moeten vervangen die nooit meer een upgrade van Android heeft gekregen en geen TLS1.2 ondersteunde...
[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 11-10-2021 21:50 ]
Intentionally left blank
Maar dat onderzoeken mag niet van je baas, want niet meer supported. Lekker dancrisp schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:45:
[...]
Dat komt (afaik) omdat Apple niet toestaat dat die browsers hun eigen render- en javascriptengine gebruiken. Leve de vendor lock-in...
De ipad4 is idd de jongste niet meer, dat zal ik niet ontkennen. Dat een site als AliExpress er niet lekker op werkt, soit, die zijn zelf ook niet helemaal lekkerIk heb overigens vorig jaar ook mijn Samsung tablet moeten vervangen die nooit meer een upgrade van Android heeft gekregen en geen TLS1.2 ondersteunde...
Maar je snapt dat ik van GoT meer had verwacht
Als je nog tips hebt voor een niet Samsung Android tablet hoor ik het graag.
Een deprecation waarschuwing voor een bepaalde tijd was netter geweest dan pats-boem gebruikers in de kou laten staan idd.The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Verwijderd
Draai het eens andersom, kan Tweakers bij jou de kosten declareren om 40% extra code en hardware resources te hosten? Dit is puur een kosten/baten dingetje. Voor Tweakers is dat totaal niet interessant meer omdat een handvol gebruikers hier nog gebruik van maken. Ik begrijp hun keuze wel.The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:07:
@crisp Dank voor de toelichting. helder verhaal, al verbaast eea mij wel behoorlijk.
Dat je support wilt droppen een browser snap ik. Echter zie ik support stoppen als "Als er een bug in de code is die we kunnen wijten aan een niet (meer) ondersteunde browser, dan lossen we dat issue niet meer op".
Wat je nu feitelijk gedaan hebt is een volledig nieuwe codeline neerzetten, waarbij je niet alleen een bepaalde browser uitsluit, maar volledige devices. Da's niet mijn beeld van "support stopt" eerlijk gezegd
Het voelt een beetje alsof je mensen die nog met een prima functionerende maar wat oudere PC uitsluit van je site zodat aan jullie kant de codebase wat schoner wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling als developers. Het site-performanceaspect zie ik als een non-issue. Dat was er voorheen namelijk niet, en daarmee dus geen argument in deze.
Daarbij blijkt de impact dus veel groter dan simpelweg IE niet meer supporten. Ook lijkt het doorvoeren van die wijziging een beetje onder de radar doorgegaan te zijn - je linkt naar een artikel dat MS IE support staakt, en in dat artiekel wordt _ergens_ gemeld dat T.net dat dan ook maar meteen gaat doen. Ik had op zijn minst een fatsoenlijk .plan en een losse aankondiging verwacht.
En plat gezegd jaag je me nu op kosten. Waar kan ik een nieuwe tablet declareren, bij de Kerstman zeker?
Needless to say: ik zou het heel erg op prijs stellen als dat vinkje gewoon weer teruggezet wordt. Ik verwacht echter dat ik tegen de bierkaai vecht. Maar prove me otherwise
Klopt inderdaad. Iedereen op iOS moet Safari gebruiken als browser-component. En als je dan niet alleen op Safari zit maar ook nog eens op een hele oude iOS-versie dan gaan er na een tijdje gewoon dingen stuk.crisp schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:45:
[...]
Dat komt (afaik) omdat Apple niet toestaat dat die browsers hun eigen render- en javascriptengine gebruiken. Leve de vendor lock-in...
4.7 HTML5 Games, Bots, etc.
Apps may contain or run code that is not embedded in the binary (e.g. HTML5-based games, bots, etc.), as long as code distribution isn’t the main purpose of the app, the code is not offered in a store or store-like interface, and provided that the software adheres to the additional rules that follow in 4.7.1 and 4.7.2. These additional rules are important to preserve the experience that App Store customers expect, and to help ensure user safety.
4.7.1 Software offered under this rule must:
- only use capabilities available in a standard WebKit view (e.g. it must open and run natively in Safari without modifications or additional software); and use WebKit and JavaScript Core to run third-party software and should not attempt to extend or expose native platform APIs to third-party software;
Ik denk niet dat het eerlijk is om te verwachten dat sites eeuwigdurend support kunnen blijven leveren op browsers die al jaren geleden vervangen zijn en die nog geen procent van de bezoekers vertegenwoordigen. Elke vorm van development en ander onderhoud wordt erdoor bemoeilijkt zolang die support er wél is, dus het is bepaald niet alsof een developer om arbitraire redenen maar even besluit om die support te droppen. Dat je het niet leuk vindt mag duidelijk zijn maar een tablet van 9 jaar oud die intussen 5 iOS-versies achterloopt kan domweg niet oneindig supported worden. Dat houdt op een gegeven moment op. Er is nogal wat veranderd in met name CSS-land de afgelopen 5 jaar.The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:
[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 11-10-2021 23:01 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.