Data uitwisseling tussen Industriele machines

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Beste tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het vinden van een juiste oplossing. Het scenario is als volgt:

Momenteel hebben wij 2 machines in ons fabriek die data produceren. Deze machines hebben geen ethernet port of wifi mogelijkheden maar wel USB aansluitingen. Om inzicht te krijgen in log data maken we dagelijks een export van het data en slaan wij deze op in een USB stick via de USB aansluiting. Dit gebeurd via een dashboard van de machine d.m.v. een software van de leverancier. Vervolgens kan de USB stick losgekoppeld worden van de machine en gekoppeld worden aan een desktop om het data in te zien.

Wat ik wil bereiken is om dit proces meer te automatiseren door manueele handelingen terug te dringen. Daarnaast wil ik niet steeds met de USB aan de gang gaan (koppelen en ontkoppelen over meerdere machines en apparaten).

Mijn idee is om een portable harddrive permanent te koppelen via USB aan de machines. Deze harddrive wil ik ook koppelen aan een netwerk en beschikbaar stellen voor verschillende desktops. Er zal dan alleen een export gemaakt moeten worden naar het harddrive. Omdat de harddrive gekoppeld is aan het netwerk kunnen verschillende desktops deze data inlezen. Is dit technisch mogelijk of hebben jullie ander beter alternatief?

Ik heb hier niet veel ervaring mee dus vraag ik aan mn mede tweakers voor kennis en inzichten.

[ Voor 1% gewijzigd door ErrorCode7 op 08-10-2021 16:21 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
https://magpi.raspberrypi...o-w-smart-usb-flash-drive

Is dit een idee?
Dan emuleert je pi een usb stick en kun je vervolgens via wifi bij de dat
of moet het via utp? Dan zou je er nog
een lan hat op kunnen zetten

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 08-10-2021 16:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik zou als eerste start even contact opnemen met de leverancier van deze machines, wellicht hebben wij suggesties. Vraag je daarnaast ook even goed af of dit contractueel en security technisch mag. Ik weet niet om wat voor soort data het gaat, maar als je dit gaat delen met meerdere PC's over een netwerk kan ik mij voorstellen dat daar risico's bij komen.

Een soort "remote usb-stick" is leuk, maar als iedereen die het IP adres hiervan weet erbij kan...

[ Voor 12% gewijzigd door n9iels op 08-10-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
n9iels schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:40:
Ik zou als eerste start even contact opnemen met de leverancier van deze machines, wellicht hebben wij suggesties. Vraag je daarnaast ook even goed af of dit contractueel en security technisch mag. Ik weet niet om wat voor soort data het gaat, maar als je dit gaat delen met meerdere PC's over een netwerk kan ik mij voorstellen dat daar risico's bij komen.
Wij hebben al contact gehad met de leverancier. Zij bieden een maatwerk oplossing aan ons voor rond "100k". Niet betaalbaar en ook niet noodzakelijk om zoveel uit te geven. Over security, de log data is puur voor ons intern bedoelt voor o.a onderhoud en administratie. Deze data zal dus geen toegevoegde waarde hebben voor derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
laurens0619 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:38:
https://magpi.raspberrypi...o-w-smart-usb-flash-drive

Is dit een idee?
Dan emuleert je pi een usb stick en kun je vervolgens via wifi bij de dat
of moet het via utp? Dan zou je er nog
een lan hat op kunnen zetten
Hier zat ik ook aan te denken als laatste oplossing. Zal hier dieper in duiken! Thanks voor je reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@n9iels heeft wel een valide punt hoor, het spul is dan verbonden en wie geeft dat apparaat wel meer interfaces af dan mass storage, dan kun je er in theorie bij mocht je op de pi zitten

Die pi dus wel Adequaat beveiligen, weten wat je doet en dit niet op kritisch spul toepasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41
Via WiFi alleen geen goed idee vanwege security, maar neem daar een"gewone" Pi en het kan ook bedraad. En dan lijkt dit me verreweg de goedkoopste oplossing. Geen idee of er met hoge stromen gewerkt wordt, hou dan rekening dat "koper" inductie in de kabel geeft. En de communicatie met de Pi ook qua toegang "netjes" doen uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 08-10-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Houtenklaas schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:54:
Via WiFi alleen geen goed idee vanwege security, maar neem daar een"gewone" Pi en het kan ook bedraad. En dan lijkt dit me verreweg de goedkoopste oplossing. Geen idee of er met hoge stromen gewerkt wordt, hou dan rekening dat "koper" inductie in de kabel geeft. En de communicatie met de Pi ook qua toegang "netjes" doen uiteraard.
Bedraad heeft meestal geen authenticatie, kabel erin pluggen en je bent connected.
wifi heeft wel authenticatie en een wpa2 enterprise verbinding is echt niet zo lek.

Ik denk dat de kans groter is dat ze fysiek in je pand komen en kabeltje ergens inpluggen dan dat ze wpa2 enterprise vanaf de parkeerplaats weten te bruteforcen

Maar als normale pi in usb host kan draaien, dan ben je daar flexibeler mee ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41
laurens0619 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:59:
[...]

Bedraad heeft meestal geen authenticatie, kabel erin pluggen en je bent connected.
wifi heeft wel authenticatie en een wpa2 enterprise verbinding is echt niet zo lek.

Ik denk dat de kans groter is dat ze fysiek in je pand komen en kabeltje ergens inpluggen dan dat ze wpa2 enterprise vanaf de parkeerplaats weten te bruteforcen

Maar als normale pi in usb host kan draaien, dan ben je daar flexibeler mee ja :)
Ik bedoelde authenticatie (SSH) of zo op het bedrade deel om je applicatie leeg te trekken. En ik ga er altijd vanuit dat als het bedraad kan in plaats van WiFi, je die optie moet kiezen. Sorry voor mijn slordige taalgebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Houtenklaas
Ik pleit daar ook voor, als je nac hebt :) (dat bedoelde ik met authenticatie)

Maar als een bedrijf geen nac heeft (meeste bedrijven) minimaliseer ik liever het aantal lan poorten en doe ik, vanuit security, liever wifi. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt

Een OT netwerk heeft vaak wat sterkere physical controls en vanuit storingen etc denk ik dat kabel ook beter idee is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Enige potentiele dingetje bij TS zijn idee is dat ik niet weet of je zomaar zo'n wifi HDD aan een enterprise wifi netwerk kan koppelen. Misschien ook wel hoor, maar ik weet het niet, zelf nooit geprobeerd ;).

Echter als dat werkt, zou het mijn voorkeur hebben boven de plannen met een Raspberry. Ja bedraad kan zeker een voordeel zijn, maar je moet wel echt opletten dat het geen hobby oplossing wordt waar alleen TS echt van begrijpt hoe het is ingericht. Dat kan hoor, maar het is gewoon een extra risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ErrorCode7 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:15:
Mijn idee is om een portable harddrive permanent te koppelen via USB aan de machines. Deze harddrive wil ik ook koppelen aan een netwerk en beschikbaar stellen voor verschillende desktops. Er zal dan alleen een export gemaakt moeten worden naar het harddrive. Omdat de harddrive gekoppeld is aan het netwerk kunnen verschillende desktops deze data inlezen. Is dit technisch mogelijk of hebben jullie ander beter alternatief?
Er is een principieel verschil tussen een USB schijf en een netwerk schijf. Een USB schijf is in feite een zak met sectoren, en het filesysteem bestaat alleen in perceptie van de host. Een netwerkschijf is een fileserver. Je krijgt de files aangeleverd over netwerk, en het onderliggende filesysteem, laat staan de fysieke sectoren, is verborgen voor de client. Die 2 functies kunnen dus niet tegelijkertijd worden ingevuld.
Ik ken eigenlijk maar 1 schijf die tegelijkertijd over USB en netwerk kan worden aangesproken, en die biedt in wezen een netwerk aansluiting over USB. Als jouw machine daar mee om kan gaan kun je hem ook direct met een USB-ethernet koppeling in je netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Sissors schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:05:
Enige potentiele dingetje bij TS zijn idee is dat ik niet weet of je zomaar zo'n wifi HDD aan een enterprise wifi netwerk kan koppelen. Misschien ook wel hoor, maar ik weet het niet, zelf nooit geprobeerd ;).

Echter als dat werkt, zou het mijn voorkeur hebben boven de plannen met een Raspberry. Ja bedraad kan zeker een voordeel zijn, maar je moet wel echt opletten dat het geen hobby oplossing wordt waar alleen TS echt van begrijpt hoe het is ingericht. Dat kan hoor, maar het is gewoon een extra risico.
Klopt maar ik heb geen kant en klaar device gevonden die dit kan. Dus en via usb connected zijn en share via netwerk

Pagina: 1