Swingende buren overlast.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 1% gewijzigd door enriqueeeee op 30-12-2021 00:50 . Reden: Post members only gemaakt ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kunnen ze geen vloerkleed neerleggen ter demping? Uit je beschrijving lijkt mij dat de vloer de meeste overlast geeft en wellicht geluid in de ruimte ook versterkt.

Is ook redelijk goedkoop maar ja als men al kwaad is weggelopen moet je eerst weer even de relatie zien te verbeteren.

Geluid is heel irritant. Ik heb een woning waar de gedeelde binnenmuur met buren een enkele rij baksteen is dus snap je frustratie. Als het stil is kun je de tv mee volgen door de muur :X

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:42

Zenix

BOE!

Als het na 22:00 het melden bij de politie. En dan hopen dat die langskomen, desnoods een aantal keer melden.

Dan maak je ook duidelijk dat je er klaar mee bent. Misschien maakt dat genoeg indruk om de gesprekken weer te hervatten.

Acties:
  • +204 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:21

mwa

Ik dacht bij swingende buren aan hele andere geluiden .. :X

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• xixis0
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:23
Ja idd, clickbait!

Mijn ouders hadden hetzelfde probleem, die hebben toen aan hun kant geluidsisolatie op de muur bevestigd. Dat hielp wat maar niet voldoende, dus zijn ze naar een andere slaapkamer in huis verhuist…

Je kunt het melden bij de politie mits het luid genoeg is, houd er even een decibel metertje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
Als het een huurhuis is (is mij niet helemaal duidelijk) kun je de verhuurder erop aanspreken. In het begin zal er een dossier opgemaakt moeten worden. Is het een koophuis dan kom je zoals eerder genoemd al vrij snel tot de politie. Maar je kan meen ik ook de gemeente erop aanspreken. Hoe dat deel bij de gemeente zit verschilt meen ik per gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
sh4d0wman schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 04:06:
Kunnen ze geen vloerkleed neerleggen ter demping? Uit je beschrijving lijkt mij dat de vloer de meeste overlast geeft en wellicht geluid in de ruimte ook versterkt.

Is ook redelijk goedkoop maar ja als men al kwaad is weggelopen moet je eerst weer even de relatie zien te verbeteren.

Geluid is heel irritant. Ik heb een woning waar de gedeelde binnenmuur met buren een enkele rij baksteen is dus snap je frustratie. Als het stil is kun je de tv mee volgen door de muur :X
De muur is een dikke betonnen muur ze hebben nu de Pvc laminaat maar dat is hoe ze het willen anders past het niet bij de strip paal e.d
xixis0 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:43:
Ja idd, clickbait!

Mijn ouders hadden hetzelfde probleem, die hebben toen aan hun kant geluidsisolatie op de muur bevestigd. Dat hielp wat maar niet voldoende, dus zijn ze naar een andere slaapkamer in huis verhuist…

Je kunt het melden bij de politie mits het luid genoeg is, houd er even een decibel metertje bij.
Ik heb het met mijn telefoon geprobeerd ook opnemen van de geluiden deze geeft 2db verhoging aan maar opnemen lukt helaas niet , het is niet luid genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door enriqueeeee op 10-10-2021 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:53
Contactgeluiden

Ja, ik weet dat het raar klinkt in deze context.

Mogelijk is het PVC niet goed gelegd, bijvoorbeeld langs de randen. En ja dat piepschuim doet niks. Daar had akoestisch materiaal tussen gemoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Joris748 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:48:
Contactgeluiden

Mogelijk is het PVC niet goed gelegd, bijvoorbeeld langs de randen. En ja dat piepschuim doet niks. Daar had akoestisch materiaal tussen gemoeten.
Ik begrijp helemaal waar het van komt, Maar probeer dat maar over te brengen op de buren.
Ze hebben het idee dat jeje moet aan passen aan hun.
Want je maakt overdag toch ook kabaal...
En als je er last van hebt dan kun je oordopjes in doen, want dat doet hij/zij ook als de partner Snurkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Er zijn all meerderen van dit soort topicsgeweest op tweakers.

Conclusie is het volgende.

1 leer er mee leven.
2 verhuis
3 praat met je buren

Veel meer opties heb je helaas niet. Je kan klagen bij de gemeente/politie maar dat gaat heel lang duren. En je bereikt er vaak weinig mee. Sry maar dit zijn gewoon feiten. Snap dat het erg vervelend is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Joris748 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:48:
Contactgeluiden

Als het klik-PVC is, dan moet je dat zeker niet tegen de muren leggen. Het is eigenlijk gewoon laminaat en dat moet rondom vrij liggen. Echt PVC (dryback, gelijmd), dan leg je dat strak tegen de plinten.

Ze hebben het voor weinig opgelapt. Gok dat ze het goedkoopste spul gekocht hebben, want 2k inclusief apparatuur upgrade is gewoon niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
TheDudez schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:56:
Er zijn all meerderen van dit soort topicsgeweest op tweakers.

Conclusie is het volgende.

1 leer er mee leven.
2 verhuis
3 praat met je buren

Veel meer opties heb je helaas niet. Je kan klagen bij de gemeente/politie maar dat gaat heel lang duren. En je bereikt er vaak weinig mee. Sry maar dit zijn gewoon feiten. Snap dat het erg vervelend is.
Praten heeft helaas geen zin meer, dan krijg je reacties als,. Als je vriendin aan het hakken is tijdens het koken dan horen wij dat toch ook..
En je moet niet zo zeuren doe gewoon dopjes in.

Verhuizen zit er gezien de huizenmarkt niet echt in en er mee leren leven wil ik ook niet..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:25
Je kan nog een paar stevige speakers richting hun muur zetten. Dan willen zij straks ook wel betere isolatie.
})

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Philip Ross schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:50:
Je kan nog een paar stevige speakers richting hun muur zetten. Dan willen zij straks ook wel betere isolatie.
Dat is het beste advies wanneer je alles wilt laat escaleren en niet langer op zoek bent naar een oplossing maar je buren nog vooral wilt pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 18:26
Je moet bij laminaat altijd een geluidsdempende ondergrond leggen. Wellicht hebben ze in hun DIY wijsheid er juist niks onder liggen. Er zijn heel goede klasses van demping zodat je al die voetstappen niet meer hoort.

Kost ook niet de wereld: https://www.floorhouse.be...-rigid-vloeren/zeer-goed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Met isoleren bereik je weinig als er bij de constructie al geen dempend materiaal is gebruikt. Een betonnen vloer die op beton ligt kun je nog zo geweldig gaan isoleren het haalt nada uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2.460 views ' Swingende Buren" Kinky kamer...... :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Jeetje wat een misleidende titel zeg! bij swingende buren en kinky kamer denk je aan een stel die continue sex heeft, al dan niet met andere partners. Zeer teleurstellend.

that being said: zijn oordopjes echt geen optie met slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Philip Ross schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:50:
Je bent smilies vergeten die aangeven dat dit een grap is... Dat hoop ik tenmiste, aangezien dit zo ongeveer het slechtste idee is wat er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mwa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:33:
Ik dacht bij swingende buren aan hele andere geluiden .. :X
Is het dat niet dan?

Als het bij ons was zou ik denk ik van slaapkamer veranderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:25
42erik schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Je bent smilies vergeten die aangeven dat dit een grap is... Dat hoop ik tenmiste, aangezien dit zo ongeveer het slechtste idee is wat er is
Zal het nog even aanpassen, ging er vanuit dat het wel duidelijk zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Philip Ross schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Zal het nog even aanpassen, ging er vanuit dat het wel duidelijk zou zijn.
Assumption is the mother of all.... 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
zijn ze nu continu aan het rampetampen of zijn ze aan het dansen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Marzman schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Is het dat niet dan?

Als het bij ons was zou ik denk ik van slaapkamer veranderen.
De buren hebben nog ruimte, schijn je van harte welkom te zijn :+

Om toch een serieuze noot aan dit epistel toe te voegen: is het wellicht een idee om aan jouw kant van de muur nog wat na te isoleren?

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 10-10-2021 13:01 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:01:
Om toch een serieuze noot aan dit epistel toe te voegen: is het wellicht een idee om aan jouw kant van de muur nog wat na te isoleren?
Het geluid zit nu al in de hele constructie. De oorzaak is 1 kamer, maar voor enkel symptoombestrijding moet je als buur je hele huis isoleren en maar hopen dat het voldoende werkt. :X

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

enriqueeeee schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Ik heb het met mijn telefoon geprobeerd ook opnemen van de geluiden deze geeft 2db verhoging aan maar opnemen lukt helaas niet , het is niet luid genoeg.
enriqueeeee schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Verhuizen zit er gezien de huizenmarkt niet echt in en er mee leren leven wil ik ook niet..
Bij een verhoging van 2db tov de achtergrond ruis kun je niet echt spreken van geluidsoverlast.
Is het niet meer de ergernis aan het gedrag van de buren wat de overlast geeft?

Ik zou toch kijken of verhuizen geen optie is. Heb je nu een koophuis of zit je gehuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:40
Zenix schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 04:13:
Als het na 22:00 het melden bij de politie.
2200 is nergens vermeld, er mag geen geluidsoverlast zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:53
Part schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

[...]

Bij een verhoging van 2db tov de achtergrond ruis kun je niet echt spreken van geluidsoverlast.
Is het niet meer de ergernis aan het gedrag van de buren wat de overlast geeft?

Ik zou toch kijken of verhuizen geen optie is. Heb je nu een koophuis of zit je gehuurd?
Vang je contactgeluiden wel met zo’n gemiddelde geluidsmeting?

Ik vind 2 dB(A?) veel als de verhoging wordt veroorzaakt door piekgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 13:57
*snip* Kettingen en tuigjes zijn voor de HK Je zou in het geval van koop de VVE kunnen inschakelen, in geval van huur de woningbouw... Al is natuurlijk in een appartement/rijtjes huis ietswat buur geluid heel normaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03:17
Piepschuim heeft een gesloten celstructuur en werkt daardoor juist averechts!

Voor geluidsisolatie moet je materiaal met een open celstructuur gebruiken, zoals b.v. glaswol. Nog beter materiaal en goede info is o.a. op deze sites te vinden:

https://www.akoestiekwinkel.nl/
https://nsg.nl/nl/home

Piepschuim (tempex) heeft alleen nut voor thermische isolatie of als schokabsorberend verpakkingsmateriaal.

Bij het plaatsen van een voorzetwand isoleert een holle ruimte zelfs beter dan een met piepschuim. Alleen om galm te absorberen moet je de holle tussenruimte opvullen met dempend materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
larsg schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:32:
Je moet bij laminaat altijd een geluidsdempende ondergrond leggen. Wellicht hebben ze in hun DIY wijsheid er juist niks onder liggen. Er zijn heel goede klasses van demping zodat je al die voetstappen niet meer hoort.

Kost ook niet de wereld: https://www.floorhouse.be...-rigid-vloeren/zeer-goed/
Ik begreep dat ze dit hadden gedaan.
Maar ik vermoed dat de buren kwa gehoor ook wat minder goed horen gezien toen de douchleiding aan het resoneren was en ik en de buurman van de andere zeide langs komen om te kijken wat er was, de tussen buurman het idee had dat er niks aan de hand was terwijl als je er naast stond het een hels kabaal was :/ alsof je naast een kango stond
Ziewel schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:39:
Piepschuim heeft een gesloten celstructuur en werkt daardoor juist averechts!

Voor geluidsisolatie moet je materiaal met een open celstructuur gebruiken, zoals b.v. glaswol. Nog beter materiaal en goede info is o.a. op deze sites te vinden:

https://www.akoestiekwinkel.nl/
https://nsg.nl/nl/home

Piepschuim (tempex) heeft alleen nut voor thermische isolatie of als schokabsorberend verpakkingsmateriaal.

Bij het plaatsen van een voorzetwand isoleert een holle ruimte zelfs beter dan een met piepschuim. Alleen om galm te absorberen moet je de holle tussenruimte opvullen met dempend materiaal.
Toen ze begonnen met isoleren heb ik aan gegeven dat het de slechtste oplossing is en dat het niks uithaalt. Met als antwoord dit is een probeerseltje we gaan dit doen het is al gekocht.
Ik woon in een koopwoning, dus VvE of huurgebeuren zit er helaas niet in. Ik heb een mail gestuurd naar de
Buurtbemiddeling, wellicht haalt dit wat uit.

[ Voor 36% gewijzigd door enriqueeeee op 11-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03:17
Er was nog geen half jaar geleden dacht ik nog een topic over geluidsoverlast hier op de site. Ik kan het betreffende topic zelf niet meer vinden, maar daarin werd verwezen naar een uitzending van De Rijdende Rechter:

https://kro-ncrv.nl/voetjes-van-de-vloer
https://www.npostart.nl/d...ter/23-03-2021/KN_1725725

Misschien helpt het om vriendelijk te blijven klagen en erop te wijzen dat De Rijdende Rechter gratis expertise levert. Zeker als je toezegt tegemoet te willen komen in een deel van de kosten zou je hier misschien gebruik van kunnen maken? Vooral omdat je buren al 2000 euro hebben uitgegeven kan het best een mooi programma opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Ziewel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:22:
Er was nog geen half jaar geleden dacht ik nog een topic over geluidsoverlast hier op de site. Ik kan het betreffende topic zelf niet meer vinden, maar daarin werd verwezen naar een uitzending van De Rijdende Rechter:

https://kro-ncrv.nl/voetjes-van-de-vloer
https://www.npostart.nl/d...ter/23-03-2021/KN_1725725

Misschien helpt het om vriendelijk te blijven klagen en erop te wijzen dat De Rijdende Rechter gratis expertise levert. Zeker als je toezegt tegemoet te willen komen in een deel van de kosten zou je hier misschien gebruik van kunnen maken? Vooral omdat je buren al 2000 euro hebben uitgegeven kan het best een mooi programma opleveren.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het geluid lijkt vooral door contact (vloer) overgebracht te worden. Dan kun je de muren nog wel 3x zo dik maken, maar het geluid komt niet door de muur maar door de vloer.
De vloer moet dus beter worden gedempt en de buren willen dat niet doen.

Kun je toevallig nog kamers wisselen en zelf een andere kamer als slaapkamer nemen? Echt veel andere opties heb je niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Hann1BaL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:42:
Het geluid lijkt vooral door contact (vloer) overgebracht te worden. Dan kun je de muren nog wel 3x zo dik maken, maar het geluid komt niet door de muur maar door de vloer.
De vloer moet dus beter worden gedempt en de buren willen dat niet doen.

Kun je toevallig nog kamers wisselen en zelf een andere kamer als slaapkamer nemen? Echt veel andere opties heb je niet meer.
Je hoort het helaas doos het gehele huis.
Ik heb alles in de afgelopen jaren verbouwd en bed past niet echt in andere kamers helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Als de buren niet willen meewerken houd het inderdaad op. Zelf verhuizen, of hopen dat zij verhuizen, of naar verzorgingstehuis of begraafplaats moeten... of anders hopen dat er een nijpende situatie ontstaat waarbij zij jou hulp een keer nodig hebben voor iets, en dan kun je dit als hefboom gebruiken. Als gesprek sowieso niet meer gaat, zou je ook eens via de gemeente of politie naar een bemiddelaar kunnen vragen. Helaas is de kans dan weer groot dat de ander partij de hakken nog verder in het zand gaat zetten, maar ja.

Pesterijen en escalatie wordt je zelf ook niet vrolijker van, en werkt echt niet, zelfs niet om je gevoel van wraak of rechtvaardigheid te voeden.

Misschien kun je nog iets doen met je eigen slaapkamer, om als het ware een 'zwevende' kamer in je kamer te maken, dus vloer en muren en plafond ontkoppeld van bestaande constructie, dmv rubbers en andere zachte overgangen, maar dat is een beste ingreep, en kost ook ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
jowi schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:17:
Als de buren niet willen meewerken houd het inderdaad op. Zelf verhuizen, of hopen dat zij verhuizen, of naar verzorgingstehuis of begraafplaats moeten... of anders hopen dat er een nijpende situatie ontstaat waarbij zij jou hulp een keer nodig hebben voor iets, en dan kun je dit als hefboom gebruiken. Als gesprek sowieso niet meer gaat, zou je ook eens via de gemeente of politie naar een bemiddelaar kunnen vragen. Helaas is de kans dan weer groot dat de ander partij de hakken nog verder in het zand gaat zetten, maar ja.

Pesterijen en escalatie wordt je zelf ook niet vrolijker van, en werkt echt niet, zelfs niet om je gevoel van wraak of rechtvaardigheid te voeden.

Misschien kun je nog iets doen met je eigen slaapkamer, om als het ware een 'zwevende' kamer in je kamer te maken, dus vloer en muren en plafond ontkoppeld van bestaande constructie, dmv rubbers en andere zachte overgangen, maar dat is een beste ingreep, en kost ook ruimte.
Ik ga nu met de buurt bemiddelaar kijken, of in iedergeval in gesprek.
Daarna maar kijekn wat ze zeggen, ze zijn in iedegeval van mening dat ik zeur, en dat ze zelf niet lastig zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
enriqueeeee schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:51:
[...]

Ik ga nu met de buurt bemiddelaar kijken, of in iedergeval in gesprek.
Daarna maar kijekn wat ze zeggen, ze zijn in iedegeval van mening dat ik zeur, en dat ze zelf niet lastig zijn..
Afgelopen vrijdag een meeting gehad met de buurt bemiddeling, helaas moeten ze met ze 2en komen en had een van de 2 een familie issue. Zodra ik meer weer komt er een update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Balen dat het niet de gewenste oplossing biedt, maar ze proberen er in elk geval iets mee te doen. Je hebt er niks aan, maar er zijn er zat die je de dikke middelvinger geven en maling aan je hebben.

Sterkte ermee, hopelijk kun je er zo mee omgaan en blijft het acceptabel.
Pagina: 1