Inbouw luidsprekers project uitwerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-11-2023
Dag iedereen,

Momenteel ben ik bezig met de renovatie van onze living/zitplaats. Alsook is de haard/TVplaats aan de beurt en wil ik hier even kijken welke mogelijkheden er zijn inzake de audio setup.
Gezien het strakke design maken we graag gebruik van inbouwspeakers. Opbouwspeakers hebben we dus liever niet , puur visueel gezien dan.
In het tv/haard meubel kan eventueel een middenspeaker ingebouwen worden. zijspeakers zijn geen mogelijkheid.

Gewenste kwaliteit : huidige set dobly surround 5.1 sony , een gelijkaardig resultaat is voor mij zeker voldoende gezien ik geen audiofiel ben.
Qua versterker zou ik mijn huidige setup nog even verder willen gebruiken. 4-8ohms

Extra info
Plafond : Verlaagd plafond (30cm) Gyproc/metalstuds niet geisoleerd
wanden : plaaster
Vloer : Tegels
Ruimte aangrenzend aan keuken gedeelte en eetruimte (zie afbeeldingen) Zetel ter illustratie , afmetingen kloppen wel.

Vragen : 1) Hoeveel speakers en wat is de ideale plaatsing/positionering hiervan
2)Subwoofer vereist

Momenteel in mijn gedachten :
4x speaker
https://www.conrad.nl/p/m...0-w-4-wit-1-stuks-1289590
1x middenspeaker centraal boven

Graag jullie mening / verbeterpunten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryyKRxFTlfmokZpwDu59BLq6KMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trCvxgk0iUov0ErVUcalVz7U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTd7-JeL4skJoVwxEqZQeaWQ1yU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eyacHfQq12I0YbJnMjWGi7au.png?f=fotoalbum_large
Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Martin_R op 11-10-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
Belangrijke vraag wat wil je bereiken? Wil je een film ervaring, zou ik zeker een subwoofer plaatsen.
Ik ken deze inbouwluidsprekers niet, maar ook zit daar een wereld aan verschil in kwa kwaliteit.

Daarbij is je budget ook essentieel. Hoeveel heb je te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
@RobbieHifi meestal zal gewoon de radio spelen of muziek via streaming.
Echter is het wel aangenaam om het surround effect wat te hebben gedurende het bekijken van films en gaming (geen dagelijkske activiteit)
Qua budgettering naar luidsrekers dacht ik aan max 150-200 per stuk (exclusief inbouwen en kabelwerken ed)
Het mag aangenaam klinken , uiteraard is dat voor ieder een andere waarneming.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vraag me af of je met dit soort in de muur ingebouwde speakers een beter resultaat krijgt dan met een soundbar. Wbt. kwaliteit kan het namelijk best wel eens hit and miss zijn. Je gaat alles inbouwen, dus herpositioneren is niet mogelijk, mogelijk mis je wat in het hoog, of juist het laag dat niet aansluit bij een sub. Gaan er klankkasten om de inbouwspeakers heen? Gaat ook allemaal invloed hebben. Voor gewoon een muziekje in de keuken lijkt het me prima, maar ik denk niet voor deze toepassing. Hier moeten de verschillende onderdelen toch een beetje op elkaar aansluiten.

Ik denk dat dit een uitgelezen kans is voor een soundbar. Dan heb je een ding dat in ieder geval intern een beetje in balans is. En je kunt ook nog eens van te voren luisteren hoe het klinkt.

oh. En zeker een sub erbij. Die heb je nu ook, daar ben je aan gewend en die ga je ontzettend missen.

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-10-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
Ik had wel het idee om klankkasten te maken en deze over de inbouwspeakers te schuiven om het net iets kwalitatiever te maken. Echter is dit wat tasten in het duister naar het resultaat , zoals u al reeds aangaf.
Ervaring met een soundbar heb ik nog niet , misschien moet ik die piste nog even doorlopen vooraleer een beslissing te maken. Zou ik de soundbar kunnen plaatsen in de nis die voorzien is voor de TV , weliswaar onder de TV , of zou ook hierdoor het resultaat beïnvloed kunnen worden.

Alvast dank voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
AtomicShockwave schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:55:
Ik vraag me af of je met dit soort in de muur ingebouwde speakers een beter resultaat krijgt dan met een soundbar. Wbt. kwaliteit kan het namelijk best wel eens hit and miss zijn. Je gaat alles inbouwen, dus herpositioneren is niet mogelijk, mogelijk mis je wat in het hoog, of juist het laag dat niet aansluit bij een sub. Gaan er klankkasten om de inbouwspeakers heen? Gaat ook allemaal invloed hebben. Voor gewoon een muziekje in de keuken lijkt het me prima, maar ik denk niet voor deze toepassing. Hier moeten de verschillende onderdelen toch een beetje op elkaar aansluiten.

Ik denk dat dit een uitgelezen kans is voor een soundbar. Dan heb je een ding dat in ieder geval intern een beetje in balans is. En je kunt ook nog eens van te voren luisteren hoe het klinkt.

oh. En zeker een sub erbij. Die heb je nu ook, daar ben je aan gewend en die ga je ontzettend missen.
soundbars klinken alleen maar redelijk omdat er flink equalizer effect wordt toegepast vanuit de software. Ik zou speakers inbouwen en van normaal formaat. Lekker wegwerken in je meubel. Heb ik ook gedaan, kan weinig aan tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 12:23
Inbouw kan fantastisch klinken, maar als je de speakers inbouwt daar waar er ruimte overblijft en zonder enige akoestische behandeling laat je heel erg veel over aan toeval. Het is ok voor achtergrondmuziek, maar zonde van het geld. Een plaats uitkiezen voor elke luidspreker die matcht met het afstraal gedrag en optimaal klinkt daar waar je gaat zitten is de eerste stap. Een klankkast op maat van de luidspreker is zeker een meerwaarde.
Er bestaan ook inbouwluidsprekers met een plastic klankkast, het kan een interessant compromis zijn ook al lijken ze voor jou in eerste instantie duurder.

Subwoofer is een must om trillingen rond andere speakers te beperken, maar aan het inbouwen van een subwoofer hangt een bepaald prijskaartje; een prijsbewust alternatief is om een klassieke subwoofer te kiezen, eventueel in een alkoof.

[ Voor 33% gewijzigd door road rebel op 16-10-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

janklo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

soundbars klinken alleen maar redelijk omdat er flink equalizer effect wordt toegepast vanuit de software. Ik zou speakers inbouwen en van normaal formaat. Lekker wegwerken in je meubel. Heb ik ook gedaan, kan weinig aan tippen.
Wat is er mis met EQ? En alsof dat niet nodig is als je een hele surround setup gaat bouwen van inbouwspeakers. Alleen moet je het dan nog zelf doen.

Het is allemaal wel mogelijk, maar het wordt een speakerontwerp oefening die best wel wat kennis vereist. Ik weet niet of de TS hier op zit te wachten. De fabrikant van een kant en klaar systeem heeft al een hele hoop denkwerk en kennis geintegreerd in zijn systeem, daar kun je je voordeel mee doen. Voor rears kom je er denk ik nog wel eenvoudig mee weg, maar fronts en centers hebben best wel wat eisen voor een goede spraakweergave, afstraalgedrag en frequentierespons (die ook nog moet aansluiten op subwoofer).

Kijk ik ben helemaal fan van zelf maken maar ik vraag me af of dat hier de beste keus is.
Pagina: 1