Ecologisch en duurzaam wonen: tiny-houses en containerwonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:13
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje te kijken als alleenstaande om een eigen woning aan te schaffen. De prijzen op dit moment zijn echter heel erg hoog en zullen wellicht blijven stijgen de komende jaren.

Vandaar dat ik op zoek ging naar alternatieve manieren van wonen die betaalbaarder zijn en bovendien ook nog eens duurzamer.

Ik kwam zelf uit op containerwonen, waarbij je je huis in modules bouwt gemaakt in een zeecontainer. De kostprijs hiervoor is fors goedkoper dan een traditionele woning omdat de materialen een stuk goedkoper zijn en de werkuren kleiner.

Nu zou ik willen vragen of er iemand ervaringen hiermee heeft en wat de mogelijke valkuilen zijn voor dergelijke woningbouw. Ik heb al aan verschillende steden gevraagd of het mogelijk is om dergelijke woningbouw te plaatsen en bij een klein aantal steden is dit geen probleem, zolang je je eigen bouwgrond hebt.

Tiny Houses zijn in België alvast geen optie omdat dit enkel gaat in het teken van 'zorgwonen'. Je mag er dus niet permanent in verblijven, tenzij je iemand ten zorge hebt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
Dieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 01:00
Voor vaste bewoning moet je een vergunning hebben en of vaak goedkeuring ontwerp en passend in bestemmingsplan. En he zegt het zelf al, de bouwgrond is zeker ook niet gratis

En je zit vaak met praktische zaken als aansluiting op stroom,water en riolering. Of ga je een composttoilet neerzetten en werken met wateropvang en eigen stroom opwekken ?

En de isolatie en beluchting van een container is ook niet super.

Nog duizend andere dingen maar ben benieuwd hoe goed je er al echt over nagedacht hebt.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 15:38
Geen ervaring maar naar mijn idee is een container niet hetzelfde als een tinyhouse.
Een tinyhouse is (naam zegt het al) een klein huis. Op tv al vaker iets gezien over mensen die wonen in een tinyhouse wat kleiner is dan een gemiddelde woonkamer, met alles wat een normaal huis ook heeft.
Een tinyhouse is echt een klein huis waarbij optimaal gebruik word gemaakt van alle ruimte. Een tinyhouse heeft gewoon issolatie, een badkamer, woonkamer, ramen, voordeur enz enz. Kan me niet echt voorstellen dat wonen in een container zo super is. Maar wellicht dat je er al goed over gedacht hebt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
@Sparkiee Het is een 'trend' om oude zee containers om te bouwen naar precies wat jij bedoelt, een tiny house:

https://www.tinyhousecontainer.com/
https://www.dwell.com/art...tainer-tiny-home-2f589951

Op zich een cool concept, maar het werkt alleen als je er ook daadwerkelijk een vergunning voor krijgt. Was een keer een stel op TV die precies dit deed in R'dam, het in een park wilde zetten midden in de stad en dat vervolgens niet mocht.

Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/...wen-nederland-best-pittig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt allemaal voor de reacties! :)

De vergunning wordt in een klein aantal steden goedgekeurd, mits het inderdaad binnen de stad past. In vele andere steden is het bouwen ervan zelfs niet toegelaten. In België heb je hier geen algemene wetgeving over en moet dus bij de stad zelf zijn met de vraag of je een containerwoning mag bouwen. Ik heb steden in de nabije omtrek hierover gecontacteerd en er zijn er dus een aantal die het wel toelaten. De belangrijkste vereisten zijn vooral de hoogte en afmetingen van de woning.

Aansluiting op stroom, water en elektriciteit is geen probleem en werkt gelijkaardig met de aansluiting op een gewone woonst. Ik heb zelf zitten overwegen om los van het net te werken, maar hier komen 1) meer kosten bij kijken en 2) vergt een andere levensstijl dan degene die ik op dit moment hanteer. Persoonlijk is dat geen optie voor mij.

Isolatie zou normaal geen probleem moeten zijn, alhoewel je met een container of tiny house natuurlijk nooit de efficiëntie van een normale woning zal krijgen mbt isolatie. Beluchting kan een probleem zijn, maar ik ben van plan een modern circulatiesysteem te installeren om verluchting optimaal te houden. Voor verwarming kies ik voor een warmtepomp.

Een container is inderdaad niet hetzelfde als een tiny house, maar is op meer plaatsen wel toegelaten. Op geen enkele plaats in België waar ik woon zijn tiny houses toegelaten als definitieve woning, zelfs niet op eigen grond. Containerwoningen wel. Bij een tinyhouse loop je daarnaast ook tegen verschillende moeilijkheden aan die bij een containerwoning eenvoudiger op te lossen zijn (afvoer, berging, ...). Bij een containerwoning kan je daarnaast ook meer gebruik maken van duurzame technieken die bij een tinyhouse moeilijker zijn omwille van plaatsgebrek.

Een containerwoning kan uit één of meerdere containers bestaan. Ik zou zelf van plan zijn om er een 3-4 naast elkaar te bouwen. Zo heb je een leefbare oppervlakte van +-60m2 voor een prijs rond de 180.000 euro (ingericht) inclusief de bouwgrond. Die prijs is dan ook ongeveer mijn budget. Een leefruimte van +- 50-60m2 heb ikzelf voldoende aan. Een tinyhouse is altijd onder de 25m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
Om een idee te krijgen wat er bij komt kijken raad ik deze vlog reeks aan van iemand in Almelo die bezig is met een containerwoning: https://www.youtube.com/watch?v=EhPf_CFBXis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Flipking94 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:40:

Een containerwoning kan uit één of meerdere containers bestaan. Ik zou zelf van plan zijn om er een 3-4 naast elkaar te bouwen. Zo heb je een leefbare oppervlakte van +-60m2 voor een prijs rond de 180.000 euro (ingericht) inclusief de bouwgrond. Die prijs is dan ook ongeveer mijn budget. Een leefruimte van +- 50-60m2 heb ikzelf voldoende aan. Een tinyhouse is altijd onder de 25m2.
Interessant concept en lijkt me - zeker omdat veel starterswoningen/appartementen meer kosten - het onderzoeken waard.

Is er iets bekend over de levensduur van dergelijke containers (met dit gebruik)? En met wat voor onderhoud krijg je dan te maken vs. het onderhoud van de traditionele stapel stenen?

Los van de levensduur kan ik me ook voorstellen dat het eventuele doorverkopen na 3-5-10-x jaar lastiger wordt omdat mensen er minder mee bekend zijn en je mogelijk een lagere opbrengst zal krijgen vergeleken met een traditionele woning. Wellicht dat je hier in je afweging ook al rekening mee wilt houden.

Succes en houd ons op de hoogte! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik kwam zelf uit op containerwonen, waarbij je je huis in modules bouwt gemaakt in een zeecontainer. De kostprijs hiervoor is fors goedkoper dan een traditionele woning omdat de materialen een stuk goedkoper zijn en de werkuren kleiner.
ik ben een keertje bij iemand binnen geweest in een "containerwoning" (Damsterdiep) maar liep daar niet erg warm van. Materiaal is misschien fors goedkoper, maar daardoor ook gehoriger. Verder was de keuken weinig keuken aan,geen afzuiging,weinig opbergmogelijkheden, weinig oppervlakte om op te werken.Geen keukenkastjes maar gewoon een plank, dat oogt gewoon niet opgeruimd.

Maar goed ik was slechts 5 min daar binnen, dus het is enkel de eerste indruk gebleven.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2024
Een gerealiseerd plan met tiny houses, compleet met bouwtekeningen.
https://www.dehopman-aarlerixtel.nl/de-hopman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Ik heb eens een zeekapitein gesproken, en die vertelde me dat ze op zee enkel een container, ongeacht de vermeende inhoud, alleen mogen betreden met beschermende kleding en maskers, en dan enkel nog met twee tegelijk. Hij vond een gebruikte zeecontainer een van de minst aantrekkelijke ideëen om in te wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Rmg

CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:49:
Ik heb eens een zeekapitein gesproken, en die vertelde me dat ze op zee enkel een container, ongeacht de vermeende inhoud, alleen mogen betreden met beschermende kleding en maskers, en dan enkel nog met twee tegelijk. Hij vond een gebruikte zeecontainer een van de minst aantrekkelijke ideëen om in te wonen.
Een zeecontainer met onbekende inhoud op een schip of een zeecontainer omgebouwd voor wonen, dus met deuren, ramen, ventilatie, gas water en licht is natuurlijk niet vergelijkbaar.

Het is niet de bedoeling om een zeecontainer neer te zetten, matras er in en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:49:
Dat is vooral omdat die containers vaak voorzien worden van bepaalde gassen tegen ongewenste passagiers (insecten) en om voedingsmiddelen langer goed te houden (bananen). Op het moment dat zo’n container even open staat vervliegen die gassen gewoon.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Moet het een zeecontainer zijn?
Er zijn andere opties die m.i. ook niet zo duur hoeven te zijn.
In de VPRO-gids stond er een leuk stuk over n.a.v. een Tegenlichtuitzending.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Kijk ook eens op https://www.tinyfindy.com/

[ Voor 3% gewijzigd door Vantage92 op 11-10-2021 09:20 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:58
Kijk ook eens naar deze video over een aantal nadelen: YouTube: 7 reasons why shipping container homes are a SCAM

Ik weet niet precies hoe ze wegen maar het lijkt me belangrijk ze te verkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tiny house voor 180k? Heb je dan wel iets in de buurt, of zit je dan weer in de uiterste locaties van NL, zoals Noord-Oost Groningen en Zuid-West Zeeland?

/editje ertussen
Gemeentes zeggen misschien nu wel, ja is goed, maar dan krijg je het uitendelijk niet door de welstandscommisie heen, geen enkele gemeente wil een groep van zeecontainers op een erf hebben staan. Daarnaast moet je dan ook voldoen aan alle NEN specificaties die je maar kan bedenken, al deze keuringen etc kosten ook een hoop centen.

////

Almere had een mooi project hiervoor:

https://www.funda.nl/koop...-87529954-nimfenplein-37/
€ 240.000 k.k. in Oktober 2020.
Zo staat in Almere Oosterwold een tiny house van 28m2 te koop voor een vanaf prijs van 295.000 euro. "Drie ton voor een schuur. Ruim 10.000 euro per vierkante meter, dat betalen ze in Amsterdam nog niet eens. Ik doe veel van dit soort extreme huizen in Amsterdam, maar dit ben ik niet gewend."
300k, April 2021
https://www.omroepflevola...en-amsterdamse-praktijken

Gaat om het project, waar dan staat, vanaf 180k.

https://www.tinyhouseoosterwold.nl/

Voor USA begrippen ook al prijzig:
The average tiny house in California costs between $40,000 and $100,000 to build.
https://www.homeadvisor.c...neers/build-a-tiny-house/

Volgens mij moet je een Tiny house gaan zien als "Way of life", net zoals digital nomad, woonwagens, campers etc...

en btw, ik zit liever in een Tiny House aan de Calif kust... ipv in Almere...

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 11-10-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19
Vorkie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:28:
....

Volgens mij moet je een Tiny house gaan zien als "Way of life", net zoals digital nomad, woonwagens, campers etc...

en btw, ik zit liever in een Tiny House aan de Calif kust... ipv in Almere...
Naar mijn idee is dit ook iets dat juist daar goed past, maar in een land als Nederland niet. Ik kom daar regelmatig, maar alles doe je daar buiten behalve slapen. Uit eten kost net zoveel als thuis eten en er zijn genoeg tentjes waar je dagelijkse kost kunt krijgen. Als je dus een plek voor een TV en een bed hebt, heb je eigenlijk al genoeg. Als ik echter naar Nederland kijk zie ik niet dat je alle dagen buitenshuis gaat eten en vooral buiten doorbrengt. Hier moet je het echt willen en je leven er op aanpassen (dus inderdaad een "Way of life', daar pas je veel meer je huis aan aan hoe je je leven doorbrengt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
redwing schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Naar mijn idee is dit ook iets dat juist daar goed past, maar in een land als Nederland inderdaad . Ik kom daar regelmatig, maar alles doe je daar buiten behalve slapen. Uit eten kost net zoveel als thuis eten en er zijn genoeg tentjes waar je dagelijkse kost kunt krijgen. Als je dus een plek voor een TV en een bed hebt, heb je eigenlijk al genoeg. Als ik echter naar Nederland kijk zie ik niet dat je alle dagen buitenshuis gaat eten en vooral buiten doorbrengt. Hier moet je het echt willen en je leven er op aanpassen (dus inderdaad een "Way of life', daar pas je veel meer je huis aan aan hoe je je leven doorbrengt.
Ik ben hier actief mee bezig geweest, dit vanwege de toekomstvisie voor mijn kinderen, i.p.v. een studentenkot een Tiny house... stukje investering ook qua sparen, lang verhaal. Uiteindelijk is dit niets geworden en heb ik andere manieren gekozen om hun te kunnen voorzien in studie woonruimte, alleen tegen de huidige prijsstijgingen is bijna niet tegenaan te "vechten".

Maar als je dan inderdaad kijkt op die "way of life" kan je echt beter zuidelijker gaan wonen, zoals in Spanje, Zuid-Frankrijk, Griekenland, Italië.

Ik zie geen short-term oplossing voor de grondprijzen, het klappen van de economie is geen oplossing, maar een groot probleem op dat moment.

Alleen al om het aantal regendagen in NL, dan wil je niet op 25m2 zitten.

Nederland:
Op de site www.clo.nl kun je het aantal dagen per jaar met neerslag bekijken. Dat varieert grofweg tussen de 120 en 155. Het is dus sowieso rond de 240 dagen per jaar helemaal droog. Bedenk daarbij dat het natuurlijk nooit de hele dag regent.
Spanje:
In de winter ligt de gemiddelde aantal regendagen op 6 per maand. In de zomer valt bijna geen regen, behalve het gebied rond Barcelona. Juli is de droogste maand van het jaar. In het binnenland zijn de zomers relatief heter en de winters kouder. In de zomer ligt de gemiddelde dagtemperatuur tussen de 30-35°C

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De mooie foto's van tiny houses zijn zo goed als allemaal als ze op een mooi stuk grond staan. En drie keer raden wat nou juist op de gewilde locaties in Nederland zo duur is: Grond. Als je dus een kosten-efficient tiny-house wil, stapel ze op elkaar. Noemen we ook wel appartementen/flats/studios.

De uitzonderingen die ik ben tegengekomen zijn tiny houses die een aantal jaar gratis op gemeentegrond mogen staan. Maar ja, dat is onder de streep natuurlijk gewoon subsidie. Helemaal prima als je daar als individu gebruik van kan maken, maar dat gaat nooit grootschalig gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Misschien dat belgie makkelijker is.
Maar ik zou toch aanraden eens door te vragen hoe OK dat nu echt is.
Dat het in principe mag is 1 ding, daadwerkelijk de bouwplannen goedgekeurd krijgen een 2e.

Ook in belgie zijn er redelijk wat eisen aan hoe een woning er moet uizien, en aan welke (milieu) eisen het moet voldoen. Als ik zie hoeveel discussie mijn collega (die nu een huis in lommel aan het laten ontwerpen/bouwen is) heeft met de gemeente over kleur stenen, zonnepannelen, meters uit de rand, verplichte wateropvang etc. kan ik me moeilijk voorstellen dat je zomaar wat containers neer kunt plempen zonder verdere regelgeving.

Ik ben trouwens 10 jaar geleden bezig geweest in NL om een stuk grond te kopen en daar voor 4-8 jaar een sta caravan op te zetten, en dan alsnog een huis te laten bouwen.
Maar dat kreeg ik met 2 gemeentes ook niet rond, welstands commissie lacht je nog net recht in je gezicht uit.

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 11-10-2021 10:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-05 22:57
Als je toch zelf een kavel koopt, en de containerwoning zelf wilt bouwen, waarom bouw je dan niet gewoon het huis ook zelf :P

Uiteraard kun je niet alles zelf, fundamenten zou ik laten doen, maar op basis van HSB kun je misschien best ver komen als je een beetje handig bent?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:10
In Facebook-groep "Tiny House Nederland" komen behoorlijk wat tips en ideeën langs: https://www.facebook.com/groups/tinyhousenederland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vierkante meters grond/kavel zijn duur. Daarom zijn bungalows ook vaak véél duurder per m2 woonoppervlak dan huizen met verdiepingen.

Hetzelfde geldt voor tiny houses. Je komt eigenlijk nooit kavels tegen die "tiny" zijn, zelfs een 240m2 kavel is al groot voor een tiny house, zeker in verhouding tot welk woonoppervlak je dan hebt.

Ja, het is een mooi streven, maar financiëel is het niet de meest handige keuze.

Ook is in het dichtbevolkste land ter wereld (afgezien van stadstaten) het maar de vraag hoe ecologisch, duurzaam en verantwoord enkellaags woningen zijn. 20% van de Nederlanders leeft in dé beste verzamelplek van tiny houses, lees: Een flat.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 11-10-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 11:46
Opzich zijn tiny houses heel tof, maar realiseer je wel dan het een harde commitment is. Je ziet regelmatig verhalen voorbij komen van tiny house eigenaren die hun huis proberen te verkopen, en er vervolgens achter komen dat het helemaal niets waard is.

Containerwoningen kunnen heel gaaf zijn, maar dan moet je wel fors investeren in dingen als isolatie, dus uiteindelijk ben je iets goedkoper uit, maar het valt volgens mij toch tegen hoeveel goedkoper je eindigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:28
Je kunt ook nog eens hier kijken: https://www.eco-cabins.com/

Ze bouwen woningen die aan het bouwbesluit voldoen, dus in principe zou je deze woning op een kleine kavel voor een vrijstaande woning kunnen bouwen. Het ziet er naar mijn mening ook prima uit en door het uiterlijk en het voldoen aan het bouwbesluit zou het een gemeente wellicht ook eerder overstag laten gaan om hier een vergunning voor af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt allemaal voor de talrijke reacties.

Ik ben er inderdaad ook sceptisch over, vandaar dat ik naar hier kwam met advies. Er is weinig over te vinden en ik heb het zelf nog nooit één gezien. Maar omdat het een nieuwe en goedkopere vorm van wonen is, wilde ik er toch het fijne van weten.

Uit hetgeen ik gelezen heb, is Nederland koploper in de bouw van containerwoningen of tiny houses in de benelux, maar blijkbaar zijn er toch heel wat haken en ogen aan het bouwen van zo'n container. Het klopt inderdaad dat het toelaten van een woning één ding is, maar het effectieve bouwen iets anders is. Daar was ik me ook van bewust.

Ik had al gekeken naar het kopen van een appartement, maar de prijzen daarvan liggen dus erg hoog tegenwoordig. Zeker voor alleenstaanden zijn de prijzen moeilijk betaalbaar. Onlangs is op het nieuws van BE gekomen dat 1/3 van alle volwassenen als alleenstaanden in een woning leven. Ik begrijp dan niet dat de overheid niet investeert in het bouwen van huizen/appartementen die financieel haalbaar zijn voor deze (toch wel sterk vertegenwoordigde) bevolkingsgroep.

Een ander alternatief is co-housing, waarbij de projecten evenveel kosten als goedkope appartementen, maar dan heb je een klein huisje voor jezelf met een aantal gemeenschappelijke ruimtes.

Als ik de reacties hier zo lees, is het misschien toch verstandiger om echte bouw te nemen, dat heeft al jaren zijn dienst bewezen. Het is de bedoeling dat ik de woning voor het leven koop en ik stap er natuurlijk vanaf om na 40 jaar container per container te moeten vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:24
Flipking94 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:04:

Ik had al gekeken naar het kopen van een appartement, maar de prijzen daarvan liggen dus erg hoog tegenwoordig. Zeker voor alleenstaanden zijn de prijzen moeilijk betaalbaar. Onlangs is op het nieuws van BE gekomen dat 1/3 van alle volwassenen als alleenstaanden in een woning leven. Ik begrijp dan niet dat de overheid niet investeert in het bouwen van huizen/appartementen die financieel haalbaar zijn voor deze (toch wel sterk vertegenwoordigde) bevolkingsgroep.
Ik denk dat de kosten voor een tinyhouse/containerwoning en een appartement niet zo ver uit elkaar liggen. Want je moet grond kopen en daar ben je gewoon een hoop geld voor kwijt. Als je al ergens grond kan vinden waar je een containerwoning op mag zetten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 10:51

LankHoar

Langharig tuig

Leuk om hier een topic over te zien. Mijn vrouw en ik zijn ook op zoek naar alternatieven voor een eigen woning gezien de torenhoge huizenprijzen momenteel.

Tiny houses zijn heel leuk, maar zoals al eerder aangedragen lopen wij tegen verschillende dingen aan in onze overweging:
  • Relatief duur tot erg duur (tenzij je zelf bouwt, maar dat is ook een avontuur)
  • Hoe waardevast is dit nou echt?
  • In de winter zit je elkaar waarschijnlijk veel op de lip omdat je niet voor je lol buiten gaat zitten
Voorbeeld van een overpriced Tiny House: https://www.tinyfindy.com/aanbod/tiny-house-te-koop/

Deze is nog maar half af. Wat al gemaakt is is echt goedkoop en slecht afgewerkt (kieren, scheef, simpel multiboard etc.). Je hebt geen eigen grond, en het is maar 20m2. En vervolgens bijna 70K vragen 8)7

Een bedrijf dat we bekeken hebben, die huizen van 20m2 tot 120m2 maakt, is deze: https://mevena.nl/ In principe is dat leuk, en ziet er degelijk uit. Maar ook hierweer hetzelfde punt qua waardevast zijn. Ik betwijfel het. Bovendien schurkt de prijs van een 80m2 woning alweer aan tegen het kopen van bestaande bouw. Dat is dan niet nieuw en compleet naar eigen wens, maar wel meer garantie qua waarde etc.

Container woningen, daar begin ik ook steeds minder van te snappen (oa door dat "7 reasons it's a scam filmpje dat eerder gepost werd). Wanneer je meerdere containers wilt gebruiken en de zijwanden er uit gaat halen, dan moet je constructie zo enorm aangepast worden dat ik me afvraag waarom je niet gewoon zelf de constructie bouwt. Zou dat nou echt nog goedkoper zijn? Ik betwijfel het, en het is totaal niet flexibel qua afmetingen en keuze.

Wat me dan interessanter lijkt is het principe van een Eartship. Nog zeer ecologisch en self-sustainable ook. Het probleem daarmee is dat je echter niet makkelijk een bedrijf kunt inhuren om dat te bouwen. Die dingen worden eigenlijk altijd zelf gemaakt, en dat kost veel tijd, moeite en alsnog redelijk veel geld. We zijn eens wezen kijken bij iemand die zo'n Eartship heeft gebouwd, en het is echt interessant. Maar weet niet of ik mezelf zo'n geval zie bouwen..

In andere woorden; de kans is vrij groot dat wij alsnog voor een traditioneel huis zullen gaan. We overwegen dan net over de Duitse grens te gaan wonen, gezien woningen daar toch een stuk voordeliger zijn (en zo ook BTW, benzine etc.).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

LankHoar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:12:
Leuk om hier een topic over te zien. Mijn vrouw en ik zijn ook op zoek naar alternatieven voor een eigen woning gezien de torenhoge huizenprijzen momenteel.

Tiny houses zijn heel leuk, maar zoals al eerder aangedragen lopen wij tegen verschillende dingen aan in onze overweging:
  • Relatief duur tot erg duur (tenzij je zelf bouwt, maar dat is ook een avontuur)
  • Hoe waardevast is dit nou echt?
  • In de winter zit je elkaar waarschijnlijk veel op de lip omdat je niet voor je lol buiten gaat zitten
Voorbeeld van een overpriced Tiny House: https://www.tinyfindy.com/aanbod/tiny-house-te-koop/

Deze is nog maar half af. Wat al gemaakt is is echt goedkoop en slecht afgewerkt (kieren, scheef, simpel multiboard etc.). Je hebt geen eigen grond, en het is maar 20m2. En vervolgens bijna 70K vragen 8)7
70K voor dat veredelde schuurtje zonder eigen grond ? :X

80m2 een tiny house :? das groter dan mijn eigen huis, of de meeste appartementen 8)7
huis in duitsland klinkt mooi, maar zoek wel voor die tijd ook even uit wat dat nog meer inhoud (dubbele ziektekosten verzekering, geen aow opbouw etc..).

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 10:51

LankHoar

Langharig tuig

heuveltje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

70K voor dat veredelde schuurtje zonder eigen grond ? :X
Bizar he? Ik stond ook al te kijken, die's nie goed! :P
80m2 een tiny house :? das groter dan mijn eigen huis, of de meeste appartementen 8)7
huis in duitsland klinkt mooi, maar zoek wel voor die tijd ook even uit wat dat nog meer inhoud (dubbele ziektekosten verzekering, geen aow opbouw etc..).
Ze verkopen "chalets en tiny houses", en 80m2 valt uiteraard niet onder dat laatste.

Nee klopt helemaal, vandaar ook dat we in het grensgebied willen zoeken waar je gewoon een NL baan kan hebben en onder het NL systeem vallen (of andersom, wat maar net voordeliger is).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 20:35
Leuk topic dat ik ga volgen.
Voor mij eerder omdat ik wil bekijken wat mogelijk is voor vakantiewoning maar dan om later na pensioen te gaan vast wonen. Ik zoek dus eerder in Wallonië maar ook met beperkt budget. Dus ook aan het bekijken wat mogelijk is via een containerwoning.

Wat ik al weet is dat mijn zus die een beperkt budget had ooit een zeer koude douche had bij het plaatsen van haar nieuwbouw. Ze had beperkt budget maar na indienden van haar stedenbouwkundige vergunning vond de gemeente dat de woning niet voldeed aan de minimum oppervlakte om leefbaar te leven. En dan moest ze plots een uitbouw aan haar keuken doen van 10 m2 voor ze een vergunning kreeg. Ik denk dat de minimum rond de 70 m2 ligt.

Bij deze ben ik dus niet zo zeker of je zomaar een kleine container kan vergund krijgen ?

Verder nog de bedenking of het momenteel wel goedkoper is een container aangezien er een groot gebrek is aan containers in de internationale scheepvaart.

Vooral nu eens aan het kijken naar een zelfbouwpakket in stapelhout.

https://houseofsteel.be/
https://greenhomescout.de/property/containerhaus-l30/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:53
Het probleem waar je tegenaan zult lopen zijn de kosten van bouwgrond.

Een tiny-house, in welke vorm dan ook, is meestal vrijstaand. Vrijstaand betekent dat rondom een strook onbebouwde bouwgrond nodig is. Daarmee is de minimum benodigde hoeveelheid bouwgrond voor een vrijstaand Tiny-house nog meer dan voor een traditioneel rijtjeshuis-met-postzegeltuin. En laat in een groot deel van NL de waard/prijs van de grond nu juist een aanzienlijk deel van de huidige hoge woningprijzen uitmaken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:47
Op rtl 4 is nu programma dat ze zo Tiny house bouwen misschien leuk om eens naar te kijken. Vielen mij toch wel dingen op waar ik moeite mee zou hebben bijv 2 keer per week douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Leuk topic. Ga ik in de gaten houden. Wellicht kan TS het omdopen tot een 'Het grote Tiny House Living' topic? Is vast vraag naar en komende jaren vast ook steeds meer. Overal komen projecten van de grond, vaak met instemming/hulp van gemeentes in NL.

Ik zit in het traject van een stukje grond in het buitenland. Ik wil Tiny living graag als uitgangspunt aanhouden, niet perse met het doel om zo klein mogelijk te wonen, maar vooral om te leren effecient te bouwen en te leren over hoe uiteindelijk 'off the grid' te kunnen wonen zonder echt off the grid te zijn (hopelijk vedwijnt het stigma ook op termijn haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ivow85 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:45:
Het probleem waar je tegenaan zult lopen zijn de kosten van bouwgrond.

Een tiny-house, in welke vorm dan ook, is meestal vrijstaand. Vrijstaand betekent dat rondom een strook onbebouwde bouwgrond nodig is. Daarmee is de minimum benodigde hoeveelheid bouwgrond voor een vrijstaand Tiny-house nog meer dan voor een traditioneel rijtjeshuis-met-postzegeltuin. En laat in een groot deel van NL de waard/prijs van de grond nu juist een aanzienlijk deel van de huidige hoge woningprijzen uitmaken.
Klopt. Maar inmiddels zijn er in NL diverse community driven tiny house projecten gaande, vaak door gemeentes gestimuleerd vanwege enorme tekorten aan woningen. Een lap grond waar 2 villas op kunnen worden gebouwd, kan ook gebruikt worden voor 10 tiny houses. Ik las laatst nog iets over een project rond Nijmegen. Kan details nog wel even opzoeken. Let wel, dit zijn particuliere intitiatieven. De toekomstige bewoners moeten samen alles uitvogelen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Klopt. Maar inmiddels zijn er in NL diverse community driven tiny house projecten gaande, vaak door gemeentes gestimuleerd vanwege enorme tekorten aan woningen. Een lap grond waar 2 villas op kunnen worden gebouwd, kan ook gebruikt worden voor 10 tiny houses. Ik las laatst nog iets over een project rond Nijmegen. Kan details nog wel even opzoeken. Let wel, dit zijn particuliere intitiatieven. De toekomstige bewoners moeten samen alles uitvogelen enzo.
Dan nog lijkt het me duurder per hoeveelheid woongenot dan een normale flat. Tenzij je echt specifiek behoefte hebt aan vrijstaand wonen. Huizen zijn duur door alle isolatie normen en ruimtegebrek, een tiny house lost dat niet op. Als alleenstaande ben je gewoon bijna verplicht om met huisgenoten te leven en zo je leefeenheid te delen. Ook omdat het niet plots mogelijk is om op nieuwe hoge vraag voor kleine woningen te voldoen, dat aanbod is redelijk inelastisch. Dus dan is het rendabeler om bv. een ouder 3-kamer appartement te delen met 3, wat zich reflecteert in de prijs van zo'n opstelling tegenover iets met prive badkamer/keuken. Hoe klein ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:43
cedrix5 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Dan nog lijkt het me duurder per hoeveelheid woongenot dan een normale flat. Tenzij je echt specifiek behoefte hebt aan vrijstaand wonen. Huizen zijn duur door alle isolatie normen en ruimtegebrek, een tiny house lost dat niet op. Als alleenstaande ben je gewoon bijna verplicht om met huisgenoten te leven en zo je leefeenheid te delen. Ook omdat het niet plots mogelijk is om op nieuwe hoge vraag voor kleine woningen te voldoen, dat aanbod is redelijk inelastisch. Dus dan is het rendabeler om bv. een ouder 3-kamer appartement te delen met 3, wat zich reflecteert in de prijs van zo'n opstelling tegenover iets met prive badkamer/keuken. Hoe klein ook
waarom zou het voor een alleenstaande of tiny hous niet anders zijn dan?
je hebt toch minder eisen waar je aan moet voldoen?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:13
Ook dit topic maar eens volgen we zitten ook weleens te kijken om tiny te wonen maar goed het probleem is vaak de grond

Ik kijk op deze site weleens rond

https://www.pineca.nl/houten-huizen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:53
Maxwp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:37:
[...]

waarom zou het voor een alleenstaande of tiny hous niet anders zijn dan?
je hebt toch minder eisen waar je aan moet voldoen?
Bij zelfbouw vervallen enkele eisen ten aanzien van afmetingen van kamers, deuren en bijvoorbeeld ook de traptreden.

Maar de normen rond duurzaamheid (isolatie en installaties) vervallen niet.
Wel geldt dat voor tijdelijke bebouwing, dus verplaatsbare tiny-houses en containerwoningen mildere eisen kunnen gelden. Maar dat is dan uitsluitend van toepassing als het huisje wordt geplaatst op een kavel met een tijdelijke vergunning of op een woonwagenstandplaats.

Voor een permanent gebouwd tiny-house gelden gewoon de duurzaamheidsnormen volr nieuwbouw. En die normen zijn bij een klein vrijstaand huisje juist veel lastiger te halen dan bij een grote woning en/of dan bij een appartement van dezelfde oppervlakte. Want de normen gaan uit van een energiegebruik per m2 vloeroppervlak.
Een vrijstaand tiny-house heeft relatief veel warmte verliezend oppervlak ten opzichte van het vloeroppervlak. Hoe groter een gebouw, hoe gunstiger de ratio tussen vloeroppervlak en warmteverlies oppervlak. Wat dat betreft zijn appartementen dus het meest geschikt voor duurzaam bouwen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1