Op maandag 20 augustus 2001 14:49 schreef 5371 het volgende:
Nou, het verschil tussen win9x en xp is inderdaad te verwaarlozen.....nauwelijks stabieler, geen beter hardware support, brakke tcp/ip stack...
[afbeelding]
Wat is DAT nu weer voor een bullshit
Windows XP is op exact dezelfde NT5 kernel gebouwd als Win2k. Dus wel degelijk een stuk stabieler dan welke 9x versie ook.
XP heeft verder: Ingebouwde firewall; Remote desktop management; betere beginnersondersteuning (help, meer wizards e.d.) en ondersteuning voor de nieuwste features van de Intel P4 om tot een optimale performance te komen.
Verder is er een veel grotere ondersteuning voor hardware (check de HAL maar eens voor de gein) en bijvoorbeeld ook support voor het rippen van mp3's of het packet-writen van een aantal kleine files naar een cd-rw.
Dan hebben we nog de interface. Standaard nogal playmobil-achtig; ik vind het persoonlijk wel mooi; maar omdat over smaak te twisten valt kun je deze interface precies zo tweaken als je zelf wilt. Voor een beetje tweaker geen probleem lijkt me.
Na een jaar win2k gedraaid te hebben kan ik niets anders concluderen dat XP een stuk sneller _en_ stabieler is.
(specs: Athlon 800 met 256MB, IIyama 17" scherm, SB128, Accton & Realtek NIC, scanner, mpman en printer)
Het enige nadeel wat ik eigenlijk nog heb kunnen ontdekken (in RC1 i.i.g.) is dat je MSN Messenger niet zonder registry editing uit kunt schakelen

, en de nieuwe licentie methodiek (activate product shit) vind ik vrij waardeloos maar dat zegt meer over M$ dan over XP.
Al met al reden genoeg om van een willekeurig Microsoft OS eens een tijdje XP te gaan proberen. Ik vind het iig mooi in elkaar gezet en vind ook dat MS een goed produkt op de markt heeft gebracht. En dan heb ik het dus alleen nog maar over Release Candidate 1.
Kortom; upgraden maar
P.S.
Wat betreft de brakke TCP/IP Stack; das een bugje in RC1, kun je zo een patch voor downloaden bij MS en dan werkt'ie weer prima.