Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:02
Beste Tweakers,

Ik ben begonnen aan een nieuwe baan in midden juni 2021 (vanaf toen ging mijn contract in). Voor deze baan moest ik een opleiding doen, die begon in begin mei 2021. De opleiding bestond uit ongeveer 2u videocollege en dan 8-10u zelfstudie/huiswerk in de week. Dit was voor mij geen probleem, omdat ik toen nog werkloos was en alle tijd had.

Nu heb ik op internet gelezen dat dit eigenlijk niet zo legaal is. Een werkgever hoort namelijk ook deze tijd te compenseren. Althans van wat ik heb begrepen.

Mijn vraag is, of het wel mag wettelijk gezien. Ik heb eigenlijk 5 weken "gewerkt" zonder enige compensatie voor deze weken. En hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik wil namelijk ook niet mijn werkrelatie verzuren, vanwege een welles-nietes spelletje.

Alvast bedankt voor het lezen, hoor graag jullie input :)

EDIT:
Ik kreeg geen WW uitkering. Voor de opleiding die niet officieel erkend is, kreeg ik een bewijs van deelname. Het is in ieder geval geen erkende opleiding zoals ITIL V4.

[ Voor 9% gewijzigd door AustinRivers op 11-10-2021 00:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05:55
Waarom zou het niet legaal zijn? Je doet een opleiding, krijgt een w.w. uitkering en vervolgens een betaalde baan. Of moet je die opleiding ook zelf betalen? En dan nog, als het een leuk certificaat is kan je dat gewoon ook gebruiken bij een volgende werkgever. Alle mooie verhalen ten spijt met " een leven lang leren" wat door werkgevers ondersteund zou kunnen worden, ga er maar vanuit dat als je iets wil bereiken jij zelf tijd en geld moet investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
ebk71 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:52:
Waarom zou het niet legaal zijn? Je doet een opleiding, krijgt een w.w. uitkering en vervolgens een betaalde baan. Of moet je die opleiding ook zelf betalen? En dan nog, als het een leuk certificaat is kan je dat gewoon ook gebruiken bij een volgende werkgever. Alle mooie verhalen ten spijt met " een leven lang leren" wat door werkgevers ondersteund zou kunnen worden, ga er maar vanuit dat als je iets wil bereiken jij zelf tijd en geld moet investeren.
Ik kreeg geen w.w. uitkering. Mocht ik te weinig info hebben gegeven. MIjn excuses daarvoor.
De opleiding is ook niet onderdeel van UWV of iets dergelijks.

Het is een kostenloze opleiding maar geen certificaat die ik kan meenemen. In feite is het eigenlijk eerder inwerken dan een echte IT certificaat opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49
Je hebt dus ongeveer 50 uur besteedt aan een "opleiding" (aanhalingstekens omdat het zonder certificaat klinkt alsof je er verder weinig aan gaat hebben)?

Je kan het ook gewoon aankaarten bij HR, "Goh, ik zat daar nog eens over na te denken en is het niet gek dat dat onbetaald is?".

Als ze dan zeggen "zo gaat het nou eenmaal en je had het toen moeten zeggen" kan je verdere stappen nemen, of het maar slikken. Als het een grote organisatie is zullen ze wel niet zomaar gelijk gaan compenseren, want dan zullen anderen ook aan de bel gaan trekken.

Er staat ook niks in het contract over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Als jij het zelf geen probleem vindt, dan is het UWV de enige die er moeilijk over kan doen. Want jij was werkloos en kreeg dus een uitkering, terwijl je eigenlijk bezig was voor je werkgever. Dat is het illegale stukje dat wordt bedoeld. Het zou netter zijn geweest als de werkgever je gewoon in dienst had genomen en het inwerken in werktijd had gedaan. In theorie zou het UWV over die periode je uitkering kunnen terugvorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 16:28

Qwerty-273

Meukposter

Je contract ging in per juni, en in mei heb je een opleiding (videocollege met zelfstudie/huiswerk) gevolgd voor de positie. Heb je iets van een opleidingscontract getekend? Of wellicht een stage of vrijwilligersovereenkomst voor de tijd in mei? In sommige sectoren zie je dat wel vaker terug komen voor de eerste periode, zeker als je nog geen arbeid verricht (dat is nodig voor een arbeidsovereenkomst dat bestaat uit arbeid, loon en gezag).

https://www.bvdv.nl/mag-i...r-onbetaald-laten-werken/
https://www.bvdv.nl/stageovereenkomst-veilig-risicovol/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 14:14
Heb je iets aan de opleiding gehad? Heeft het je verreikt als werknemer? Is de baan waarbij je bent begonnen een leuke baan? Indien het antwoord op deze vragen "Ja" is, zou ik lekker beginnen / verder gaan met je baan en de compensatie van deze tijd los laten. Zoals je zelf al zegt, je wilt de (prille) arbeidsrelatie die je hebt niet onnodig op scherp zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
2 uur college en 8-10 uur werk in een week. en dan 5 weken 'gewerkt'.

Een werkweek is gewoon 40 uur, en het klinkt meer als een opfris/bijspijker -cursus, een basis vereiste voordat je die functie zou mogen vervullen, zonder dan ook geen baan.

Hoe heette deze 'opleiding'? wat heb je er geleerd?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 14:21
Dus je wilt 5 maanden later ineens nog wat uren vergoed hebben van voordat je in dienst trad? Lijkt me niet dat er veel werkgevers daar happig tegenover staan..

Mijn aanpak: lekker laten gaan, door die 50 uur(?) heb je deze baan, had je die baan ook gehad zonder die 50 urige training/cursus? Anders ga ik ook m'n urenstaat van m'n HBO opleiding nog even indienen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
Ik heb werknemers gehad die cursussen wilden volgen om zo in een hogere loonschaal te komen. Maar zodra er enige zelfwerkzaamheid bij kwam kijken (zoals het opdoen van computer-basisvaardigheid voor Word en Excel) moest dat in de tijd van de baas.

Zie het als een investering in jezelf, je hebt één à anderhalve week tijd gestoken in het opdoen van de vaardigheden voor de baan die je nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-05 06:51
Een werkgever is helemaal niet verplicht om te compenseren tenzij dit expliciet aangegeven is (CAO hetzij studieovereenkomst). Ik neem aan dat deze werkgever de opleiding heeft bekostigd? Enig idee wat een opleiding tegenwoordig kost?

Over die schamele 50 uur zou ik niet eens de discussie aan durven gaan en zeker niet achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
RAFA schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:
Een werkgever is helemaal niet verplicht om te compenseren tenzij dit expliciet aangegeven is (CAO hetzij studieovereenkomst). Ik neem aan dat deze werkgever de opleiding heeft bekostigd? Enig idee wat een opleiding tegenwoordig kost?

Over die schamele 50 uur zou ik niet eens de discussie aan durven gaan en zeker niet achteraf.
Denk dat een videocollege van 2u niet zo duur is hoor... :D Gebaseerd op de info in de OP lijkt het te gaan op een interne opleiding met vrijwel uitsluitend zelfstudie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Is het een algemene opleiding of een specifieke van de werkgever zelf.

Het ligt dus heel erg aan de inhoud van de cursus die je hebt gedaan.

Inwerken is betaald werk, een studie microsoft office is ook voor je eigen belang en daardoor meestal niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
Qwerty-273 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:07:
Je contract ging in per juni, en in mei heb je een opleiding (videocollege met zelfstudie/huiswerk) gevolgd voor de positie. Heb je iets van een opleidingscontract getekend? Of wellicht een stage of vrijwilligersovereenkomst voor de tijd in mei? In sommige sectoren zie je dat wel vaker terug komen voor de eerste periode, zeker als je nog geen arbeid verricht (dat is nodig voor een arbeidsovereenkomst dat bestaat uit arbeid, loon en gezag).
Dit stond er in mijn contract:
Werknemer wordt geacht bepaalde opleidingen en trainingen te volgen, en werkgever
is bereid hierin te investeren. Werkgever verleent echter alleen schriftelijke
toestemming (via leidinggevende van werknemer) indien de studie – naar alleen zijn
oordeel – ook van belang is voor het bedrijf van werkgever.

Ik heb het dus getekend in april dit jaar. Dus als ik het zo begrijp, mag er dus zoiets van me worden gevraagd.

Om jullie vragen over de opleiding te beantwoorden. Het gaat om een digitale toegankelijkheid onderzoek opleiding. Waarbij je aan de hand van WCAG 2.1 websites moet onderzoeken. Volgens mij is dit eerder een interne opleiding?

De reden waarom ik mijn vraag stelde is, omdat ik richting een burnout werk. Ik heb tevens ook de persoonlijkheid kenmerken om niet zo assertief te zijn en ook nog vrij naïef. Deze combinatie maakt me vatbaar voor misbruik en dat wil ik dus voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:53
Misschien heel kort door de bocht, maar vanaf Juni is je Contract ingegaan? Eigennlijk is wat je daarvoor deed dan toch gewoon vrijwillige inzet geweest om in aannmerking te komen?
Werknemer wordt geacht bepaalde opleidingen en trainingen te volgen, en werkgever
is bereid hierin te investeren
Dat doet die dus door die opleiding aan te bieden... (en hopelijk in de toekomst meer, al dan niet onder werk uren nu je wel onder contract staat?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 16:21
AustinRivers schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

De reden waarom ik mijn vraag stelde is, omdat ik richting een burnout werk. Ik heb tevens ook de persoonlijkheid kenmerken om niet zo assertief te zijn en ook nog vrij naïef. Deze combinatie maakt me vatbaar voor misbruik en dat wil ik dus voorkomen.
Twijfelen aan eerder genomen beslissingen gaat je niet helpen in het leven. Een beslissing is altijd goed. Je hebt deze beslissing genomen, en nu gewoon omgaan met de gevolgen. Reflecteren kan, en als daar dit topic voor is, prima. Want van spiegelen kun je leren.

"Ik werk naar een burnout" is nogal een vreemde opmerking... als dat zo is, moet je daar meteen mee ophouden. Een burnout kan een blijvende beschadiging van je hersenen opleveren. Denk daar niet te licht over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Het zou misschien mogen maar ik vind het geen goed werkgeverschap als het echt een opleiding of papiertje is die je voor de functie nodig hebt. Toen wij vroeger op de bank zater(wel betaald) werd wel verwacht dat je ging studeren, maar dan was je al in dienst.
Dit lijkt me meer een geval voordat je in dienst bent eisen dat je een papiertje haalt terwijl dat wel de verantwoordelijkheid is van de wg. Doet me denken aan een restaurant die de kelners verplicht kleding laat kopen voor ze in dienst treden terwijl wg dan ook werkkleding dient te verschaffen. Door de werknemerstekorten zullen deze praktijken wel snel over zijn.

Tip probeer er niet meer bij stil te staan heb ook zo iets mee gemaakt. Je maakt je zelf gek terwijl de wg het als geen probleem ziet. je zou het nog een keer na kunnen vragen bij hr en dan het gewoon laten. Die burn out kan je beter wel snel aanpakken met bedrijfsarts en evt psycholoog.

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Vind dat mensen hier wel heel snel vinden dat het prima is voor de TS.

Als mijn WG van mening is dat ik een werkinhoudelijke cursus of workshop moet doen is dat natuurlijk gewoon in zijn tijd...

Nu is de TS starter en was hij werkloos.. Dus ik zou er verder geen zaak (meer) van maken, het is allemaal "water under the bridge"..

Je had zelf in het begin assertiever moeten zijn.. Sowieso als ik lees dat het 2 uur college en 10 uur zelfstudie is (per week) is dat sowieso niet week-vullend, dus dit had prima tijdens je inwerkperiode gekund.. Dus je contract had gewoon eerder in moeten gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:54
Om jullie vragen over de opleiding te beantwoorden. Het gaat om een digitale toegankelijkheid onderzoek opleiding. Waarbij je aan de hand van WCAG 2.1 websites moet onderzoeken. Volgens mij is dit eerder een interne opleiding?
Die kennis is ook buiten je werkgever bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 17:50
wheel schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Die kennis is ook buiten je werkgever bruikbaar.
Dat geldt natuurlijk voor vrijwel alle kennis die je tijdens het werken opdoet, dus dat lijkt me geen bijster goede reden. Dan kunnen we allemaal wel gratis gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:54
Snowdog schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Dat geldt natuurlijk voor vrijwel alle kennis die je tijdens het werken opdoet, dus dat lijkt me geen bijster goede reden. Dan kunnen we allemaal wel gratis gaan werken.
Ik reageerde specifiek op 'interne opleiding' (waarbij ik de aanname deed dat daarmee bedoeld werd dat je er buiten deze werkgever niets mee kunt). Als je een training volgt voor een eigen systeem dat door niemand anders gebruikt wordt, heb je daar verder niets aan. Dit is in elk geval nog bruikbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door wheel op 12-10-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Daar is het dan nu te laat voor :)

Als jij gratis werk verricht, daar is niks illegaals aan. Als beide partijen het daar mee eens zijn, veel succes om dat terug te halen, maar je verpest de relatie met je werkgever er mee. Misschien is dat prima, misschien niet, maar vraag je wel af wat je denkt te halen en wat je er potentieel mee verpest.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1