Wat voor speakers, hoeveel en waar in onze L-woonkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Hoop dat jullie me kunnen adviseren! We wonen hier nu ruim twee jaar en het wordt hoog tijd om eindelijk goeie speakers neer te gaan zetten. Alleen: waar precies, hoeveel speakers, en wat voor soort/formaat/merk/type? :?

Het is een puzzel, want: we luisteren overal naar muziek, we zitten en dansen door de hele kamer en hij loopt in een L-vorm. Ik heb niet genoeg verstand van hifi, dus heb daarom het forum doorzocht, maar nog geen goed antwoord gevonden voor deze kwestie. We (=vooral ik ;) ) houden erg van goed geluid, dus daarom vraag ik jullie advies. Wil je meedenken?

Criteria voor de speakers:
- goed geluid door de hele kamer heen
- budget: ongeveer 1000 euro voor de speakers (max 1500)
- tweedehands (= beter voor milieu en meer waar voor m'n geld)
- bij voorkeur witte speakers

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hfW18TKG/Speakers.jpg

Huidige apparatuur:
Zie plattegrond wat er waar staat; wellicht ga ik de te kopen speakers via Yamaha Musiccast verbinden aan de Yamaha soundbar + Yamaha boekenkast-speaker -tenzij jullie ander/beter idee hebben!

Foto's van de woonkamer (sorry voor de rommel ;) )
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N5qZyKV6/20211009-205335.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YjmJq6X2/20211009-205356.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7J7cs4CJ/20211009-205405.jpg

Ben benieuwd, alle suggesties welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:28
Wat heb je zelf al gevonden wat je qua speakers mooi vind?

Waar zou je speakers kwijt kunnen en waar absoluut niet.

Hoe groot kun je ze kwijt en wil je ze hebben.

Aan de hand hiervan kun je al een lijstje maken met wat je gevonden hebt, kunnen we vanaf daar verder.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Wat voor speakers zoek je precies? Actief, passief? In dat laatste geval heb je een versterker nodig (valt dit ook onder het budget). En wat is de bron voor de muziek, heb je daar ook nog een component voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
LuisjeNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:55:
Wat heb je zelf al gevonden wat je qua speakers mooi vind?

Waar zou je speakers kwijt kunnen en waar absoluut niet.

Hoe groot kun je ze kwijt en wil je ze hebben.

Aan de hand hiervan kun je al een lijstje maken met wat je gevonden hebt, kunnen we vanaf daar verder.
Dank je voor je snelle reactie!

Wat ik gevonden heb en mooi vind: Audio Physic Classic 10, de witte variant. Ik vond ze aardig klinken, niet supergoed.

Qua formaat is dat formaat prima (anders wordt het gesprek met m'n vrouw wat moeizaam ;) ). Formaat van deze is: hoogte 104, breedte 17, diepte 24. Tenzij jullie advies echt is: voor een goeie bas heb je een grotere speaker nodig...

De speakers kunnen in principe overal in de woonkamer. Het liefst op plekken waar ze niet al te veel opvallen, en niet te dichtbij de kachel vanwege de hitte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@thebill Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

Wat betreft de kleur van de speakers: je kan ze eventueel ook laten wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat is voor jou goed geluid? Als ik zo kijk naar de kamer en dat je overal goed geluid wil hebben is voor mij al onmogelijk namelijk. Met (voor mij) goed geluid heb je namelijk maar 1 punt waar je op af kan stellen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
S1NN3D schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:19:
@thebill Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.
Wat betreft de kleur van de speakers: je kan ze eventueel ook laten wrappen.
Het is naast aankoopadvies vooral: waar zet ik ze neer? Hoeveel? En wat voor soort speakers dan?
Het wrappen kende ik nog niet, goeie optie, thanks.
Ex Nunc schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
Wat is voor jou goed geluid? Als ik zo kijk naar de kamer en dat je overal goed geluid wil hebben is voor mij al onmogelijk namelijk. Met (voor mij) goed geluid heb je namelijk maar 1 punt waar je op af kan stellen.
Begrijp ik. Goed geluid is voor mij zo goed mogelijk geluid in deze setting op zoveel mogelijk plekken in de woonkamer... :*) Echt top zal het dan niet worden op alle punten, maar mijn hoop is dat we een heel eind komen, of heb ik dan valse hoop?
Lumics schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:00:
Wat voor speakers zoek je precies? Actief, passief? In dat laatste geval heb je een versterker nodig (valt dit ook onder het budget). En wat is de bron voor de muziek, heb je daar ook nog een component voor nodig?
Dank je voor je vragen. Passieve speakers vind ik prima (kabels kan ik eventueel via de kruipruimte aanleggen, gaatje door de vloer). Actieve speakers nog handiger, want zonder kabels. Maar zijn er goeie die passen bij deze opstelling?

De speakers wil ik -als het even kan- combineren met Yamaha Musiccast-soundbar van de tv. Ik wil sowieso Spotify Connect kunnen gebruiken, dat kan via de Musiccast-app. Ik heb een versterker (zie plattegrond) die ervoor te gebruiken is, daar zou ik dan een Musiccast-component bij kunnen kopen.

De hoofdvraag is: wat voor soort speakers zet ik neer?
Hoeveel (kom ik er met 2, of zijn er 3 of 4 of 5 nodig?)?
En op welke plekken in de woonkamer adviseer je ze te zetten?

[ Voor 85% gewijzigd door thebill op 10-10-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
thebill schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:40:
De hoofdvraag is: wat voor soort speakers zet ik neer?
Hoeveel (kom ik er met 2, of zijn er 3 of 4 of 5 nodig?)?
En op welke plekken in de woonkamer adviseer je ze te zetten?
Het hoofdantwoord is, wil je stereo of surround? Aangezien je aangeeft van goed geluid te houden zou ik het in jouw geval, met dat budget, houden bij twee vloerstaande speakers. Heb je ook met muziek het meeste lol van. Budget zou ik persoonlijk maximaal oprekken tot wat jij prettig vindt (€ 1500 voor 2 speakers). Daar ga je echt lol van hebben. Dan de vraag wat je moet kopen en dat is best lastig. Wat ik mooi vind, kun jij minder mooi vinden. Je moet wat gaan luisteren bij een hifizaak. Geef je budget door en zij zetten wat voor je neer. Bij merken als Dali (opticon 6), Monitor Audi (bronze lijn), Focal (chora 826), Q acoustics (3050i), Triangle (Esprit Antal) weet je vrijwel zeker dat je wat moois koopt. Tussen de haakjes wat modellen genoemd die binnen de € 1500 per paar vallen. 2e hands koop je meer bang for buck.

Je hebt best een lastige opstelling in huis gecreëerd om een mooie luisteropstelling te maken. Persoonlijk zou ik de hoekbank in het midden van de kamer zetten en de tv op de plek van de bank neerzetten. Kun je aan weerszijden van de tv twee knappe vloerstaande speakers kwijt. Gebruik je de soundbar voornamelijk als center met films (als je die aan een versterker kan hangen....) en de vloerstaanders gebruik je stereo voor muziek.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 12-10-2021 14:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Hulleman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Je hebt best een lastige opstelling in huis gecreëerd om een mooie luisteropstelling te maken. Persoonlijk zou ik de hoekbank in het midden van de kamer zetten en de tv op de plek van de bank neerzetten. Kun je aan weerszijden van de tv twee knappe vloerstaande speakers kwijt. Gebruik je de soundbar voornamelijk als center met films (als je die aan een versterker kan hangen....) en de vloerstaanders gebruik je stereo voor muziek.
Ja, inderdaad, lastige opstelling voor het beste geluid. Veranderen van opstelling krijg ik er alleen niet door bij mijn vrouw. ;) En zou zonde zijn van voor de rest van het gebruik van de woonkamer. Het wordt dus qua geluid een suboptimale oplossing...
Hulleman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Het hoofdantwoord is, wil je stereo of surround? Aangezien je aangeeft van goed geluid te houden zou ik het in jouw geval, met dat budget, houden bij twee vloerstaande speakers. Heb je ook met muziek het meeste lol van. Budget zou ik persoonlijk maximaal oprekken tot wat jij prettig vindt (€ 1500 voor 2 speakers). Daar ga je echt lol van hebben. Dan de vraag wat je moet kopen en dat is best lastig. Wat ik mooi vind, kun jij minder mooi vinden. Je moet wat gaan luisteren bij een hifizaak. Geef je budget door en zij zetten wat voor je neer. Bij merken als Dali (opticon 6), Monitor Audi (bronze lijn), Focal (chora 826), Q acoustics (3050i), Triangle (Esprit Antal) weet je vrijwel zeker dat je wat moois koopt. Tussen de haakjes wat modellen genoemd die binnen de € 1500 per paar vallen. 2e hands koop je meer bang for buck.
Dank je, ook voor zoveel merken+modellen, da's fijn om te weten dat ik daarmee goed zit. Ik ga binnenkort naar een hifizaak om te luisteren en neem dit lijstje mee. :*)

Tweedehands: daar voel ik zeker voor, mooie uitdrukking 'meer bang for buck'. Heb je daarvoor een suggestie qua merk+model wat dan binnen de 1500 euro valt?

Stereo wordt het dan, met twee vloerstaande speakers. Ik denk dan aan deze opstelling: twee speakers in groen ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d7BGtRxt/Speakers-woonkamer-ingetekend.jpg
Goed idee of andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
@thebill, als je 2e hands gaat kijken kun je dezelfde merken aanhouden, maar een stapje hoger gaan qua lijn/model. Ik vind de Focal Aria 926 een hele fijne speaker, heb em zelf :p maar zonder gekheid, dat is gewoon een goede speaker. Nieuwprijs is momenteel ca €2.200 voor een paartje. Ik betaalde daar 5 jaar geleden €1.800 nieuwprijs voor(zit wel rek in bij winkels), dus 2e hands moet je daar wel een heel stuk onder kunnen komen.

Qua opstelling zou ik de speakers niet neer zetten zoals jij ze hebt ingetekend. Dan krijg je in 2 ruimtes praktisch een mono geluid. Echt zonde van het stereo beeld. Speaker naast de tv bij de boekenkast is dan een veel beter idee.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 13-10-2021 10:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 12:57
Kun je niet 'gewoon' de deur eruit halen die nu midden in je entertainment hoek valt en dat dicht metselen en netjes afwerken, dan heb je een mooie grote wand voor je tv en toekomstige audio setup. Op je plattegrond zie ik dat je toch al een verbinding hebt met de eetkamer en de entree.

Dan kun je je tv gewoon netjes in het midden hangen en je 2 vloerstaanders er naast zetten. Misschien een wat rigoreus idee maar ik zou dit serieus overwegen in jouw situatie.

En dan zou ik ook je bank een kwart slag tegen de klok in draaien zodat je zittend en liggend naar de tv kunt kijken maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur :P

[ Voor 15% gewijzigd door JEROENrgfgf op 13-10-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet hoe het qua ruimte uitkomt, maar je TV waar nu de bank staat en dan de bank meer in de woonkamer? Dan kan je de luidsprekers goed kwijt. Als je ze opstelt zoals je nu ingetekend hebt zou ik gewoon een Sonos One kopen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
@Hulleman Thanks, ik ga naar de hifi-winkel. Ik zie dat ze bij hobo-hifi ook tweedehands verkopen, lijkt me een goeie stap om daar binnenkort heen te gaan.

@JEROENrgfgf Origineel idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen willen we goed geluid ook aan de eettafel en in de hele woonkamer om te kunnen dansen.

@Verwijderd Begrijp het idee van andere opstelling. We zullen er niet voor kiezen omdat het ten koste gaat van de ruimtelijkheid. Vanwaar de suggestie om dan een Sonos One of iets dergelijks te kopen? De geluidskwaliteit daarvan is toch veel minder goed dan een goeie staande speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thebill schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:44:

@Verwijderd Begrijp het idee van andere opstelling. We zullen er niet voor kiezen omdat het ten koste gaat van de ruimtelijkheid. Vanwaar de suggestie om dan een Sonos One of iets dergelijks te kopen? De geluidskwaliteit daarvan is toch veel minder goed dan een goeie staande speaker?
Omdat de opstelling die jij voorstelde zo belachelijk slecht is om goed geluid te krijgen dat het gewoon zonde is. Kies voor enkele luidspreker, een luidspreker die ontworpen is in z'n eentje een ruimte van geluid te voorzien. Natuurlijk ben je vrij een gewone luidspreker zo te plaatsen, maar je haalt misschien 20% van de prestaties met die opstelling.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2021 13:25 ]

Pagina: 1