IKEA inbouwvaatwasser- en koelkast vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Beste Tweakers,

Ik wil mijn vaatwasser Whirlpool DWH B00 en koelkast Whirlpool CB 601 W N vervangen.

Bij de vaatwasser is 1 van de veren kapot (zodat de lade niet meer geremd wordt) en bij de koelkast staat er steeds een laag water in terwijl ik water afvoer schoon heb (denk ik).

Iemand ervaring met de inbouwservice van IKEA? Ik zit er aan te denken om beide ter vervangen voor weer IKEA spul, omdat ik wellicht nog maar 3 jaar in mijn huis blijf wonen en geen specifieke eisen heb. Ik heb geen zin in gedoe, vanwaar dat ik het door iemand wil laten doen.

Volgens mij moeten de nieuwe apparaten ook een stuk zuiniger zijn (vooral de koelkast), alleen kan ik nergens vinden wat mijn huidige labels en/of verbruik zijn. Weet iemand hoe ik dat kan vergelijken met de nieuwe apparaten. Voor mij ook de reden om beide apparaten nu te vervangen. Is dit terecht?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
Om te beginnen, ik werk voor IKEA in Zweden en ben onderdeel van productontwikkeling van de IKEA keukenappartuur. Dus ik zal je geen advies geven, dat zou niet bepaald objectief zijn.

Ik heb jouw apparaten gevonden in de keukencatalogus van 2007 en gevonden dat jouw koelkast energieklasse A had toen en 310 KWH/jaar gebruikte. Jouw vaatwasser was ook energieklasse A en gebruikte 1.05 KWH per wasbeurt en 16 liter water.

Het probleem is een beetje dat we sinds 2007 meerdere revisies hebben gehad van energielabels en meetmethodes. Dus de cijfers zijn lastig met elkaar te vergelijken. Ik kan je beloven dat de apparten tegenwoordig een stuk zuiniger zijn (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor IKEA apparatuur) maar kan er moeilijk een getal aan hangen.

Succes met je aankopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
MrBrickALot schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:27:
Om te beginnen, ik werk voor IKEA in Zweden en ben onderdeel van productontwikkeling van de IKEA keukenappartuur. Dus ik zal je geen advies geven, dat zou niet bepaald objectief zijn.

Ik heb jouw apparaten gevonden in de keukencatalogus van 2007 en gevonden dat jouw koelkast energieklasse A had toen en 310 KWH/jaar gebruikte. Jouw vaatwasser was ook energieklasse A en gebruikte 1.05 KWH per wasbeurt en 16 liter water.

Het probleem is een beetje dat we sinds 2007 meerdere revisies hebben gehad van energielabels en meetmethodes. Dus de cijfers zijn lastig met elkaar te vergelijken. Ik kan je beloven dat de apparten tegenwoordig een stuk zuiniger zijn (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor IKEA apparatuur) maar kan er moeilijk een getal aan hangen.

Succes met je aankopen!
Dank voor je reactie. Ik wilde graag een nieuwe inbouwvaatwasser kopen bij IKEA (ivm betaalbare prijzen voor inbouw), maar alle modellen zijn niet online beschikbaar (en dus niet te bestellen voor inbouw). Iemand enig idee of/wanneer ze terugkomen. Op de website is niks te vinden.

Iemand eventueel andere tips waar je voor 80e een vaatwasser kan laten inbouwen (en uberhaupt 1 voor 400-500e kan kopen met een goede prijs/kwaliteitverhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Bel een lokale witgoed winkel/bedrijf eens voor advies. Zo'n kleinere lokale, niet een bcc/mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
hjs schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:56:
Bel een lokale witgoed winkel/bedrijf eens voor advies. Zo'n kleinere lokale, niet een bcc/mediamarkt.
Mijn ervaring is dat dezelfde vaatwasser al 50-100e duurder zijn dan bij een grote keten en dan komen de inbouwkosten er nog bij (coolblue + mediamarkt is bv 99e en dus al duurder dan ikea). Dus hopelijk kent iemand andere winkels (regio Utrecht) die daar onder zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
Helaas groot oponthoud in de supply chain (niet alleen bij IKEA maar bij alle fabrikanten). Vaatwassers zijn qua chip-tekorten de hard-geraakste productgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Mijn ouders hebben maand geleden een nieuwe vaatwasser moeten kopen, er was wel keuk uit 1 model, het vloermodel, bij een kleine lokale zaak.

Ik ben bang dat het niet makkelijk wordt om iets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
maxkranendijk schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:57:

en bij de koelkast staat er steeds een laag water in terwijl ik water afvoer schoon heb (denk ik).
Je kan proberen een trekveer door de afvoer te halen, soms zitten er 'stukjes' in waardoor de afvoer verstopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:17

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Hou er bij je zoektocht ook rekening mee dat het inbouwsysteem van de deurtjes op een vaatwasser af kan wijken van niet-ikea spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 14:32

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

maxkranendijk schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:57:

Bij de vaatwasser is 1 van de veren kapot (zodat de lade niet meer geremd wordt) en bij de koelkast staat er steeds een laag water in terwijl ik water afvoer schoon heb (denk ik).
Is reparatie geen optie voor de vaatwasser? Een veer vervangen lijkt me geen rocket science.

De koelkast zou je eens kunnen uitbouwen om de hele afvoer schoon te maken, niet alleen het stukje binnen tegen de achterwand. Aan de achterkant loopt er waarschijnlijk een buisje naar een verdampbakje op de (warme) compressor.

Zeker als het maar voor een paar jaar is zou ik niet zomaar nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex6ePGqnBVL95JGtUYldhk4mfPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cmgmLV2JUcAf2HyKdEnT3HQN.jpg?f=user_large
Even door de afvoergaatje van de koelkast heen raggen, druppeltje chloor of whatever erbij zodat het niet meurt en klaar?
Een nieuwe koelkast en vaatwasser kopen voor 3 jaartjes is economisch toch helemaal niet logisch als je nog prima werkende apparaten hebt met een minuscuul probleempje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
ik zal het nog eens proberen. Dank voor de tips. Ik weet dat oude aparaten ook onnodig veel verbruiken t.o.v. nieuwe. Blijft jammer dat er nog geen database is waar je apparaten kan invoeren + aantal uur/dagen gebruik per jaar en dan het verbruik kan zien.
Pagina: 1