De C schijf (ssd 120 GB) gekloond naar 500 Gb ssd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-04 15:29
Mijn vraag
...Hoe is het mogelijk dat ik na het klonen van mijn C schijf ssd sata 120 GB naar een 500 GB sata nu opeens 380 GB op deze schijf kwijt ben en hoe kan ik dat weer herstellen?
De schijf heb ik weer geformatteerd en blijft een grootte aangeven van 120 GB.

Ik gebruik: Windows 10

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

DarkSide

theres no place like ::1

controleer even je partities in diskmanager.
Daar zul je de rest wel zien.
Dan uitbreiden. Dan heb je de volle 500gb wel te pakken

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:21
Kijk eens in schijfbeheer. Daar staat waarschijnlijk een niet gepartitioneerd deel van 380GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Dan is de partitie indeling ook gekopieerd/gecloned.
Je kunt via de disk manager gewoon de partitie vergroten naar de volledige disk.

https://docs.microsoft.co...ent/extend-a-basic-volume

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:04
Als je opnieuw cloned en de optie "Smart clone" of "Auto" gebruikt, gaat het wel goed: de partities worden dan gesized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31

MsG

Forumzwerver

Als je een exacte kloon zou willen, klopt het ook precies. Je hebt je partitie van 120GB gekloond op een 500GB SSD. De overige chunk staat vermoedelijk nog als ongepartitioneerde ruimte. Met bijvoorbeeld gparted kan je dat eenvoudig uitbreiden.

Zelf gebruik ik minitool partition wizard voor dit soort zaken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Na enige pogingen de schijf te herstellen met een drietal gratis programma's is het me nog steeds niet gelukt om de niet toegekende ruimte op de schijf in gebruik te nemen. De gratis programma's geven alleen gratis aan wat je betalen moet als je een bepaalde opdracht wil uitvoeren wat neerkomt op minimaal €45. Voor dit bedrag kan ik de schijf beter in de kliko gooien en een nieuwe SSD kopen wat voordeliger is. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Adp4 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:54:
Na enige pogingen de schijf te herstellen met een drietal gratis programma's is het me nog steeds niet gelukt om de niet toegekende ruimte op de schijf in gebruik te nemen. De gratis programma's geven alleen gratis aan wat je betalen moet als je een bepaalde opdracht wil uitvoeren wat neerkomt op minimaal €45. Voor dit bedrag kan ik de schijf beter in de kliko gooien en een nieuwe SSD kopen wat voordeliger is. 8)7
Met je SSD is niets mis. Je hebt je 120GB overgezet. De andere 380GB moet je nog toewijzen.

Hierboven is al meerdere malen uitgelegd hoe je dat kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 11-02-2022 18:59 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46
Ehhhhh. Je kunt gewoon de tip van Krypt gebruiken. Waarom heb je dat niet gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Kijk eens naar diskmgmt.msc; en post evt. een screenshot hier. Er kan een hoop gratis met de dingen die gewoon in Windows zitten ipv gewoon goeie SSD's weg te gooien. Waarschijnlijk heb je je partitie gewoon niet aangepast; of een extra partitie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Ik snap er niks van en koop wel een nieuwe. Bedankt voor de moeite allemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Zeer waarschijnlijk gebeurt er dan precies weer hetzelfde, volg gewoon Krypts tip op en alles komt goed

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Felyrion

goodgoan!

Adp4 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:01:
Nieuwe kopen gaat je niet helpen als je dan weer gaat klonen, krijg je hetzelfde.

Aangenomen dat je windows 10 hebt:
Rechtermuisknop op start > Disk Management (of schijfbeheer).

In het onderste deel zoek je je C: schijf op. Is daarnaast een blok "Niet-toegewezen ruimte"?

Zo ja: rechtermuisknop op het blok van C: > Volume uitbreiden.. > volgende > volgende > voltooien.

Zo nee, dan is er wellicht wat anders aan de hand.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Wat al aangegeven is: Dan heb je hetzelfde probleem. Verdiep je eens in hoe het een en ander werkt. Je kan vrij simpel de 120 GB partitie vergroten naar 500 GB. Dat is niet echt moeilijk. Ook met gratis programma's. Ik doe dit op regelmatige basis. Zelfs andersom. Wat al aangeven is: Disk management in Windows 10 kan het ook.

Aangezien je de oude schijf ook nog hebt kan je altijd het nog een keer proberen als het niet in één keer lukt. Dan mag je wel eerst alle partities van de nieuwe SDD eraf halen.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 11-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Op de schijf staan vier partities. De eerste is 100 MB. De tweede (nieuw volume) is 110,3 GB. De derde 850 MB en de vierde is een niet toegewezen ruimt van 354,41 GB. De eerste kan ik niet vergroten of verkleinen. Van de tweede kan het volume niet vergroot (geprobeerd) maar misschien wel verkleind worden wat ik nog niet heb gedaan. de derde kan ook niet en tot slot van de vierde en de grootste, het niet toegewezen deel kan het volume ook niet vergroot of verkleind worden in Windows schijfbeheer want dan blijft de knop "volgende" grijs en wil dus niet verder. In de gedownloade programma's is ook de mogelijkheid niet om iets aan te passen. Nu kan ik de tweede partitie verkleinen maar dan zijn er vijf partities. terug naar de oude situatie van 110,3 GB kan wel weer. Vergroten gaat niet want dan krijg ik de melding dat er onvoldoende ruimte op de schijf is om de bewerking te voltooien.

[ Voor 16% gewijzigd door Adp4 op 11-02-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
De eerste partitie (100 MB) kan/mag/ wil je niet verwijderen. Die dus met rust laten.

De tweede partitie (110 GB) is de partitie die je wilt vergroten.

De derde en vierde partitie bevatten de ruimte die je wilt toevoegen aan de tweede partitie. Dat kan pas als de derde en vierde partitie verwijderd zijn.

Dus: derde en vierde partitie verwijderen, deze worden dan samen een niet toegewezen ruimte. Daarna kan je de tweede partitie uitbreiden met de ruimte die je net hebt vrijgemaakt.

Zorg voor een backup van je data voordat je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:04
Je Clone-actie is gelukt, je hebt alleen meer partities overgehouden dan je wilde.
De uitleg van upje klopt voor je huidige situatie: de derde partitie blokkeert het uitbreiden van je C:-partitie (dat is de tweede) over de rest van de disk.
Zodra de derde partitie is verwijderd kun je de tweede partitie groter maken.
Als het verwijderen van de derde partitie niet zou lukken in Schijfbeheer, zijn er nog andere tools die dat wel kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het zou makkelijk zijn om even een screenshot te plaatsen van schijfbeheer, ik vermoed namelijk dat er drie partities zijn en niet toegewezen ruimte. De 850MB partitie kan vermoedelijk verwijderd worden waardoor je de 100MB partitie en 110GB partitie overblijven met een blok niet toegewezen ruimte. De 100MB partitie daar moet je niets mee doen, want daar staan Windows bootfiles op. De 110GB partitie zou je moeten kunnen vergroten/uitbreiden met de niet toegewezen ruimte zoals eerder uitgelegd door Felyrion.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Adp4 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:45:
Op de schijf staan vier partities. De eerste is 100 MB. De tweede (nieuw volume) is 110,3 GB. De derde 850 MB en de vierde is een niet toegewezen ruimt van 354,41 GB. De eerste kan ik niet vergroten of verkleinen. Van de tweede kan het volume niet vergroot (geprobeerd) maar misschien wel verkleind worden wat ik nog niet heb gedaan. de derde kan ook niet en tot slot van de vierde en de grootste, het niet toegewezen deel kan het volume ook niet vergroot of verkleind worden in Windows schijfbeheer want dan blijft de knop "volgende" grijs en wil dus niet verder. In de gedownloade programma's is ook de mogelijkheid niet om iets aan te passen. Nu kan ik de tweede partitie verkleinen maar dan zijn er vijf partities. terug naar de oude situatie van 110,3 GB kan wel weer. Vergroten gaat niet want dan krijg ik de melding dat er onvoldoende ruimte op de schijf is om de bewerking te voltooien.
Als je een screenshot laat zien van wat jij ziet, dan zou dit een stuk makkelijker op te lossen zijn :)

[ Voor 76% gewijzigd door Hahn op 12-02-2022 13:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekWfL5zG5tuw12nOXaE31tpsDMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTeN6Ph8w17VucxtQeuSS0r2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kijk, dat helpt. Die 850MB herstelpartitie zit in de weg voor de overige 354GB om toegewezen te kunnen worden. Als je die verwijdert, dan kan je hoogstwaarschijnlijk wel de 110GB uitbreiden tot ~465GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Dank je wel ik probeer het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
Deze herstelpartitie kan ik niet verwijderen ik kan i.i.g. niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Adp4 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:59:
Deze herstelpartitie kan ik niet verwijderen ik kan i.i.g. niets vinden.
Wat voor foutmelding krijg je dan?

Het kan sowieso via diskpart, maar daar zou ik niet zelf mee gaan klooien als ik jou was, gezien je dan wel wat moeten waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
@ Hahn, Met je advies aan de slag geweest en het lukte helaas niet. Hierbij voeg ik een screenshot toe voor de duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCAQh6UJdzDy-EUvDSYF77f4ZEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBxoaaWgGmxnlMPMhLFAx9xi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Draai je wel elevated?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
elevated is voor mij onbekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Dan zoek je er naar op Google. zoeken bij google naar 'elevated command prompt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat een beetje jammer is dat je niet benoemt welke 3 programma's je gebruikt hebt om de clonen.

Met Macrium Reflect Free (ja, gratis) kun je prima een schijf clonen én de grootte aanpassen.

Zie ook: YouTube: Clone Windows to a New Bigger SSD for FREE | using Macrium Reflect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Dosprompt openen als "administrator" en dan DISKPART starten.

Maar ik zou de tip van @sypie opvolgen.

[ Voor 9% gewijzigd door NaN op 12-02-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
@sypie Macrium Reflect Free heb ik gebruikt om te clonen maar de fout gemaakt dat de clone net zo groot werd als de eerste (C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adp4
NaN, ja oke daar zal ik me ook in verdiepen. Kost wel even tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
Je bent er bijna, kijk even hier hoe je de command prompt als administrator kan uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maak gewoon een extra partitie van 380GB. Zet daar je data op, veel makkelijker ook met een herinstallatie van Windows oid. Ben je ook gelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adp4
@ Aikon Een extra partitie maken gaat ook niet er zit geen beweging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Start de Windows setup vanaf USB. Je zal tijdens de installatie zien dat je een nieuwe partitie kan aanmaken van 380GB. Maak deze aan en verwijder geen partities. Breek de installatie af en start Windows.

Verwijder in schijfbeheer de partitie van 380GB. Nu kan je de partitie van 110gb wel uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 21:57
Volgens mij moet je gewoon eerst de niet-toegewezen partitie een volume geven!

Anders kun je de andere partitie niet vergroten, immers er is geen toegewezen ruimte beschikbaar. Zodra de niet-toegewezen ruimte is toegewezen, en dus een schijfletter heeft toegewezen gekregen, kun je deze volledig of gedeeltelijk toevoegen aan de C-schijf.

Dus in schijfbeheer met de rechtermuis op het niet-toegewezen volume klikken. Dan met de linkermuisknop op eenvoudig nieuw volume maken. En dan de wizard volgen. En daarna kun je pas het volume van de C-schijf vergroten.

Edit: klopt niet, zie reactie hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door Ziewel op 12-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Ziewel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:16:
Volgens mij moet je gewoon eerst de niet-toegewezen partitie een volume geven!

Anders kun je de andere partitie niet vergroten, immers er is geen toegewezen ruimte beschikbaar. Zodra de niet-toegewezen ruimte is toegewezen, en dus een schijfletter heeft toegewezen gekregen, kun je deze volledig of gedeeltelijk toevoegen aan de C-schijf.

Dus in schijfbeheer met de rechtermuis op het niet-toegewezen volume klikken. Dan met de linkermuisknop op eenvoudig nieuw volume maken. En dan de wizard volgen. En daarna kun je pas het volume van de C-schijf vergroten.
Nope, dan maak je gewoon een nieuwe partitie aan met een andere schijfletter. Zoals anderen al meermaals hebben gemeld: recovery partitie verwijderen vanuit een elevated command prompt en daarna het bestaande volume uitbreiden met de niet toegewezen ruimte

[ Voor 10% gewijzigd door Blokker_1999 op 12-02-2022 20:39 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 21:57
Nope, ...
Volgens mij heb je gelijk, ik kan me ineens herinneren dat ik er ook een tijd mee heb zitten tutten, en die andere partitie weer moest verwijderen om het eerste volume te kunnen vergroten. Stom dat ik alweer vergeten ben hoe ik het toen heb opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Goochelen met Partities kan op verschillende manieren :) Je kan het met Diskpart doen. Met Windows Setup vanaf een USB-stick (via de geavanceerde opties). Met een ander programma die eerder genoemd zijn.

In principe hoef je alleen maar de herstelpartitie (850mb) te verwijderen en dan de boel te vergrootten.

Het mooie is: Als het niet goed gaat kan je gewoon weer een kloon maken van je oude SSD en weer opnieuw proberen. Het kost je alleen wat tijd. :)

[ Voor 22% gewijzigd door RonnieKo op 14-02-2022 08:06 ]

Pagina: 1