Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02-2022
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera, een Canon EOS 600d. Dit toestel heeft al goed dienst gedaan en mooie gezinsfoto's opgeleverd. Sinds kort ben ik fel bezig met portretfotografie (newborn, gezinnen, huwelijk, communie...) en merk ik dat mijn toestel mij niet meer 100 % bekoord.

Graag zou ik een nieuwe camera aankopen, maar er is tegenwoordig zoveel keuze. Mijn oog is gevallen op drie toestellen: Canon EOS 6D Mark II, Canon EOS R en Sony A7 Mark III. Alle drie de toestellen zou ik willen combineren met de aankoop van een 50mm lens.

Met Canon ben ik vertrouwd en dankzij mount adapters zou ik mijn lenzen van 18-55 en 55-250 mm kunnen hergebruiken, maar de Sony A7 Mark III krijgt wel heel wat goede reviews en kan precies in alle opzichten meer dan de Canons.

Ik heb een budget beschikbaar van +/- 2000,00 EUR.

Kan iemand mij tips geven welke van drie bovenstaande toestellen ik best aanschaf (en ik dus best bij spiegelreflexcamera blijf of overschakel naar systeemcamera) of is er nog een andere camera die binnen mijn budget beter zou zijn?

Bedankt!

Beste antwoord (via yvm op 11-10-2021 12:03)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou persoonlijk sowieso voor een systeemcamera gaan. Daar zit de toekomst, dus komen er ook nog mooie lenzen voor uit. Ook biedt een systeemcamera een vrij perfecte auto-focus omdat het direct van de sensor gaat in plaats van een aparte module (zoals bij een SLR). En dingen zoals oog-detectie AF direct in de viewfinder zijn ook erg fijn met het soort fotografie wat jij doet.

Welke het dan moet zijn kan je het best even voor gaan rondkijken. Check de bodies, hou ze vast, probeer ze uit. Dan kom je vast snel tot een antwoord. Tussen een A7III, EOS R, Nikon Z6, etcetera kan je echt geen verkeerde keuze maken.

Zoals het er nu bij staat is Canon simpelweg duur als je RF lenzen wilt kopen. Sony heeft z’n mount open gesteld aan third party fabrikanten zoals Tamron en Sigma, daarmee hebben ze een gigantisch lens aanbod in alle prijsklassen. Dat maakt Sony wel echt een interessante keuze als je ook nog lenzen moet kopen.

Verklaar je huidige lenzen maar als “end of life”, want een APS-C lens op een fullframe camera zetten is niet wat je wilt. Niet wetende hoe bekend je bent met het fenomeen “cropfactor”, moet je wel even opletten met welke lenzen je voor een fullframe camera koopt.

Je huidige camera heeft een APS-C sensor, de camera’s waar je naar kijkt zijn fullframe. Fullframe camera’s zijn een factor 1,5x groter dan een APS-C sensor, dat veranderd dus ook de beeldhoek. Gelukkig kan je die 1,5x makkelijk loslaten op je brandpuntafstand. Canon was een beetje eigenwijs met hun APS-C formaat, daar is de cropfactor 1,6x.
Als je nu een 50mm fijn vindt, dan moet je op fullframe dus ongeveer een (50x1,6=) 80mm lens hebben.

Succes met uitzoeken :D

Canon EOS R | Olympus OM-1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:54
Aangezien je lenzen 18-55 en 55-250mm zijn verwacht ik dat dat de aps-c kit lenzen zijn. Die passen sowieso niet op een full frame Canon.

Dus dan moet je vooral gaan kijken welke lenzen je als vervanging wil en wat die kosten bij de potentiële camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je ze al eens in je handen gehad ?

Qua gewicht en grootte zit er ook ook een groot verschil tussen de Canon EOS 6D Mark II en Canon EOS R, mijn vrouw heeft eerst naar de 6D gekeken als vervanging voor een 80D (net voor de EOS R en RP uitkwam) en deze was veel te groot voor haar handen. Uiteindelijk voor een R en RP (als backup) gegaan.

Overigens had ze in het begin al rekening gehouden met de lenzen om deze later op een full-frame te gebruiken dus was de keuze voor canon de meest logische.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eerst naar welke lenzen je zou willen hebben dan weet je wat nog past binnen je budget voor de camera. Die lens gaat langer mee en is meer bepalend voor het resultaat dan de camera. Alle moderne camera's zijn goed er zijn alleen punten waarop ze uitblinken. Kijk ook wat je bevalt aan bediening grip etc..
Kortom beetje omdenken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou persoonlijk sowieso voor een systeemcamera gaan. Daar zit de toekomst, dus komen er ook nog mooie lenzen voor uit. Ook biedt een systeemcamera een vrij perfecte auto-focus omdat het direct van de sensor gaat in plaats van een aparte module (zoals bij een SLR). En dingen zoals oog-detectie AF direct in de viewfinder zijn ook erg fijn met het soort fotografie wat jij doet.

Welke het dan moet zijn kan je het best even voor gaan rondkijken. Check de bodies, hou ze vast, probeer ze uit. Dan kom je vast snel tot een antwoord. Tussen een A7III, EOS R, Nikon Z6, etcetera kan je echt geen verkeerde keuze maken.

Zoals het er nu bij staat is Canon simpelweg duur als je RF lenzen wilt kopen. Sony heeft z’n mount open gesteld aan third party fabrikanten zoals Tamron en Sigma, daarmee hebben ze een gigantisch lens aanbod in alle prijsklassen. Dat maakt Sony wel echt een interessante keuze als je ook nog lenzen moet kopen.

Verklaar je huidige lenzen maar als “end of life”, want een APS-C lens op een fullframe camera zetten is niet wat je wilt. Niet wetende hoe bekend je bent met het fenomeen “cropfactor”, moet je wel even opletten met welke lenzen je voor een fullframe camera koopt.

Je huidige camera heeft een APS-C sensor, de camera’s waar je naar kijkt zijn fullframe. Fullframe camera’s zijn een factor 1,5x groter dan een APS-C sensor, dat veranderd dus ook de beeldhoek. Gelukkig kan je die 1,5x makkelijk loslaten op je brandpuntafstand. Canon was een beetje eigenwijs met hun APS-C formaat, daar is de cropfactor 1,6x.
Als je nu een 50mm fijn vindt, dan moet je op fullframe dus ongeveer een (50x1,6=) 80mm lens hebben.

Succes met uitzoeken :D

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Philip Ross schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:24:
Aangezien je lenzen 18-55 en 55-250mm zijn verwacht ik dat dat de aps-c kit lenzen zijn. Die passen sowieso niet op een full frame Canon.

Dus dan moet je vooral gaan kijken welke lenzen je als vervanging wil en wat die kosten bij de potentiële camera's.
Dat klopt niet helemaal, de R-EF adapter werkt ook met EF-S lenzen. Dan gaat de body automatisch over op een crop.

Of je het graag wil is vraag twee, maar voor video zit je op de R/RP al op een cropfactor in bepaalde situaties.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1