Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-11-2021
Ik heb op de bovenverdieping een range extender TPLink RE450 die het signaal versterkt van de Technicolor TC7210 modem/router van Ziggo. Tot zover geen probleem, prima verbinding met het internet. De range extender maakt echter static ip addresses aan op het netwerk, die niet meer worden vrijgegeven. Gedurende de dag komen er steeds meer bij tussen de 50-100. Op den duur worden de verbindingen steeds trager en kan niemand meer aanloggen. De enige remedie is dan het Technicolor modem te resetten, waardoor de hele cyclus weer opnieuw begint.
Heeft iemand dit fenomeen als es gezien, en wat is de oplossing?
Ik heb al van alles geprobeerd met de instellingen maar niks helpt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:01
Staat de DHCP-server wel uit op de RE450?

Of een andere vraag, je hebt nu toch geen NAT achter NAT?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe heb je vastgesteld dat de range extender static ip adressen aanmaakt? Bedoel je misschien dat er DHCP-service op de range extender draait? Meer dan één DHCP-server in hetzelfde subnet levert problemen op.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
DHCP stond op Auto, zo te zien niet actief maar voor de zekerheid op Uit gezet. Ik weet niet zeker of het de range extender is die de static op adressen aanmaakt, maar bij de vorige range extender had ik dit probleem niet en als ik em uitzet gebeurt het ook niet, dus daarom vermoed ik dat het toch de range extender is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
Nou, dat eigenlijk wel dus, NAT achter NAT. Er draait nog een andere router van TP-link router die via een ethernet kabel aan de Ziggo router zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jerommeke1967 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:26:
DHCP stond op Auto, zo te zien niet actief maar voor de zekerheid op Uit gezet. Ik weet niet zeker of het de range extender is die de static op adressen aanmaakt, maar bij de vorige range extender had ik dit probleem niet en als ik em uitzet gebeurt het ook niet, dus daarom vermoed ik dat het toch de range extender is.
jerommeke1967 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:59:
Nou, dat eigenlijk wel dus, NAT achter NAT. Er draait nog een andere router van TP-link router die via een ethernet kabel aan de Ziggo router zit.
*knip*. Een beetje vriendelijker mag wel.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 11-10-2021 08:57 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
Nee hoor, gewoon internet. Alleen is er niks veranderd. Zowel op de 2e router als op de range extender staat DHCP uit. Als de 2e router uit staat, dan worden er nog steeds static ip adressen aangemaakt. Alleen als ik de range extender uitzet en het modem reset dan gebeurt dat niet meer.
Dus als je nog suggesties hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

jerommeke1967 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:33:
Nee hoor, gewoon internet. Alleen is er niks veranderd. Zowel op de 2e router als op de range extender staat DHCP uit. Als de 2e router uit staat, dan worden er nog steeds static ip adressen aangemaakt. Alleen als ik de range extender uitzet en het modem reset dan gebeurt dat niet meer.
Dus als je nog suggesties hebt...
OK, dan even een vraagje: waar zie je die "static ip addresses"? Kun je daar een screenshot van posten?

Je probleem omschrijving is namelijk een beetje vreemd. Je kunt niet ongevraagd static ip addresses van een DHCP server verkrijgen. Dat kan alleen als je als admin inlogt en reserveringen aanmaakt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
Ja, dat was ook wat ik dacht. Ik zal het vanavond doen als ik thuis ben.
Ik zie het in het overzicht van connected devices in het modem.
Er staat niet veel info bij, alleen Static IP address, lease time is niet ingevuld. Ik kan 'force available' doen wat ik wil, blijft gewoon bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
Ik heb dit probleem als es aangemeld bij TP-Link zelf: nooit meer wat gehoord. Hier staan ook screenprints.
https://community.tp-link...pic/230986?replyId=501152

Zojuist firmware upgrade gedraaid, weer even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:51
Sowieso is door het MAC adres de boosdoener aan te duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:36
babbelbox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:43:
Sowieso is door het MAC adres de boosdoener aan te duiden.
72:da:88 is niet gekoppeld aan een gekende vendor, dus dat is wel speciaal.

Iets op het netwerk antwoord tijdens een dhcp handshake, en daardoor flagt de router dit als een static IP.
Vermoedelijk de range extender/repeater, vermits het probleem zich niet voordoet als deze verbonden is.

Is deze toevallig ook met een kabel verbonden?

[ Voor 3% gewijzigd door IceTeaGX op 11-10-2021 20:54 . Reden: erbarmelijke zinsbouw. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

IceTeaGX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:53:
[...]
Iets op het netwerk antwoord tijdens een dhcp handshake, en daardoor flagt de router dit als een static IP...
Hûh? Begrijp ik goed dat een willekeurige client met de dhcp-server onderhandelt over een ip-adres en dat dan de range extender ertussen komt van: "hé, da's mijn adres" en dat de server het dan als een static adres flagt?
Bij nader inzien
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/89099
De TP-link extender doet 't zelf, dus. Telkens een nieuw ip-adres aanvragen, tot de dhcp pool op is.
Probleem is al in 2016 bij TP-Link gemeld en zo te zien hebben ze er nooit iets aan gedaan

[ Voor 22% gewijzigd door Brahiewahiewa op 11-10-2021 23:52 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:09
Zoals in het laatste topic op TP-LINK te lezen, vraagt je extender telkens een nieuw adres aan ipv het te hernieuwen.
Als dat een fout is in de firmware van de extender, zou ik deze een VAST ip adres geven (een adres buiten de DHCP range uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
MAC adres is inderdaad de range extender, deze is niet door een kabel verbonden.
Er bleek een firmware upgrade beschikbaar van dit jaar, die heb ik gisteren geïnstalleerd. Ik ga straks weer kijken wat het heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke1967
Helaas heeft de upgrade niet geholpen, hij blijft het doen (het lijkt iets minder te zijn maar toch). Na ruim een jaar om de dag het modem resetten en geklaag van huisgenoten heb ik besloten om het apparaat vervroegd te vervangen door smart wifi boosters op iedere verdiepingsvloer.
Dank iedereen voor de reacties!
Pagina: 1