Luchtdichtheid meten: goedkoop alternatief blowerdoortest?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.700 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:43
Ik ga een oude woning renoveren en verduurzamen, en wil als onderdeel daarvan ook een blowerdoortest laten uitvoeren.

Toevallig kwam ik een aantal artikels tegen die aangaven dat er sinds kort een snel en goedkoop alternatief voor de blowerdoortest is: de ACIN Air Tightness Tester, in samenwerking met TNO ontwikkeld.

Het apparaatje heeft blijkbaar een prijs gewonnen in een of andere vakbeurs voor installateurs.

Hier ook een video van het testapparaat.

Maar zoals met zoveel innovaties in de bouw is er verder erg weinig (onafhankelijke) informatie over te vinden. Is er iemand op Tweakers die er ervaring mee heeft?

Een nadeel van deze aanpak is dat je itt de blowerdoortest kieren en naden niet kan opsporen. Je huis bevindt zich immers niet in onder of overdruk, waardoor de rooktest afvalt.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:35
Lijkt me niet meer dan een luchtdruksensor en wat software. Ze meten alleen drukverschillen tussen afzuiging aan en uit. Daarmee weet je dus niet waar eventuele lekken zitten, maar alleen hoeveel 'lek' er is in de gehele woning.

Goedkoop alternatief is volgens mij: tijdens storm op 1 gevel ramen en duren open zetten zodat de wind goed in je woning blaast. En dan met een stokje wierrook langs je kozijnen/kieren/naden gaan aan de tegenovergestelde gevel.
Warmtecamera lenen/huren kom je ook al een eind mee op een koude dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Wij doen ook wel een zelf een blowerdoor test. Niet met meet apparatuur maar wel met blower.

Alle bedoelde gaten jn je schil dicht zetten.

Ventilatie roosters, dakdoorvoer, schoonsteen, mv kanalen.

Dan zet je een houten plaat in een deur of raamkozijn met een gat er in en daar zet je een blower achter.

BV deze:https://www.boels.com/nl-nl/huren/industrieventilator-4500-m-uur/p/11387

Dan laat je hem de lucht naar buiten blazen. Je huis staat dan in onderdruk en dan met een stokje met een paar sliertjes eraan langs alle randen en naden in je huis. Dan zie je meteen waar de lekken zitten.

Het zal je verbazen hoeveel lucht er uit bepaalde openingen komt.

Kost je de huur van zo een blower maar meer niet.

Als je op deze manier alle lekker afdicht en je boel geen tocht meer dan ben je praktisch lucht dicht.

Naden kunnen worden afgekit of met gesloten cellige zwelband.

Wellicht wat tocht rubbers vervangen.

• NJBink
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
*knip*
Een topic omhoog schoppen voor acquisitie is op deze manier niet toegestaan.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2022 19:56 ]

Dit topic is gesloten.