RAM gebruik MacBook Air M1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Morning,

ik heb recentelijk een MacBook Air M1 8Gb/256Gb aangeschaft omdat ik voor mezelf ga beginnen.
Nu gebruik ik vooral browser gebaseerde apps en wat office app (Teams, Word, Excel, etc.), geen zware applicaties en al helemaal geen editing of programmeren.

Ik ben de Macbook aan het testen om te zien of dit in het dagelijks gebruik voldoende is. Ik heb geen vertragingen gemerkt nog maar vraag me af in hoeverre het geheugengebruik 'normaal' is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgNI42azdCvPVxC8zXoQ5cY5oGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssknE80wxs6SipfkEQVa9kOO.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik de laptop zoals ik die normaal zal gaan gebruiken. Ik twijfel om toch de 16Gb versie te kopen maar die is er op het moment helaas in Spacegray voor een redelijke prijs, de zilveren is duurder om wat voor reden dan ook en op het moment minder verkrijgbaar.

Dit is overigens mijn eerste Macbook, behalve iPhones en een Apple Watch heb ik verder alleen ervaring met Windows laptop. Moet zeggen dat het allemaal lekker werkt, het heeft alleen wat tijd nodig om eigen te maken en te wennen aan de ' eigenaardigheden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

El Polo Diablo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:

Ik ben de Macbook aan het testen om te zien of dit in het dagelijks gebruik voldoende is. Ik heb geen vertragingen gemerkt nog maar vraag me af in hoeverre het geheugengebruik 'normaal' is.
Niet druk om maken en er is ook gewoon een [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie topic, dus een nieuwe had niet gehoeven aangezien je niet echt een probleem hebt.

Voor jou gebruik zie ik geen meerwaarde in 16GB aan RAM.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 08-10-2021 10:13 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op mijn Macbook Air M1 16 GB toont MacOS vanzelf een venster met een melding en een lijst van applicaties op het moment dat er te weinig RAM beschikbaar is. Als je dat venster nooit ziet is er geen probleem.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
Ik heb 8gb en in mijn gebruik nog geen moment gehad dat ik tekort aan ram heb gemerkt. Ik doe niet aan videobewerking maar draai soms ook wel eens zwaardere software dan wat de TS noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:10
Ik heb 8GB in mijn M1 MacMini en ik doe zo nu en dan wel aan videobewerking. Ook dit gaat prima. Voor office etc is 16GB wat mij betreft echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htdc8At4HUjCZsm_kOS7nKBiU24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8r6yPo6Re6i0y5HijOULwvWQ.png?f=fotoalbum_large

Toch heb ik met slechts een Excel sheet, een Teams call en 2 Safari tabs open een oranje geheugendruk :S

Nu vraagt Teams ook wel vrij veel geheugen, ook op Win10. Vraag me af of dat beter zou zijn als er een ARM versie voor is.

p.s. ohja, en de Mail en Agenda app open

[ Voor 3% gewijzigd door El Polo Diablo op 08-10-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:54
El Polo Diablo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:39:
[Afbeelding]

Toch heb ik met slechts een Excel sheet, een Teams call en 2 Safari tabs open een oranje geheugendruk :S

Nu vraagt Teams ook wel vrij veel geheugen, ook op Win10. Vraag me af of dat beter zou zijn als er een ARM versie voor is.

OSX zal indien mogelijk altijd zo veel mogelijk ram gebruiken voor een vlot systeem. In mijn ervaring is het goed geoptimaliseerd. Het mag dan wel oranje zijn maar er zit maar 100 MB in swap. Sja, kan gebeuren en is er voor gemaakt. Of je moet performance problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
[Afbeelding]

Helaas is deze er nog niet ondanks dat de rest van het Office pakket wel netjes native M1 ondersteund.
Mocht je Teams echt willen gebruiken dan kan je via. MS Edge de web versie van Teams als app installeren, op deze manier gebruik ik het al een tijd en werkt erg goed (hier er daar missen er wat kleine functies).

|^^|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Even 1 ding: RAM wordt er niet minder van als het wordt gebruikt ofzo. Dus hoe meer RAM gebruik, hoe beter. Zoals geopperd wordt het wel gemanaged door het OS.

Als je geen gekke dingen krijgt en alles soepel loopt is er geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernervp
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[Afbeelding]

De memory pressure is zich met de M1 mac's anders gaan gedragen. Ik weet niet precies wat de reden is, maar mogelijk heeft het ook te maken met het universeel geheugen. Ik vermoed dat de metertjes zoals memory pressure niet meer zo representatief zijn voor de M1 macs.

Met Teams (maar ook Excel of Word) schiet die bij mij ook snel in oranje zonder dat er veel paging plaatsvindt. Ik heb niet gemerkt dat het systeem er trager van wordt en ook merk ik geen overmatig schrijven naar de SSD.

Ik heb hetzelfde overigens gezien op de 16 GB M1, dus ik denk niet dat het komt omdat er te weinig geheugen beschikbaar is.
Pagina: 1