Muur maken met nis voor tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:30
In onze nieuwe woning willen we een muurtje plaatsen van ongeveer 2,40m breed en 2,00m hoog, haaks op een bestaande muur.
Het idee is om dit met cellenbetonblokken te doen. Hoewel het de eerste keer gaat worden dat we zoiets doen, is daar genoeg info over te vinden, dus in theorie moet dat wel lukken.

Nu willen we echter in die muur een nis voor een tv maken (1,20x0,75m, 8cm diep). Ons idee was om de muur te bouwen van 10cm dikke blokken en daar achter nog een extra laag van 5cm, zodat de muur in totaal 15cm dik wordt. In de nis plaatsen we dan nog 1cm MDF (ook langs de boven/onder/zijkanten) zodat de tv mooi gelijk komt met de voorkant van de muur.

Het lijkt mij dat dit voldoende stevigheid moet geven om de tv op te hangen, maar aangezien ik nog geen muurtjes gebouwd heb, wilde ik dat toch even hier checken.

Andere oplossingen zijn ook welkom.

Belangrijk punt is nog dat we vloerverwarming hebben, dus boren in de vloer is een no-no!

Xbox Live: Chevalric

Beste antwoord (via Chevalric op 10-10-2021 15:22)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het hangt er ook een beetje van af wat voor beugel je gaat gebruiken om op te hangen. Eentje die je naar je toe kan trekken? Want dan zit je natuurlijk met de hefboomwerking en wordt het allemaal wat zwaarder.

Als ik het goed begrijp heb je dan in totaal zo'n 6cm voor de pluggen? Dat is wellicht wat aan de krappe kant. Je hebt afaik ook cellenbetonblokken van 7cm, dus misschien is dat nog een mooie tussenoplossing. Gebruik juiste pluggen want cellenbeton is bijzonder poreus. Voor de zekerheid lijkt het me verstandig om die plaat mdf met high-tack kit in de nis te bevestigen. Kan ook geen kwaad om elke rij blokken aan de muur te verankeren (normaliter elke 2 of 3 rijen meen ik), zeker als het niet kamerhoog is.

Edit: cellenbeton zet je inderdaad in een PVC goot. Wel handig om die eerst met high-tack kit op de vloer te bevestigen ;) Verder niet helemaal tegen de muur plaatsen maar iets er vanaf om werking op te vangen. Kiertje vervolgens dichtpurren en daarna stucgaas erover. Zie je na het stucen niets meer van. Oh, en als het je eerste keer is: eerst alles op maat maken en nummeren voor je de lijm gaat aanmaken.

Ben zelf nooit zo'n fan van dit soort oplossingen om eerlijk te zijn. Nu werkt het mooi, maar dat muurtje staat er langer dan je tv meegaat. Als je over 5 jaar een grotere of juist dunnere tv hebt is het alleen maar geklooi om het weer netjes te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 09-10-2021 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De meeste muren binnenhuis worden gebouwd met ytong blokken en televies van tegenwoordig wegen geen drol meer. Als je ergens problemen mee krijgt is het dat je pluggen het niet houden maar dat zal niet van het gewicht van een TV gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
Boren in de vloer doe je sowieso niet met cellenbeton, want die zet je in een PVC goot.

Als ik het goed begrijp, komt de muur niet tot aan het plafond, waardoor je bovenin niet kan verankeren. Niets aan de hand, zo lang je maar niet tegen het muurtje leunt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
NLKornolio schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:57:
De meeste muren binnenhuis worden gebouwd met ytong blokken en televies van tegenwoordig wegen geen drol meer. Als je ergens problemen mee krijgt is het dat je pluggen het niet houden maar dat zal niet van het gewicht van een TV gebeuren.
Ytong is een merk dat cellenbeton produceert, dat komt goed uit dus. De blokken hoeven overigens niet per ce in zo'n kunststof goot, gewoon op de dekvloer lijmen met blokkenlijm gaat ook prima. Is wellicht wel wat lastiger recht houden. Maar dat is sowieso de grootste uitdaging voor iemand die niet gewend is om te metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een nis van 120Cm x 75Cm, da's een TV van hoeveel 'inch'? (een 55" TV is zelfs al nét iets groter qua breedte).

Heb je er rekening mee gehouden dat je je volgende TV misschien ook wel eens in een ander formaat zou willen / moeten gaan aanschaffen dan dat je huidige TV is en dat 'kleiner' dan meestal geen optie (meer) is? Groter lukt met die nis dan ook niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 19:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
NLKornolio schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:57:
Waar het me meer om gaat is of 2-3cm muur voldoende is om een tv aan te hangen, of dat ik dus beter twee lagen blokken kan gebruiken. De ruimte in de diepte hebben we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23
Aan 2-3 cm ytong of gibo kun je niks ophangen. Daar druk je bijkans met je vingers nog doorheen. Nu ja, dat is overdreven, maar hoe kun je daar een plug in krijgen dan, dat gaat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
Wilke schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:02:
Aan 2-3 cm ytong of gibo kun je niks ophangen. Daar druk je bijkans met je vingers nog doorheen. Nu ja, dat is overdreven, maar hoe kun je daar een plug in krijgen dan, dat gaat helemaal niet.
Als de muur totaal 15 cm dik wordt en de nis 8 cm diep, dan hou je toch 7 cm over om de TV op te hangen?
Desnoods maak je bevestigingspunten door de muur heen met een grote, iets ingelaten ring aan de achterkant.

Je kan het je ook makkelijker maken door de nis 7 cm diep te maken en de wand geheel op te bouwen met 2 lagen van 7 cm dik. Dan hoef je de blokken van 10 niet 8 cm diep uit te kappen.
Of 10+7 en een plaat multiplex tegen de wand om de nis op 8 cm diep te krijgen. Je hebt dan gelijk een stevige wand achter de TV.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Chevalric schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Waar het me meer om gaat is of 2-3cm muur voldoende is om een tv aan te hangen, of dat ik dus beter twee lagen blokken kan gebruiken. De ruimte in de diepte hebben we wel.
Zal wel 2 lagen worden aangezien het materiaal erg poreus is waar je niet echt een tv uit wilt hakken qua ruimte (kabelgootje gaat vast wel). Je hebt gelukkig wel verschillende dikte blokken dus daar ken je zelf mee spelen. Let wel op dat er nog een laag stuuk op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
Je kan gewoon een houten frame maken en daar gipsvezelplaten eraan, dit hoef je niet in de vloer te boren, kan ook gewoon aan de muur.

Zaakje is sterk genoeg voor een TV eraan.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 21:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Het hangt er ook een beetje van af wat voor beugel je gaat gebruiken om op te hangen. Eentje die je naar je toe kan trekken? Want dan zit je natuurlijk met de hefboomwerking en wordt het allemaal wat zwaarder.

Als ik het goed begrijp heb je dan in totaal zo'n 6cm voor de pluggen? Dat is wellicht wat aan de krappe kant. Je hebt afaik ook cellenbetonblokken van 7cm, dus misschien is dat nog een mooie tussenoplossing. Gebruik juiste pluggen want cellenbeton is bijzonder poreus. Voor de zekerheid lijkt het me verstandig om die plaat mdf met high-tack kit in de nis te bevestigen. Kan ook geen kwaad om elke rij blokken aan de muur te verankeren (normaliter elke 2 of 3 rijen meen ik), zeker als het niet kamerhoog is.

Edit: cellenbeton zet je inderdaad in een PVC goot. Wel handig om die eerst met high-tack kit op de vloer te bevestigen ;) Verder niet helemaal tegen de muur plaatsen maar iets er vanaf om werking op te vangen. Kiertje vervolgens dichtpurren en daarna stucgaas erover. Zie je na het stucen niets meer van. Oh, en als het je eerste keer is: eerst alles op maat maken en nummeren voor je de lijm gaat aanmaken.

Ben zelf nooit zo'n fan van dit soort oplossingen om eerlijk te zijn. Nu werkt het mooi, maar dat muurtje staat er langer dan je tv meegaat. Als je over 5 jaar een grotere of juist dunnere tv hebt is het alleen maar geklooi om het weer netjes te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 09-10-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Na alle tips hier en nog een keer de ruimte bekeken te hebben, toch maar besloten om een losstaand wandje van vloer tot plafond te maken. Bedankt voor de adviezen!

Pagina: 1