JPEG+RAW lightroom mobile

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 20:52
Hoi allen,

Ik word er wanhopig van; photo management op iOS/OSx...

Ik heb een paar foto's geïmporteerd van mijn SD kaart in JPEG+Raw formaat.

Het probleem: ik krijg de RAWs simpelweg NIET in Lightroom mobile. Ik zie alleen de JPEGS.
Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan omzeilen? Ik heb zelfs op de MacBook geprobeerd de files in te stellen op ''gebruik RAW als origineel'', maar ligaroom blijft alleen slechts de JPEGs zien, niet de bijhorende RAW file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@WouterL
Bij het importeren met IOS Lightroom heb je rechtsboven drie puntjes staan.

Als je daar op klikt kun je filteren op foto’s, video’s, RAW’s en schermfoto’s.

Hopelijk is dit wat je zoekt. (Of je hebt mogelijk helemaal geen RAW foto’s op je telefoon) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nee dat is het hele probleem. De foto’s zijn wel degelijk geschoten in raw+jpeg. Dat geeft iOS ook aan, alleen Lightroom herkent ze niet als zodanig/ziet ze niet. Dit is geen probleem wanneer de foto’s als raw only zijn geschoten. Tijdens het importeren vanuit de foto rol ziet Lightroom dus alleen de jpeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HyperTrophy schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:04:
@WouterL
Bij het importeren met IOS Lightroom heb je rechtsboven drie puntjes staan.

Als je daar op klikt kun je filteren op foto’s, video’s, RAW’s en schermfoto’s.

Hopelijk is dit wat je zoekt. (Of je hebt mogelijk helemaal geen RAW foto’s op je telefoon) ;)
Het werkt dus slechts voor normale raw files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kun je in iOS foto’s de RAW files niet apart zetten in een eigen album, en dat album openen in Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HyperTrophy schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:40:
Kun je in iOS foto’s de RAW files niet apart zetten in een eigen album, en dat album openen in Lightroom?
iOS groepeert de jpeg en raws in één file, dus helaas niet. Wordt er moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:54
Het lijkt er op dat RAW editing in Lightroom Mobile een premium feature is. Domme vraag misschien maar heb je het juiste abonnement voor deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Archer_VC10 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:24:
Het lijkt er op dat RAW editing in Lightroom Mobile een premium feature is. Domme vraag misschien maar heb je het juiste abonnement voor deze optie?
Yes ik heb een premium abo. Normale raws importeren gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Maar als foto's een "bestand" zijn, hoe zit er dan een jpg en raw in dezelfde file? Is die file wel groot genoeg, dan is in ieder geval te verifiëren of het raw gedeelte er ook in zit...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
M2M schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:41:
Maar als foto's een "bestand" zijn, hoe zit er dan een jpg en raw in dezelfde file? Is die file wel groot genoeg, dan is in ieder geval te verifiëren of het raw gedeelte er ook in zit...
iOS herkent ze wel als zodanig, en zo zijn ze ook geschoten uit de camera. iOS pakt echter in de foto-rol automatisch de jpeg file. Ik zal eens kijken hoe groot de files zijn op de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Als ik hier kijk:
https://www.macworld.com/...o-its-separate-parts.html
lijk je ze uit elkaar te kunnen trekken in twee afzonderlijke files. Dan weet je in ieder geval of het raw gedeelte erin zit. En als je dan de .jpg weggooit, kun je kijken of je in lightroom de raw kunt importeren. Mocht dat ook lukken, dan weet je in ieder geval precies waar het probleem zit.

-_-

Pagina: 1