Slimme temperatuur regeling in huis icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
Nu de gasprijzen stijgen en er door mijn vrouw en mijzelf permanent thuisgewerkt wordt wil ik mijn verwarming slimmer maken:
- Remeha cv ketel (opentherm)
- iSense thermostaat in huiskamer die warmte vraag creëert.
- Vloerverwarming bgg, moderne installatie (2020), 7 groepen, thermostaatkraan op temperatuur in te stellen.
- Rpi, HomeAssistant aanwezig
- Opentherm gateway (nodo) tussen ketel en thermostaat
- klassieke radiatoren in de kantoren en badkamer
- Huis is één zone op de cv ketel

Wens:
- 2 kantoren, badkamer en vloerverwarming bgg dienen individueel een warmte vraag te creëren.

Hoe kan ik dit het beste bereiken? Ik kom namelijk er op het moment zelf niet uit hoe ik de vloerverwarming 'aan'/'uit' kan schakelen. Schakelen op de pomp is slecht voor de cv-ketel, slimme thermostaatkranen meten de omgevingstemperatuur die voor de vloerverwarming niet relevant is en tevens schadelijk zijn (wat de vloer in gaat mag echt niet meer dan 50 graden zijn).

Eigenlijk zoek ik een een slimme thermostaatkraan die de temperatuur bepaald dmv een voeler op het verdeelunit met een bereik van 20-50 graden. Alle oplossingen die ik vind zijn groepschakelingen op de vv en die vink ik niet interessant omdat de 7 groepen van de vv eigenlijk maar 1 ruimte is: de woonkamer.

Hoe kan ik de vloerverwarming slim aan/uit zetten?

Beste antwoord (via Joost1981_2 op 20-10-2021 20:53)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Joost1981_2
vloerverwarming is traag in op warmen en traag in afkoelen.
daar kun je zeker zones in maken, maar veel gas besparen doet het niet door de traagheid.
je zou wel de verwarming uit kunnen zetten voor het kantoor, maar die vloer is in 1 nacht echt nog niet afgekoeld, en alleen in een weekend dat je, je iets bespaart.
maar dan ben je weer op de maandag lang bezig je vloer warm te maken en toch weer veel gas aan het gebruiken.

besparen op gas dan is het beter te isoleren (als dat niet allang is gedaan.)

maar ook eens dit topic eens goed door te nemen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

je hebt een remeha en een isense.
ik ook, de isense als die merkt dat de temperatuur in de huiskamer en de ingestelde temperatuur maar 1 graad verschil is.
dan gaat er een signaal naar je ketel ga in de laagst modulerende stand werken.
dit zal ongeveer 5-6kW zijn, en is de zuinigste stand van je gas ketel.
(kan soms per type ketel allemaal anders werken, maar dat moet je uit zoeken.)

dan wil je daarna die 5-6kW graag zoveel mogenlijk verwerken in je huis.
nu kun je ongeveer per groep vloerverwarming 1kW verwerken, dus je hebt bijna al je groepen nodig voor vol rendement uit je ketel.
nu kun je wel zoneren, maar dat kan maar beperkt anders word je gasketel gewoon onzuiniger en verlies je het voordeel.
ik zou er geen cent in steken, als ik eerlijk was, de reclame is leuk maar levert geen cent op.

mijn oplossing (is duur ik weet het, en hoef ook zeker niet jouw oplossing te zijn.):
ventilatielucht warmtepomp, deze levert maar 1,4kW.
maar draait gewoon 24x7 de hele winter door (niet in de zomer, lol.)
door het lage vermogen, heb ik altijd een lauw warme vloer, lekker comfortabel.
en door een ruime portie zonnepanelen op dak (waar van ik per jaar als snel 30% rechtstreeks gebruik, en de rest saldeer) maakt dat ik nu 10€ per maand aan voorschot betaal voor gas en elektra.
maar op het einde van het jaar krijg ik weer 120€ terug van de leverancier.
(en als ik de laatste berichtgeving zo hoor ga ik misschien zelfs meer als 120€ terug krijgen.
https://www.rtlnieuws.nl/...as-en-energie-wat-merk-ik )
gas en elektra prijs duur, nop merk er helemaal niks van.
besteed je energie aan dit soort dingen, voor een uitgebreide zonnerings set kun je al snel een aantal zonnepanelen kopen, zet gewoon meer zoden aan de dijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 20:26
Ik zou een zoeken op zoneregeling vloerverwarming, volgens mij gaat er dan een wereld voor je open 😀. De zoneregeling stuurt je ketel aan en de thermostaten per vertrek zetten een motor op of dicht op de vloerverwarming verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Dank je voor je antwoord maar dit wil ik dus precies niet ;)

Mijn vloerverwarming is 1 fysieke zone. Dus de aparte groepen aansturen heeft geen enkele zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Toch moet je het in zone- of etageregeling zoeken.
Zie de vvw als een enkele zone.
Noem de vvw zone 1, de badkamer zone 2, etc.
Alleen als er warmtevraag is in zone 1 staan de afsluiters open.
Anders zou de vvw warmer worden als er warmtevraag is in een andere zone.
Je zou eventueel een enkele afsluiter in de aanvoer of retour van vvw-verdeler kunnen plaatsen en die sturen, scheelt je 6 stelmotoren.
(In combinatie met een a-label pomp zou ik kiezen voor stelmotoren op de verdeler.)
Hier thuis gebruiken wij Watts Vision en dat werkt prima.
Maar er zijn veel meer fabrikanten.
Wat het beste werkt met HomeAssistant zou ik je niet kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Dank voor de antwoorden. Ik zal eens zoeken naar Zone regeling

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Joost1981_2
vloerverwarming is traag in op warmen en traag in afkoelen.
daar kun je zeker zones in maken, maar veel gas besparen doet het niet door de traagheid.
je zou wel de verwarming uit kunnen zetten voor het kantoor, maar die vloer is in 1 nacht echt nog niet afgekoeld, en alleen in een weekend dat je, je iets bespaart.
maar dan ben je weer op de maandag lang bezig je vloer warm te maken en toch weer veel gas aan het gebruiken.

besparen op gas dan is het beter te isoleren (als dat niet allang is gedaan.)

maar ook eens dit topic eens goed door te nemen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

je hebt een remeha en een isense.
ik ook, de isense als die merkt dat de temperatuur in de huiskamer en de ingestelde temperatuur maar 1 graad verschil is.
dan gaat er een signaal naar je ketel ga in de laagst modulerende stand werken.
dit zal ongeveer 5-6kW zijn, en is de zuinigste stand van je gas ketel.
(kan soms per type ketel allemaal anders werken, maar dat moet je uit zoeken.)

dan wil je daarna die 5-6kW graag zoveel mogenlijk verwerken in je huis.
nu kun je ongeveer per groep vloerverwarming 1kW verwerken, dus je hebt bijna al je groepen nodig voor vol rendement uit je ketel.
nu kun je wel zoneren, maar dat kan maar beperkt anders word je gasketel gewoon onzuiniger en verlies je het voordeel.
ik zou er geen cent in steken, als ik eerlijk was, de reclame is leuk maar levert geen cent op.

mijn oplossing (is duur ik weet het, en hoef ook zeker niet jouw oplossing te zijn.):
ventilatielucht warmtepomp, deze levert maar 1,4kW.
maar draait gewoon 24x7 de hele winter door (niet in de zomer, lol.)
door het lage vermogen, heb ik altijd een lauw warme vloer, lekker comfortabel.
en door een ruime portie zonnepanelen op dak (waar van ik per jaar als snel 30% rechtstreeks gebruik, en de rest saldeer) maakt dat ik nu 10€ per maand aan voorschot betaal voor gas en elektra.
maar op het einde van het jaar krijg ik weer 120€ terug van de leverancier.
(en als ik de laatste berichtgeving zo hoor ga ik misschien zelfs meer als 120€ terug krijgen.
https://www.rtlnieuws.nl/...as-en-energie-wat-merk-ik )
gas en elektra prijs duur, nop merk er helemaal niks van.
besteed je energie aan dit soort dingen, voor een uitgebreide zonnerings set kun je al snel een aantal zonnepanelen kopen, zet gewoon meer zoden aan de dijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
dank @migjes voor je uitgebreide response.
Ik heb er ingedoken en ben idd tot de conclusie gekomen dat het niet zoveel impact heeft en beter isoleren veel meer.

Ik ga normale thermostaatkranen op de radiatoren monteren. Inmiddels heeft vrouwlief ook de homeassistant app op haar telefoon/ipad/werk computer en kunnen zo vanaf de kantoortjes eventueel de cv ketel een slinger geven. De extra warmte wordt dan extra in de vloer gestopt maar de kantoortjes zijn snel warm. Remindertje zetten om de thermostaat weer terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Joost1981_2
jep isoleer, leg zonnepanelen, warmtepomp of los hypotheek af of investeer in aandelen etc etc.
(en wil je heel goed dan doe het allemaal, maar iedereen heeft zijn problemen en mogelijkheden dat het heel persoonlijk is wat je wil en kan.)
minder in speeltjes stoppen, maar meer in substantieel zaken, kan er voor zorgen dat je er warmpjes bij zit. ;)

Pagina: 1