1 pand, 3 appartementen, 3netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-01-2023
Goedemorgen!

Momenteel is een kennis van mij bezig met het verbouwen van een pandje. Dit was een groot kantoor. Het is nu een één pand, met 3 appartementen geworden. Ik ben gevraagd om ''iets voor het internet te regelelen'' ;)

Ter voorbereiding heb ik vanaf de hoofdmeterkast (waar het Ziggo modem komt te hangen) naar alle appartementen utp-kabel laten trekken. Nu rest enkel de vraag, hoe nu het beste inregelen?

Ik heb al een tijdje zitten Googelen en hoe meer ik lees, of hoe verder ik er in duik, hoe moeilijker en technischer het wordt. Ik denk dat ik momenteel veel te moeilijk aan het denken ben, vandaar jullie hulp gevraagd.

Mijn eerste idee was om in de centrale meterkast (afgesloten met een sleutel voor de bewoners) het Ziggo modem te zetten (in Bridge modus), hiernaast komt een router te hangen. Op deze router gaan vervolgens de 3 UTP kabels naar de appartementen en in de appartementen komt een UTP stopcontact in de muur. De bewoners kunnen dan zelf een accespoint naar wens gaan uitzoeken/configureren en deze hier in prikken. klaar!

Technisch moet dit allemaal wel werken. Echter zit ik een beetje met de ''veiligheid''. Denk aan gedeelde mappen, netwerkprinters, google home, chromecasts, smartlampen etc. etc.

Hierom had ik het idee (en hier wordt het nieuw voor mij) gebruik te gaan maken van Vlan's.

Simpel gezien had ik het volgende bedacht.
Router heeft 4x UTP uitgang. Instellen op de router: uitgang 1 is vlan 1, uitgang 2 is vlan 2, uitgang 3 is vlan 3. (poort 4 wordt algemeen voor mijzelf, hierop komt de intercom etc. etc.) Op Google e.d. lees ik van alles over ''managed swtiches'' en ''Tagging'' etc. Maar moet dit echt zo moeilijk zijn met bovengenoemde constructie?

Nu de vraag, kan dit? en zo ja, is het dan ''veilig'' opgelost voor de 3 bewoners?

Dank alvast voor de hulp!

Beste antwoord (via FishermanT op 10-10-2021 12:02)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 21:17
Ik heb dit precies zo opgezet in een soort gelijke situatie.

3 appartementen met 1 hoofd aansluiting. Ik heb er een Edgerouter X neer gezet met een ISP modem in bridge.

Elk appartement een eigen vlan met eigen DHCP range en firewall regels ertussen. Dit zijn expats die vanuit hun bedrijf de eerste X tijd een huis aangeboden krijgen. Die interesseert het echt niks of ze internet met iemand delen zolang ze thuis maar zonder bufferen kunnen “zoomen”.

Jarenlang is het opgelost met consumenten routers waarbij ze dus bij elkaar overal bij konden.
Ik werd zo vaak gebeld om te helpen bij “storingen” dat ik het uiteindelijk maar zo heb opgelost.

Kijk eens naar die edge routertjes. Hun online documentatie is ook goed en verder de youtube filmpjes van crosstalk solutions.

En anders Mikrotik die hebben ook betaalbare oplossingen met veel “pro” mogelijkheden.
Geen rocket science maar even de logica snappen van de de richtingen bijvoorbeeld: in/out/local is belangrijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ga je die appartementen verhuren precies?

Ik zou wel mijn eigen aansluiting willen bijvoorbeeld. Beetje meeliften op de ziggo van nog 2 anderen, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
Verwijderd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:17:
Hoe ga je die appartementen verhuren precies?

Ik zou wel mijn eigen aansluiting willen bijvoorbeeld. Beetje meeliften op de ziggo van nog 2 anderen, nee dank je.
Goed punt. Tevens is er naar alle appartementen een coax kabel getrokken. De mogelijkheid bestaat dus om een eigen Ziggo aansluiting aan te vragen en niks met het ''gezamenlijke netwerk'' te maken te hebben.
De appartementen worden echter ''inclusief'' verhuurd (ook met internet en TV). Dus het kan, maar hoeft niet.
Maar dat even terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

FishermanT schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Goed punt. Tevens is er naar alle appartementen een coax kabel getrokken. De mogelijkheid bestaat dus om een eigen Ziggo aansluiting aan te vragen en niks met het ''gezamenlijke netwerk'' te maken te hebben.
De appartementen worden echter ''inclusief'' verhuurd (ook met internet en TV). Dus het kan, maar hoeft niet.
Maar dat even terzijde ;)
Is er vanuit de meterkast met een splitter de coax verdeeld, of krijgen de appartementen een eigen adres en heeft Ziggo er zelf bekabeling naartoe gelegd?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
bartvl schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Is er vanuit de meterkast met een splitter de coax verdeeld, of krijgen de appartementen een eigen adres en heeft Ziggo er zelf bekabeling naartoe gelegd?
Yep. Dat tweede. Pand is zeg maar 1, 1a, 1,b, 1c geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ah oke, zijn de appartementen al verhuurd? Anders zou ik de incl internet en tv optie lekker weglaten.

Hoe wordt de tv geregeld?

(Ik heb geen kaas gegeten van vlan’s, dus daar kan ik je niet mee helpen 😇)

[ Voor 24% gewijzigd door bartvl op 09-10-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Dus het pand heeft officieel een splitsingsakte, eigen aansluitingen stroom, water en eventueel gas? Dan lekker de bewoners zelf hun internet laten regelen.

De vraag is sowieso of je een particuliere of zelfs zakelijke internetaansluiting op deze wijze mag opdelen naar meerdere adressen. Besef je ook als er problemen zijn, dat jij het eerste aanspreekpunt bent, niet Ziggo. En als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, als 1 van de bewoners zwaar illegaal loopt te downloaden/uploaden, zal de eigenaar van het pand als eerste worden aangesproken/aangeklaagd. Dit soort problemen moet je je helemaal niet op de hals willen halen.

[ Voor 60% gewijzigd door thunder8 op 09-10-2021 10:35 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
bartvl schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:28:
Ah oke, zijn de appartementen al verhuurd? Anders zou ik de incl internet en tv optie lekker weglaten.

Ivm met de intercom e.d. is er sowieso een internetabonnement nodig. Hierom is er dus automatisch TV. De mensen die er voor kiezen om geen eigen abonnement af te sluiten kunnen de tv instellen op 474000, 3333 voor de ''free to air'' zenders.

De internet optie weglaten lijkt ook mij het makkelijkst.. Maar ja, het pand is niet van mij helaas. De geen die betaald die bepaald zeggen ze toch wel eens :P

Er loopt hier vast wel iemand rond die mij wel kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het is toch een kennis? Dan eerlijk adviseren (laat mensen eigen internet nemen) en klaar.
Betaald klant? Tja, dan heb je nu een klantje aangenomen met alleen ellende waar je waarschijnlijk bij nacht en ontij mag kom opdraven als het niet werkt. Hoop dat je dan geen kennissen tarief rekent.

Ergo.. Linksom of rechtom recept voor ellende. Run away!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
Ik ben het volledig met jullie eens. Als ik in dit specifieke pand zou gaan wonen, zou ik ook mijn eigen internetabonnement af willen sluiten (en wellicht iedereen op dit forum met mij). Maar er zijn nogal was ''huis tuin en keuken gebruikers''. Zij hoeven geen speciale dingen, wanneer de wifi werkt, is het goed.

Waarom zou dit zo'n ellende moeten worden? In ongeveer alle studentenhuizen die ik ken is het internet op een soortgelijke manier geregeld. Zie ik het te simpel in? (wat best mogelijk is!)
De constructie hoe ik hem mijzelf had voorgesteld leek mij toch niet heel spannend?
(1 router 3x uitgang met elk een apparte vlan -> upt kabel -> accespoint naar wens.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja dat kan, vraag is simpelweg of je het moet willen.
Een relatief ingewikkelde netwerkcofiguratie, waar je een relatief geavanceerde router voor nodig hebt, en alleen jij straks de werking van kent, en dus erbij geroepen wordt als iets niet werkt.

En wat al gezegd werd over aanspreekpunt als er misbruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

FishermanT schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:13:
Nu de vraag, kan dit? en zo ja, is het dan ''veilig'' opgelost voor de 3 bewoners?
VLAN is inderdaad de oplossing. Voor mij is het feit dat je de vraag stelt voldoende indicatie om aan te nemen dat jij het niet moet doen. Technisch is, zoals terecht opgemerkt wordt, niet de grootste uitdaging. Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985

3 appartementen met 1 hoofd aansluiting. Ik heb er een Edgerouter X neer gezet met een ISP modem in bridge.

Elk appartement een eigen vlan met eigen DHCP range en firewall regels ertussen. Dit zijn expats die vanuit hun bedrijf de eerste X tijd een huis aangeboden krijgen. Die interesseert het echt niks of ze internet met iemand delen zolang ze thuis maar zonder bufferen kunnen “zoomen”.

Jarenlang is het opgelost met consumenten routers waarbij ze dus bij elkaar overal bij konden.
Ik werd zo vaak gebeld om te helpen bij “storingen” dat ik het uiteindelijk maar zo heb opgelost.

Kijk eens naar die edge routertjes. Hun online documentatie is ook goed en verder de youtube filmpjes van crosstalk solutions.

En anders Mikrotik die hebben ook betaalbare oplossingen met veel “pro” mogelijkheden.
Geen rocket science maar even de logica snappen van de de richtingen bijvoorbeeld: in/out/local is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43
VLAN doet niks kwa traffic shaping. Even torrents als voorbeeld, als iemand de client goed configureert, dan haalt ie alle snelheid van 't netwerk en heeft de rest niets. Als iemand de client slecht configureert, dan verzuipt ie het modem in de connecties zodat deze ook niet vooruit te branden is.

En je vergeet gemakkelijk de juridische haken en ogen van je oplossing.
JIJ of je maatje bent de eigenaar van de aansluiting. Als iemand torrents, anonieme haatmail, hackpogingen of andere ongein doet vanaf de internetaansluiting, dan klopt men aan bij de eigenaar van de aansluiting.

Tevens het is al gezegd, jij bent degene die elke keer voor nop mag opdraven als er storingen zijn.
Wie reset 't modem als om middernacht er geen internet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Is het überhaupt toegestaan om je internet door te verkopen naar andere adressen? Mag dit wellicht wel met een zakelijke aansluiting?

Hetzelfde geldt voor die tv-aansluiting.

Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar beter ellende voorkomen als het kan 😄

[ Voor 33% gewijzigd door bartvl op 09-10-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ziggo zakelijk kiezen krijg je 4 ip adressen die je kan gebruiken voor 4 routers. Op die manier is het en legaal en gescheiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Veel pandjes bazen doen gewoon een zakelijk abbo en doen internet gewoon bij de huur in... Soms hangen zelfs in elk app een access point neer.. En heb je 't daar mee te doen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
Kasper1985 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:17:

Ah top. Het is dus is wel mogelijk zonder ''managed switch'' (en al die andere zaken die ik online tegenkwam) :)

Je bedoelt voor dat je het met de Edge router hebt opgelost?
Toen je die met de Edge router had geregeld, toen nog vaak problemen gehad?

@De rest, ik had eigenlijk nog niet zo nagedacht over de ''verantwoordelijkheid'' van het netwerk. Daar zit natuurlijk wel wat in. Wat gaan de bewoners van dit pand op internet ''doen''. Waarschijnlijk niets, maar je weet nooit. Ik zat dit nog even met de pandeigenaar over leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
@FishermanT goed om je bewust te zijn van aansprakelijkheid maar laat je niet gek maken

Hier wat leesvoer
https://www.juridict.nl/j...ar-stellen-aan-bezoekers/

als iedere kabel van het appartement op dezelfde plek uitkomt als waar je router komt te staan is een edgerouter x afdoende. Iedere poort geef je een apart vlan (untagged) en plug je de kabel direct in de router van het appartement. Achter deze poorten mag je unmanaged switches plaatsen. Evt qos instellen en klaar

Wel je internet passief aanbieden en geen monitoring doen, bij actief (monitoren) krijg je een andere aansprakelijkheid (zie artikel)

Komen de kabels ergens anders samen dan heb je een managed switch nodig die via een utp verbonden is naar de edgerouter (waar tagged vlans overheen lopen)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2021 10:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FishermanT
bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
FishermanT schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Ah top. Het is dus is wel mogelijk zonder ''managed switch'' (en al die andere zaken die ik online tegenkwam) :)

Je bedoelt voor dat je het met de Edge router hebt opgelost?
Toen je die met de Edge router had geregeld, toen nog vaak problemen gehad?

@De rest, ik had eigenlijk nog niet zo nagedacht over de ''verantwoordelijkheid'' van het netwerk. Daar zit natuurlijk wel wat in. Wat gaan de bewoners van dit pand op internet ''doen''. Waarschijnlijk niets, maar je weet nooit. Ik zat dit nog even met de pandeigenaar over leggen.
Het grappige is dat het stabiel draait sinds ik het heb aangesloten. Ik vraag af en toe hoe het draait en hij krijgt nooit meer klachten dat het internet ruk is.

Wat betreft die aansprakelijkheid: Denk dat je in overleg met de eigenaar beste kan beoordelen wat de risico’s zijn.
Zoals gezegd zijn dit expats. Veelal alleen of soms met z’n tweeen. Denk dat het risico op ongewenst gedrag minimaal is.
Maar in jouw geval is dat misschien anders. Dan kan je aanvullende maatregelen nemen maar ook dat is makkelijk te doen in de edgerouter.

Als je tegen vragen aan loopt stuur maar een DM
Pagina: 1