Isoleren open ruimtes boven raamkozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-12 13:58
Ons huis heeft boven alle raamkozijnen open ruimtes van ongeveer 30cm hoog over de volle breedte. Dit was van oudsher bedoeld om te ventileren, maar is natuurlijk een enorme koudebrug. Wij willen deze nu goed aanpakken aangezien we goed glas met ventialtie in glas gaan zetten en deze ruimtes hun functie verliezen. Wat is nu het beste materiaal om deze ruimtes dicht te maken (van buiten af) zowel koude isolatie als geluidsisolatie? Pur? Pir? Parels? Iets anders? Pur ben ik zelf geen fan van omdat het gif is, maar lijkt wel de beste optie om het echt dicht te maken.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15
Kun je een foto posten? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat er letterlijk een gat boven elk kozijn zit, maar wat dan wel begrijp ik niet helemaal.

Heb je mechanische ventilatie? Want hoe dichtmaken is één, maar ventilatie is nog steeds wel nodig. Dus wat die functie dan gaat overnemen, heb je daar al over nagedacht?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Ik snap het ook niet zo goed, een 'kiertje' van 30cm is gigantisch; zijn het geen rolluikbakken?
Kijk goed de waterhuishouding na, regenwater komt zo door baksteen heen en moet weer netjes naar buiten geraken. Als dat ok is, zou ik het netjes opvullen met plaatmateriaal en de randjes met PUR dichten (enkel het uitharden geeft wat dampen; maar de 'geur' van een nieuwe auto is ook 'giftig' dus laat je niet teveel angst aanpraten).
Kijk ook goed hoe je de finale afwerking doet, meeste isolatie wil niet in direct zonlicht zitten en is niet mooi voor zichtwerk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Johan Bogle
Die ruimte boven het raam is dus gewoon open. Bij de meeste ramen is het aan de binnenkant al dichtgemaakt door de vorige eigenaar, maar die geloofde niet zo in isoleren :)

Ventilatie komt met roosters in het nieuw te plaatsen glas.

[ Voor 45% gewijzigd door Johan Bogle op 10-10-2021 19:45 ]

• Johan Bogle
Nog eentje van een ander raam maar dan van binnen uit. Die ruimte is dus gewoon hol. Er zit bij de meeste kozijnen niks in en bij eentje wat half vergaan piepschuim :-)

[ Voor 53% gewijzigd door Johan Bogle op 10-10-2021 19:46 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-12 23:33
Johan Bogle schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]

Die ruimte boven het raam is dus gewoon open. Bij de meeste ramen is het aan de binnenkant al dichtgemaakt door de vorige eigenaar, maar die geloofde niet zo in isoleren :)

Ventilatie komt met roosters in het nieuw te plaatsen glas.
Als je het glas toch verandert, waarom dan niet het glas verhogen en die gaten afbreken? :)

• Johan Bogle
bottom line schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Als je het glas toch verandert, waarom dan niet het glas verhogen en die gaten afbreken? :)
Omdat je dan de kozijnen moet vervangen?

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04
Dicht spuiten met pur?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-12 23:33
Johan Bogle schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Omdat je dan de kozijnen moet vervangen?
Dit zijn toch ramen die je niet kunt openen? Ofwel?
Lijkt me niet, dat dit glas in kozijnen zit eigenlijk..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Pirplaten op maat maken erin plaatsen en randen afpurren.

• Johan Bogle
Rukapul schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:37:
Pirplaten op maat maken erin plaatsen en randen afpurren.
denk dat ik maar voor deze optie ga. Hopelijk dempt het ook voor geluid redelijk goed.

• Rukapul
Johan Bogle schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:22:
[...]
denk dat ik maar voor deze optie ga. Hopelijk dempt het ook voor geluid redelijk goed.
PIR isoleert nauwelijks geluid. Daarvoor is steenwol meer geschikt.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 17:03

Exigence

dnkroz

Rukapul schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

PIR isoleert nauwelijks geluid. Daarvoor is steenwol meer geschikt.
Maar opvullen en alle kieren nauwgezet dichtmaken met pur en/of luchtdicht-tape scheelt wél heel veel in geluid. Dus je gaat er sowieso op vooruit.

• Rukapul
Exigence schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:28:
[...]

Maar opvullen en alle kieren nauwgezet dichtmaken met pur en/of luchtdicht-tape scheelt wél heel veel in geluid. Dus je gaat er sowieso op vooruit.
Klopt. Ligt dus maar net aan omstandigheden en doel.

Ik zou voor PIR +PUR gaan in eerste instantie.

• Johan Bogle
Rukapul schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Klopt. Ligt dus maar net aan omstandigheden en doel.

Ik zou voor PIR +PUR gaan in eerste instantie.
Koude isolatie > geluidsisolatie.
Pagina: 1