Geen privé gebruik auto icm hotelovernachting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.197 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:11
Vanuit de zaak heb ik een lease auto waar ik geen bijtelling voor betaal. Nu heb ik aanstaande vrijdag een bruiloft van een collega, in hetzelfde dorp als mijn kantoor staat.

Nu is het ongeveer 75km van kantoor naar mijn huis, dus het leek mij onzinnig om na mijn werk naar huis te rijden, van auto te wisselen en weer naar dezelfde plek te rijden. Daarnaast wil ik een hotel nemen na de bruiloft.

Hoe zal de belastingdienst de kilometers van hotel terug naar huis zien? Het aantal kilometers is gelijk aan woon werk verkeer. Alleen worden ze op zaterdag gereden. Het zijn dus eigenlijk “verschoven” woon-werk kilometers.

Kilometers van kantoor naar het hotel lijkt mij privé kilometers. Maar die van hotel naar huis op zaterdag vraag ik me af. Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:56
Die bruiloft is toch gewoon een prive aangelegenheid of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je die KMs niet gewoon op vrijdag schrijven als woon-werk en dan op zaterdag een dummy korte privé rit registreren (gelijk aan kantoor -> hotel)? Of gaat het digitaal?

Ik zie hier echt geen fraude in, zeker niet als je de kantoor->hotel KMs als privé opgeeft. Het is ook nog beter voor het milieu.

Alternatief is die vrijdag reeds met je privé auto gaan werken en dan KMs declareren (als je baas daarin mee wil).

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mark322 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:17:
Vanuit de zaak heb ik een lease auto waar ik geen bijtelling voor betaal. Nu heb ik aanstaande vrijdag een bruiloft van een collega, in hetzelfde dorp als mijn kantoor staat.

Nu is het ongeveer 75km van kantoor naar mijn huis, dus het leek mij onzinnig om na mijn werk naar huis te rijden, van auto te wisselen en weer naar dezelfde plek te rijden. Daarnaast wil ik een hotel nemen na de bruiloft.

Hoe zal de belastingdienst de kilometers van hotel terug naar huis zien? Het aantal kilometers is gelijk aan woon werk verkeer. Alleen worden ze op zaterdag gereden. Het zijn dus eigenlijk “verschoven” woon-werk kilometers.

Kilometers van kantoor naar het hotel lijkt mij privé kilometers. Maar die van hotel naar huis op zaterdag vraag ik me af. Wat denken jullie?
Zolang je geen black-box hebt, zou ik gewoon de KM's voor vrijdag afschrijven. Denk niet dat je zaterdag in een fuik rijdt van Douane/Belasting ter controle

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 15:19
Als je geen bijtelling betaalt mag je 500km per jaar prive rijden. Deze moet je natuurlijk wel registreren als prive. Dus registreer enkel de rit naar het hotel + rit naar huis als prive. Van hotel naar huis is niets zakelijks aan. Dat het toevallig in hetzelfde dorp/stad ligt als waar je werkt doet er niet toe.

[ Voor 25% gewijzigd door Khayma op 10-10-2021 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee joh @Khayma die rit naar huis maakt hij toch ook als hij niet naar dat feest gaat? Onzinnig om die als privé op te geven. Ik vind het wel woon-werk, alleen wat uitgesteld. Stel dat de bruiloft in het kantoor gegeven wordt, dan moet hij toch ook naar huis daarna? Of laten we het nog anders zeggen, stel dat de TS na zijn werk onderweg uit eten gaat (zonder omwegen, wegrestaurant bijv), is het restant van zijn rit dan ook privé? Ik vind van niet.

Je kan ook nog een taxi nemen naar het feest en hotel op loopafstand en dan de volgende morgen een taxi terug naar kantoor om auto te halen.

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gewoon op vrijdag boeken, je moet hoe dan ook terug/zou toch al die rit maken.
En als je niet bijtelt mag je toch nog 500KM privé rijden op jaarbasis of geldt dat niet meer?

Maar, maak het jezelf niet zo moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:25
Hackus schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Zolang je geen black-box hebt, zou ik gewoon de KM's voor vrijdag afschrijven. Denk niet dat je zaterdag in een fuik rijdt van Douane/Belasting ter controle
En zelfs als je in een fuik rijdt is er niks aan de hand, dan kan je ze altijd nog privé schrijven.

Formeel zijn het overigens gewoon privé kilometers.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je in een fuik rijdt heb je gewoon overgewerkt en in een hotel geslapen na afloop.. Baas gaat daar toch wel in mee?

Maar serieus, hoe vaak rij je in een fuik?

Zolang er geen blackbox is zie ik geen probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
FreakNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:31:
Nee joh @Khayma die rit naar huis maakt hij toch ook als hij niet naar dat feest gaat? Onzinnig om die als privé op te geven. Ik vind het wel woon-werk, alleen wat uitgesteld. Stel dat de bruiloft in het kantoor gegeven wordt, dan moet hij toch ook naar huis daarna? Of laten we het nog anders zeggen, stel dat de TS na zijn werk onderweg uit eten gaat (zonder omwegen, wegrestaurant bijv), is het restant van zijn rit dan ook privé? Ik vind van niet.

Je kan ook nog een taxi nemen naar het feest en hotel op loopafstand en dan de volgende morgen een taxi terug naar kantoor om auto te halen.
Laten we het op feiten houden ;). De rit naar huis is geen woon-werk. We kunnen allemaal wel wat vinden maar dat is echt geen woon-werkverkeer. Dat is privé:
Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.
Bron: https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Of je dit alsnog via een omweg als zakelijke kilometers schrijft, dat is zijn pakkie an. Anders krijg je allemaal gesjoemel, dan rijdt iemand van zijn werk, naar plek X om lekker te dineren/feesten/relaxen/whatever en rijdt dan naar huis. Schrijft enkel de kilometers naar plek X toe als prive. Dat mag niet, dat heeft helemaal niets met werk te maken. Dat je uiteindelijk naar huis moet, dat snappen we. Dan moet je naar huis rijden en van auto wisselen. Wil je dat niet? Dan moet je bijtelling betalen en mag je je suf rijden aan prive kilometers.

[ Voor 11% gewijzigd door Khayma op 10-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Khayma schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Laten we het op feiten houden ;). De rit naar huis is geen woon-werk. Dat is prive.:

[...]

Bron: https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Of je dit alsnog via een omweg als zakelijke kilometers schrijft, dat is zijn pakkie an. Ik geef antwoord zoals het hoort.
Dus hiermee:

Na bruiloft lekker eerst terug naar kantoor, die 2-3km schrijf je privé. Daarna is het gewoon woon-werkverkeer terug naar huis vanaf de kantoorlocatie, ook als het op zaterdag is.

Dan hoef je ook niet je kilometers op vrijdag te schrijven of op een andere manier in het grijze gebied van de wet je kilometers als werk te verklaren, dan is het gewoon letterlijk een rit van kantoor naar huis en niets meer of minder. Je bent dan een paar kilometers van je 500/jaar kwijt van kantoor naar de bruiloft, het hotel en terug naar kantoor, maar de rest van de rit is gewoon netjes volgens de regels zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lekker 75 km heen en weer rijden. Goed voor het milieu ook @Khayma 8)7

Kun je zaterdag op kantoor niet even 5 tot 10 minuten iets voor het werk doen? Dan is het helemaal opgelost. Dan ben je blijven slapen bij een hotel in de buurt en heb je zaterdagochtend een paar patches gedaan die buiten kantoortijd moest Ofzo…

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rijdt u per kalenderjaar 500 kilometer of minder privé? Als u dit kunt aantonen, hebt u geen bijtelling.
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.
Geeft die 75 km van hotel terug naar huis een probleem op jaarbasis en is een enkel jaar de bijtelling echt zoveel?

Je kan natuurlijk ook gewoon je prive auto/ openbaar vervoer die dag naar het werk nemen. Mogelijk kan je deze declareren op je werk.

De andere suggesties kan je natuurlijk doen. Mogelijk dat het niemand opvalt of dat er niet moeilijk over wordt gedaan. Toegestaan volgens de 'regels' is dat natuurlijk niet. Maar dat weet je zelf vast ook wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
FreakNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:41:
Lekker 75 km heen en weer rijden. Goed voor het milieu ook @Khayma 8)7
Waarom ben je dingen aan het mixen? We hebben hier over belastingtechnische regels. Dit zijn de regels. Of het goed is voor het milieu, files, depressie of overgewicht doet er nu toch niet toe? Je doet alsof ik die regels verzonnen heb 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee maar regels moeten wel redelijk zijn mijns inziens..

Als ik zoiets had (heb een privé auto) zou ik de KMs op zaterdag ook als woon-werk declareren en ze zouden ook nog goedgekeurd worden. Dit is exact hetzelfde…. Ik denk dat Tweakers te klein zou zijn als een baas deze KMs zou afkeuren…

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
FreakNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:45:
Nee maar regels moeten we redelijk zijn mijns inziens..

Als ik zoiets had (privé auto) zou ik de KMs ook als woon-werk declareren en ze zouden ook nog goedgekeurd worden. Dit is exact hetzelfde….
En daar ligt het verschil. Bij een privé auto heeft de belastingdienst een bewijsplicht en bij een zakelijke auto waar je geen bijtelling over betaalt ligt de bewijsplicht bij jou. Jij moet dus bewijzen dat die kilometers zakelijk waren en bij een privé auto moet de belastingdienst met bewijs komen dat jouw kilometers niet kloppen.

Anyhow, we kunnen blijven discussieren over dit onderwerp. Ik denk dat het nu wel duidelijk is voor TS en die mag nu zelf een keuze maken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@mark322 De keuze is aan jou om te bepalen hoe je hier zelf binnen de geldende wet- en regelgeving mee omgaat. In een aantal berichten wordt daar ook naar verwezen, hopelijk kan je het besluit nav deze informatie zelf gemakkelijker nemen.

Het gaat hier al heel snel neigen naar de grenzen opzoeken of creatief boekhouden en dat is niet de bedoeling, daarom gaat het topic dicht.

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 10-10-2021 13:01 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.