Netgear nighthawk R6800, kabel in 950Mbps-kabel uit 500 Mbps

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-10-2021
Mijn vraag
...
Ingaande snelheid met kabel is 950mbps en uitgaand met kabel ca. 500mbps, zijn beide 5E kabels.
(Wifi 5G is overigens ook rond de 500mbps, maar dat schijnt wel gebruikelijk/ acceptabel te zijn).

Waardoor kan dit snelheidsverlies via de kabels ontstaan en hoe kan ik dit oplossen?
Of is het model gewoon verouderd en dient deze vervangen te worden?
En in dat geval, welke modem/router zou hiervoor het beste zijn/ geschikt zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
firmware is updated
Beide metingen ervoor en erna met dezelfde HW/SW gedaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kan er volgens mij weinig meer aan toevoegen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
Misschien cat 6 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Hoe en waarmee meet je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
ad vincedd

Cat6 heb ik ook al geprobeerd maar dat gaf geen beter resultaat.

ad Nielson

Ik verbind via de TP-Link USB 3.0 to RJ45 Gigatbit Enthernet Network Adapter via een USB 3.0 poort. Verder meet ik met het programma speedtest.net gedownload via Microsoft, (dus niet via hun website) dat een beter resultaat schijnt te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
PS. De TP-link adapter is overigens model UE305 (UN) ver:1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
PS2. Volledigheidshalve; met de website bedoel ik overigens de website van speedtest.net en niet van microsoft, mocht dat eventueel onduidelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je ik je post goed interpreteer is je situatie als volgt:
Modem > Netgear router > PC
Als je de PC direct aan het modem hangt dan haal je 950MB/s in een speedtest, als je hem aansluit via de Netgear dan meet je 500MB/s?
  • Meet je dat in beide gevallen met je USB netwerkadapter? Zit die in beide gevallen aangesloten op dezelfde USB poort?
  • Gebruik je dezelfde (korte) netwerkkabel bij beide tests? Heb je deze kabel zelf gemaakt of is het een kant-en-klare kabel?
  • Is het modem een gecombineerd modem/router? (Meestal zitten er bij een gecombineerd modem/router type meerdere netwerkpoorten op en heeft deze mogelijk ook WiFi functionaliteit)
  • Heb je op het router functies ingeschakeld staan die te maken hebben met (Dynamic) QoS, Bandwidth control of Traffic Prioritization?

[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 10-10-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
Ad Joolee

Ik heb de antwoorden in de text gezet.

Als je ik je post goed interpreteer is je situatie als volgt:
Modem > Netgear router > PC, KLOPT
Als je de PC direct aan het modem hangt dan haal je 950MB/s in een speedtest, als je hem aansluit via de Netgear dan meet je 500MB/s? JA, KLOPT

-Meet je dat in beide gevallen met je USB netwerkadapter? Zit die in beide gevallen aangesloten op dezelfde USB poort? JA, KLOPT
-Gebruik je dezelfde (korte) netwerkkabel bij beide tests? Heb je deze kabel zelf gemaakt of is het een kant-en-klare kabel? JA, IS KANT-EN-KLAAR
-Is het modem een gecombineerd modem/router? (Meestal zitten er bij een gecombineerd modem/router type meerdere netwerkpoorten op en heeft deze mogelijk ook WiFi functionaliteit)
JA, DAT KLOPT 3X
-Heb je op het router functies ingeschakeld staan die te maken hebben met (Dynamic) QoS, Bandwidth control of Traffic Prioritization? DEZE TERMEN ZEGGEN MIJ WEINIG, WELLICHT LIGT HET HIER AAN, ZAL IK ME IN VERDIEPEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Het klinkt alsof je router meer doet dan je lief is. Ik zou gewoon even in de webinterface van de router inloggen en daar rondbladeren naar features die uit te schakelen zijn. De termen die ik hierboven hebt neergezet zijn een goede richting om naar te zoeken.

Verder heb je waarschijnlijk de router met de WAN kant op je modem aangesloten en draait er daardoor 2x NAT achter elkaar. Dat kan niet je probleem 100% verklaren maar is handig om niet te doen. Ik ben niet bekend met de router, het zou mij niets verbazen als je tegenwoordig de hele NAT functie kunt uitschakelen op een eenvoudige manier. Wat ik meestal deed is;
  • De WAN poort van de router niet gebruiken, sluit dus het modem aan op een LAN poort.
  • Zoek uit wat de IP range van het modem is en stel de IP range van de router hetzelfde in
  • Zorg er wel voor dat de router en het modem niet hetzelfde IP adres hebben. Bijv IP modem: 192.168.1.1, IP router: 192.168.1.2
  • Schakel DHCP uit op de router
Dat alleen lost je probleem niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mweh, Netgear zit al jaren te klooien met hun WAN-LAN throughput.
Zie bijv: https://community.netgear...ssion-V1-0-0/td-p/1513336 Dat gaat weliswaar om de R7800 maar het geldt voor alle modellen van Netgear; heel erg afhankelijk van welke firmware je draait

Probeer eerst eens wat het resultaat is als je de beide kabels in een LAN poort van de Netgear steekt.
Dan gebruik je alleen het switch gedeelte van de Netgear en zou je probleemloos 1 Gbit/s moeten halen.
Haal je dat dan ook niet, dan heb je waarschijnlijk last van brakke kabels of een shaky NIC

Als blijkt dat je via de LAN poorten wel 1 Gbit/s haalt, kun je vervolgens op zoek gaan naar een geschikte firmware of besluiten je router alleen als access point te gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:50:
Mweh, Netgear zit al jaren te klooien met hun WAN-LAN throughput.
Zie bijv: https://community.netgear...ssion-V1-0-0/td-p/1513336 Dat gaat weliswaar om de R7800 maar het geldt voor alle modellen van Netgear; heel erg afhankelijk van welke firmware je draait

Probeer eerst eens wat het resultaat is als je de beide kabels in een LAN poort van de Netgear steekt.
Dan gebruik je alleen het switch gedeelte van de Netgear en zou je probleemloos 1 Gbit/s moeten halen.
Haal je dat dan ook niet, dan heb je waarschijnlijk last van brakke kabels of een shaky NIC

Als blijkt dat je via de LAN poorten wel 1 Gbit/s haalt, kun je vervolgens op zoek gaan naar een geschikte firmware of besluiten je router alleen als access point te gebruiken
Als je beide kabels op de LAN poort aansluit, moet je wel DHCP uitschakelen op de Netgear. Anders heb je >50% kans dat je niet bij het internet kunt met het IP adres dat je krijgt.
De procedure die ik in de vorige post beschrijf was het instellen van de router als 'access point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
Dank jullie wel voor jullie antwoorden, ik ga hiermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
WAN-LAN snelheidsproblemen worden, zoals hier al eerder gezegd, bij Netgear vaak veroorzaakt door firmware. Wat vaak een oplossing biedt is een volledige reset. Dat is althans mijn ervaring met een WNDR3700, WNDR4500, R7000 en R7800.
Ander mogelijkheid is natuurlijk terug naar een eerdere firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.jan.huis
ad masimo

Ik heb de meeting eerst gedaan met nog een oude firmware versie en het snelheids issue toen al geconstateerd. Pas daarna heb ik de update gedaan met de hoop dat het daarmee zou zijn opgelost maar dat was niet zo. In dit geval denk ik dat terug gaan naar deze oudere versie weinig zin heeft, dan wel teruggaan naar een nog oudere versie.

Nog niet aan een reset gedacht maar dat is inderdaad natuurlijk een mogelijkheid, wie weet. Dat zal ik binnenkort doen en terugkoppelen ( ben nu niet ter plekke...)
Pagina: 1