Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke omvormer/offerte bij Oost/West dak met beperkt zon?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik overweeg toch om zonnepanelen aan te schaffen. Rendement is beter dan niets, goed voor innovatie, hopelijk ook voor milieu...
Ik heb bij 4 partijen een offerte aangevraagd, inmiddels 3 offertes binnen. En raad eens? Drie verschillende omvormers: 1x met beide dakhelften in eigen serie, 1x met micro omvormers en 1x met optimizers.
Ik had verwacht dat er maar 1 goede oplossing zou zijn voor zo'n opstelling, maar niets blijkt minder waar. Ik heb ergens liever geen Chinese panelen (niet aangegeven bij offerte opvragen). Qua omvormer is de eis dat hij 's nachts geen geluid maakt (dat lijkt mij niet zo lastig) en overdag zo weinig mogelijk.

Om e.e.a. in perspectief te zetten:
1. Dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/devrjN0rIYqkQrVd8ks4qseULA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3mGuGPx8S8Qr2M69EJEtQP9i.png?f=user_large
Dat witte platte dak is trouwens 'gewoon' kalk. Werkt enigszins tegen de warmte 8) Dat witte vierkant ten noorden daarvan is een lichtkoepel, en dat min of meer vierkante cremé vlak ten zuiden van het witte platte dak is een schaduwdoek.
2. Helling
34,5 graden volgens 3D BAG viewer
3. Beschikbare ruimte
Niet goed in beeld, ik schat 6,5 bij 6 meter * 2. Eventueel ruimte op plat(te) dak(en).
Er zouden volgens mij zeker 16 panelen op het dak passen (9 west en 7 oost). Eventueel nog 6-9 op het platte dak vol op zuid.
4. Schaduw
Plenty 'zachte' schaduw. Aan de oost-noord-oostzijde staat een forse boom, alleen in de zomer in de ochtend wat schaduw van. Aan de westzijde staat op circa 20-25 meter afstand een rij hoge eiken. Als bonus ook nog een schoorsteenpijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWunBCzKIZ64FU2VNGPaMNrYBjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bINsj0irIb2qBjDaVjTj52YV.png?f=user_large
5. Jaarverbruik
Circa 3.500 kWh, ik heb ook offertes aangevraagd voor (hybride) warmtepompen. Die nog niet ontvangen.
Circa 1.400 m³ gas (circa 200m³ voor warm water & koken). Met hybride warmtepomp zal misschien 800-1.000 m³ gas vervangen worden door elektriciteit?
6. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Geen plannen voor overstap naar 3 fase tenzij nodig voor warmtepomp.
7. Budget en doel
Doel is om met een acceptabele terugverdientijd een verstandige en toekomstbestendige investering te doen. Budget kan 5k zijn voor alleen zonnepanelen maar ook 20k voor zonnepanelen + warmtepomp. Ik twijfel tussen de circa 12 panelen zoals ze nu zijn weergegeven of letterlijk elk stukje dak volgooien. Bij de laatste optie zal ik véél minder zelf kunnen gaan verbruiken en dus afhankelijker zijn van salderen / thuisaccu / ... maar de kosten per wattpiek en daarmee terugverdientijd zullen wel dalen (toch?).
Als we voor een (hybride) warmtepomp gaan komen er ook zeker zonnepanelen. Het is (ook) dan geen must om het volledige eigen verbruik op te wekken.
8. Wie gaat het uitvoeren
Ik niet in elk geval, al sta ik er voor open om op het platte dak zelf aan de gang te gaan.
9. Bijhouden van data
Idealiter per paneel inzage, geen behoefte aan 1001 grafieken of gelikte apps op telefoon.
10. Offertes
3 gespecificeerd tot nu toe, lokale partijen. Bij 1 alleen een bedrag maar die was dusdanig hoog dat die bij voorbaat afvalt.

Offerte 1: optimizers
12x Jinko 345WP panelen (4140 bruto / 3517 netto opbrengst)
SolarEdge omvormer + 12x optimizer P401W.
12 jaar garantie op panelen & omvormer, 10 jaar op installatie.
Kosten circa € 4.700 ex BTW

Offerte 2: micro omvormer
12x Hyundai 395WP shingled (4740 bruto / 3667 netto opbrengst)
12x Enphase Micro omvormer IQ7+
25 jaar garantie op panelen & omvormer, 20 jaar op installatie
Vermogensgarantie en aangesloten bij stichting garantiefonds zonne energie
Kosten circa € 6.200 ex BTW

Offerte 3: 2 series
12x Hyundai 395WP shingled (4740 bruto / 3667 netto opbrengst)
Omvormer Sofar Solar 4.0KTLM-G2
25 jaar garantie op panelen & omvormer, 20 jaar op installatie
Vermogensgarantie en aangesloten bij stichting garantiefonds zonne energie
Kosten circa € 5.000 ex BTW
Optie een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer voor € 350 excl. btw als meerprijs

Offerte 4: 2 series
12x REC 365TwinPeak4 (4.380 bruto / 3.265 netto(?))
Omvormer Growatt MIN 3600 TL-XE
25 jaar garantie op panelen en vermogen, 10 jaar op omvormer en installatie
Kosten circa € 4.600 ex BTW

Tips zijn van harte welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Tehh op 21-10-2021 21:15 ]

Beste antwoord (via Tehh op 12-01-2022 13:44)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Je hebt een kleine winst als je zo kan leggen dat de schoorsteenpijp niet de boven- en onderhelft van het paneel tegelijk pakt (Verlies half paneel in plaats van heel paneel voor de duur van.)

De bomen maakt weinig uit, echt dichtbij staan ze niet, dus als ze in beeld komen staat de zon laag.
Minimale winst te behalen met optimizers of micro's, maar vermoedelijk niet financieel rendabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Ik heb het gevoel dat de bomen alleen invloed gaan hebben als de zon toch laag staat en dus al minder krachtig is... Dus ik trek hier toch naar 'gewoon' een stringomvormer oplossing.

Je wil geen Chinese panelen, maar offerte 1 zijn toch wel heel Chinese panelen.
Offerte 3 is dan weer een Chinese omvormer... Dus ik vraag me even af wat je wil :?

Offerte 2 is wat mij betreft een te dure oplossing voor jouw woning.

Zijn de kosten die je opgeeft in of ex btw?

Hoeveel gas gebruik je nu? Een goed ingeregeld warmtepompsysteem moet 2-2.5kWh gaan verbruiken voor elke m3 gas die je nodig had... Dus je gaat al snel naar: gooi het dak gewoon vol. Dat gaat altijd naar je toekomen als je verbruik hoger wordt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tehh
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:26:
Ik heb het gevoel dat de bomen alleen invloed gaan hebben als de zon toch laag staat en dus al minder krachtig is... Dus ik trek hier toch naar 'gewoon' een stringomvormer oplossing.

Je wil geen Chinese panelen, maar offerte 1 zijn toch wel heel Chinese panelen.
Offerte 3 is dan weer een Chinese omvormer... Dus ik vraag me even af wat je wil :?

Offerte 2 is wat mij betreft een te dure oplossing voor jouw woning.

Zijn de kosten die je opgeeft in of ex btw?

Hoeveel gas gebruik je nu? Een goed ingeregeld warmtepompsysteem moet 2-2.5kWh gaan verbruiken voor elke m3 gas die je nodig had... Dus je gaat al snel naar: gooi het dak gewoon vol. Dat gaat altijd naar je toekomen als je verbruik hoger wordt.
Ik heb je vragen verwerkt in de post en zal ze hier ook nog even kort toelichten.
De schaduw van de bomen aan de westzijde komt in hoogzomer rond 6 uur op het dak aan. Bij het opvragen van offertes heb ik geen voorkeur voor fabrikant aangegeven. Offerte 3 heeft als optie een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer voor € 350 excl. btw als meerprijs.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen chinese panelen zijn REC, qcell of sunpower.

Qua garantie heb ik meer vertrouwen in REC
YouTube: Solar Panel Warranty | Loop Holes Exposed | 2021

Jammer dat je de regio niet vermeld.
Misschien heeft @RobertV70 nog tips wat betreft REC

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-10 19:40
Ik heb mijn zonnepanelen zelf geplaatst.
Oost west dak ook. Na veel uitvogelen zijn de zonnepanelen het minst interessant.
Ik heb 14 Jinko panelen liggen van 330wp.
6 oost en 8 west. Jaarverbruik hier is 3800wp.
Heb op die panelen juist een hele goede omvormer gezet. De SMA sunnyboy 3.0.
Dat is een stringomvormer met 2 smppt trackers.
Zoek maar na maar SMA is erg goed met schaduw en de omvormer is stil. Met stil bedoel ik dat ik nog nooit geluid heb waargenomen en daar ben ik zeer gevoelig voor.
De panelen zijn interessant omdat als je het goedkoop weet te houden je terugverdien tijd erg kort is. Bij mij 4 jaar omdat ik zelf geplaatst heb.
Als dan dadelijk met 10 jaar de omvormer en of panelen problemen geven wil je dan toch weer het nieuwste hebben.
Die Jinko panelen worden wereldwijd in mega grote overheid projecten gebruikt. Chinees is niet perse slecht.

• Ronald
REC twinpeak zijn nog redelijk qua prijs. Wat lastiger zelf te vinden.
Verder werken Chinese panelen prima... Ik heb persoonlijk meer moeite met de omvormer kant ;)

Hyundai is Koreaans, al weet ik niet waar ze geprobeerd worden. Ze hebben best een mooi en netjes geprijsd paneel maar het is elektrisch en fysiek een anders gebouwd. Ik durf dit paneel alleen aan te raden op micro-omvormers of Solaredge omdat mij niet duidelijk is hoe string omvormers dit paneel kunnen schaduwmanagen.

Ik zou zoveel mogelijk op het schuine dak leggen. Helaas geen gelijke paneel aantallen met polystring om een MPPT vrij te houden voor panelen op het platte dak wordt lastig. Losse omvormer, of Solaredge zijn dan de opties.

Als je Zuid/plat gelijk laat doen, vragen installateurs relatief weinig extra voor de uitvoering, dus gelijk maar doen?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Opstelling is prima voor serieel, parallel is echt niet nodig. Wat betreft REC, de Twinpeak 4 is een erg goed paneel, technisch prima en wat frame betreft veel steviger dan de meesten. Prijs van de Twinpeak 4 ligt iets hoger dan de meeste merken uit China maar wel met 25 jaar fabrieksgarantie en ook 25 jaar garantie op arbeidsloon voor het vervagen van defecte panelen. Krijg je ook vanuit REC een certificaat voor aangeleverd.

De warmte coëfficiënt van het All black twinpeak paneel is soms beter dan de black/white panelen van andere merken, dus dat zit ook wel goed. Uiteraard kun je nog voor de Alpha Pure gaan, die kost doorgaans ruim 100 euro ex btw meer dan de Twinpeak 4 maar dan heb je ook echt iets totaal anders.

Voor beide panelen worden de Grondstoffen in Noorwegen gemijnd en daar ook het half fabricaat van gemaakt, alles op waterkracht, en wordt dit vervolgens verscheept naar hun gerobotiseerde fabriek in Singapore waar het paneel volledig wordt afgebouwd. Sommige mensen denken dat het andersom is en dat het paneel enkel in Noorwegen wordt geassembleerd, maar dat is BS.

• Tehh
  • Niet online
Kleuvert schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 07:14:
Ik heb mijn zonnepanelen zelf geplaatst.
Oost west dak ook. Na veel uitvogelen zijn de zonnepanelen het minst interessant.
Ik heb 14 Jinko panelen liggen van 330wp.
6 oost en 8 west. Jaarverbruik hier is 3800wp.
Heb op die panelen juist een hele goede omvormer gezet. De SMA sunnyboy 3.0.
Dat is een stringomvormer met 2 smppt trackers.
Zoek maar na maar SMA is erg goed met schaduw en de omvormer is stil. Met stil bedoel ik dat ik nog nooit geluid heb waargenomen en daar ben ik zeer gevoelig voor.
De panelen zijn interessant omdat als je het goedkoop weet te houden je terugverdien tijd erg kort is. Bij mij 4 jaar omdat ik zelf geplaatst heb.
Als dan dadelijk met 10 jaar de omvormer en of panelen problemen geven wil je dan toch weer het nieuwste hebben.
Die Jinko panelen worden wereldwijd in mega grote overheid projecten gebruikt. Chinees is niet perse slecht.
Na even wat te lezen over de SMA Sunnyboy klinkt dat inderdaad wel interessant. Wat dat betreft komt offerte 3 het dichtst in de buurt, al gebruiken ze daar wel 'dure' panelen. Ik ga eens met ze overleggen of ze ook andere panelen hebben, nu rekenen ze bij offerte 3 € 2.700 voor de panelen. Terwijl bij offerte 1 voor de Jinko's nog geen € 1.400 gerekend wordt (daar is de installatie alleen fors duurder).

• Tehh
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:27:
Ik heb contact met een leverancier die navraag heeft gedaan bij Hyundai en die hebben zeer vlot gereageerd.

***members only***
Ik wilde niet het topic kapen waar bovenstaande in was gepost, maar ik vond de posts en reacties van jou en Ronald wel bijzonder interessant en leerzaam, zeker omdat ik dus voor een offerte ben gegaan met Hyundai panelen (type: HiE-S395VG) in 2 series . Dit gecombineerd met een SMA omvormer omdat deze beter zouden zijn in schaduwmanagement. Levering begin januari.
Aan de oostzijde liggen de panelen in portrait, op de westzijde liggen ze landscape. Aan de westzijde hebben we aan het eind v/d middag zachte schaduw van bomen t/m zonsondergang.

De presentatie van Hyundai panelen is interessant, maar ik kan niet opmaken in hoeverre zachte of harde schaduw hier nog een verschil in maakt.
Ronald schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:14:
[...]
Hyundai is Koreaans, al weet ik niet waar ze geprobeerd worden. Ze hebben best een mooi en netjes geprijsd paneel maar het is elektrisch en fysiek een anders gebouwd. Ik durf dit paneel alleen aan te raden op micro-omvormers of Solaredge omdat mij niet duidelijk is hoe string omvormers dit paneel kunnen schaduwmanagen.
[...]
Durf je met de kennis die je nu hebt de Hyundai panelen wel aan te raden met een stringomvormer in combinatie met schaduw van bomen vanaf het eind van de middag?
Misschien is 'aanraden' niet het juiste woord, maar aangezien de panelen nog niet geplaatst zijn en de installatie nog niet ingepland is zou ik nog e.e.a. kunnen wijzigen wanneer de huidige set-up echt veel slechter zou performen t.o.v. micro omvormers bijv.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Je hebt een kleine winst als je zo kan leggen dat de schoorsteenpijp niet de boven- en onderhelft van het paneel tegelijk pakt (Verlies half paneel in plaats van heel paneel voor de duur van.)

De bomen maakt weinig uit, echt dichtbij staan ze niet, dus als ze in beeld komen staat de zon laag.
Minimale winst te behalen met optimizers of micro's, maar vermoedelijk niet financieel rendabel.

• Tehh
  • Niet online
Zo, het zit ligt er op.

Het westen (in de weerspiegeling van de ramen zie je wel de bomen staan, afstand van dak tot tak >20 meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPzZiWfWGILmmVvGAHLiA3fNyvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnZgqLTV16quzvWerLS6cuPe.jpg?f=fotoalbum_large

Het oosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDS142pjEqqLmVDQlX4mosr_HVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuBhPB1qPznvn14C5GdsAV5s.jpg?f=fotoalbum_large

Ze waren wel vergeten de schakelaar om te zetten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI9PlYnTGYrxCShDp_W3L3cnQXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwIdfXzvZLHqahljJDs5UYDL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tehh op 12-01-2022 13:31 ]

Pagina: 1