Grijs/blauwe gloed wegwerken met instellingen; welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Vandaag mijn nieuwe tv binnen gekregen, een LG 55NANO756pa.
Eigenlijk ben ik de hele dag al internet aan het afspeuren en instellingen aan het veranderen; het lijkt of er een blauw/grijze gloed over het scherm heen zit.

De tv hiervoor was een LG oled en ik had wel een stapje terug verwacht, maar in eerste instantie dacht ik dat de tv niet goed was, zo erg.
Eerlijk; de tv kwam op de "ECO" instelling en was bijna niet aan te zien.
Levendig of standaard als instelling maakt het wel wat beter en instellingen als blauw-waarde en licht van het scherm minderen, maakt het wel wat beter, maar het blijft.....niet best.

Nu weet ik het niet; ben ik zo verwend met die oled? Of is deze tv gewoonweg niet goed?

Heeft iemand goede kijk op instellingen en/of misschien ervaring hoe je zo'n gloed weg kan krijgen?
Internet stuurt me alle kanten op en ik ben al de hele dag bezig........niet veel helpt en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je bent van het meest contrastrijke (oled) naar het minst contrastrijke gegaan (IPS). Je bent verwend én de tv is ook niet zo goed.
- The screen is cloudy throughout and looks blue due to the low contrast ratio.
- Unfortunately, the color temperature is quite cold, giving everything a bluish tint, and gamma is off.
- After calibration, The color temperature is still a bit cool.
Je kan de aanbevelingen van Rtings nog bekijken/proberen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano75-2021/settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je had recht op een gerepareerde C8... geen idee hoe je aan een Nano75 komt, maar ik zou het geen goede ruil gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Kan je niet "warme gloed" aanzetten? (Of avond modus)

Dan wordt de tint iets minder blauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt!

Die site van rings had ik al gehad en heb hem nog eens doorlopen; helaas nog niet wat ik wil.

Dat deze nanocell "niet zo goed" is, lees ik dus nu voor het eerst en geloof me; ik meende toch echt ALLE reviews gelezen te hebben........blijkbaar dus niet.

Recht op een gerepareerde oled is waar, maar recht hebben op, en daadwerkelijk iets van een (failliete) louche verkoper gedaan krijgen zonder langslepende rechtszaken, zijn twee verschillende dingen.

"Warme gloed" is hier blauw uitzetten; dat ziet er wel heel erg raar uit......dan is het hele beeld weer gelig.
Heb het nu wel gedaan en probeer nog wat te rommelen om het toch wat meer naar mijn zin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Gisteravond lekker bezig geweest, leek me redelijk......maar vanmorgen, pffff, ziet er weer niet uit.

Maar goed, ik ben van de reviews uit gegaan en las termen als "a poor mans oled" :)
Nu ik dit heb en daarop zoek, kom ik dus hele andere dingen tegen als; "het is zo'n beetje het tegenovergestelde". Goed, dat is dus wat je vindt als je op het probleem zoekt.

Maar deze tv gaat dus terug, mijn budget is zo'n 750 euro en een oled wordt het niet meer; wat is nu een redelijke tv met goede zwartwaardes? (als ik op internet zoek, kom ik wéér heel vaak de nano tegen......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Interceptor101 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:50:
Gisteravond lekker bezig geweest, leek me redelijk......maar vanmorgen, pffff, ziet er weer niet uit.

Maar goed, ik ben van de reviews uit gegaan en las termen als "a poor mans oled" :)
Nu ik dit heb en daarop zoek, kom ik dus hele andere dingen tegen als; "het is zo'n beetje het tegenovergestelde". Goed, dat is dus wat je vindt als je op het probleem zoekt.

Maar deze tv gaat dus terug, mijn budget is zo'n 750 euro en een oled wordt het niet meer; wat is nu een redelijke tv met goede zwartwaardes? (als ik op internet zoek, kom ik wéér heel vaak de nano tegen......)
In ieder geval geen LG/nanocell. Wat je zoekt is een VA tv met FALD en die maakt LG niet. De Hisense 55U8QF zal het beste zijn wat je kan krijgen met jouw budget. Ibood biedt tijdelijk ook de U7QF voor €469, maar die heeft een 60Hz paneel en minder imposant HDR. Maar voor dat geld alsnog onverslaanbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:33

Funky22

Guild invite

Interceptor101 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:50:

https://www.marktplaats.n...-garantie?previousPage=lr

Is Tv smits, Sony heeft ook goede fald Tv's, mailen naar verschillende winkels, Smits, Kamera express, Apollo en verwijzen naar de laagste prijs incl levering.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Voordat ik die oled had, had ik ook een lcd en later een led scherm; nog nooit heb ik zulk naar beeld gehad als bij deze.
In de slaapkamer heb ik een oudere Sony, gewoon led en die is -zelfs in een donkere kamer- gewoon prima.
Ergo; het hoeft dus niet heel speciaal te zijn, maar wel "gewoon".

Ik ben wezen zoeken op "VA" en "Fald", maar daar wordt meestal niet mee geadverteerd en is dus wat lastig zoeken.
Ik meende overigens ook dat de Nanocell een led tv was, zoals het op de site van MM staat, maar kwam een site tegen die beschreef dat het eigenlijk een lcd ding is.

Afijn, ik heb wel op die oled van smits gereageerd, maar dat was dus een lokkertje; die zijn er niet meer, maar we hebben wel tweedehands of een nieuwe.

Ik ga nog even verder zoeken, bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op de LG-dealerdagen werd deze televisie aangekondigd als "sommige mensen willen gewoon een grote televisie voor weinig geld". Alle lokale dimming is eruit gehaald, dus je ziet continu de verlichting door het paneel heen en omdat het IPS is, stijpelt er meer licht door het paneel heen dan bij een VA. Wat kijkhoeken en bewegingsonscherpte betreft is IPS beter dan VA, maar blijft natuurlijk geen vergelijking met OLED.

Dus het klopt dat deze TV wat LCD betreft onderaan in de rangorde zit, alles wat de nadelen van LCD kan behelpen is weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Kijk, dat is duidelijk.
Het ging mij niet primair om "weinig geld", maar komende vanaf oled en lezende dat dit de "poor mans oled" zou zijn, meende ik dat dit -nu ik niet meer zoveel geld als toen uit wilde geven- de beste optie was onder oled.

Helemaal fout dus.......
Die reviews wordt ik ook naar van; het is allemaal super geweldig, maar heb je zo'n ding eenmaal en je komt een probleem tegen, ga je natuurlijk op het probleem zelf zoeken en dan kom je wél dit soort zaken tegen.

Nouja, ik heb ondertussen iets gevonden en ga dat eens bekijken: https://www.artencraft.nl/nl/lg-oled55a16la-590935.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 06:54
Ik snap je niet, je springt van hot naar her.

Je had een LG oled, die was flink ingebrand door kijkgedrag (nickelodeon logo). Oranje is naast rood de ergste inbrandkleur. Nu kom je weer aanzetten met een oled, helemaal prima, maar dan heb je over 3 of 4 jaar toch weer hetzelfde probleem?

Zelf heb ik een LG c9 oled, geweldig beeld, maar afhankelijk van je kijkgedrag soms niet de beste keuze. Is een samsung qled 55 inch geen betere optie voor je gebruiksprofiel?

bijvoorbeeld de Qled q80t? pricewatch: Samsung QLED Q80T 55" Zwart
Deze heeft een VA panel. Of inderdaad de opties die @benbaba aangeeft.

Daarnaast, meerdere fabrikanten doen geloven dat hun tv's LED tv's zijn, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat de backlight uit LED's bestaat. Verder zijn het gewoon LCD's. Ook QLED gebruikt deze techniek. Bij OLED daarentegen is het volledige scherm uit LED's opgebouwd. Hier worden de verschillen redelijk uitgelegd.
https://www.ep.nl/advies/tv/oled-vs-qled/

[ Voor 39% gewijzigd door jppilot op 10-10-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Dat klopt, dat spring ik ook.
Het is geen eigenwijsheid, maar meer: ik weet het ook even niet meer".

Waar ik bang voor ben, is dat ik altijd wel zoiets zal blijven zien en niet snel tevreden zal zijn.
Je hebt natuurlijk je inkijkhoek en waar ik totaal niet bij stil gestaan heb, is dat -tijdens de oled periode- de tv hoger is komen te staan. We kijken er ook iets van onderaf in; elk paneel zal dan wat verstoring geven vrees ik.

Daarbij; de voorgestelde tv's zitten ook zo rond de 750 euro en in dit geval, koop je een oled van 720.
De technieken qua het tegengaan van inbranden zullen iets verbetert zijn (hoop ik, maar ook; las ik) en ik weet nu waar op te letten.
Nickelodeon doen we niet meer en zijn de dochters uitgegroeid.
"Levendig" zetten we niet meer in.
Zonlicht op het scherm zullen we weren.
Tv lang aan laten staan (we doen wat anders, tv staat op de achtergrond aan) doen we niet meer.

Dan hoop ik op die manier wel een jaartje of 4 a 5 een goede tv te hebben en dan zien we wel weer verder.
720 euro op 5 jaar lijkt mij nog redelijk.

Vandaar dat ik toch weer op een oled kwam.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
Ah nu snap ik je redenatie al een stuk beter. Tweakers heeft pas geleden nog een review gemaakt van de LG die je op het oog hebt. reviews: LG A1-oledtelevisie - De goedkoopste oled ooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Tja, ik voel mezelf ook een beetje een jojo hoor ;)

Bedankt voor het leesvoer, helemaal top!
Maar dit stukje onder "beeldverwerking" snap ik niet helemaal, jij wel?

De functie, door LG 'OLED Motion' genoemd, levert een scherpere weergave van beweging op door tussen de bestaande beelden kortstondig zwart weer te geven. Hierdoor ontstaat er minder bewegingsonscherpte op je netvlies. Helaas levert dit een duidelijk donkerder beeld op. Bovendien zie je het duidelijk knipperen, waardoor weinig mensen deze feature zullen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Interceptor101 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:26:

De functie, door LG 'OLED Motion' genoemd, levert een scherpere weergave van beweging op door tussen de bestaande beelden kortstondig zwart weer te geven. Hierdoor ontstaat er minder bewegingsonscherpte op je netvlies. Helaas levert dit een duidelijk donkerder beeld op. Bovendien zie je het duidelijk knipperen, waardoor weinig mensen deze feature zullen missen.
Dat gaat over frame insertion en dien je normaal handmatig aan te zetten, zie ook hier. De meeste mensen komen echter niet verder dan de beeldmodus en helderheid wijzigen.

Wat betreft de A1: je krijgt gewoon wat je gewend bent. Het verschil in piekhelderheid in HDR valt misschien op, maar zelfs dat zal zonder een C1 o.i.d. ernaast weinig opvallen. LCD's verschillen veel meer door type-lcd, backlight, local dimming, kleuren fosfors/QD, extra filters e.d. Een (W)OLED verschilt vooral op details zoals beeldprocessor/verwerking, geluid, design en (smart)features.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiraRzFEylpdl7oMPhXEVfxEJY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BnH2f81QsBfbqcm45iXDoed.jpg?f=fotoalbum_large
A1 naast een C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
Interceptor101 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:26:

Dat wat @benbaba zegt. Ik durf te wedden dat je die functie niet gaat gebruiken met het gebruiksprofiel dat je schetst ;)
Edit: daarnaast heeft de A1 deze functie niet. Dus dan ga je hem zeker weten niet gebruiken ha. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door jppilot op 10-10-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de uiteg beiden!
Ik had geen idee dat het een instelling was die je zelf in/uit kan schakelen maar wist ook niet wat het inhield.
Duidelijk dus zo.

Dat ik met de A1 krijg wat ik gewend ben; prima zo! :)
Ik snap dat de C1 beter is maar de techniek/processors zijn sinds 2018 ook wat beter geworden.
Dat het nu een goedkoper model is die zich -zegmaar- op 2018 model level bevindt; kan ik zeer goed mee leven.

Sterker; op die foto vind ik de A1 nog wat mooier eigenlijk ook. Je ziet wel wat meer beweging op het gezicht van die gast in het midden, maar de foto is ook niet precies van hetzelfde moment, dus dat zegt niet veel.
Dan kijk ik naar kleur en contrast en zie ik ook niet veel verschil. Maar alleen het rood van de vlag op de linker is iets mooier lijkt mij.
Pagina: 1