Slaapkamer koud, hoe warmer krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:09
M'n vriendin en ik zitten een beetje met de temperatuur in de slaapkamer: 's-avonds bij het naar bed gaan is het, zeker in de winter, oncomfortabel koud.

Plaatje van de raampartij en radiator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSp2oszfy8eMUPFs86-o3HtMzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLl8nAjiHtYBlgtjCbH3RkcG.jpg?f=user_large
  • Hoekwoning, eerste verdieping. Inhoud slaapkamer is ongeveer 36m³. Raampartij is op het oosten, linkermuur (niet in beeld) op het noorden, andere muren grenzen aan de gang, buren of andere slaapkamer.
  • Radiator: enkelplaats, 50cm hoog, ~320cm lang, radiatorfolie aan de achterzijde. Geen aftap- of ontluchtkraan. Radiator wordt wel over de hele lengte warm - niet 'ik kan hem niet meer aanraken', maar wel duidelijk warm.
  • Isolatie: noord-zijde is geisoleerd (spouwmuurisolatie en vorig jaar na-geisoleerd met schuimspul)
  • Oostzijde: GEEN spouwmuurisolatie. En dat kon volgens het na-isolatiebedrijf ook niet, omdat het geglazuurde stenen of zo zijn.
  • Dubbelglas, leeftijd onbekend. Ik denk dat het nog goed is, want ik zie geen condens tussen de glaslagen.
  • Als de verwarming voelbaar aan staat, dan haalt het wel wat kou uit de kamer (maar, echt warm wordt het er ook niet). Probleem is vooral dat als de CV stopt met verwarmen, de radiator in de slaapkamer heel snel weer koud wordt
Extra spouwmuurisolatie is dus geen optie. Een voorzetwand misschien, maar is voor nu even te ingrijpend. Kan het zijn dat de ramen niet goed meer isoleren? Hoe kom ik daar achter? (ik zie *geen* condens tussen de glasplaten, wel af en toe condens aan de binnenkant maar dat zou een tekort aan ventilatie zijn, als ik Google mag geloven).

Gaat een andere radiator hier verschil maken? Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?

Beste antwoord (via vanaalten op 08-11-2021 07:24)

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 21:23
Je kan de radiatoren waterzijdig inregelen zodat hij op de slaapkamer warmer wordt.
Je hebt ook geen thermostaatkraan zo te zien(staat hij wel helemaal open?), heb je die in de woonkamer wel en zoniet kan je de kraan daar niet wat meer dichtdraaien zodat de slaapkamer meer verwarmingswater krijgt en warmer wordt?

Je kan ook overwegen om bijvoorbeeld zoiets als Tado aan te schaffen zodat je je slaapkamer onafhankelijk van de andere kamers kan verwarmen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Laatst online: 16-06 21:23
Je kan de radiatoren waterzijdig inregelen zodat hij op de slaapkamer warmer wordt.
Je hebt ook geen thermostaatkraan zo te zien(staat hij wel helemaal open?), heb je die in de woonkamer wel en zoniet kan je de kraan daar niet wat meer dichtdraaien zodat de slaapkamer meer verwarmingswater krijgt en warmer wordt?

Je kan ook overwegen om bijvoorbeeld zoiets als Tado aan te schaffen zodat je je slaapkamer onafhankelijk van de andere kamers kan verwarmen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dubbelglas vervangen door HR++(+) glas gaat al enorm veel schelen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al eens naar die ventilatie openingen gekeken? Sluiten die goed
? Daar komt een hoop koud door / gaat warmte weg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Misschien een simpele elektrische deken die je ff 20 min aanzet terwijl je doucht en tandenpoetst?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gezien ik het niet gelezen heb. Wat is oncomfortabel koud, een slaapkamer op 17-18C is vrij standaard. Misschien eerder van seizoensdekbed wisselen of een plaid/sprei er bij over? Flanel dekbed/matrasovertrek doet het minder koud aanvoelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:07
Misschien kan je ook kijken naar verwarming ventilator
https://www.zelfenergiebe...09_sc_onderradiatior2.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dubbelglas vervangen voor HR++ glas gaat een aardige klap schelen. Radiatorfolie achter de radiator in meer warmte in je slaapkamer te krijgen. Daarnaast 's nachts je verwarming maar 1 of 1,5 graad naar beneden doen; Ergo je woonkamer koelt af, ketel gaat aan en er komt ook warmte in je slaapkamer.

Het lijkt een type 11 radiator. Vervang deze voor een Type 22 met 2x zoveel afgiftevermogen.

De muur die zo koud is; Overweeg een voorzetwandje met isolatie. Dat heb ik ook gedaan om mijn elektra achter weg te werken en om de koudeval van de muur te onderbreken: https://www.familie-klein...-2/slaapkamer-verbouwing/

Kijk eens naar de tochtstrips van je ramen, mogelijk dat die lekken?

Verder; Warmtescan van je woning laten maken; actief kieren dichten met kit. etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een probleem pak je doorgaans aan door de bron van het probleem weg te nemen. Het ophangen van een nieuwe radiator of toevoegen van apparatuur om zijn capaciteit te vergroten is m.i. symptoom bestrijding, alleen geschikt voor korte termijn oplossing.

Als ik naar mijn slaapkamer kijk (totaal niet vergelijkbare situatie), daar heb ik nog nooit de radiator aangehad. Nou heb ik geen hoekhuis en een raampartij op het zuiden. Dus dat het niet 1:1 vergelijkbaar is, lijkt me duidelijk. Maar ik vind het verschil zo groot en dat doet me denken dat je dus beter extra isolatie aanbrengt of nieuwe ramen installeerd en andere warmte lekken opspoort en dicht. Zeker met de gasprijzen is dat een veel betere optie dan gewoon met extra power je kamer warm te krijgen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Slaap je juist lekker van onder een warmdek bed ;)

Bij mij staat het raam altijd open op mijn slaapkamer (behalve bij storm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Jammer dat je de radiator niet kan ontluchten, want het klinkt alsof die stampvol lucht zit. Je zou nog radiatorfolie kunnen proberen om warmte aan de muurzijde gedeeltelijk terug te reflecteren.

Edit: ik ben blind..

[ Voor 7% gewijzigd door Lanfear89 op 10-10-2021 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Afgezien van het obvious antwoord om het warm te krijgen in de slaapkamer (;)) vraag ik mij ook af wat de daadwerkelijke temperaturen zijn. Wat vinden jullie oncomfortabel? Is dat al bij 17 graden, of wordt het zo koud als 5 graden?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Lanfear89 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:30:
Jammer dat je de radiator niet kan ontluchten, want het klinkt alsof die stampvol lucht zit. Je zou nog radiatorfolie kunnen proberen om warmte aan de muurzijde gedeeltelijk terug te reflecteren.
Folie gebruikt hij al, zie OP.

Ontluchten haal ik niet op uit OP. Kan natuurlijk maar een radiator kan stoken wat die wil, als alles wegtocht of door de muur/glas naar buiten gaat maakt dat niet uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 10-10-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Bazvv schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:54:

In de woonkamer hebben de vorige bewoners een houten bekisting er omheen gemaakt waardoor je niet bij de radiatoren kan (zonder die bekisting kapot te maken). Bizar dat men dat gedaan heeft, maar goed - dat willen we heel houden, want over een jaar of 4-5 willen we gaan uitbouwen (en tot die tijd moet het nog even heel blijven). Ik gok dat de radiatorkranen (ik heb nergens in huis thermostaatkranen gezien) in de woonkamer vol open staan, want die wordt 's-ochtends snel warm. Is een idee om die iets dicht te draaien... als ik daar op een of andere manier bij weet te komen...

Die in de slaapkamer draaien we vol open - maar goed, zodra de CV afslaat met verwarmen, dan koelt het alsnog snel af.
SmurfLink schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:56:
Dubbelglas vervangen door HR++(+) glas gaat al enorm veel schelen.
...daar zaten we net afgelopen uur naar te kijken. :)
Volgens de codes in het raam (klik voor plaatje) is het slechts 5 jaar oud, als die eerste cijfers een datum aangeven, maar zie ik geen 'HR' indicatie. Vervangen van alle drie de ramen zou zo'n 600 tot 1000 euro kosten, als ik de schattingen mag geloven.
The Eagle schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:56:
Al eens naar die ventilatie openingen gekeken? Sluiten die goed
? Daar komt een hoop koud door / gaat warmte weg :)
Die staat in elk geval dicht. Dat verklaart ook waarom er een lading condens aan de binnenzijde van het raam zit.
True schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:07:
Gezien ik het niet gelezen heb. Wat is oncomfortabel koud, een slaapkamer op 17-18C is vrij standaard. Misschien eerder van seizoensdekbed wisselen of een plaid/sprei er bij over? Flanel dekbed/matrasovertrek doet het minder koud aanvoelen.
Goed punt, ik zal er eens een thermometer neerzetten. Het gaat in elk geval om het eerste gevoel als je de kamer inloopt tot en met dat het dekbed en matras wat opgewarmd zijn. Dus dekbed wisselen gaat niet helpen - als je een kwartiertje ligt is het probleem eigenlijk al voorbij.
mkleinman schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:21:
Dubbelglas vervangen voor HR++ glas gaat een aardige klap schelen. Radiatorfolie achter de radiator in meer warmte in je slaapkamer te krijgen. Daarnaast 's nachts je verwarming maar 1 of 1,5 graad naar beneden doen; Ergo je woonkamer koelt af, ketel gaat aan en er komt ook warmte in je slaapkamer.

Het lijkt een type 11 radiator. Vervang deze voor een Type 22 met 2x zoveel afgiftevermogen.

De muur die zo koud is; Overweeg een voorzetwandje met isolatie. Dat heb ik ook gedaan om mijn elektra achter weg te werken en om de koudeval van de muur te onderbreken: https://www.familie-klein...-2/slaapkamer-verbouwing/

Kijk eens naar de tochtstrips van je ramen, mogelijk dat die lekken?

Verder; Warmtescan van je woning laten maken; actief kieren dichten met kit. etc.
Radiatorfolie hebben we dus al. Verwarming instelling minder naar beneden - hmmm, denk niet dat dat gaat helpen - het is juist dat eind van de dag de kamer te koud is. Zodra het dekbed/matras eenmaal op temperatuur is, is het wel prima.

Radiatortype: '11' is volgens mij nog optimistisch - volgens mij is het type '10'.

Voorzetwand, andere radiator, in combinatie met HR++(+) moeten we misschien eens overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Goed punt, ik zal er eens een thermometer neerzetten. Het gaat in elk geval om het eerste gevoel als je de kamer inloopt tot en met dat het dekbed en matras wat opgewarmd zijn. Dus dekbed wisselen gaat niet helpen - als je een kwartiertje ligt is het probleem eigenlijk al voorbij.
Dan zou ik ook oppassen met te grote investeringen, als ik jou was. Een complete glaswand vervangen voor 15 min warmte zou ik persoonlijk er niet voor over hebben. Kruikje in bed of elektrische deken (of simpelweg een extra deken) zou ik dan acceptabel vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eenvoudige oplossing is natuurlijk om de CV niet 's nachts uit te schakelen.
vanaalten schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Dat is dus normaal. Je zou een donzen winterdekbed kunnen kopen, en flanellen hoeslakens. Eventueel een andere matras kan ook schelen.
Over het algemeen is een koude slaapkamer fijner dan een warme. Wat is er nou fijner dan in een koud bed samen warm worden :9

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 10-10-2021 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:06

Grvy

Bot

Eagle Creek schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Dan zou ik ook oppassen met te grote investeringen, als ik jou was. Een complete glaswand vervangen voor 15 min warmte zou ik persoonlijk er niet voor over hebben. Kruikje in bed of elektrische deken (of simpelweg een extra deken) zou ik dan acceptabel vinden.
Ik zou me eerder zorgen maken over het feit dat het zo moeilijk uit bed komen is vanuit een warm bed naar een koude kamer. :P

Dat is mij dan wel een goede investering waard.. maargoed; ik ben een ramp met opstaan in de ochtend. O-)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net wat je gewent bent, ik/wij hebben altijd een raam open, en nagenoeg nooit de radiator aan.
wij houden van lekker frisse slk.

(Insulight Therm Ug-waarde : 1.4 W/m²K)

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 10-10-2021 16:43 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijgt de radiator wel genoeg water? Hoelang zit dit zaakje erin? Nieuwe kraan of tweedehands/nieuwe radiator zou dit kunnen oplossen. Dubbel glas uit 2016 lijkt mij toch afdoende isolerend (hier te checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Eagle Creek schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Dat is ook waar we nu over twijfelen. Qua rendement gaat het sowieso niet uitkomen: de uitgaven voor beter glas ga je niet snel terugverdienen met minder stoken. ALS we hier al iets aan willen doen, dan is het een uitgave voor meer comfort. Daar gaan we nu even een tijdje over twijfelen.
RemcoDelft schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:34:
Eenvoudige oplossing is natuurlijk om de CV niet 's nachts uit te schakelen.

[...]

Dat is dus normaal. Je zou een donzen winterdekbed kunnen kopen, en flanellen hoeslakens. Eventueel een andere matras kan ook schelen.
Over het algemeen is een koude slaapkamer fijner dan een warme. Wat is er nou fijner dan in een koud bed samen warm worden :9
Daar ben ik het ook wel mee eens. :)
En dat is ook wel het kromme hier aan: het gaat puur over de tijd van de slaapkamer inlopen tot je in slaap valt. Als het daarna koud wordt in de kamer is dat geen probleem. Dus CV aanlaten is niet nodig - als 'ie maar de slaapkamer warm weet te krijgen voor we naar bed gaan.
desmond schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:39:
Krijgt de radiator wel genoeg water? Hoelang zit dit zaakje erin?
Onbekend. Ik gok eigenlijk dat de radiator wel eens uit 1967 zou kunnen komen, het bouwjaar van ons huis.
Nieuwe kraan of tweedehands/nieuwe radiator zou dit kunnen oplossen. Dubbel glas uit 2016 lijkt mij toch afdoende isolerend (hier te checken).
Interessante gegevens, alleen zie ik nog niet hoe we de codes in ons glas kunnen vertalen naar 'ons' type. Hoe dan ook: het verschil tussen standaard dubbel-glas (ruwweg 3W/m2 K) en de betere HR+++ is meer dan een factor 3 - lijkt dus op die manier bekeken toch flink te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
vanaalten schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:30:

Voorzetwand, andere radiator, in combinatie met HR++(+) moeten we misschien eens overwegen.
Ten eerste, ga eens meten. Hoe warm is het binnen vs. buiten. Meet ook met een infrarood thermometer eens alle oppervlakken (voor beste resultaat even stuk zwarte tape of schilderstape aanbrengen voor je gaat meten, met name op glas). Het koudste oppervlak is de primaire kandidaat (mits niet verwaarloosbaar oppervlak).

Ten tweede, je noemt maatregelen die vrij duur zijn in vergelijking met alternatieven (hoewel isolatiemaatregelen altijd wel ok zijn, radiator vervangen wat minder). Het is vast mogelijk om de omkisting in de woonkamer enigszins netjes open te maken en te herstellen. Door de woonkamer te knijpen kan er meer water naar de slaapkamer. Hierbij meet/voel je ook de aanvoer en retourtemperatuur volgens het topic op het forum.

Als het alleen om het bed gaat dan doet een kruik ook wonderen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:15:
het gaat puur over de tijd van de slaapkamer inlopen tot je in slaap valt.
IR-paneel + kleed op de vloer.

Met IR verwarm je niet de lucht, maar de personen (die die "ziet"), hoef je niet de hele kamer (lucht, muren meubels) op te warmen voor die paar minuten. IR werkt vrij instant.

Heb je geen onderburen (die stoken), dan zou je eigenlijk ook de vloer moeten isoleren, maar wellicht geeft een (wat dikker) vloerkleed al net voldoende comfort.

Wat betreft de muur die van buiten niet te isoleren is, misschien dat het van binnenuit wel mogelijk is. Een keer als je toch gaat klussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:10
Hangt dat gordijn normaal boven de verwarming? Dan gaat alle warme lucht rechtstreeks naar het koude raam. Warme lucht stijgt op, dat circuleert dan weer in de kamer, en zo warmt de kamer op. Als alles opgevangen word in dat gordijn, vind ik het niet vreemd dat het niet warm word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Die radiator is natuurlijk gigantisch NIKS!
Dat is een enkele plaat, zelfs zonder ribben aan de achterkant als ik zo naar de aansluitingen kijk.
Tuurlijk, je moet zorgen dat er geen warmte naar buiten gaat, maar die radiator verwarmt ook echt gewoon NUL.
De plaat word warm, maar geeft niks af.

Isoleren, ventileren en dan verwarmen.
Isoleren is gedaan, voor zover je nu even kunt, en wellicht is je dubbelglas geen HR++, dan zou dat nog wat kunnen opleveren, maar zonder stoken word het ook niet warm.
Ventileren is natuurlijk wel ook nodig, maar dat doe je overdag als de zon schijnt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:26

Ligone

Moeha!

WEBGAMING schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:25:
Hangt dat gordijn normaal boven de verwarming? Dan gaat alle warme lucht rechtstreeks naar het koude raam. Warme lucht stijgt op, dat circuleert dan weer in de kamer, en zo warmt de kamer op. Als alles opgevangen word in dat gordijn, vind ik het niet vreemd dat het niet warm word.
Was ik ook aan het denken, de warme lucht die opstijgt zit daar wat achter dat te lang gordijn te circuleren en weg warmte...

Kort dat gordijn in tot "op" vensterbankhoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

JohanSavelkoul schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:45:
Ventileren is natuurlijk wel ook nodig, maar dat doe je overdag als de zon schijnt..
Ook is het goed om 's nachts het raam open te hebben in de slaapkamer - of het nou koud is of niet. Het gaat erom dat er genoeg zuurstof binnenkomt. Is dit niet het geval, dan word je moe wakker en is er het risico op hoofdpijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 22:23
Ik zie het probleem niet. Je gaat daar samen het bed in met je… vriendin! Knuffel haar 10 min en de boel is warm. Onder de dekens.

Een slaapkamer hoort niet 21 graden te zijn. Iets tussen de 15 a 18 is prima. Zit je ver daar onder dan heb je een isolatie issue.

Een flinke partij gordijnen voor een raam kan ook helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27
Hier gaat ook de raam pas dicht als het echt koud is buiten, binnen tot een graad of 12 is gewoon lekker.
Liever een extra deken op bed dan de verwarming aan.
Tja in het begin kan het even koud/fris zijn maar dat is vrij snel over.

"vroeger" zelfs als mijn dakraam dicht was waren er nog kieren van een dikke cm aan de bovenkant van mijn dakraam :P
In de winter ijsbloemen op de raam of wakker worden met stuifsneeuw op mijn dekens.... het had wel iets.... we zijn mietjes geworden door de jaren heen :+

Ontopic, inderdaad het gordijn boven de verwarming op vensterbank vouwen om te beginnen zou al kunnen helpen mocht je dat niet doen.
Dan komt die warmte die je hebt niet tussen raam en het gordijn in.

[ Voor 16% gewijzigd door Ad de Jong op 11-10-2021 07:36 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:45
synx6 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:13:
Ik zie het probleem niet. Je gaat daar samen het bed in met je… vriendin! Knuffel haar 10 min en de boel is warm. Onder de dekens.

Een slaapkamer hoort niet 21 graden te zijn. Iets tussen de 15 a 18 is prima. Zit je ver daar onder dan heb je een isolatie issue.

Een flinke partij gordijnen voor een raam kan ook helpen.
Precies dit. Een slaapkamer is koeler dan andere kamers in huis. Het voelt dus altijd "frisser" aan als je daar naar binnen stapt.

Onder de dekens kruipen voelt ook altijd frisser aan in het begin. Jij bent 36gr, de dekens niet.

Ga je de temperatuur van je slaapkamer verhogen dan ga je, waarschijnlijk, slechter slapen.

Get over it.... is de goedkoopste oplossing.
Elektrische deken zou een andere oplossing zijn.

Maar het gewoon accepteren en zien als "normaal" kan al veel helpen.

En meten is weten... Is het daar 10gr dan idd, dat zou te koud kunnen zijn.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn slaapkamer is op het zuidoosten en bloedheet in de zomer en ijskoud als het winter is, althans was! Dat is nu vele malen beter.
Heb aan de verhuurder aangegeven dat het raam lek was en het raam van 30 jaar oud(was wel dubbelglas) werd vervangen door HR glas. Dat scheelt flink.
Daarnaast ben ik met de kitspuit overal langsgegaan en dat scheelt ook.

Ik had voorheen al een soort folie op het glas en dat scheelde ook flink. Je kan daarmee beginnen want bij mij scheelde het qua zon 8 graden op één dag in een kamer en in de winter voelt het is veel minder koud aan. Leer wel op je glas en je kan statische folie krijgen die je zo erop zet maar ook makkelijk eraf haalt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-06 20:09
Bij isolatie gaat het vaak mis op een klein aantal plaatsen waar relatief veel warmte weglekt. Dit kan je met een IR thermometer of nog beter een IR camera redelijk makkelijk opsporen. Zo kan het zijn dat er boven je raam best wat warmte weglekt extra steenwol of pur kan dan wonderen doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Het vervangen van het glas is zonde op veel manieren. Je hebt zo'n 3 vierkante meter aan glasoppervlakte. Nieuw HR++ glas heeft een U waarde van zo'n 1.2. Stel houw oude glas heeft een U waarde van 2 dan is de delta hiertussen 0.8. Ofwel, met vierkante meter glas gaat er 0.8 watt per graad aan warmte meer verloren. Met 3 vierkante meter en een verschil van 15C tussen binnen en buiten dan heb je het over een besparing van (15x3x0.8=] 36 watt. Dus qua warmteverlies kun je alles vervangen voor nieuw dubbel glas, of je plaatst een 36 watt warmtebron (een 2 kw elec kacheltje dat elk uur 1 minuut aan gaat, of een gloeilampje die altijd brandt) Stel je zal wél het glas vervangen dan zal je dat per jaar zo'n 20 kuub gas besparen. Dat ga je nooit terugverdienen (ook niet met de huidige gasprijzen)

De verwarming werkt op het convectieprincipe. Warmte stijgt. In jouw geval stijgt de warmte dus op achter het gordijn omdat het gordijn deels over de radiator valt. De meeste warmte komt dus tussen het gordijn en het glas te zitten! Zorg dat dit niet gebeurt! Prop de onderkant van je gordijn eens tussen de radiator en de muur, ipv het vóór je radiator te laten hangen. Dit zal echt heel veel schelen doordat de warmte van je radiator niet naar buiten gaat maar de kamer in kan.

Verder is ventilatie best belangrijk in huis. Niet alleen om vocht tegen te gaan, maar ook om je uitgeademde CO2 tegen te gaan. Met alles dicht krijg je een erg muffe ruimte, en dat is niet heel gezond. Het is zonde van de wamte, maar zorg dat je altijd iets van ventilatie hebt in de slaapkamer, en zorg dat de ramen écht niet beslaan. Houd de slaapkamerdeur (op een kier) open als je de ventilatieroosters niet open wil zetten.

Ofwel:
- Glas vervangen is zonde en lost niks op.
- Stop onderkant gordijn tussen muur en verwarming, ipv vóór verwarming.
- Houdt voor ventilatie altijd de slaapkamerdeur en/of ventilatieroosters een stukje open.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 00:50
Milieutechnisch gezien misschien niet de beste optie, maar man, wat een heerlijke oplossing: neem een waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
JaDatIsPeter schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:16:
[...]

IR-paneel + kleed op de vloer.
IR-paneel is wel een goede suggestie. Ik opperde al een electrisch kacheltje, maar dat idee werd niet enthousiast ontvangen (vooroordeel dat die dingen altijd in de brand vliegen enzo).
Wat betreft de muur die van buiten niet te isoleren is, misschien dat het van binnenuit wel mogelijk is. Een keer als je toch gaat klussen.
Die houden we inderdaad in het achterhoofd.
WEBGAMING schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:25:
Gordijnen zijn overdag - als de verwarming aan springt - helemaal open. OK, er zal een stukje van 10cm of zo boven de radiator hangen, maar met 3 a 3,5 meter radiator zal dat niet het probleem zijn. 's-Nachts springt de verwarming niet aan, dus verlies je dan ook niets door het gordijn.
JohanSavelkoul schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:45:
Dat is een enkele plaat, zelfs zonder ribben aan de achterkant als ik zo naar de aansluitingen kijk.
Tuurlijk, je moet zorgen dat er geen warmte naar buiten gaat, maar die radiator verwarmt ook echt gewoon NUL.
De plaat word warm, maar geeft niks af.
Dat idee hebben wij ook. Radiator heeft inderdaad geen ribben aan de achterkant, dus kan heel goed zijn dat daardoor de radiator niet veel doet voor de temperatuur van de kamer zelf.
Theo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:15:
Het vervangen van het glas is zonde op veel manieren. Je hebt zo'n 3 vierkante meter aan glasoppervlakte. Nieuw HR++ glas heeft een U waarde van zo'n 1.2. Stel houw oude glas heeft een U waarde van 2 dan is de delta hiertussen 0.8. Ofwel, met vierkante meter glas gaat er 0.8 watt per graad aan warmte meer verloren. Met 3 vierkante meter en een verschil van 15C tussen binnen en buiten dan heb je het over een besparing van (15x3x0.8=] 36 watt. Dus qua warmteverlies kun je alles vervangen voor nieuw dubbel glas, of je plaatst een 36 watt warmtebron (een 2 kw elec kacheltje dat elk uur 1 minuut aan gaat, of een gloeilampje die altijd brandt) Stel je zal wél het glas vervangen dan zal je dat per jaar zo'n 20 kuub gas besparen. Dat ga je nooit terugverdienen (ook niet met de huidige gasprijzen)
Ah, zo'n berekening als voorbeeld is wel interessant, goed om eens te zien hoe je met die isolatiewaardes moet omgaan. :)
Qua oppervlak is het eerder 4 a 4,5m² en als het de goedkoopste versie van dubbel-glas is (en dat verwachten we wel), dan is de U-waarde eerder 3 - kom je op 122W. Maar hoe dan ook is je punt wel duidelijk. Desondanks: het gaat ons vooral om comfort, niet om besparing.

Anyway, voor nu zijn denk ik de opties en stappen wel duidelijk. Voorlopig gaan we het even aanzien, thermometer in de slaapkamer om te zien of hier sprake is van aanstellerij of niet. Wanneer het wat kouder wordt ook even met een warmtebeeld-camera kijken of we last hebben van duidelijke warmtelek. En daarna misschien een knoop doorhakken qua maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:57

dlmh

Lo-Fi

Een deel van het probleem kan ook zijn dat je CV stopt met verwarmen zodra je woonkamer op temperatuur is terwijl je slaapkamer, voor jouw gevoel, nog te koud is. Je zou dan een systeem als dat van Tado kunnen overwegen waarbij de slimme thermostaatkraan op je radiator ook voor warmtevraag kan zorgen terwijl je andere radiatoren dicht staan.

Is je huis/appartement gelijkvloers? Bij ons staan de radiatoren op de slaapkamers (1e verdieping) nauwelijks aan omdat ze ook warmte van beneden krijgen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 13:58

Tazzios

..

vanaalten schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:40:

Gordijnen zijn overdag - als de verwarming aan springt - helemaal open. OK, er zal een stukje van 10cm of zo boven de radiator hangen, maar met 3 a 3,5 meter radiator zal dat niet het probleem zijn. 's-Nachts springt de verwarming niet aan, dus verlies je dan ook niets door het gordijn.
Het is meer andersom: Een functie van een gordijn is om een stilstaande luchtlaag te creëren tussen het gordijn, vensterbank en het glas. Indien je gordijnen over de vensterbank hangen gaat de warmte van de radiator achter het gordijn naar het raam met als gevolg meer warmteverlies en minder opwarming van de ruimte.

- Je kan even testen om de gordijnen ook overdag dicht te houden (gordijn dan op de vensterbank) om te zien of dat scheelt. Indien je kamer minder warmte verliest is het minder koud indien je naar bed gaat.
- Duettes isoleren beter dan een rolgordijn. (en is veel goedkoper dan HR++ ;) )

Verder is het nog wel de vraag of het probleem bij het glas ligt.
- Om de warmteafgifte van de radiator te verbeteren kun je de folie beter op de muur plakken.
- De muur zou ook vrij veel kou kunnen doorlaten of ergens een tocht lek.
- De muur onder raam kun je misschien wel isoleren met een gipsplaat (indien die veel kou doorlaat dan)

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 11-10-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:33
Basekid schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:59:
Misschien een simpele elektrische deken die je ff 20 min aanzet terwijl je doucht en tandenpoetst?
Dit is in ieder geval de goedkoopste en misschien zelfs ook de duurzaamste oplossing. Het klinkt oubollig, maar het werkt prima.

Wij hebben ook een zeer slecht geïsoleerde slaapkamer, waar helaas ook niet zomaar veel aan te verbeteren valt. In de winter is het vaak hooguit een graad of 12 als we naar bed gaan. Er zit een zelfde soort radiator in als bij jou, maar die zetten we niet eens aan. Haalt wel wat van de kou weg, maar door de slechte isolatie is het echt alsof je de energie het raam uit kiepert.
Elektrisch dekentje een halfuurtje voor slapengaan aan en het is aangenaam in bed stappen. En als je er eenmaal in ligt is het juist lekker als het een beetje fris is in de slaapkamer. Je verwarmt daarmee dus echt alleen het bed en ook maar voor heel korte tijd, kost dus véél minder energie dan oplossingen waar je de hele kamer op temperatuur houdt. IR paneel zou misschien ook een idee zijn, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als je zelf onder de deken ligt.

Ik zou natuurlijk nog steeds liever die kamer beter isoleren, want het is echt het punt waar ons huis z'n warmte verliest, maar zoals gezegd is dat ontzettend lastig te realiseren in ons geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou even rondvragen of iemand in je omgeving een FLIR camera (= infrarood camera) heeft. Dan zie je precies waar de kou je kamer binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
RiDo78 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:53:
Ik zou even rondvragen of iemand in je omgeving een FLIR camera (= infrarood camera) heeft. Dan zie je precies waar de kou je kamer binnen komt.
Ik heb zelf zo'n ding, sinds vorig jaar. :)
Enkel heb ik nog niet de ervaring hoe je hem moet gebruiken en vooral hoe je de beelden moet interpreteren. Zodra het buiten wat kouder wordt ga ik daar eens wat meer mee hobbyen (en het warmtebeeldcamera-topic raadplegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Ik heb zelf zo'n ding, sinds vorig jaar. :)
Enkel heb ik nog niet de ervaring hoe je hem moet gebruiken en vooral hoe je de beelden moet interpreteren. Zodra het buiten wat kouder wordt ga ik daar eens wat meer mee hobbyen (en het warmtebeeldcamera-topic raadplegen).
Kort samengevat, hoe lichter hoe warmer. Maar zover was je zelf ook nog wel gekomen.

Waar je een beetje op moet letten zijn thermisch reflecterende oppervlaktes, zoals metaal. Je kunt bijvoorbeeld soms je eigen spiegelbeeld zien op een koude radiator. En als je iets even hebt vast gepakt dan zie je je lichaamswarmte daar nog vanaf stralen. Last not least, de resolutie van de IR camera is vaak stukken lager dan die van de gewone camera. Dus een kier die tocht lijkt op IR beeld soms breder of smaller dan op de foto.

Check anders dit topic even voor tips&tricks: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:14
Hoop moeilijk gedoe hier,

Snelste oplossing, gewoon een klein elektrisch kacheltje met fan op een WiFi stopcontact als het alleen maar voor, voor het naar bed gaan is . Blaast binnen 15min de slaapkamer behaaglijk.

En anders dubbele radiator, kost ook niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:19
todo list:
Kijken voor mogelijke tocht?
Ligone schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:47:
[...]
Kort dat gordijn in tot "op" vensterbankhoogte!
Zeker een aanrader, scheelt meteen ook in t gewicht van t gordijn. Hier is helaas op gegeven moment mn oude gordijnrails krom gegaan omdat r een zwaar gordijn aan hing..

zoals andere ook al genoemd hebben, snelle en makkelijke goedkope fix:
-Voor de kamer, toch die kleine elektrische kachel. zo brand gevaarlijk zijn ze niet, of je moet r dingen tegen aan gaan zetten... Bij een oude vriend van me die toen anti-kraak woonde iig nooit issues gehad.
-Voor t bed zelf, elektrisch dekentje, ~30min van te voren aan en lekker knuffelen. Heb r zelf eentje die na een uurtje of wat? automatisch uit gaat. Cadeau gekregen toen ik nog enkel een gas kachel had.. Maar ik gebruik m nog steeds :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Nu online
investeer in een dons deken. 80% dons 20 procent veren.
Vervolgens lekker onder je deken liggen en je zal het 1 minuut koud hebben daarna heb je het heerlijk warm en zal je goed slapen.

Even ter aanvulling, door de kou en de warme deken zal dit je slaap kwaliteit sterk verbeteren. Daarnaast kou is lucht en lucht en verse lucht is erg belangrijk in een slaapkamer. Je schrikt hoeveel co2 je uitstaat iedere nacht. En dan lig je alleen maar. Laat staan bij bewegen.

[ Voor 43% gewijzigd door stftweaker op 11-10-2021 20:54 ]

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@vanaalten kan het beste een aantal adviezen combineren:
- radiatorfolie plaatsen
- gordijnen inkorten tot boven de radiator
- tado slimme thermostaatknop plaatsen
Ok, het is niet veel (iets van 1500W), maar ook weer niet niks. Volgens internet heb je voor een slaapkamer 70W per m3 nodig. In jouw geval dus 2590 W. Als je de radiator 1-op-1 kan vervangen door een type 11 zit je al op zo'n 2600W. Ik heb dat toevallig zelf vorig jaar in mijn studeerkamer gedaan: een type 10 vervangen door een type 11 van exact dezelfde afmetingen.

@vanaalten Je hebt het over "oncomfortabel koud", maar over welke temperatuur praten we? 18 graden is nog wel normaal voor een slaapkamer.

En als laatste kan je ook nog naar Speedcomfort te kijken om de warmte beter uit de radiator te krijgen. Ik gebruik ze zelf ook, prima spul.

[ Voor 60% gewijzigd door Microkid op 11-10-2021 20:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 11:48
Dit verhaal klinkt heel herkenbaar als mijn vorige jaren 30 woning. Daar was mijn dak/plafond slaapkamer niet geïsoleerd. Als de kachel brandde dan was het na 30 minuten al weer onbehaaglijk. Hoe is jouw plafond geïsoleerd? Want anders zou dat een oplossing kunnen zijn voor een aangenamere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
is het steenwerk onder het raam of opvulling hout/whatever zoals ze dat meestal deden in de jaren 70-80. Dan zou ik dat als eerste isoleren. kan gewoon binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Eagle Creek schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Folie gebruikt hij al, zie OP.

Ontluchten haal ik niet op uit OP. Kan natuurlijk maar een radiator kan stoken wat die wil, als alles wegtocht of door de muur/glas naar buiten gaat maakt dat niet uit.
Natuurlijk is isoleren beter, maar bij een slaapkamer lijkt me dat minder een probleem. Ik weet niet hoe jullie verwarmen op een slaapkamer maar ik doe dat alleen als het extreem koud is (bijna nooit) en dan net voor ik naar bed ga en als ik naar bed ga kan de verwarming weer uit.

Bij ons wordt de verwarming ook niet heel warm in de slaapkamer, het is ook maar een kleintje (mijn werkkamer is de helft in oppervlak, ook de raam is de helft kleiner maar die heeft dezelfde radiator). Maar ik vind dat niet zo'n probleem omdat het van mij niet zo warm hoeft te zijn in de slaapkamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:01

GforceNL

Out of memory....

Heb zelf bij een oud huis folie achter de radiator geplakt, er verdween namelijk een hoop warmte van de radiator "in de muur".

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

GforceNL schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:52:
Heb zelf bij een oud huis folie achter de radiator geplakt, er verdween namelijk een hoop warmte van de radiator "in de muur".
Heb je de post wel gelezen? TS geeft al aan dat radiatorfolie aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Lanfear89 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:30:

Edit: ik ben blind..
Afhankelijk van je ketel zou een verwarming (zeker hier) echt warm moeten worden. Als er veel lucht in zit moet je daar toch echt eens naar laten kijken. Dat is mogelijk de makkelijkste optie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op anderhalf jaar na heb ik mijn hele leven in goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen gewoond. In die anderhalf jaar heb ik ontdekt dat het daadwerkelijk te koud kan zijn in een slaapkamer. Hoe fijn we het ook vinden om met het raam open te slapen, dat ging daar niet. Gelukkig kwam er met de ramen dicht ook genoeg frisse lucht binnen….

Een echt dik dekbed hielp om het ‘s nachts niet meer koud te hebben, maar dan bleef nog het stukje staan van naar een koude kamer een koud bed in. Dat was niet lekker koud, maar echt te koud. Een elektrische deken heeft toen wonderen gedaan, even een kwartiertje voor het slapen gaan aan en de ergste kou was er af.

Of we de kachel echt aan hebben gehad, weet ik niet meer. Vast wel soms, maar met name die deken hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 21:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Eagle Creek schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:10:
[...]

Ook is het goed om 's nachts het raam open te hebben in de slaapkamer - of het nou koud is of niet. Het gaat erom dat er genoeg zuurstof binnenkomt. Is dit niet het geval, dan word je moe wakker en is er het risico op hoofdpijn.
Volgens mij is het niet zo zeer zuurstof naar binnen maar meer co2 naar buiten. Zuurstof percentages zitten eigenlijk altijd wel goed, co2 hoopt op want produceer je zelf.

Wat betreft TS. Onze babykamer heeft een vergelijkbaar probleem dus ik volg het topic :) Wij hebben sowieso wel dat de radiator veel te snel weer uit gaan, dus een keer waterzijdig inregelen is zeker een optie. Let wel op dat je daarvoor wel voetventielen moet hebben (en die heb ik niet).

Dit jaar ga ik gewoon een klein kacheltje op de kamer zetten om de ergste kou uit de kamer te krijgen. Ik heb al zoveel geprobeerd en gedaan (dubbelglas vervangen, boel gesioleerd, etc etc) maar als de boel niet verwarmd wordt door te weinig radiatorwarmte dan werkt dat natuurlijk niet :) Warmte moet wel ergens vandaan komen.

Dat er een bak om je radiator hangt beneden die er niet af kan, is eigenlijk iets wat je toch moet aanpakken. Je moet ze kunnen ontluchten, anders sloop je uiteindelijk ook je hele cv als er te veel lucht in je cv systeem blijft.

[ Voor 44% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-10-2021 08:16 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ZieMaar! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:09:
Op anderhalf jaar na heb ik mijn hele leven in goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen gewoond. In die anderhalf jaar heb ik ontdekt dat het daadwerkelijk te koud kan zijn in een slaapkamer. Hoe fijn we het ook vinden om met het raam open te slapen, dat ging daar niet. Gelukkig kwam er met de ramen dicht ook genoeg frisse lucht binnen….

Een echt dik dekbed hielp om het ‘s nachts niet meer koud te hebben, maar dan bleef nog het stukje staan van naar een koude kamer een koud bed in. Dat was niet lekker koud, maar echt te koud. Een elektrische deken heeft toen wonderen gedaan, even een kwartiertje voor het slapen gaan aan en de ergste kou was er af.

Of we de kachel echt aan hebben gehad, weet ik niet meer. Vast wel soms, maar met name die deken hielp.
Nieuwere appartementen kunnen ook koud zijn. Ons vorige huurappartement was in de winter 13 graden (en dat was volgens de eigenaar goed geisoleerd en denk ik een gebouw van 20 jaar oud). Dat is wel echt koud. We deden toen wel af en toe daar de verwarming aan, hadden een electrische deken, kleden ons om in de huiskamer, gingen wat dichter tegen elkaar liggen.

Het was ook alleen in de slaapkamer zo koud, ik denk dat dit een constructiefout was. De raam was daar ook altijd beslagen omdat het een koudebrug was.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Microkid schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:12:
@vanaalten kan het beste een aantal adviezen combineren:
- radiatorfolie plaatsen
Zit er al. Enkel op de achterkant van de radiator geplakt - had destijds wat gezocht, maar internet geeft verschillende/tegengestelde adviezen (vergelijk deze en deze website, bijvoorbeeld).
- gordijnen inkorten tot boven de radiator
Daar ben ik nog niet van overtuigd: overdag zijn de gordijnen open, dus maakt de lengte niet uit. 's-Nachts zijn de gordijnen dicht, maar is de radiator koud - dus lijkt mij niet dat de lengte van de gordijnen dan nog invloed hebben.
- tado slimme thermostaatknop plaatsen
Die is wat interessanter, misschien, maar: met 1 knop ben ik er dan volgens mij niet. De CV gaat aan als de woonkamer te koud is en de thermostaatregeling zegt dat het warm moet zijn. 's-Nachts staat de thermostaat in de woonkamer op ~12 graden of zo - dus 's-nachts gaat de CV sowieso niet aan. Dan gaat een slimme thermostaatknop in de slaapkamer volgens mij ook niets doen.

Of ik snap het principe van die slimme knop niet, maar het ding maakt zelf geen heet CV-water, die kan het enkel wel-of-niet door laten naar de radiator. Dus als je 's-avonds of 's-nachts een warme radiator zou willen, moet je dus de CV zo ver krijgen dat 'ie warm water maakt.
@vanaalten Je hebt het over "oncomfortabel koud", maar over welke temperatuur praten we? 18 graden is nog wel normaal voor een slaapkamer.
Tot eergisteren hadden we nog geen thermometer in de slaapkamer en afgelopen dagen waren nog goed te doen (en 19 graden in de slaapkamer). Even afwachten wat het gaat doen als het afkoelt.
En als laatste kan je ook nog naar Speedcomfort te kijken om de warmte beter uit de radiator te krijgen. Ik gebruik ze zelf ook, prima spul.
Dat lijkt een bruikbare tip - die dingen kan je zo te zien ook aan een enkelplaats radiator monteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

Dat er een bak om je radiator hangt beneden die er niet af kan, is eigenlijk iets wat je toch moet aanpakken. Je moet ze kunnen ontluchten, anders sloop je uiteindelijk ook je hele cv als er te veel lucht in je cv systeem blijft.
Die hadden ze in mijn nieuwe huis ook, spuuglelijk en totaal onpraktisch. Al helemaal omdat ik de radiatoren eraf moest hebben ivm vloerverwarming. Niets wat een decoupeerzaag niet kon slopen in ieder geval. :+ Alles kan eraf.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:57

dlmh

Lo-Fi

vanaalten schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:49:
[...]
Die is wat interessanter, misschien, maar: met 1 knop ben ik er dan volgens mij niet. De CV gaat aan als de woonkamer te koud is en de thermostaatregeling zegt dat het warm moet zijn. 's-Nachts staat de thermostaat in de woonkamer op ~12 graden of zo - dus 's-nachts gaat de CV sowieso niet aan. Dan gaat een slimme thermostaatknop in de slaapkamer volgens mij ook niets doen.

Of ik snap het principe van die slimme knop niet, maar het ding maakt zelf geen heet CV-water, die kan het enkel wel-of-niet door laten naar de radiator. Dus als je 's-avonds of 's-nachts een warme radiator zou willen, moet je dus de CV zo ver krijgen dat 'ie warm water maakt.
Je hebt niet alleen de radiatorknop nodig maar ook de bijbehorende (slimme) thermostaat. De radiatorknop fungeert zelf ook als thermostaat maar communiceert met de centrale thermostaat die in verbinding staat met de CV ketel. Als de radiatorknop constateert dat de temperatuur te laag is zal hij de centrale thermostaat verzoeken de CV aan te zetten. Als je alleen een Tado radiatorknop in je slaapkamer hangt, en niet in in je woonkamer, dan zal dat wel betekenen dat je woonkamer ‘s nachts onnodig mee wordt verwarmd.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 13:58

Tazzios

..

...

[ En als laatste kan je ook nog naar Speedcomfort te kijken om de warmte beter uit de radiator te krijgen. Ik gebruik ze zelf ook, prima spul. ]

Dat lijkt een bruikbare tip - die dingen kan je zo te zien ook aan een enkelplaats radiator monteren. :)
Dan moet je wel de radiatorfolie op de muur plaatsen anders heeft het weinig zin. Doordat je de folie nu tegen de radiator hebt geplakt kan deze moeilijker zijn warmte afgeven en vervolgens probeer je met fans de capaciteit vervolgens weer te vergroten.

Ik noem de goedkoopste optie maar nog een keer; bij koude periode overdag gordijn dicht en op de vensterbank houden, dan warmt de kamer overdag meer op(/verlies je minder warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 22:18

Agent47

I always close my contracts.

Airco die ook kan verwarmen?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
dlmh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Je hebt niet alleen de radiatorknop nodig maar ook de bijbehorende (slimme) thermostaat. De radiatorknop fungeert zelf ook als thermostaat maar communiceert met de centrale thermostaat die in verbinding staat met de CV ketel. Als de radiatorknop constateert dat de temperatuur te laag is zal hij de centrale thermostaat verzoeken de CV aan te zetten. Als je alleen een Tado radiatorknop in je slaapkamer hangt, en niet in in je woonkamer, dan zal dat wel betekenen dat je woonkamer ‘s nachts onnodig mee wordt verwarmd.
Dank voor de uitleg!
Een hele snelle eerste Google suggereert dat we onze Toon thermostaat niet met Tado kunnen koppelen, dus zouden we ook een nieuwe thermostaat moeten aanschaffen. En in de woonkamer twee radiatoren, dus twee extra thermostaatknoppen. Goed om in elk geval de mogelijkheden te weten.
Tazzios schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:17:
Dan moet je wel de radiatorfolie op de muur plaatsen anders heeft het weinig zin. Doordat je de folie nu tegen de radiator hebt geplakt kan deze moeilijker zijn warmte afgeven en vervolgens probeer je met fans de capaciteit vervolgens weer te vergroten.
Eens, dat leek mij inderdaad ook wel logisch. Als we die boosters aanschaffen ga ik die folie ook meteen verplaatsen - klein klusje om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klopt. Je hebt zowel de slimme thermostaat nodig als knoppen. De knoppen sturen de slimme thermostaat aan, die de ketel aanzet. Zo kan je dus je slaapkamer onafhankelijk van andere ruimtes verwarmen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ook eens gekeken naar die boosters, maar die kosten 200/300 euro voor een paar ventilatoren? Dat is best veel geld :p Daar heb je ook een nieuwe radiator voor (alleen niet geplaatst).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Update:
Dit weekend met een endoscoop eerst de radiatorkranen in de woonkamer opgespoord (vorige bewoner heeft een vaste houten bekisting op de radiatoren geplaatst) en met een decoupeerzaag wat gaten strategisch gezaagd, zodat we nu in de woonkamer bij de radiatorknoppen kunnen.

In de woonkamer hebben we in elk geval twee radiatoren van ~350cm breed, drie parallelle platen, dus een serieuze warmtecapaciteit. De radiatorknoppen een flink stuk dichter gedraaid, op de slaapkamer de gordijnen op de vensterbank gelegd en radiator daar helemaal open gedraaid.

En dat lijkt al heel veel te doen: woonkamer is niet merkbaar veranderd (lijkt nog steeds snel op te warmen), maar de slaapkamer wordt al een stuk warmer - gisteren zelfs 20,3°C gehaald. Dat is voor een slaapkamer natuurlijk wat overdreven, maar we weten nu in elk geval dat dit al veel doet. Nu komende tijd, ook als het kouder wordt, even kijken hoe het blijft gaan. Wellicht radiatorfolie van de achterkant van de radiator naar de muur verplaatsen en een ventilatorsysteem gebruiken als booster. En, als het kouder is, met een IR camera eens kijken of er warmtelekken zijn.

Maar vooralsnog hebben we met wat gaten zagen al veel bereikt - goedkope oplossing. :)

De allereerste reactie, van @Bazvv, noemde het dichtdraaien van de radiatoren in de woonkamer al, dus die daarom als beste oplossing aangemerkt. Desondanks hier van verschillende mensen veel zinnige suggesties gehad. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Bij mijn ouders hangen ook 3 plaats radiatoren aan de muur, wel zonder convectoren (ribbels) er tussen.
De radiator is daarmee wel lekker warm tot heet, maar een meter er vandaan merk je er geen zak meer van.

Vervang die ouwe leem maar voor een radiator, type 22, dan is ie én dunner, én heb je een bak meer warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-HARUN
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 20:24
Ik deel even mijn ervaring, want wat jij beschrijft is herkenbaar.

Jaren 65 hoekwoning met slaapkamer op het noordoosten. Spouwmuur op het westen en deze is door de vorige bewoonster geïsoleerd met korrels.

2 jaar trg het kozijn met enkelglas vervangen door kunststof met HR+++.
Dat scheelt uiteraard en tegelijkertijd is het onbehaaglijk fris (hoewel een eenvoudige thermometer 16/17 gr weergeeft. Buiten temp is bij schrijven zo een 9 gr).

Vooral als je in bed gaat liggen voelt letterlijk alles koud aan.

Heb destijds ook middels een Flir eea bekeken en denk dat de hoofdoorzaak ligt bij een koudebrug boven het kozijn. Bij mij ligt daar dus een betonnen drager die gewoon in verbinding staat met buiten. Verderop in de straat zag ik dat iemand er een koof om heeft laten zetten en nu snap ik ook waarom. Zoals iemand anders eerder schreef, zou je dat ook via je plafond moeten kunnen isoleren.

Wellicht kun je via de buitenzijde checken of er sprake is van een koudebrug?

• vanaalten
@A-HARUN, dank voor het delen van je ervaring! Het klinkt inderdaad wel behoorlijk vergelijkbaar. Nu we het met de verwarming weer wat aangenamer hebben gekregen is het wel weer prima te doen, maar omdat ik die Flir toch heb liggen wil ik er als het kouder wordt toch eens naar gaan kijken. :)
Pagina: 1