Cat 6 kabelstekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 22:16
Hallo,

vandaag een nieuwe internetkabel naar de zolder getrokken, een Network Cable STP Cat 6 van Coolblue, voor zover dat er nog toe doet. Voordat ik em naar boven heb gehaald door het uber-smalle pijpje dat in onze woning zit, eerst de kabel ff over de trap naar boven gelegd. Snelheid was prima, 550Mb op een 600 Mbit abo van Ziggo. So far so good.

Omdat de pijp waar de kabel doorheen moet erg smal is moest aan een kant de stekker er af. Geen punt, heb een stekker-knijpertje, dus op zolder een nieuw stekkertje eraan gezet. In dit geval een standaard RJ45 stekker van de Praxis . Internet werkt, maar ik haal nu nog maar 100 Mbit i.p.v. 550. Kan het zijn dat ik een verkeerde stekker gebruik? Of kunnen de kabeltjes niet allemaal goed erin zitten? Kabel maakt over de lengte van begane grond naar zolder niet echt rare knikken oid, dus ik vermoed niet direct een kabelbreuk of zo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:48
Voor 1Gbps heb je alle 4 de aderparen nodig, voor 100Mbps maar 2 paren, namelijk pin 1, 2, 3 en 6.

Waarschijnlijk zit er dus iets niet goed met pin 4, 5, 7 of 8. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

Ja, dat kan allebei. De enige die dat kan controleren en jijzelf want wij kunnen je kabel niet zien. Dus controleer of het de juiste stekkertjes zijn, of de aderen er diep genoeg in zitten, of ze in de goede volgorde zitten en of je de stekker wel op de juiste manier geknepen hebt. Als daar iets mis is zal je jouw erop gezette stekkertje eraf moeten knippen en een nieuwe (en correcte!) erop zetten, op de juiste manier.

Test het liefst met iets over je interne netwerk zodat je internetverbinding geen roet in het eten kan gooien, op sommige momenten van de dag kan het prima zijn dat je lagere snelheden haalt dan op andere momenten. Maar als je OS aangeeft dat de verbinding maar 100Mbps is in plaats van Gigabit, is het sowieso mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Xander schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:40:
Voor 1Gbps heb je alle 4 de aderparen nodig, voor 100Mbps maar 2 paren, namelijk pin 1, 2, 3 en 6.

Nee voor 100mbit ben je 4 draden nodig en voor gigabit allemaal.
Nu ben ik dan niet bekend mee als je 100mbit half-duplex gebruikt of dat met 2 draden kan, maar half-duplex wil je zeker niet meer gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 19:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Crazz dan zit er een draadje niet goed in de stekker, oplossing is afknippen en opnieuw een stekker eraan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Nu ben ik dan niet bekend mee als je 100mbit half-duplex gebruikt of dat met 2 draden kan, maar half-duplex wil je zeker niet meer gebruiken.
Twee paren zijn vier draden, vier paren acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Dat klopt. En hoeveel is een "paar"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Crazz Kijk even op de kopse kant van de geknepen connector en check of je daar de uiteinden van de aders duidelijk kunt zien, alle 8. Wanneer je daar een ader niet goed kunt zien kijk je vanaf de zijkant/bovenkant van de connector om te zien of die betreffende ader het metalen plaatje raakt wat je naar beneden knijpt wanneer je de stekker monteert.

En verder: uiteraard al gecontroleerd of de volgorde goed is?
O/w
O
Gr/w
Bl
Bl/w
Gr
Br/w
Br

Met het lipje van de connector naar beneden,de kabel naar je toe.

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 09-10-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
OK, dank voor de snelle reacties. Maar kan het nou ook het stekkertje zelf zijn wat niet de juiste is, ondanks dat de draadjes er wel allemaal goed in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
In praktijk is het vaak ook het stekkertje zoals toch een draadje niet helemaal goed erin en maakt geen contact.
Afknippen en nieuwe aanzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Crazz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:51:
OK, dank voor de snelle reacties. Maar kan het nou ook het stekkertje zelf zijn wat niet de juiste is, ondanks dat de draadjes er wel allemaal goed in zitten?
Ja dat kan ook.

Al verwacht ik dat je een kabel met stranded aders hebt aangezien deze standaard met stekkers kwam. De meeste stekkers zijn daar gewoon voor geschikt.

[ Voor 44% gewijzigd door Xander op 09-10-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Je hebt dus een flexibele kabel door doe pijp getrokken? Best kans op een breukje dan, die zijn daar niet voor gemaakt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
Als er breukje zou zijn vind ik het wel raar dat er wel internetverbinding is, Of heeft dat te maken met hetgeen dat @Xander zei over de aderparen:
Xander schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:40:

Dan zou nu precies de ader voor pin 4, 5, 7 of 8 gebroken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Crazz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:00:
Als er breukje zou zijn vind ik het wel raar dat er wel internetverbinding is, Of heeft dat te maken met hetgeen dat @Xander zei over de aderparen:

[...]

Dan zou nu precies de ader voor pin 4, 5, 7 of 8 gebroken moeten zijn.
Dat zou ook kunnen ja.

Als er 1 ader beschadigd is, heb je natuurlijk 50% kans dat het er één van die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
100Mb/s geeft een probleem aan met aders 4, 5, 7 of 8. Dan zie ik drie mogelijkheden:
  1. stekker niet goed geknepen waardoor een van die vier aders geen goed contact maakt
  2. stekker goed geknepen maar foutje gemaakt ik de volgorde van de aders, waardoor een van die vier aders een verwisselde ader heeft
  3. breuk in een van de vier aders zelf, ontstaan door teveel kracht tijdens het trekken.
Ik hoop op '1' of '2'. In het derde geval: beter een nieuwe kabel halen bedoeld voor vaste montage (dus solid aders ipv stranded) en aan beide uiteinden op een degelijke manier (patchpaneel of ethernet wandcontactdoos) afmonteren ipv een stekker er aan knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 11:06
Het zal wel fout gaan met het afmonteren van de kabel :)

Probeer anders zo'n blokje, heb je geen speciaal gereedschap voor nodig:

https://www.netwerkkabel....-utp-oranje-toolless.html
Pagina: 1