Ik overweeg toch om zonnepanelen aan te schaffen. Rendement is beter dan niets, goed voor innovatie, hopelijk ook voor milieu...
Ik heb bij 4 partijen een offerte aangevraagd, inmiddels 3 offertes binnen. En raad eens? Drie verschillende omvormers: 1x met beide dakhelften in eigen serie, 1x met micro omvormers en 1x met optimizers.
Ik had verwacht dat er maar 1 goede oplossing zou zijn voor zo'n opstelling, maar niets blijkt minder waar. Ik heb ergens liever geen Chinese panelen (niet aangegeven bij offerte opvragen). Qua omvormer is de eis dat hij 's nachts geen geluid maakt (dat lijkt mij niet zo lastig) en overdag zo weinig mogelijk.
Om e.e.a. in perspectief te zetten:
1. Dak
:fill(white):strip_exif()/f/image/3mGuGPx8S8Qr2M69EJEtQP9i.png?f=user_large)
Dat witte platte dak is trouwens 'gewoon' kalk. Werkt enigszins tegen de warmte
Dat witte vierkant ten noorden daarvan is een lichtkoepel, en dat min of meer vierkante cremé vlak ten zuiden van het witte platte dak is een schaduwdoek.
2. Helling
34,5 graden volgens 3D BAG viewer
3. Beschikbare ruimte
Niet goed in beeld, ik schat 6,5 bij 6 meter * 2. Eventueel ruimte op plat(te) dak(en).
Er zouden volgens mij zeker 16 panelen op het dak passen (9 west en 7 oost). Eventueel nog 6-9 op het platte dak vol op zuid.
4. Schaduw
Plenty 'zachte' schaduw. Aan de oost-noord-oostzijde staat een forse boom, alleen in de zomer in de ochtend wat schaduw van. Aan de westzijde staat op circa 20-25 meter afstand een rij hoge eiken. Als bonus ook nog een schoorsteenpijp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bINsj0irIb2qBjDaVjTj52YV.png?f=user_large)
5. Jaarverbruik
Circa 3.500 kWh, ik heb ook offertes aangevraagd voor (hybride) warmtepompen. Die nog niet ontvangen.
Circa 1.400 m³ gas (circa 200m³ voor warm water & koken). Met hybride warmtepomp zal misschien 800-1.000 m³ gas vervangen worden door elektriciteit?
6. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Geen plannen voor overstap naar 3 fase tenzij nodig voor warmtepomp.
7. Budget en doel
Doel is om met een acceptabele terugverdientijd een verstandige en toekomstbestendige investering te doen. Budget kan 5k zijn voor alleen zonnepanelen maar ook 20k voor zonnepanelen + warmtepomp. Ik twijfel tussen de circa 12 panelen zoals ze nu zijn weergegeven of letterlijk elk stukje dak volgooien. Bij de laatste optie zal ik véél minder zelf kunnen gaan verbruiken en dus afhankelijker zijn van salderen / thuisaccu / ... maar de kosten per wattpiek en daarmee terugverdientijd zullen wel dalen (toch?).
Als we voor een (hybride) warmtepomp gaan komen er ook zeker zonnepanelen. Het is (ook) dan geen must om het volledige eigen verbruik op te wekken.
8. Wie gaat het uitvoeren
Ik niet in elk geval, al sta ik er voor open om op het platte dak zelf aan de gang te gaan.
9. Bijhouden van data
Idealiter per paneel inzage, geen behoefte aan 1001 grafieken of gelikte apps op telefoon.
10. Offertes
3 gespecificeerd tot nu toe, lokale partijen. Bij 1 alleen een bedrag maar die was dusdanig hoog dat die bij voorbaat afvalt.
Offerte 1: optimizers
12x Jinko 345WP panelen (4140 bruto / 3517 netto opbrengst)
SolarEdge omvormer + 12x optimizer P401W.
12 jaar garantie op panelen & omvormer, 10 jaar op installatie.
Kosten circa € 4.700 ex BTW
Offerte 2: micro omvormer
12x Hyundai 395WP shingled (4740 bruto / 3667 netto opbrengst)
12x Enphase Micro omvormer IQ7+
25 jaar garantie op panelen & omvormer, 20 jaar op installatie
Vermogensgarantie en aangesloten bij stichting garantiefonds zonne energie
Kosten circa € 6.200 ex BTW
Offerte 3: 2 series
Omvormer Sofar Solar 4.0KTLM-G2
Kosten circa € 5.000 ex BTW
Optie een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer voor € 350 excl. btw als meerprijs
Offerte 4: 2 series
12x REC 365TwinPeak4 (4.380 bruto / 3.265 netto(?))
Omvormer Growatt MIN 3600 TL-XE
25 jaar garantie op panelen en vermogen, 10 jaar op omvormer en installatie
Kosten circa € 4.600 ex BTW
Tips zijn van harte welkom!
Ik heb bij 4 partijen een offerte aangevraagd, inmiddels 3 offertes binnen. En raad eens? Drie verschillende omvormers: 1x met beide dakhelften in eigen serie, 1x met micro omvormers en 1x met optimizers.
Ik had verwacht dat er maar 1 goede oplossing zou zijn voor zo'n opstelling, maar niets blijkt minder waar. Ik heb ergens liever geen Chinese panelen (niet aangegeven bij offerte opvragen). Qua omvormer is de eis dat hij 's nachts geen geluid maakt (dat lijkt mij niet zo lastig) en overdag zo weinig mogelijk.
Om e.e.a. in perspectief te zetten:
1. Dak
:fill(white):strip_exif()/f/image/3mGuGPx8S8Qr2M69EJEtQP9i.png?f=user_large)
Dat witte platte dak is trouwens 'gewoon' kalk. Werkt enigszins tegen de warmte
2. Helling
34,5 graden volgens 3D BAG viewer
3. Beschikbare ruimte
Niet goed in beeld, ik schat 6,5 bij 6 meter * 2. Eventueel ruimte op plat(te) dak(en).
Er zouden volgens mij zeker 16 panelen op het dak passen (9 west en 7 oost). Eventueel nog 6-9 op het platte dak vol op zuid.
4. Schaduw
Plenty 'zachte' schaduw. Aan de oost-noord-oostzijde staat een forse boom, alleen in de zomer in de ochtend wat schaduw van. Aan de westzijde staat op circa 20-25 meter afstand een rij hoge eiken. Als bonus ook nog een schoorsteenpijp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bINsj0irIb2qBjDaVjTj52YV.png?f=user_large)
5. Jaarverbruik
Circa 3.500 kWh, ik heb ook offertes aangevraagd voor (hybride) warmtepompen. Die nog niet ontvangen.
Circa 1.400 m³ gas (circa 200m³ voor warm water & koken). Met hybride warmtepomp zal misschien 800-1.000 m³ gas vervangen worden door elektriciteit?
6. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Geen plannen voor overstap naar 3 fase tenzij nodig voor warmtepomp.
7. Budget en doel
Doel is om met een acceptabele terugverdientijd een verstandige en toekomstbestendige investering te doen. Budget kan 5k zijn voor alleen zonnepanelen maar ook 20k voor zonnepanelen + warmtepomp. Ik twijfel tussen de circa 12 panelen zoals ze nu zijn weergegeven of letterlijk elk stukje dak volgooien. Bij de laatste optie zal ik véél minder zelf kunnen gaan verbruiken en dus afhankelijker zijn van salderen / thuisaccu / ... maar de kosten per wattpiek en daarmee terugverdientijd zullen wel dalen (toch?).
Als we voor een (hybride) warmtepomp gaan komen er ook zeker zonnepanelen. Het is (ook) dan geen must om het volledige eigen verbruik op te wekken.
8. Wie gaat het uitvoeren
Ik niet in elk geval, al sta ik er voor open om op het platte dak zelf aan de gang te gaan.
9. Bijhouden van data
Idealiter per paneel inzage, geen behoefte aan 1001 grafieken of gelikte apps op telefoon.
10. Offertes
3 gespecificeerd tot nu toe, lokale partijen. Bij 1 alleen een bedrag maar die was dusdanig hoog dat die bij voorbaat afvalt.
Offerte 1: optimizers
12x Jinko 345WP panelen (4140 bruto / 3517 netto opbrengst)
SolarEdge omvormer + 12x optimizer P401W.
12 jaar garantie op panelen & omvormer, 10 jaar op installatie.
Kosten circa € 4.700 ex BTW
Offerte 2: micro omvormer
12x Enphase Micro omvormer IQ7+
Kosten circa € 6.200 ex BTW
Offerte 3: 2 series
Omvormer Sofar Solar 4.0KTLM-G2
Kosten circa € 5.000 ex BTW
Optie een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer voor € 350 excl. btw als meerprijs
Offerte 4: 2 series
12x REC 365TwinPeak4 (4.380 bruto / 3.265 netto(?))
Omvormer Growatt MIN 3600 TL-XE
25 jaar garantie op panelen en vermogen, 10 jaar op omvormer en installatie
Kosten circa € 4.600 ex BTW
Tips zijn van harte welkom!
[ Voor 3% gewijzigd door Tehh op 21-10-2021 21:15 ]
:strip_exif()/f/image/lnZgqLTV16quzvWerLS6cuPe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XuBhPB1qPznvn14C5GdsAV5s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BwIdfXzvZLHqahljJDs5UYDL.jpg?f=fotoalbum_large)