Drukker draadloze deurbel stuk na solderen voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-10-2021
Beste mede forum leden,

Ik probeer een voeding aan mijn drukker van mijn draadloze deurbel te solderen, maar de drukker gaat elke keer stuk.
Er zit een 12v batterij in waar ik op mijn beurt dan weer een 12v dc 2.5A voeding aan soldeer.
Dat zou toch goed moeten gaan, maar zou het kunnen dat de voeding een peak spanning levert boven de 12v waardoor de drukker te veel volt krijgt waardoor hij doorbrand?
Ik hoop dat jullie een oplossing aan kunnen dragen.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,

Erik
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 20:21
Misschien even wat meer informatie over welk type etc? En een foto van de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Vulptereen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:08:
Beste mede forum leden,

Ik probeer een voeding aan mijn drukker van mijn draadloze deurbel te solderen, maar de drukker gaat elke keer stuk.
Er zit een 12v batterij in waar ik op mijn beurt dan weer een 12v dc 2.5A voeding aan soldeer.
Dat zou toch goed moeten gaan, maar zou het kunnen dat de voeding een peak spanning levert boven de 12v waardoor de drukker te veel volt krijgt waardoor hij doorbrand?
Ik hoop dat jullie een oplossing aan kunnen dragen.

Mvg,

Erik
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
toon volledige bericht
Doe eens merk en type. met de info tot nu toe denk ik dat de vonk die bij elk schakelmoment ontstaat de oorzaak is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is die drukker niet gemaakt voor de hoeveelheid stroom die je kunt leveren vanuit je voeding. Er zal dus nog een (flinke) weerstand tussen moeten om de stroom te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De drukker doet/deed waarschijnlijk dienst als smeltveiligheid/zekering. Als die aan de binnenkant zwart is, weet je genoeg.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Erg karig qua info.

Maar waarom wil je een draadloze deurbel bedraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

bbbrumbrum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:01:
Erg karig qua info.

Maar waarom wil je een draadloze deurbel bedraden?
Denk dat de afstand te groot was voor de draadloze voeding >:)

Sorry, kon het niet laten; omdat de accu te vaak/te snel leegraakte denk ik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties, ik zal vanmiddag ff een foto van de print posten en het merk.
Ik heb een winkel waarvan de huidige bel telkens stuk gaat omdat het mechanische gedeelte het niet uithoud.
Dus ik dacht doe het op deze manier, maar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Bij deze de foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-07-TaK5SSinId3kC-cgK3XqCM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LhPqsg8JU7uRKOlKS0oxzs3L.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEytqNOh-39GJCl9s7duUMOCsE0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4IIVocpOGJZMmWJO3QvL6MJ1.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS3ObSH2ptc24IoVxXNW1bnIlv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oIk7r9Sv6x5wAv3MiHq7hAet.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63JheKRJtoVxwAHg03cVeuJsAzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkS8BuOw6Q9FOFonVdmslsGL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Er staan twee voedingen op die ik allebei geprobeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Vulptereen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:31:
omdat het mechanische gedeelte het niet uithoud.
Dat was dus al voordat je de voeding erbij soldeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Nee dat heeft niets met elkaar te maken.
Is toch vreemd dat er een batterij in zit die ook 12 v geeft het wel doet en een voeding van 12 v niet .
Er komt denk ik te veel spanning op de print, wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Dat is eigenlijk mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik zou eerst eens kijken wat de batterij precies levert met een multimeter, en heb je rekening gehouden met de polariteit bij het aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Vulptereen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:15:
Nee dat heeft niets met elkaar te maken.
Is toch vreemd dat er een batterij in zit die ook 12 v geeft het wel doet en een voeding van 12 v niet .

Er komt denk ik te veel spanning op de print,
wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Dat is eigenlijk mijn vraag.
just checking:
- Pas nadat jij de voeding aansloot ging de drukker stuk?
- met voeding doet hij het helemaal niet?
- waarom denk je dat er teveel spanning komt op de print? heb je dat gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Nu ben ik alles behalve een elektricien. Maar op je 2e foto staat de printplaat waar de batterij moet komen. Zover ik weet bestaan er geen 12v batterijen in dat formaat.

Moet het niet 1.2v zijn? Want die batterijen bestaan wel.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Jellabie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:40:
Nu ben ik alles behalve een elektricien. Maar op je 2e foto staat de printplaat waar de batterij moet komen. Zover ik weet bestaan er geen 12v batterijen in dat formaat.

deze dus:
https://batterijenland.nl...-volt-batterijen-alkaline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 11:21

SambalBij

We're all MAD here

Wikipedia: A23 battery

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 14:45
Waarom wil je daar een voeding aan hangen? Ik weet niet hoe vaak er aan wordt gebeld maar bij normaal gebruik zou die batterij het zeker een half jaar uit moeten houden, zo niet langer?

Kun je niet beter kijken naar een steviger model waarvan het mechanische gedeelte het wel uithoudt? Er zijn legio modellen (denk bijvoorbeeld aan een paddenstoel) waarbij je echt je best moet doen om de boel te slopen, en het dingetjes dat je hier op de foto zet ziet er niet bepaald stevig uit. Nu ja, niet stevig genoeg om mishandeld te worden, en het klinkt alsof je klanten de schakelaar mishandelen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
sypie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
Waarschijnlijk is die drukker niet gemaakt voor de hoeveelheid stroom die je kunt leveren vanuit je voeding. Er zal dus nog een (flinke) weerstand tussen moeten om de stroom te beperken.
Spanning wordt er doorheen gedrukt.
Stroom wordt gevraagd en er niet doorheen gedrukt.

Een voeding met een te hoge spanning is dus wel schadelijk. Een voeding die een hogere stroom kan leveren niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in MME, ik doe dit topic daarheen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 15:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

sypie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
Schijnbaar niet opgelet op school?

Standaard wet van Ohm wat in mijn tijd ook een onderdeel van Natuurkunde was...
I = U / R. Hoewel je een stuk electronica niet direct kunt zien als een ohmse belasting zal zijn belasting niet veranderen op ieder andere vorm van een 12v spanningsbron.

Een ande simpel voorbeeld is je 220v installatie thuis. Afgezekerd op 16A per groep en als je op 1 groep een lampje van 25W laat branden krijgt die ook niet de volle 3600 watt op zijn donder.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
LordSinclair schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Spanning wordt er doorheen gedrukt.
Stroom wordt gevraagd en er niet doorheen gedrukt.

Een voeding met een te hoge spanning is dus wel schadelijk. Een voeding die een hogere stroom kan leveren niet.
De kans is groot dat het niet zo'n charmant circuit is, waardoor er vanuit wordt gegaan dat de voeding - de batterij - niet zoveel stroom kan leveren.

Neem je een voeding die ineens wel heel veel kan leveren, en het circuit is daar niet voor aangepast krijg je problemen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De kortsluitstroom van zo'n batterijtje is niet bijzonder hoog, maar als je op je voeding vertrouwt om je circuit niet op te blazen dan doe je als ontwerper echt iets fout...

Ik zie zo niet wat er als weerstand gebruikt wordt voor LED 1 maar die brandt ook door op een batterij. Een IC gebruikt maar een paar mA en de rest is ook niet spannend. Ik zou niet weten wat er aan dit circuit door zou moeten branden als je er een voeding op aansluit die meer stroom kan leveren.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

Xanax959

relax...

Kan het ook problemen geven als je zo'n geschakelde voeding veel lager belast dan waarvoor ie gemaakt is?

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat ze in Azië het soms niet zo nauw nemen met de correctheid van schakelingen weten we. Electronica zonder voeding direct op 220 en LED verlichting zonder een driver of een weerstand direct op een batterij gebruik makend van de weerstand van de batterij zijn bekende voorbeelden. Maar neem van mij aan dat een draadloze deurbel toch wel iets anders is en men geen rekening houdt met de hoge weerstand van een batterij gezien veelal dit soort schakelingen ook lang op een batterij moeten werken.
Dus nee, ik geloof niet dat een dergelijke meer ingewikkelde electronica schakeling defect kan raken op een andere vorm van een 12v voeding.
Xanax959 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:41:
Kan het ook problemen geven als je zo'n geschakelde voeding veel lager belast dan waarvoor ie gemaakt is?
Dat kan, zeker voedingen voor LED verlichting kennen een minimale belastbaarheid voor een correcte werking, dit kunnen we ook bij sommige PC voedingen zien die zonder belasting niet op willen starten of wat lopen te hikken, een belasting op de 5V is dan nodig voor een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 11:05

neh

Zoek eens op 23A batterij (het type batterij dat in dit apparaat moet).

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Batterij nagemeten, 12.3 volt
Voeding geeft onbelast 12.4 volt.
Gewoon plus op plus en min op min.
Na twee keer drukken haperen de ledjes al en bij de derde keer doet hij al niets meer.
Ik wil van de batterij af omdat ik hem als winkel bel wil gebruiken en aangezien ik per dag zo’n 60 klanten binnen krijg maal twee(open en dicht)is de batterij na een dag al leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

Met een oscilloscope zou je kunnen nameten wat er gebeurt met de spanning, maar ik vermoed dat je die niet hebt. In dat geval blijft het toch gissen.

Als de batterij na 1 dag leeg is zou ik een deurbel kopen die wel fatsoenlijk ontworpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Als het ding gebruik maakt van de interne weerstand van de batterij dan kan het goed zijn dat het veel te veel stroom verbruikt. Werkt het nog, en hoe lang gaat de batterij mee als je de ledjes los soldeert? Of als het daarna niet meer werkt, als je een 10k weerstandje in serie met de ledjes zet? Of een 50 Ohm

Echter, gelet op de use case, kun je niet veel beter een bel met draadje gebruiken? Dit zendertje ziet ook niet uit alsof het ontworpen is voor dit gebruik. Als je per se een 433MHz bel aan wil sturen dan kun je ook bijvoorbeeld een Arduino en 433MHz zendertje gebruiken, en er een fatsoenlijke schakelaar aan hangen die wel ontworpen is voor 60x indrukken per dag.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Managelorian schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:11:
Als de batterij na 1 dag leeg is zou ik een deurbel kopen die wel fatsoenlijk ontworpen is.
Paul schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:13:
Als het ding gebruik maakt van de interne weerstand van de batterij dan kan het goed zijn dat het veel te veel stroom verbruikt.
Paul schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:13:
Echter, gelet op de use case, kun je niet veel beter een bel met draadje gebruiken? Dit zendertje ziet ook niet uit alsof het ontworpen is voor dit gebruik. Als je per se een 433MHz bel aan wil sturen dan kun je ook bijvoorbeeld een Arduino en 433MHz zendertje gebruiken, en er een fatsoenlijke schakelaar aan hangen die wel ontworpen is voor 60x indrukken per dag.
Dat dus; je gebruikt iets wat ontworpen is om iets van 100 keer per jaar gebruikt te worden zo'n 60 keer per dag. Als gevolg daarvan lege batterij per dag....
Continu voeding eraan zou een oplossing moeten zijn, any 12 Volts voeding die voldoende stroom kan leveren zou OK moeten zijn. Echter lijkt het fout te gaan door een slecht/goedkoop/chinees ontwerp. (ontwerp lijkt totaal onbeveiligd,en de werking lijkt bepaald door de max stroom die de batterij kan leveren).
De schakelaar gaat dus wrs niet kapot, maar iets in de elektronica. Zo'n schakelaartje moet vast wel iets van 10k schakelingen aankunnen

Oplossing? als je de specs kan vinden de juiste stroombron er bij zoeken, of een (slimme) deurbel halen die wel de optie heeft om vast aangesloten te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:29
Als je nu toch al kabels er heen hebt lopen, waarom niet gewoon vervangen door een beltrafo, normale deurbel en gong? Kost je 1x 20-25eur en je hoeft de komende jaren je geen zorgen meer te maken.

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vulptereen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:45:
...
Ik wil van de batterij af omdat ik hem als winkel bel wil gebruiken en aangezien ik per dag zo’n 60 klanten binnen krijg maal twee(open en dicht)is de batterij na een dag al leeg.
Tja, daar is het apparaat niet voor ontworpen.
In je winkel ligt ook geen vloerbedekking van 5 € per m2 want die is na een week stuk.
't Zelfde geldt voor je deurbel. Ook daarvoor wil je niet een huis-, tuin- en keuken apparaatje van 2 tientjes maar gewoon een kloeke deurbel met ingebouwde netvoeding die het jaar in jaar uit blijft doen. Kost je 200 €uro ofzo maar op de lange termijn is dat voordeliger en veel betrouwbaarder

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien is het een idee om een Xiaomi Linptech deurbel (of vergelijkbaar) te halen? Die hebben geen batterijen en genereren de nodige stroom door het drukken op de deurbel. Denk aan het principe van een knijpkat :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulptereen
Goedemorgen allemaal,

Dank voor het meedenken en de nodige reacties.
Ik heb het nu ook gewoon met een beltrafo zitten, maar dat is het probleem niet.
Er hangt nu Byron DBW-23032 Bedrade deurbel zwart 1210 1210 aan welke het in den beginne goed doet, maar na korte tijd de geest geeft.
Dit komt doordat er een magneet schakelaartje in zit die een palletje heel snel heen en weer laat bewegen tegen de gong.
Aan dit palletje zit een minuscuul klein veertje voor het goed terug bewegen van het palletje.
Dit veertje breekt steeds(metaal moeheid)door het vele keren bellen perdag.
Als ik dat kon taclen was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor een snel mechanisch probleem zou ik gewoon contact met de leverancier of met de fabrikant zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Of een bel zoeken met speakertje ipv mechanische rinkel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1