Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengraaganoniem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-10-2021
Mijn vraag

Oud Vandaag, 12:04
Avatar van AnoniemD200222AnoniemD200222
M - Lid AnoniemD200222 is offline

Beste lezers,

Ik ben 18 jaar, heb als vooropleiding havo (NT+NG) en ik studeer nu werktuigbouwkunde aan het hbo, (ik noem de school even niet vanwege privacy). Al een lange tijd heb ik de droom om naar de TU te gaan, dit vanwege de grotere diepgang in de wiskunde en natuurkundige vakken. De eerste 7 weken van mijn opleiding bevielen best oké, toch mis ik echter wel diepgang in de wiskunde en ook vooral de natuurkunde vakken (in de eerste periode bij ons statica en wiskunde 1). Op de havo ben ik cum laude geslaagd met o.a. een 9,3 gemiddeld voor wisB en 9,1 gemiddeld voor natuurkunde, deze 2 vakken vond ik toen ook al leuk.

Wat ik toch moeilijk vindt om in te schatten is het niveau verschil tussen de TU en het Technisch HBO. Ik vind het nu in ieder geval te weinig diepgang hebben (eerste halfjaar bij wiskunde bijvoorbeeld herhaling van de havo wisB stof... om maar even wat te noemen), ook moet ik telkens de motivatie hoog houden door in boeken te blader en leren zoals (calculus van Stewart). Ook hebben wij hier op het hbo zeer veel vakken die ziet zijn gerelateerd aan mijn interesse zoals spelling, grammatica, studieloopbaan coaching.

Ik denk dat mijn interesse ligt wel bij de werktuigbouwkunde ligt maar wel op een ander "gebied" ofzo. Het liefst verdiep ik mij in onderwerpen die te maken hebben met het ontwikkelen van (delen van) satellieten, raketten, en bijvoorbeeld vliegtuig motoren. Om eerlijk te zijn word ik nou niet echt blij van lassen of lasersnijden wat mensen uit mijn klas nagenoeg allemaal wel worden (erg merkbaar). Bij een vak zoals statica wilt iedereen zo min mogelijk doen, deze sfeer spreekt mij ook niet bepaald aan.

Om niet verder af te dwalen van de kernvraag, wil ik graag weten of het realistisch is om na het behalen van mijn propedeuse door te gaan aan bijvoorbeeld de TU Delft? , misschien is technische natuurkunde ook een interessante optie, is dit dan echt véél moeilijker dan WTB of is het verschil nog "te doen". En past dat beter bij mijn interesse of heeft WTB op de TU wel echt een andere insteek dan op het hbo?

(Nog een toevoeging: Ik ben me ervan bewust dat 2 deelcertificaten vwo wisB en vwo natk nodig zijn voor de toelating en ben absoluut bereid/ in staat deze aankomend voorjaar te halen).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geen eigen ervaring, wel van mensen in mijn omgeving die of de ene kant op zijn gegaan, of de andere kant. En daar was de conclusie dat het verschil in niveau echt groot is. Normaal is mijn advies ook altijd in dit soort situaties: Maak je HBO af, en stroom dan als je nog steeds wil via een pre-master in bij universitaire master. Dan heb je je HBO papiertje, valt de pre-master tegen, nou jammer dan en dat wordt hem niet.

Echter gebaseerd op jouw post, je interesses en je cijfers op het HAVO krijg ik het idee dat jij weleens de uitzondering kan zijn die de regel bevestigd. Ik heb zelf zowel geen WTB en TN gedaan, en op een andere universiteit (Twente). Maar daar was zeker qua wiskunde WTB wel makkelijker dan bijvoorbeeld een TN (of Elektrotechniek). Uiteraard krijg je wel weer andere vakken die je je moeten liggen. Ik vermoed dat het verschil tussen wiskunde op HBO WTB en universitair TN heel erg groot is. Of dat te groot is voor jou, tja dat is moeilijk te zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Houd er ook rekening mee dat bij een hbo veelal ook mbo’ers instromen. Eerste half jaar is m.i. Niet helemaal representatief qua diepgang vervolg van de opleiding.

Het is mogelijk om na je propedeuse over te stappen. Maar praktijk kennis van je hbo kan je ook veel brengen. Aangevuld met een master.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Over het algemeen hebben HBO opleidingen een soort ondergrens en bovengrens voor nivo. Alle mensen die daar rondlopen zitten in ongeveer dezelfde kennis en IQ bandbreedte. De universitaire opleidingen hebben een veel en veel bredere bandbreedte van slimme mensen, en derhalve ook veel meer mogelijkheden om uitdaging te bieden aan studenten die lachend door lineaire algebra fietsen.

Ik heb zowel HBO als universiteit gehad, in technische opleiding. Nivoverschil was soms extreem (theoretische vakken) en soms dramatisch weinig of zelfs minder dan HBO (praktische vaardigheden). Als je op het HBO achterover leunt en alles te makkelijk vind, is de universiteit waarschijnlijk iets waar je in ieder geval huiswerk voor moet maken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Als ik je verhaal zo lees zou ik overstappen.
Zo moeilijk is de uni nou ook weer niet, en als je nou ook gemotiveerd bent komt dat echt wel in orde.

hbo zal nooit echt diepgang bieden is mijn eigen ervaring. Dit mis ik zelfs op de uni nog wel eens, maar bepaalde vakken hebben wel de diepte van mijn denken gecreëerd.

Ik heb 4 jaar hbo, 1 jaar pre-MSc en rond nu 2 masters af.

Dit is mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Phyrozi schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:51:
Zo moeilijk is de uni nou ook weer niet
Dat is puur een eigen perceptie, een technische uni is absoluut niet makkelijk te noemen voor het gros van de mensen. Maar in dit geval zal ik gewoon overstappen het klinkt alsof je absoluut niet op je niveau

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:57
Op de tu bij wb, tn en aerospace zijn m.n. het eerste jaar veel dezelfde vakken.

Wat je stelt:
"Het liefst verdiep ik mij in onderwerpen die te maken hebben met het ontwikkelen van (delen van) satellieten, raketten, en bijvoorbeeld vliegtuig motoren."

Klinkt alsof je beter op je plek zal zijn bij aerospace engineering tu. Let wel je hebt altijd de statica, analyse, algebra basisvakken om het kader te scheppen, in de opvolgende jaren en eventuele master zal je dan meer echt gaan engineeren.

Waarom heb je gekozen voor WB?

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 10-10-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_Drake_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Dat is puur een eigen perceptie, een technische uni is absoluut niet makkelijk te noemen voor het gros van de mensen. Maar in dit geval zal ik gewoon overstappen het klinkt alsof je absoluut niet op je niveau
Precies, van mijn jaargenoten bij een TU durf ik wel te zeggen dat niemand van degene die het met ietwat beperkte studievertraging hebben afgerond het makkelijk heeft gevonden. Ik weet niet wat iedereen die met meer vertraging het heeft gedaan ervan vond, maar als daar wel mensen tussen zaten die het makkelijk vonden, dan kan je je afvragen waarom ze flinke vertraging hebben opgelopen.

Dat het bij sommige andere opleidingen er wat anders aan toe gaat is wel zeker zo ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 10-10-2021 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:22
Als je de capaciteiten en de motivatie ervoor hebt, zou ik altijd overstappen. Uiteraard is een universitaire studie een stuk lastiger dan een vergelijkbare studie op het hbo. Niet alleen de stof zelf is lastiger, maar vooral het veel hogere tempo en de hoeveelheid stof zijn potentiële struikelblokken.

Of je de overstap redt hangt van meerdere factoren af en is moeilijk vooraf in te schatten (helemaal voor ons als derden). Je kan er alleen achter komen door de stap te maken en het te proberen. Als je het niet redt, kan je altijd nog terug naar het hbo. Dat is dan zonde van dat ene jaar, maar je leert natuurlijk sowieso genoeg op de TU wat later van pas kan komen dus het is zeker geen weggegooid jaar.
Pagina: 1