Nevenverbruiker aan/uit met dimmer (JUNG)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Wij zijn bezig met een badkamer... We krijgen een nis in de natte ruimte die we verlichten met deze lampjes:
https://www.verlichtingko...erlichting-inbouw-1w-rond

Deze verlangen een 12v DC spanning en is dimbaar met een DC dimmer, maar je kan er ook een dimbare trafo op aansluiten; ik heb deze gevonden:
https://www.ecobright.nl/...-trafo-12v-dimbaar-0-25w/

Hoewel deze lampjes dus dimbaar zijn, is mijn ervaring dat je de lichtsterkte eenmalig instelt op standje "sfeer" en er dan niets meer aan verandert (heb er inmiddels een stuk of zeven opgehangen op andere plekken)

De spots in het plafond moet ik wél kunnen dimmen. Mijn wens is dat wanneer je de plafondspots aanschakelt met de dimmer, de sfeerlampjes in de nis óók aan gaan (en uit wanneer je de spots uitschakelt).

De dimmer die ik op het oog heb is een tastdimmer van Jung, de 1711 DE. Deze kan iets met een neventoestel, maar op het internet word ik nog niet veel wijzer. Hoewel het er nu op lijkt dat zo'n neventoestel de dimmer inschakelt en niet andersom.

De vraag betreft nu verlichting, maar je ziet ook wel dat mensen de verlichting en badkamerventilator op één schakelaar hebben. De ventilator wil je over t algemeen niet dimmen...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Mag ik deze nog eens onder de aandacht brengen?

Doel: een andere verbruiker aanschakelen tegelijk met de dimbare verlichting, zonder de nevenverbruiker te dimmen.

Een denkbare toepassing zou bijvoorbeeld een badkamerventilator zijn die meteen inschakelt als je de verlichting aanschakelt met de tastdimmer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik denk in een hobby oplossing.

Lampjes die niet dimbaar hoeven te zijn kan je met een eenvoudige 12V adapter voeden. Een universele adapter kan je vaak op meerdere spanningen instellen. Kies eenmalig de juiste spanning en klaar. Vaak zwerft er nog wel ergens een oude adapter in huis. Met een serieweerstand of diode kan je het helemaal fijn regelen.

De vraag is hoe kan je detecteren of lampjes A aanstaan (gedimd), en vervolgens lampjes B ook aanzetten (keihard aan). Op verschillende manieren kan je dat meten dat lampjes A aanstaan:
  1. Meet of er spanning uit de JUNG komt
  2. Meet of er stroom uit de JUNG komt
  3. Meet of de lampjes A lichtgeven met een lichtgevoelige cel.
Bijvoorbeeld: Op het moment dat je spanning meet uit de JUNG schakel je lampjes B in via een TRIAC/relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

https://www.circuitsonlin...hteffecten/230-v-led.html

Deze schakeling zou je kunnen gebruiken om de dimspanning te detecteren, en vervolgens iets (een triac) te schakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 13-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kies dan alleen wel een ander lampje (met betere IP-waarde) dan de TS. De genoemde lampjes zijn niet geschikt voor zone 1 (ín de natte ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
hansdegit schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:24:
Mag ik deze nog eens onder de aandacht brengen?

Doel: een andere verbruiker aanschakelen tegelijk met de dimbare verlichting, zonder de nevenverbruiker te dimmen.

Een denkbare toepassing zou bijvoorbeeld een badkamerventilator zijn die meteen inschakelt als je de verlichting aanschakelt met de tastdimmer.
dat mag...

Met een Jung neventoestel kan je dus op een andere plek dan bij de dimmer zelf de dimmer bedienen.
Een neventoestel dimt zelf helemaal niks, maar praat alleen met de dimmer zelf.
Wat je daarvoor nodig hebt is +230V bij het neventoestel, en een (zwarte) draad naar de dimmer zelf voor de communicatie (volgens mij werkt dat door iets van pulsen met verschillend voltage door te sturen).

Ik heb zo'n constructie hier zelf met 1 dimmer en 2 neventoestellen (allemaal voorzien van wipschakelaar).
Dan kan je dus op 3 plekken de dimmer aan zetten (en uit, duh), maar ook bijvoorbeeld aanzetten in de laagste stand (instelbaar).

Het is op zich een mooi systeem, en goedkoper dan 2 losse dimmers in een hotelschakeling, maar je dimt dan dus alle lampen wel altijd evenveel. Geen idee of dat de bedoeling is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Mag ik Shelly aanraden (en goedkope dubbele drukknop op de muur)? Kan je een standaard dimstand instellen, en een 'nachtstand' (zodat je niet verblind wordt bij een nachtelijk plasje). Je kan via wifi koppeling maken, en met domotica alles aansturen als je wil.
Een Shelly RGB kan direct 12V ledjes aansturen (4 kanaals), kan je een goedkope niet dimbaar adapter gebruiken. Shelly dimmer voor de hoofdverlichting. En een gewone Shelly 1 voor nalooptikd ventilator.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1