Vloerverwarming met pvc. Hoe hoog de temp in de nacht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorrowoerden
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-03 19:23
Wij hebben sinds kort vloerverwarming met een Pvc vloer. Nu heb ik gehoord dat je ''snachts de thermostaat niet onder de 18 graden moet zetten. Voorheen zetten wij die op 16. Oud huis uit 1963 met vloer en spouwmuurisolatie.
Ik denk dat 18 graden gebaseerd is op het feit dat tegels (voor de pvctijd) een opwarmtijd nodigheeft.
Pvc geleid beter en geeft volgens mij sneller de warmte door waardoor de woning sneller is opgewarmd.
Klopt dit en kan ik daarom de thermostaat weer op 16 graden zetten in de nacht?

Gaarne jullie ideeën en suggesties hierover.

Alvast bedankt
Gerrit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoeveel koelt het af in de nacht?
Teveel nachtverlaging en de vloerverwarming doet er lang over om de ruimte weer op te warmen.
2 graden lager dan de dagtemperatuur is gebruikelijk.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18
Het klopt zeker dat pvc goed/beter geleidt, maar vergis je niet in het beton dat je ook moet opwarmen. Ik denk dat je eerst eens helder moet krijgen hoeveel temperatuur je in een nacht verliest en hoeveel tijd en gas het kost een graad op te warmen.

Onze woning verliest over een koude nacht rond het vriespunt maar 1.5-2 graden. Ik wil niet dat de cv snachts aangaat, want dan worden de slaapkamers ook warm, maar 1-2 graden verwarmen in ochtend kost al snel 4-5m3. Ik zet de thermostaat daarom max 2 graden kouder dan overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Geen nachtverkoeling gebruiken want dat is 'slecht/onzuinig/...' met vloerverwarming ==> dit is onzin.
Het is altijd interessant om in de periode's dat je niet aanwezig bent de temperatuur lager te zetten.

Stel dat je een heel trage vloerverwarming hebt, die er 3 uur over doet om je woonkamer van 16°C op temperatuur te krijgen.
- Dan kan je idd constant gaan stoken, zodat je geen wachttijd hebt.
- Of je stelt de klokthermostaat zo in, dat ie 3 uur voor je het warm wil start met opwarmen. En dan ook 3 uur voor het koud mag zijn reeds uitvalt. Zo heb je zonder comfortverlies al een besparing gedaan.
- Nog beter is iets wat in nagenoeg alle thermostaten met weekprogramma zit: automatische aanwarmvervroeging. Een iSense bijvoorbeeld, stel je in dat hij vb 180 minuten vroeger mag beginnen opwarmen; deze zal zelf inschatten (aan de temperatuur en stookgedrag de afgelopen dagen, hoe snel het afkoelt, ...) hoeveel vroeger hij moet beginnen warmen, tussen de 0 en 180 minuten op voorhand. De thermostaat regelt nagenoeg perfect de vertraging weg, en je hebt alle besparing van de nachtverlaging, zonder er zelf iets voor te moeten doen.

TL,DR: onzin. Zet de nachtverlaging lekker op de temperatuur die je wil (en ja, dat mag gerust 16°C zijn). Als je zou merken dat het te traag warm is, ga dan kijken om wat met de tijd te spelen, als je vroeger begint met opwarmen vanuit de nachtverlaging raak je er ook met een traag systeem (en wellicht kan de thermostaat dat voor jou automagisch regelen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.