webcam op openbare straat richten illegaal??

Pagina: 1
Acties:
  • 909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52
Misschien dat er tweakers zijn met ervaring met gezeur over een webcam?
Ik heb namelijk sinds een tijdje een webcam uit mijn raam gericht staan. Gewoon zodat de rest van de wereld van mijn uitzicht kan mee genieten. Leuk, dacht ik. Maar een boze buurman dacht daar blijkbaar anders over. Eerst kwam hij eergister zelf kwaad aan mijn deur. De webcam zou en moest weg. Tsja, daar is iets meer voor nodig dan 1 boze buurman. Werd ik vanmorgen wakker gemaakt, 2 politie-agenten aan de deur. Er was een klacht (of klachten) binnen gekomen over mijn webcam. En of ik zo vriendelijk wilde zijn om um weg te halen.
Opzich maakt me die webcam niet eens zoveel uit, maar om nou meteen toe te geven.....

ik heb even op internet (en GoT) gezocht maar niet echt veel gevonden:

http://www.minjust.nl/c_actual/persber/pb0705.htm
http://www.registratiekamer.nl/bis/top-1-1-9-11-2.html

Zoals op de sites van bovenstaande links te lezen valt kunnen ze me opzich niet echt iets maken. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin in veel gezeur, proef processen, etc.

Misschien dat iemand raad weet? of tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-12-2021
tja ik vind et dom, et ligt maybe ook wel aan waar je em op richt, maar naar de staat moet kunnen hoor..

en anders haal je em weg.. maak je een kartonnen doosje, (zwart,) met een gat erin, en zet je dat voor je raam.. dan zien ze et niet :)

offtopic:
ik vind wel dat de meeste mensen altijd te snel over iets zeiken, wij hebbe hier een slager zitte, en die heb zon koelding op dak, nou je hoort gezoem.. wij wonen er 2 huizen vanaf, en hebben dr geen last van.. maar mensen die er 6 huizen vanaf wonen klagen konstant!!! terwijl, als je daar gaat staan, echt amper wat hoort! (nee ik ben niet doof/slechthorend.. integendeel juist!)

NEDERLANDERS worden ZEIKERIG!!, dus RELAX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Tja, privacyregelgeving. Lijkt me wel legaal om je webcam op buiten te richten, maar je mag wettelijk niet de mensen filmen die langslopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
DSC, de camera is als je het niet weet ook niet te zien vanaf de straat (door de luxaflex). Maar de beelden staan op een site en die kan de buurt dus ook zien...

En dat mensen overal over zeiken.....dat is wel zo, maar moet dat dan over mijn webcam? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
Daar gooide die politie agent het dus ook op, de wet op privacy.
Alleen is het beeld wat je ziet vanaf mijn zolderkamertje, dus erg klein (resolutie 320x240). Je kunt net zien wat voor kleur kleding iemand aan heeft. Ik heb de cam met opzet niet op iemand's raam of iets dergelijks gericht.

Ik vroeg de kwade buurman en die agent of ze het zelf ook hadden gezien, beide NIET dus. En beide hadden ze het steeds over een filmcamera die stond te filmen. (Ok, een webcam is een soort filmcamera, maar die van mij zet 1x per minuut een plaatje op internet, kun je practisch geen filmen meer noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insano
Op maandag 20 augustus 2001 14:34 schreef blacktiger het volgende:
DSC, de camera is als je het niet weet ook niet te zien vanaf de straat (door de luxaflex). Maar de beelden staan op een site en die kan de buurt dus ook zien...

En dat mensen overal over zeiken.....dat is wel zo, maar moet dat dan over mijn webcam? :)
ow, nou waarom laat je die beelden op een site zien waar dezelfde bewoners komen? laat em dan in taiwan zien ofzo, dan maakt et geen moer uit.

ennuh tja, je kan natuurlijk ook gaan terugzeiken tegen die mensen die tegen jou zeiken..

als zei iets fouts doen.. WHOOOP gelijk annoying zijn 8-)

doe ik hier ook! de buren draaien nog wel eens harde muziek.. maarja IK kan ff wat harder. >:) dus dan zet ik weer een leuk ZWAAR nummer op als bijv. Like this Like That van Mauro Picotto >:)
en dan lekker hard.. dan houden ze snel genoeg op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-Cript
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-03 17:43
De wet staat het niet toe, om beeld materiaal op te slaan..
wanneer je beeldmateriaal opslaat dan moet je wel een vergunning voor aanvragen..
(Bijv 24H camerabeveiliging)
dus zolang jij , zegt dat je alleen monitored wanneer jij achter je PC zit....
zal het moeilijk worden....

er zijn namelijk clubs/disco's waarin video-streaming dmv webcams de zalen kan zien...
en zelfs de straat erom heen..
dit leidde zelfs tot een aanhouding, omdat ze aan de overkant van de webcam aan het inbreken waren , en een camvisitor dit zag......
toen werd er eerst ook gezegd dat dit niet mocht..
..
toen mijn fiets op mijn werk gejat werd, en de dief door 6 camera's heen weg reed, heb ik ook geprobeerd de videobanden te krijgen omzodoende de dader aan te kunnen geven aan de politie, mijn werkgever en beveiliging, zei, omdat er niet wordt opgenomen, hoeven ze ook geen waarschuwingsborden te plaatsen, en zolang de camera op eigen terrein staat..

bring it on..

die van mij is ff down.. maar hij doet het nog steeds
http://come.to/multatulistraat

niets bijzonders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insano
Op maandag 20 augustus 2001 14:40 schreef S-Cript het volgende:
die van mij is ff down.. maar hij doet het nog steeds
http://come.to/multatulistraat
FF down? whaah keb al in geen tijden sneeuw hiero meer gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2488

Op maandag 20 augustus 2001 14:40 schreef S-Cript het volgende:
De wet staat het niet toe, om beeld materiaal op te slaan..
Maar hij refreshed het plaatje elke minuut.. is er dan wel sprake van opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
lijkt mij niet
terwijl er ook genoeg webcams zijn met een "gallery" waar je plaatjes van vorige dagen/weken/jaren kunt zien.

zijn er geen tweakers die door hun webcam net zo iets hebben gehad (gezeur, boze buurtbewoners, politie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26680

neej, mag denk ik wel hoor.. ke doet er toch niemand kwaad meej.. hoewel je dan wel aangeklaagd kan worduh denk ik.. hehe.. NED. begint op amerika te lijkuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 21:44
Radio West.

regio haaglanden dus.

heeft ook constant een camera op een kruispunt staan.

En het zijn gewoon normale beelden, dus niet een foto per minuut ofzo.

vaag dat dat wel mag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20898

Op maandag 20 augustus 2001 14:28 schreef MREn het volgende:
Tja, privacyregelgeving. Lijkt me wel legaal om je webcam op buiten te richten, maar je mag wettelijk niet de mensen filmen die langslopen. :)
Weer een illusie armer ;)
Maakt het nog verschil of je een drukke straat filmt of een straat waar nooit een hond komt (welke privacy?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 17:07
Wel leuk zoiets, maar het mag in principe wel, als de tegenparty(dus de straat) er geen weet van heeft, dan zou je hun, ja ook op straat waar iedereen naar iedereen kijkt, schenden in de privacy. Als je gevraagd wordt om te stoppen ben je verplicht dit ook te doen, dus als je er een doosje omheen doet en de politie komt weer langs ben je strafbaar.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redleg
  • Laatst online: 16:49
Weet je wat je doet je maakt een bordje deze straat is voor zien van video bewaking doen wij ook in als we camera beveileging plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender
  • Niet online
Misschien moet je eens een mailtje sturen naar de webmaster van een 'bekende' webcam. Zou het wel doen naar een website in NL zodat je met de Nederlandse wetgeving vandoen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redleg
heey ik heb hier een leuke link deze draaid ook op de weg
en nog goede kwaliteit ook :) http://cam-1.network.bit.nl/view/view.shtml http://webcam.bit.nl/ hier heb je er een stel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidekick
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 19:53
Volgens mij is het pas illegaal als je dus het huis van je buren filmt. DWZ als je camera toevallig die kant opstaat maar je eigenlijk de kewle zonsondergang wilt filmen tussen de huizen van de overburen.

Het is namelijk ook verboden om een huis/persoon/enz te beloeren. Dat is een schending van de privacy. Daarom moet je ook een diploma hebben tot opsporingsbeamte om detective te spelen enzo.

Wat jouw buurman en die IT-leken van de politie wel hard moeten maken is dat jouw webcambeeld ook daadwerkelijk op die woning gericht staat. Zo had ik een webcam voor mijn raam staan, maar die keek naar de lucht. (kon ik kijken wat voor weer het thuis was :)) Het lijkt dan dat ik de overburen bespied, maar eigenlijk niet dus.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten. Volgende keer als die kerel weer boos aan de deur komt, zou ik het url van de cam geven en dan mag ie naar zichzelf zwaaien. Kan ie goed beoordelen hoe of wat. Heeft ie geen inet, nodig m dan uit om te laten zien wat die cam kan, vertel m ook even dat ie 's avonds en 's nachts toch niks filmt, omdat het dan te donker is.

Sidekick out..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
ik heb de laatste dagen nogal wat gelezen over webcam's, (24uurs)videobewaking,privacy etc etc

Uit wat ik heb gelezen maak ik op dat het niet strafbaar is. Dus ik ga gewoon door met mijn webcam. Enkele IP's waarvan ik weet dat het zeurpietjes zijn worden geblokkeerd (of geredirect).

Pagina blijft trouwens deze week nog even offline (kan de boze buurt ook mooi afkoelen) omdat ik bezig ben met wat PHP scriptjes etc.

verdere tips, links, aanmoedingen zijn natuurlijk nog altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28542

Krijgen we de link wel als je klaar bent met je php scripts??

Kunnen we misschien je boze buurman zien! })

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Het is toch de OPENBARE straat! Daar mag je toch filmen wat je wilt. Ik kan me nog herinneren dat RTL vroeger weleens een cam in Adam ofzo zette, en die stond dan ook gewoon aan.

En het is inderdaad verboden om archieven aan te leggen van dit soort dingen, maar je ververst het plaatje toch steeds?

Anoniem: 28725

wat is de link van je camera??
ik wil wel effe kijken, misschien leid het nog tot rellen, en dat wil ik niet missen >:)

• Redleg
mmm ik heb er nu ook 1 op mijn straat gericht 8-) www.roodbeen.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpmafkees
redleg,

maar nog geen gezeur dus?
ik moet zeggen dat mensen op jouw cam een stuk beter te herkenen (dichterbij) zijn dan op die van mij....

...als iemand daar nou es over zou zeuren :)

maar nee hoor
iedereen moet weer over mijn onschuldige, veraf cam zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Hoicks

Techno!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hoicks/webcam/webcam32.jpg

(zodra ik de webcam weer aanzet is het mogelijk dat bovenstaande image cartoon-network wordt ofzo)

Zoals je ziet is bovenstaand image ook op de straat gericht en is de kwaliteit niet goed genoeg om er iemand mee te kunnen identificeren. Ik heb idd geen idee of dit mag, maar ik denk neit dat er bij mij in de buurt veel mensen moeilijk over zullen gaan doen. (alleen hopen dat er geen drugsdealer gemold wordt voor m'n cam :P)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Pagina: 1