Downloads vanuit game launchers extreem traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-07 14:56
Mijn vraag
Ik krijg vreselijk slechte download snelheden tijdens het downloaden van games. Ik heb thuis een gigabit verbinding van Caiway en kom in speedtest.net ook standaard uit op 900+ mb down en up. Ik heb mijn PC bekabeld aangesloten aan een router. Wat moet ik doen om fatsoenlijke snelheden te krijgen?

Zodra ik een game download via steam, de blizzard launcher of epic games vliegt de internet snelheid direct naar beneden. Ik krijg een ping van 20+ms (tov van de 3 die ik normaal heb) en een snelheid van 100 tot 200mb/s (tov de normale 900+) uit speedtest. Verder download de game dan maar op 20mb/s. Van een Gigabit verbinding zou ik toch wel hogere snelheden mogen verwachten tijdens het binnenhalen van games.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een Genexis modem van Caiway, van welke ik de WiFi uit heb gezet in favor van een mesh systeem in de woonkamer en op de eerste verdieping. Ik denk dat het mesh systeem niet persé relevant is, maar vermeld het er alsnog bij. Verder heb ik vanuit het Genexis modem een router (Netgear Nighthawk R7000) geplaatst op zolder, en vanuit daar loopt weer een kabel naar mijn PC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het probleem in eerste instantie gezocht bij de Netgear R7000, omdat ik veel las over QOS instellingen. De QOS instellingen heb ik compleet uitgeschakeld, maar het probleem blijft. Verder heb ik gekeken of er een bandwith limiter staat ingesteld op mijn game launchers, maar dit is niet het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Gta Ripper op 08-10-2021 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Hou je rekening met het verschil tussen Mbit en MB? Providers adverteren vaak met het eerste, terwijl downloads doorgaans in het tweede worden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:08
Knul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:01:
Hou je rekening met het verschil tussen Mbit en MB? Providers adverteren vaak met het eerste, terwijl downloads doorgaans in het tweede worden aangegeven.
Lijkt me wel aangezien TS het zelf heeft over gigabit :P Maar goed.
Lijkt er op dat je download dus inkakt bij continu gebruik? Zo'n speedtest is natuurlijk enkel een piek momentje.

Kun je grote files wel vanuit je browser downloaden met een continu snelheid van 100mb/s+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Knul schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:01:
Hou ik rekening mee. Even ter illustratie, dit is wat ik nu voor snelheden krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLlmqtnNjF_qHMMYBHA9VaTtXyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR2bAqf474rrZCymrEDm6Khc.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Na een fresh restart met geen enkele applicatie aan die bandbreedte kan opnemen zelfs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzoV1CvqdDDgOCNqEbtgpzXWUCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WHaeiJfRkXwkOyzF1DUgzocm.jpg?f=user_large

Ik zou met dit soort snelheden op zijn minst 100 mb/s download snelheden moeten kunnen verwachten toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Gta Ripper op 08-10-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Inverted_World schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Kun je grote files wel vanuit je browser downloaden met een continu snelheid van 100mb/s+?
100mb/s niet, maar krijg wel een constante 50mb/s zonder dat de rest van mijn netwerk traag wordt. Speedtest laat mij tijdens die download ook zien dat er totaal geen verlies is van bandbreedte. De snelheid blijft iig hetzelfde als in de screencap hierboven.

EDIT:
En dit is dus wat er vrijwel direct gebeurt als ik download via een willekeurige game launcher, en dat voor een 20mb/s download of minder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6dbcpWQ8nzpbarP1C4I94vjYMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HtaDNl2bKM2fZ0pNgxfQIiWC.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Gta Ripper op 08-10-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07 09:05
@Gta Ripper
en wat voor schijf download je naar ?

ssd of HDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gta Ripper
vonkkie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:04:
@Gta Ripper
en wat voor schijf download je naar ?

ssd of HDD
Gaat om een Samsung 970 Evo Plus SSD van 2TB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Deel eens een screenshot van een van die launchers tijdens het downloaden

Controleer ook of je CPU, SSD en geheugen niet gewoon op 100% zitten, ook een SSD kan hoge IO ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wat gebeurt er als je de R7000 er tussenuit haalt en de PC direct op het Genexis glasvezelmodem aansluit? Ik heb datzelfde Netgear-ding namelijk ook gehad en bij meerdere firmwareversies liep ik tegen dezelfde soort problemen op. Uiteindelijk had ik een firmwareversie die wel normaal werkte, maar ik wilde natuurlijk niet op oude firmware blijven draaien, dus heb het ding uiteindelijk vervangen voor een andere router waarvan de firmware (tot nu toe, afkloppen) wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 14:13
Als je een oudere CPU hebt kan het zijn dat die het niet aan kan. Een simpele download via de browser is 1 connectie. Maar de Gamelaunchers zoals Steam Origin en Epic zetten volgens mij meerdere connecties op om meerdere files meteen binnen te halen. Daar kan je CPU overheen vallen of je internal NIC flipt hem misschien. Helaas zonder meer info over het systeem in kwestie weinig over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Oon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:09:
Deel eens een screenshot van een van die launchers tijdens het downloaden

Controleer ook of je CPU, SSD en geheugen niet gewoon op 100% zitten, ook een SSD kan hoge IO ervaren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avabDJVSkWKGZbfSyFLRPTJkb3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQuWR2aKAZLcywYr6PWAojdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpj1PNWXgJuMXo2GzPA0ZkYWg14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VqwasFDyhxnsZ7zSjs7ZK5id.jpg?f=user_large
EDIT schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
Wat gebeurt er als je de R7000 er tussenuit haalt en de PC direct op het Genexis glasvezelmodem aansluit? Ik heb datzelfde Netgear-ding namelijk ook gehad en bij meerdere firmwareversies liep ik tegen dezelfde soort problemen op. Uiteindelijk had ik een firmwareversie die wel normaal werkte, maar ik wilde natuurlijk niet op oude firmware blijven draaien, dus heb het ding uiteindelijk vervangen voor een andere router waarvan de firmware (tot nu toe, afkloppen) wel stabiel is.
Moet ik nog eens proberen, de firmware van de router checken. Kan anders inderdaad mijn glasvezelmodem als directe aansluiting gebruiken.
SimRam schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
Als je een oudere CPU hebt kan het zijn dat die het niet aan kan. Een simpele download via de browser is 1 connectie. Maar de Gamelaunchers zoals Steam Origin en Epic zetten volgens mij meerdere connecties op om meerdere files meteen binnen te halen. Daar kan je CPU overheen vallen of je internal NIC flipt hem misschien. Helaas zonder meer info over het systeem in kwestie weinig over te zeggen
Lijkt me vrij sterk met een 5800x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Als je je netwerkadapter bekijkt, staat er dan dat hij 1Gbps full-duplex is? Het klinkt namelijk of je een kabel met een kapotte ader oid hebt en Windows daarmee terugvalt naar 100Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Oon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Als je je netwerkadapter bekijkt, staat er dan dat hij 1Gbps full-duplex is? Het klinkt namelijk of je een kabel met een kapotte ader oid hebt en Windows daarmee terugvalt naar 100Mbps
Als ik in mijn device manager kijk staat er "Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 14:13
Je hebt 2 Ethernet adapters volgens Taakbeheer die beide 150-180mbit aan het downloaden zijn? Zitten er ook 2 netwerkkabels in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Oon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Hûh? Als je in het screenshot kijkt, zie je twee adapters die resp. op 159 Mbps en 178 Mbps staan. Dus die zijn zeker niet teruggevallen naar 100 Mbps.

Maar die twee adapters is wel bijzonder. Vooral omdat ze allebei kennelijk met grote downloads bezig zijn.
Denk dat @Gta Ripper wel even moet toelichten hoe z'n netwerk in elkaar zit en wat de functies van die twee netwerk adapters zijn.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Gta Ripper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Als ik in mijn device manager kijk staat er "Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller".
Als je in Start 'Network Status' intypt en dan daarin op Properties klikt zou je onderaan iets als dit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJFROQVDR9hXFb5PS8Y0YYapYWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G2NauuxXCsVEgU3xZb5XLkWN.png?f=user_large

Als daar geen 1000/1000 staat dan is hij dus teruggevallen naar een lagere snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Hûh? Als je in het screenshot kijkt, zie je twee adapters die resp. op 159 Mbps en 178 Mbps staan. Dus die zijn zeker niet teruggevallen naar 100 Mbps.

Maar die twee adapters is wel bijzonder. Vooral omdat ze allebei kennelijk met grote downloads bezig zijn.
Denk dat @Gta Ripper wel even moet toelichten hoe z'n netwerk in elkaar zit en wat de functies van die twee netwerk adapters zijn.
Hmm dat is inderdaad waar, maar wel vreemd dat dan daarna Steam rond de 92 blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
SimRam schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:43:
Je hebt 2 Ethernet adapters volgens Taakbeheer die beide 150-180mbit aan het downloaden zijn? Zitten er ook 2 netwerkkabels in dan?
Dat is mijn iPhone die momenteel aangesloten staat voor een werkmeeting, die tweede kun je negeren. Er zit maar één LAN-kabel in mijn PC geplugd. Zodra ik de iPhone ontkoppel zie je ook de tweede Ethernet aansluiting niet meer.

Edit: Network usage is ook maar 17% zonder de telefoon aangesloten te hebben.

Edit:
Hij blijft op 1000/1000 staan tijdens een download.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lapHhJDW6stBsknqjMzaQE3qsik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zsLU4KGyQyMIQwC8HGDy1Db.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Gta Ripper op 08-10-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gta Ripper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Dat is mijn iPhone die momenteel aangesloten staat voor een werkmeeting, die tweede kun je negeren. Er zit maar één LAN-kabel in mijn PC geplugd. Zodra ik de iPhone ontkoppel zie je ook de tweede Ethernet aansluiting niet meer.
En heb je als je die iPhone loskoppelt nog steeds hetzelfde probleem?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Orion84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

En heb je als je die iPhone loskoppelt nog steeds hetzelfde probleem?
Ja, nog steeds hetzelfde probleem, heb het probleem eigenlijk al sinds ik deze PC heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K93
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 07:26

K93

Let wel dat het er ook aan kan liggen welke game je download, bijvoorbeeld ARK is er een die continue verbinding maakt en even hardware laat werken en weer terug gaat om een stukje te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Overigens laat die screenshot een downloadsnelheid zien van 24MB/s, dus bijna 200Mbps. Dat kan ik toch niet "extreem traag" noemen. Het trekt niet je hele lijn dicht, maar kan best zijn dat de server waar de download vandaan komt gewoon niet meer kan leveren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Orion84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:56:
Overigens laat die screenshot een downloadsnelheid zien van 24MB/s, dus bijna 200Mbps. Dat kan ik toch niet "extreem traag" noemen. Het trekt niet je hele lijn dicht, maar kan best zijn dat de server waar de download vandaan komt gewoon niet meer kan leveren.
Ik vind toch dat ik het met een Gigabit glasvezelverbinding extreem traag mag noemen. Een download binnen steam of epic games maakt, zoals ik al eerder in het topic genoemd had, een speedtest ook gelijk 600-700Mbps trager dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Exact @Orion84 dat lijkt me waarschijnlijk. Die internetlijn veranderd echt niet als je andere software gebruikt. Wat als je alle 3 de launchers tegelijk laat downloaden? Is het totaal dan nog 200mbit of eerder 3x200=600mbit?
Gta Ripper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:08:
[...]

EDIT:
En dit is dus wat er vrijwel direct gebeurt als ik download via een willekeurige game launcher, en dat voor een 20mb/s download of minder:
[Afbeelding]
Dus je haalt 240mbit terwijl er ook nog een game aan het downloaden is, dan zit je dus al aan 440mbit totaal bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gta Ripper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Ik vind toch dat ik het met een Gigabit glasvezelverbinding extreem traag mag noemen. Een download binnen steam of epic games maakt, zoals ik al eerder in het topic genoemd had, een speedtest ook gelijk 600-700Mbps trager dan normaal.
Het is in elk geval niet de 20mb/s die je in je startpost noemde. Ik gok dat je dus wel degelijk MB/s en Mb/s door elkaar haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 21:25

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Orion84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:56:
Je hebt een punt, maar mijn ervaring met de meeste diensten is dat je erg goeie snelheden kunt halen. Zowel op Steam als battle.net haal ik eigenlijk altijd wel >100MB/s (Gbit @ KPN glas).

Het kan wel zijn dat de routing van jou ISP naar de content provider gewoon relatief slecht is? ~25MB/s halen is niet geweldig maar ook zeker niet slecht.

Ouder screenshot die ik een gepost heb over snelheid issues een X tijd geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axSLnDqurpfuOzynMKOEKf9bpi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rjrUS0FmeFb5O1Vv5Zy2Cc0L.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 08-10-2021 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Steam moet gemakkelijk 100+ MByte/s halen bij het downloaden van spellen. Ik heb het net even getest met een game - ik heb zelf ook een gigabit glasvezelverbinding van hetzelfde bedrijf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MworvLVarsolPpbOjwIsfwny5qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qALdSZNyv9tBoiiWiYPrMKa3.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de snelheden die ik zelf normaal gesproken zonder issues haal, soms iets sneller (en dan haal ik echt de volledige 1 Gbit/s), soms iets trager als het heel erg druk is bij Steam (bijvoorbeeld bij de launch van een nieuwe AAA game).

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 08-10-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
Aikon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:05:
Exact @Orion84 dat lijkt me waarschijnlijk. Die internetlijn veranderd echt niet als je andere software gebruikt. Wat als je alle 3 de launchers tegelijk laat downloaden? Is het totaal dan nog 200mbit of eerder 3x200=600mbit?
Battle.net laat hij de downloadsnelheid niet eens zien in mijn task manager, wonderbaarlijk genoeg. Haal er iig 1-2MB/s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHIFOoS_dU3U7gk2fEP4Ojt12V0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lqWzIq46G1hVWdscOLCkneui.jpg?f=user_large
Orion84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Het is in elk geval niet de 20mb/s die je in je startpost noemde. Ik gok dat je dus wel degelijk MB/s en Mb/s door elkaar haalde.
Daar dan mijn excuses voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als er nou eens consequent gedaan wordt met de eenheden zijn dit soort topics ook beter te volgen en is de oorzaak (MB/s vs Mb/s) sneller aan te wijzen.
900mb is geen snelheid, 900mb/s is tergend traag en kan je beter je inbelmodem uit de mottenballen trekken.
Pagina: 1