Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 22:48
Ik heb twee systemen samengesteld.
Dak op het zuiden. 40gr. Geen schaduw. Heel laat in de middag misschien het onderste puntje van het puntdak links van de buren.

Foto is met 9 panelen maar daar kunnen er nog 1 of 2 onder denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrbbY97j3GEmL1RtRReaqRZe7Co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OCZhRtxB3vA17LUOCRYomtFn.png?f=user_large

Systeem 1:

10x Longi Solar LR4 374 wp perc
Goodwe 3000D-NS
montagespul
volledige installatie
2946€ ex.

Systeem 2

10x Longi Solar LR4 374 wp perc
10x IQ7+
montagespul
volledige installatie
3476€ ex btw

Welk systeem heeft de voorkeur?

Beste antwoord (via coob op 12-10-2021 03:50)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ze helpen je wel met samenstellen; maar ze komen niet eerst langs nee.
Geen persoonlijke ervaring, maar diverse tweakers hebben eeen systeem door hen laten installeren,

Wel prettig mailcontact gehad over een zelf te installeren systeem... Maar wegens specifiek aanbod bij hun conculega's een paar straten verderop gekocht

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Systeem 1. Vraag de installateur even wat hij vraagt voor 10-12 panelen extra aan de andere kant?
Dat levert ~60% op van zuid; en kost meestal minder dan 60% extra ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:10

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wat is de algemene gedachte alhier op GoT over het merk Longi en dan specifiek die LR4 die hier aan de topicstarter worden aangeboden?

@coob Welke omvormer naast je IQ7+ in jouw "Systeem 2" specs?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Richard IQ7+ IS de omvormer.... maal 10. Enphase microomvormers.

Longi is verder ongeveer even goed als de rest... er zit erbarmelijk weinig verschil tussen panelen.

@coob Systeem 1, met die extra panelen indien mogelijk... Is er ruimte op noord? Als je budget hebt: De meerkosten om dat vol te gooien zullen in lijn zijn met de extra opbrengst, en dan ben je mooi voorbereid op de toekomst. Het rendement op overschot is prima.... gaslicht.com zal dat voor je bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Op het noorden is er alleen 's ochtends even zon.
Is het zinvol dan om daar ook panelen te leggen?
Verder vertelde een adviseur van solar bouwmarkt me dat je niet heel veel overcapaciteit wilt leggen ivm de Belastingdienst?
Hoe zit dat dan?

Verder vertelde hij me dat een normale omvormer na zo'n 10-15 jaar vervangen dient te worden.
Bij Enphase niet en je hebt een veiliger systeem volgens hem.
Niet dat hij het één eerder aanraadde dan het ander hoor.
Je krijgt daar echt eerlijk advies heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Belastingdienst? You tell me, ik heb er nog niet eerder van gehoord ;-)
Misschien is er iets als je 'ondernemer' bent en daarom niet van de KOR gebruik kan maken.
Maar vraag het vooral aan de bron :)

Wat betreft opbrengst op noord:
Afbeeldingslocatie: https://www.offgridsolar.nl/wp-content/uploads/2015/02/thumb_930_400_Li4vZ2Z4L3VzZXJpbWcvaXByb2Ntc19nYWxsZXJ5LmZpbGVuYW1lLjMwLmpwZw.jpg

Zonnepanelen produceren ook in de schaduw... alleen wat minder. Op jaarbasis dus een procent of 60.

Bouwmarkt is op zich goed hoor, alleen overmatig fan van Enphase.
Veiliger? De enige valide reden was /ooit/ risico op vlambogen; dat detecteert elke knappe omvormer tegenwoordig, al staat het niet standaard aan op sommigen 8)7

Ja de garantie op string omvormers is minder lang dan met Enphase... Maar als er iets stuk gaat mag je het dak op (Panelen zelf gaan zo goed als niet stuk). Dat gaat Bouwmarkt/Greenguys niet gratis voor je doen over 15 jaar.
Gaat de omvormer kassiewijle dan schroef je zelf in 10 minuten de vervanger aan de muur.
Het is wat dat betreft nogal om het even.

Voor een Enphase systeem is de prijs oke, voel je je er prettig bij... doe dat dan :-)
Weer terug naar de stringomvormer: Noord kun je er bijna op dezelfde omvormer bijleggen; dus dan gaat het prijsvoordeel heel erg oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-05 22:42
Heel eerlijk, noord kun je doen als het je zinvol lijkt. Maar dan ook alleen maar als je de extra capaciteit kan gebruiken, voor ieder kWh die je boven je verbruik teruglevert krijg je 7 á 8 cent per Kwh i.p.v. 23 cent voor het teruggeleverde binnen je eigen verbruik.

Ik ben denk ik één van de weinigen hier die het niet zinvol acht, en dat terwijl ik die dingen moet verkopen voor m'n dagelijks brood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De nuancering van @RobertV70 is terecht... Als je de kWh'en verbruikt dan is het snel zinvol... Is het puur boventallig... dan moet je het wel heeeeel goedkoop weten te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Vandaag is er iemand van zonnemarkt geweest.
Die is echter veel duurder dan Solar bouwmarkt.

Maar bij solarbouwmarkt moet je alles zelf samenstellen toch? Er komt niet eerst iemand langs om de boel door te spreken?

Hoe is de service achteraf daar trouwens?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ze helpen je wel met samenstellen; maar ze komen niet eerst langs nee.
Geen persoonlijke ervaring, maar diverse tweakers hebben eeen systeem door hen laten installeren,

Wel prettig mailcontact gehad over een zelf te installeren systeem... Maar wegens specifiek aanbod bij hun conculega's een paar straten verderop gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ik kom nergens goedkoper uit dan bij Solarbouwmarkt.
Echter lees ik wisselende verhalen over de installatie.
sommigen zijn lovend, anderen noemen het prutswerk wat er geleverd wordt...
Pagina: 1