Oven zonder actieve koeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Toen ik jaren geleden een nieuwe keuken kocht koos ik voor een compacte oven (45cm hoog) in plaats van een volwaardige. Helaas bleek die in tegenstelling tot mijn oude model actieve koeling te hebben als hij boven de 110 graden komt.
Nu weet ik dat er veel mensen die het niet boeit, maar ik vind het eigenlijk onacceptabel storend. Zeker als je langere sessies hebt gedurende de dag.

Daarom vroeg ik mij af of ze ook nog stil bestaan. Is het omdat ik een compacte heb, of omdat dit een combi is (wil ik ook nooit meer), of is het tegenwoordig standaard? Webshops hebben het niet bij de eigenschappen staan en ook bij fabrikanten zie ik het niet echt in een overzicht.
Om te voorkomen dat ik alle handleidingen moet van lezen hoop ik dat iemand hier meer van weet. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen idee of het standaard is, maar mijn (8 jaar oude) vrijstaande 90cm fornuis met oven (geen combioven) doet het ook. Dus het ligt niet zozeer aan het feit dat je een compacte inbouw-combi-oven hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn oven doet dat ook (maar achteraf, ik denk dat je dit ook bedoeld?) Het is geen combi. Mijn magnetron doet dat ook trouwens.

Ik weet niet waarom dat storend is? Ik kan het ook meteen uitzetten als hij begint.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 09-10-2021 14:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee niet alleen achteraf, ook tijdens gebruik. Gewoon altijd als de temperatuur van de oven boven de 110 graden is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:19
Gewoon een heteluchtoven dus?

Lange sessies gedurende de dag? Waar gebruik jij je oven allemaal voor?

[ Voor 56% gewijzigd door WEBGAMING op 09-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 23-05 17:14
Gonadan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:14:
Nee niet alleen achteraf, ook tijdens gebruik. Gewoon altijd als de temperatuur van de oven boven de 110 graden is.
Koelen tijdens gebruik? Dat klinkt wel erg tegen intuïtief.
Mijn oven blaast alleen in de hete lucht stand en met snel voorverwarmen. Met boven/onderwarmte is die altijd helemaal stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:13:
Mijn oven doet dat ook (maar achteraf) ... Ik kan het ook meteen uitzetten als hij begint.
Niet doen!
Mijn combioven is vroegtijdig overleden omdat ik hem niet genoeg liet afkoelen steeds.
Een van de plastic poelies was helemaal gesmolten. Oeps.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16
Dit heet mantelkoeling en is bij inbouw iets dat je dus echt wel wilt, hoe irritant ook.

Het voorkomt dat je kastjes (te) heet gestookt worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:02
Vloris schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Koelen tijdens gebruik? Dat klinkt wel erg tegen intuïtief.
Mijn oven blaast alleen in de hete lucht stand en met snel voorverwarmen. Met boven/onderwarmte is die altijd helemaal stil.
Mijn oven (geen combi, 60 hoog exemplaar) blaast op temperatuur ook constant, niet alleen in de heteluchtstand.

Volgens mij is dit koeling van o.a. de deur, zodat deze niet heet wordt tijdens gebruik.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Juup schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Niet doen!
Mijn combioven is vroegtijdig overleden omdat ik hem niet genoeg liet afkoelen steeds.
Een van de plastic poelies was helemaal gesmolten. Oeps.
Bedankt voor de tip, dat wist ik niet. Ik heb hiervoor ook twee combi's gehad die dit niet deden :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 18:49
Gewoon de deur maximaal open laten, dan is hij zo afgekoeld (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:18
ID-College schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:54:
Niet heel handig als je lasagne erin staat :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ID-College schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:54:
Afhankelijk van de plaats van inbouw kan dat wel eens verkeerd uit gaan pakken voor kastjes welke direct bóven een inbouw-oven geplaatst zijn. De kastdeurtjes kunnen daar vaak niet goed tegen, als in: Het laminaat komt los van de kern van het deurtje.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Will_M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Afhankelijk van de plaats van inbouw kan dat wel eens verkeerd uit gaan pakken voor kastjes welke direct bóven een inbouw oven geplaatst zijn. De kastdeurtjes kunnen daar vaak niet goed tegen, als in: Het laminaat komt los van de kern van het deurtje.
Ja, mijn ouders hebben hun keuken kunnen vernieuwen doordat mijn moeder de afzuigkap niet genoeg gebruikte bij het koken en bij ons trekt mijn vrouw de vaatwasser te vroeg open. Dat stoom daar kan het ook niet tegen (alleen gelooft mijn vrouw me niet, ze denk dat het van het afwassen en water is (ja daarom is het alleen bij de vaatwasser en niet bij de gootsteen :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:52:
Dit heet mantelkoeling en is bij inbouw iets dat je dus echt wel wilt, hoe irritant ook.

Het voorkomt dat je kastjes (te) heet gestookt worden namelijk.
Ah, eindelijk een naam erbij, dat maakt zoeken een stuk makkelijker. :P

Het was al mijn vermoeden dat het was om de kasten te beschermen inderdaad, maar dan nog vraag ik mij af of dat echt nodig is. M'n vorige oven was ook inbouw en die had het niet. Was die dan beter geïsoleerd, of kon minder heet, of zijn ze tegenwoordig gewoon voorzichtiger?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
WEBGAMING schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:45:
Gewoon een heteluchtoven dus?

Lange sessies gedurende de dag? Waar gebruik jij je oven allemaal voor?
Nee niet hete lucht, gewoon convectie.

Een oven kan je voor van alles gebruiken. Langzaam garen, vlees drogen, eten uit de vriezer verwarmen, brood bakken, etc.
Het is een open keuken dus er staat dan continu een föhn te loeien naast de eettafel en die klinkt door de hele kamer. Uiteraard wen je er wel aan maar als het zonder kan heel graag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel interessant om te vermelden:

Ik heb nu de tweede oven (gewoon een simpele Etna hetelucht oven) als inbouw in onze bestaande keuken.
De eerste was na 20 jaar overleden; schakelaar dolgedraaid en geen onderdelen meer voor te krijgen.

Vervolgens de meest simpele hetelucht oven weer gekocht (zelfs nog een 2de kans bij CB).
Alleen onder/boven/hetelucht/grill stand, max 250 graden. Volledig formaat inbouw, zodat er ook nog een kalkoen in past. :9

Maar nu komt 't: die simpele (goedkope) Etna inbouwoven heeft ook mantelkoeling, maar die hoor je nauwelijks. Je moet er echt bij staan, wil dit hoorbaar zijn. Die blaast nog na, ca. 5-20 minuten, afhankelijk van hoe heet de boel was tijdens het gebruik.

Familie heeft begin dit jaar een compleet nieuwe keuken geïnstalleerd, met zo'n fancy combi inbouwoven, met hip digitaal display etc.
Dat ding staat me toch een partij te blazen qua mantelkoeling! Dat word je niet blij van. :-(
Ze hadden hierover geklaagd bij de keukenboer en de fabrikant en die gaven aan dat dit een 'producteigenschap' was; die herrie. :|

En idd, bij een andere inbouwoven; zelfde laken een pak; herrie van de blazende mantelkoeling.

Ben ik blij met m'n goedkope simpele Etna; die hoor je bijna niet.

@Gonadan Vraag me trouwens af of het geluidsniveau van die mantelkoelingen überhaupt vermeld wordt in de gebruiksaanwijzingen...

Wordt tijd voor een tweakers maak-mijn-oven-stil-ventilator-ombouw topic! 8)
Wellicht een tip voor Noctua: om inbouwoven-fans te gaan leveren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 10-10-2021 10:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gonadan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Ah, eindelijk een naam erbij, dat maakt zoeken een stuk makkelijker. :P

Het was al mijn vermoeden dat het was om de kasten te beschermen inderdaad, maar dan nog vraag ik mij af of dat echt nodig is. M'n vorige oven was ook inbouw en die had het niet. Was die dan beter geïsoleerd, of kon minder heet, of zijn ze tegenwoordig gewoon voorzichtiger?
Ik weet niet hoe oud je vorige was? De keukenkastjes waren vroeger ook duurzamer :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja daar zat ik ook aan te denken, misschien heb je tegenwoordig alleen maar fineerpanelen die al los krullen als je oven aan gaat. :D

@ehtweak of ik m'n oven ook ga modden weet ik nog niet, maar ik ga die vraag wel eens bij de keukenboer neer leggen. Kan me niet voorstellen dat ze nooit eerder van dit onderwerp gehoord hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel grappig. Als je expliciet gaat zoeken naar:

'lawaai inbouwoven' of 'mantelkoeling geluidsniveau' kom je deze vraag al jaren tegen.
En menig fabrikant vermeldt het wel in de gebruiksaanwijzing, maar men zwijgt over het daadwerkelijke geluidsniveau... :X

http://www.geluidforum.nl...37eb5c2d9fb881ebea42de658
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=197458
http://www.renoveren-rest...is-met-mantelkoeling.html

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2021 09:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:47:

@ehtweak of ik m'n oven ook ga modden weet ik nog niet, maar ik ga die vraag wel eens bij de keukenboer neer leggen. Kan me niet voorstellen dat ze nooit eerder van dit onderwerp gehoord hebben.
'Gehoord' is een begrip met dubbele betekenis bij deze vraag! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ehtweak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:54:
Wel grappig. Als je expliciet gaat zoeken naar:

'lawaai inbouwoven' of 'mantelkoeling geluidsniveau' kom je deze vraag al jaren tegen.
En menig fabrikant vermeldt het wel in de gebruiksaanwijzing, maar men zwijgt over het daadwerkelijke geluidsniveau... :X
Ja die wc-eend specificaties uit de gebruiksaanwijzingen neem ik meestal met een pallet zout. Maar ik kan mij wel voorstellen dat mijn B-merk oventje een stuk meer herrie maakt dan een AAA-model of zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:03:
[...]
Maar ik kan mij wel voorstellen dat mijn B-merk oventje een stuk meer herrie maakt dan een AAA-model of zo.
Dat zou je denken, dat duurder ook stiller zou betekenen.
Het één is niet per se (omgekeerd) evenredig met het ander (pecunia versus de hoeveelheid db's)
Het kan wel, maar is zeer zeker geen zekerheid.

Als ik zo de verhalen lees over dure Smegs die herrie maken. :-(
Of onze familie met hun spiksplinternieuwe (design)keuken. Mwah... dan is het eerder zo dat het aantal decibels toeneemt met de uitgegeven hoeveelheid euros. ;)

Nooit geweten dat ik zo blij kon zijn met die goedkope Etna RVS inbouwoven van 265 euro. 8)
Die is in ieder wel lekker stil. De mantelkoeling is amper hoorbaar. Een beetje zacht geruis.

En vergeet ook niet: als je in een showroom van de keukenboer zou kunnen luisteren naar een daadwerkelijk in bedrijf zijnde oven. Dan nog, dat is een grote, open ruimte. Totaal niet vergelijkbaar, qua akoestiek, met een normaal woonhuis.

Blijft opmerkelijk; dat het daadwerkelijke geluidsniveau gewoon niet gespecificeerd is door de fabrikanten. Is dat met opzet, of... (?)

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2021 10:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Laten we er maar niet wéér een 'duur is niets beter'-discussie van maken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Reden dat ik weer oudere apparatuur heb neergezet, dat nablazen achteraf een uur lang werd ik helemaal gestoord van. Wil je rustig eten zit je in de herrie. Nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan Ik vroeg me af... heb je nog nadere info kunnen vinden over (inbouw)ovens die wel mantelkoeling hebben, maar niet klinken alsof er een industriële blower staat te draaien?

Is dat soort info überhaupt in te zien, voor dat je zo'n oven koopt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gonadan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Nee niet hete lucht, gewoon convectie.

Een oven kan je voor van alles gebruiken. Langzaam garen, vlees drogen, eten uit de vriezer verwarmen, brood bakken, etc.
Het is een open keuken dus er staat dan continu een föhn te loeien naast de eettafel en die klinkt door de hele kamer. Uiteraard wen je er wel aan maar als het zonder kan heel graag.
Als ik Google mag geloven dan is een convectie oven gelijk aan een hetelucht oven. Bedoel jij boven/onderwarmte?

Onze Bosch oven is bij enkel boven/onderwarmte ook vrij stil. Tot een bepaalde temperatuur bereikt is, dan gaat de 'koeling' inderdaad aan. Dit is wel hoorbaar, ik vind het niet storend. Het zit hem vooral sterk in de deurventilatie, zodat het glas aan de buitenkant niet opwarmt. Is op zich ook wat waard ;).

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1