Oude platenspeler op stereo versterker geeft geluid op 1 box

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlatenspPhilips
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-10-2021
Wij hebben een hifi platenspeler uit 2e helft van de jaren 70 (Philips GA 312/GC 012) met een DIN kabel. Deze platenspeler is tot 2009 aangesloten geweest op een Yamaha hifi receiver (uit dezelfde periode) via een Cinch verloop kabel (inclusief de GND draad). Heeft het altijd prima gedaan. In 2009 hebben we een nieuwe receiver gekocht, weer van Yamaha (RX-497), weer met een aparte Phono ingang voor 2 cinch stekkers. Met dezelfde bestaande verloopkabel aangesloten. De platenspeler is door omstandigheden sindsdien niet meer gebruikt, maar nu wilden we hem weer in gebruik nemen. Tot onze verbazing geeft de platenspeler via de installatie wel geluid, maar slechts op 1 van de 2 (B&W) luidsprekers. De andere luidspreker geeft geen enkel geluid. De overige componenten van de stereo-installatie (tuner, digitale radio adapter en CD/DVD speler) geven wel gewoon geluid op beide luidsprekers.
Mijn vraag: Wat kan hier aan de hand zijn? Wat kan ik nog proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Kabeltjes doormeten.
Voorzichtig de aansluitingen bij het pick-up element loshalen en controleren op corrosie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
eerst de kabel bij de versterker even omwisselen.(links-rechts). Wisselt het probleem dan mee?

Heeft de platenspeler wel goed gewerkt op de nieuwe versterker ooit?

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 10-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlatenspPhilips
Dat omwisselen ga ik eerst proberen, goede tip. En de platenspeler is wel aangesloten op, maar nooit gebruikt met de nieuwe receiver (tot nu toe). Vanwege een te kort elektriciteitssnoer (en een grote CD-collectie) was het er tot nu toe niet van gekomen...
Het corrosieverhaal: ik ben niet technisch genoeg aangelegd om dat aan te durven. Misschien door het Repair café, als bovenstaande tip geen uitsluitsel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Als je in de buurt van Den Haag woont, kan ik die kabeltjes wel even checken op corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlatenspPhilips
Heb inmiddels de kabels omgewisseld. En het probleem wisselt dus gewoon mee. Nu geeft de andere luidspreker als enige geluid. Dus 1 "kanaal" tussen platenspeler en aansluiting op de receiver is dus a.h.w. verstopt.
Wat zou nu de volgende stap zijn? Toch eerst de aansluitingen van de platenspeler zelf (laten) controleren, of eerst een nieuwe verloopkabel bestellen en proberen (van DIN naar cinch, dus)?
Helaas woon ik niet in de buurt van Den Haag, maar zeer bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een multimeter ter beschikking hebt kun je het verloopje ook zelf checken. Plaat afspelen en dan simpelweg meten of er een laag voltage staat tussen de plus en min van de respectievelijke kanalen. Uiteraard eerst de werkende meten als referentie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PlatenspPhilips
Heb de verloopkabel eruit gehaald en wat blijkt: een van de cinch stekkers blijkt bij openmaken kapot! Ouderwetse en niet zo'n stevige constructie, die cinch stekkers. Dus dat was zeer waarschijnlijk de oorzaak. Gauw een nieuwe besteld (voor €1,99!)
Hartelijk dank voor al jullie reacties, heb weer het nodige geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kapotte kabel gaat nooit werken nee :P
Al zet ik bij een kabeltje van Ali van 2 euro ook mijn vraagtekens, zeker bij een beetje hifi spul. Maar als het werkt werkt het :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je hebt er niet toevallig een monoplaat op liggen?

Edit: Lees nu pas dat je het defect gevonden hebt :/

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 15-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pagani schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:36:
Je hebt er niet toevallig een monoplaat op liggen?

Edit: Lees nu pas dat je het defect gevonden hebt :/
Mono kan nog steeds twee kanalen hebben hoor. Dan is links en rechts uiteraard identiek itt stereo (faseverschil).
Pagina: 1