Drager voor dakkoffer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54
Graag wil ik mijn dakkoffer net onder het plafond in de garage, horizontaal, dus rustend op zijn bodem, opbergen. Aangezien het plafond bestaat uit stroplaten waarop het platte dak direct lijkt te liggen, dus geen balken, moet ik iets aan de muur bevestigen. Om de ruimte eronder nog goed te kunnen benutten heb ik liever geen steunpaal. Koffer is 50 cm hoog, 95 breed en 225 lang. Koffer weegt 25 kg. Eigenlijk zoek ik dus gewoon een grote plank. ;)

Nu had ik bedacht om drie plankhouders tegen de muur te schroeven met afmetingen 33*50cm. Waarbij de 33cm kant tegen de muur komt. Deze dragers zouden een belasting tot 50kg aan moeten kunnen. Op elke plankdrager wil ik dan een paal schroeven van 95cm lang, en 4,4*4,4cm dik. Deze zou dus 45cm overhang hebben. Op deze drie palen kan ik dan mijn koffer leggen.

Ik twijfel alleen of dit stevig genoeg is. Wat denken jullie? Of weten jullie een goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Belasting van die 50KG is natuurlijk gebaseerd op een 'verdeeld' gewicht van die 33cm, als jij die vervolgens gaat verlengen naar 95cm dan (hefboomprincipe) zit je met een paar kilo buiten die 33cm al op maximaal draagbaar gewicht.

Dan zou ik toch gaan voor de zwaarde beugels (met een diagonale support), die kunnen aanzienlijk veel meer hebben (wij hebben bokszak-hangers gebruikt, die gaan tot dacht 150kg).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SinergyX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:08:
Belasting van die 50KG is natuurlijk gebaseerd op een 'verdeeld' gewicht van die 33cm, als jij die vervolgens gaat verlengen naar 95cm dan (hefboomprincipe) zit je met een paar kilo buiten die 33cm al op maximaal draagbaar gewicht.

Dan zou ik toch gaan voor de zwaarde beugels (met een diagonale support), die kunnen aanzienlijk veel meer hebben (wij hebben bokszak-hangers gebruikt, die gaan tot dacht 150kg).
Welke hangers bedoel je die jij hebt gebruikt?

Zelf had ik deze in gedachten: https://www.hornbach.nl/s...seerd/781862/artikel.html
Dus met diagonale support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@zunrob Kun je niet tussen de buitenmuren twee (waslijn) kabels spannen? Zo'n lege Ski-Box (±25Kg.) kun je daar wel veilig op laten rusten als de muurverankeringen maar goed/degelijk zijn uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 20:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Will_M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:26:
@zunrob Kun je niet tussen de buitenmuren twee (waslijn) kabels spannen? Zo'n lege Ski-Box kun je daar wel op laten rusten als de muurverankeringen maar goed/degelijk zijn uitgevoerd.
Ook aan gedacht inderdaad. Op zich mogelijk, alleen: vanwege de garagepoort die open gaat (en bijbehorende rails) zou de koffer dan halverwege de garage komen. Daarmee "splits" je de garage op, je moet dan bukken om naar de andere kant te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zunrob schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Ook aan gedacht inderdaad. Op zich mogelijk, alleen: vanwege de garagepoort die open gaat (en bijbehorende rails) zou de koffer dan halverwege de garage komen. Daarmee "splits" je de garage op, je moet dan bukken om naar de andere kant te komen.
Dan zou ik een paar latten tegen de muur schroeven (achterwand of zijwand) en de Ski-Box middels een paar 'straps' (spanbanden) daar tegen ophangen.

Lastig uit te leggen, maar als je een paar houten latten vertikaal bevestig én daar door boven-in + onder-in een schroefoog schroeft waar een 'spanband' aan bevestigd kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Will_M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Dan zou ik een paar latten tegen de muur schroeven (achterwand of zijwand) en de Ski-Box middels een paar 'straps' (spanband) daar tegen ophangen.

Lastig uit te leggen, maar als je een paar houten latten vertikaal bevestig én daar boven-in + onder-in een schroefoog schroeft waar een 'spanband' aan bevestigd kan worden....
Ik snap wat je bedoelt! Enige punt is dat er wordt aangegeven de box horizontaal te bewaren, net alsof ie op de auto zit, zodat ie niet vervormt. Daarmee valt die optie helaas af.

Er zijn ook dit soort dingen te koop: https://www.amazon.nl/wan...id=pla-906562804553&psc=1
Alleen zijn die helaas net iets te kort. Maar als zoiets een koffer kan dragen, dan moet mijn oplossing toch ook kunnen? Desnoods met vier plankdragers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Weet je zeker dat die dingen te kort zijn? Jouw box is 95 Cm. breed volgens de OP maar hoever zit 't bevestigingspunt uit de zijkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Will_M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:03:
Weet je zeker dat die dingen te kort zijn? Jouw box is 95 Cm. breed volgens de OP maar hoever zit 't bevestigingspunt uit de zijkant?
Ik zal het dadelijk nog eens controleren, maar als ik het goed heb onthouden zit er 78 cm tussen de bevestigingspunten. De buitenkant van de box is breder, dus vandaar dat het niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:19

M2M

medicijnman

zunrob schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Ik snap wat je bedoelt! Enige punt is dat er wordt aangegeven de box horizontaal te bewaren, net alsof ie op de auto zit, zodat ie niet vervormt. Daarmee valt die optie helaas af.

Er zijn ook dit soort dingen te koop: https://www.amazon.nl/wan...id=pla-906562804553&psc=1
Alleen zijn die helaas net iets te kort. Maar als zoiets een koffer kan dragen, dan moet mijn oplossing toch ook kunnen? Desnoods met vier plankdragers?
Ik heb meer vertrouwen in 4 van die plankdragers dan die gammele latjes van Amazon. Jouw principe uit de OP lijkt mij meer dan voldoende. En schroef er gewoon 1 aan de muur en trek voorzichtig aan het uiteinde. Weet je vanzelf wat het spul kan hebben. Als het zonder moeite van de muur komt, heb je de verkeerde beugel.

Die gelinkte plankdragers kunnen 200kg per stuk hebben. Zeer waarschijnlijk flink ondergedimensioneerd in website-specs, dus een lege dakkoffer moet zelfs 1 zo'n beugel wel kunnen hebben. Zelfs als het een meter uitsteekt.

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 09-10-2021 21:35 ]

-_-

Pagina: 1